جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


طعمه‌ های‌ زورگیری‌


طعمه‌ های‌ زورگیری‌
یكی‌ از اصطلاحاتی‌ كه‌ در سال‌های‌ اخیر به‌ فرهنگ‌ لغات‌ جرم‌ شناسی‌ اضافه‌ شده‌ «زورگیری‌» است‌. این‌ لغت‌ كه‌ می‌توان‌ گفت‌ جزو لغات‌ نوظهور در دنیای‌ جرم‌ و جرم‌شناسی‌ است‌ زاییده‌ نوعی‌ عمل‌ خلافكارانه‌ است‌ كه‌ مجرم‌ طی‌ آن‌ با استفاده‌ از روش‌های‌ متفاوت‌ اما به‌ زور و تهدید اموال‌ با ارزش‌ شخا را از وی‌ می‌گیرد. گاه‌ این‌ زورگیری‌ با ضرب‌ و جرح‌ و تهدید و گاه‌ با مرگ‌ همراه‌ است‌، چرا كه‌ زورگیران‌ غیر از تهدید، با استفاده‌ از چاقو و اسلحه‌ مرتكب‌ قتل‌هایی‌ كه‌ اغلب‌ ناخواسته‌ است‌، می‌شوند.در سال‌های‌ اخیر تیتر اخبار بسیاری‌ از صفحات‌ حوادث‌ روزنامه‌ها به‌ موضوع‌ زورگیری‌ اختصاص‌ دارد.سرقت‌ به‌ عنف‌ یا زورگیری‌ به‌ گفته‌ بسیاری‌ از كارشناسان‌ انتظامی‌ استان‌ تهران‌ بیشترین‌ درصد جرایم‌ را در شهرستانهای‌ استان‌ تهران‌ به‌ خود اختصاص‌ داده‌ است‌ اما این‌ روزها زورگیری‌ در سایر استان‌ها و شهرهای‌ كشور هم‌ رو به‌ فزونی‌ گذاشته‌ است‌.كارشناسان‌ اعتقاد دارند كه‌ این‌ جرایم‌ در مناطقی‌ كه‌ مردم‌ از سطح‌ سواد و تحصیلات‌ پایین‌تری‌ برخوردارند، بیشتر روی‌ می‌دهد. چرا كه‌ زورگیران‌ از غفلت‌ و ناآگاهی‌ مردم‌ سوء استفاده‌ كرده‌ و با روش‌های‌ مختلف‌ از آنها سرقت‌ می‌كنند.كسانی‌ كه‌ به‌ روش‌های‌ قانونی‌ ، مناسبات‌ اداری‌ و قوانین‌ جاری‌ كشور ناآشنا هستند و حق‌ و حقوق‌ خود را نمی‌شناسند، راحت‌تر مورد سوء استفاده‌ قرار می‌گیرند.زورگیران‌ هر روز با روشی‌ تازه‌ و ظاهری‌ متفاوت‌ به‌ سراغ‌ مردم‌ می‌روند و از پول‌ و طلا و موبایل‌ گرفته‌ تا اتومبیل‌ و وسایل‌ گرانقیمت‌ آنها را سرقت‌ می‌كنند. زمانی‌ دزدان‌ در تاریكی‌ شب‌ها و با نقاب‌ و دستكش‌، پنهانی‌ به‌ خانه‌های‌ مردم‌ وارد می‌شدند و با صد احتیاط‌ و ترس‌ و اضطراب‌ كه‌ مبادا صاحبخانه‌ از خواب‌ بیدار شود یا كسی‌ آنها را ببیند شروع‌ به‌ دزدی‌ می‌كردند اما امروزه‌ در روز روشن‌، بدون‌ نیاز به‌ نقاب‌ و دستكش‌ و مخفی‌ شدن‌ دست‌ به‌ سوءاستفاده‌ و زورگیری‌ می‌زنند.در این‌ میان‌ هشدار نیروهای‌ انتظامی‌، تبلیغات‌ رسانه‌ها و اعلامیه‌های‌ پلیس‌ روز به‌ روز بیشتر می‌شود تا مردم‌ را در مقابل‌ این‌ ترفندها آگاه‌تر كند.به‌ عنوان‌ مثال‌ یكی‌ از زورگیری‌های‌ متداول‌ كه‌ بسیار به‌ چشم‌ می‌خورد زورگیری‌ از مردم‌ تحت‌ عنوان‌ پلیس‌ یا مامور دولت‌ است‌.سردار زارعی‌ فرمانده‌ انتظامی‌ استان‌ تهران‌ گفته‌ است‌: «سارقان‌ و تبهكاران‌ یك‌ دست‌ لباس‌ پلیس‌ می‌خرند و سردار و سرهنگ‌ و گروهبان‌ می‌شوند و از این‌ طریق‌ اقدام‌ به‌ اخاذی‌ و زورگیری‌ می‌كنند.»این‌ زورگیران‌ با استفاده‌ از جعل‌ عناوین‌ و ظاهر سازی‌، شهروندان‌ را اغفال‌ می‌كنند. كارشناسان‌ بهترین‌ راه‌ مقابله‌ با این‌ جرم‌ را درخواست‌ كارت‌ شناسایی‌ و اوراق‌ هویت‌ از مامور مورد نظر می‌دانند تا از صحت‌ و سقم‌ ادعای‌ وی‌ مطلع‌ و مطمئن‌ شوند. آنها همچنین‌ توصیه‌ می‌كنند كه‌ هنگام‌ بازرسی‌ بدنی‌ مراقب‌ پول‌ و اشیای‌ قیمتی‌ خود باشید و در صورتی‌ كه‌ مورد زورگیری‌ واقع‌ شدند شماره‌ پلاك‌ اتومبیل‌ یا موتوسیكلت‌ آنها را به‌ همراه‌ چهره‌ دقیق‌ افراد به‌ خاطر بسپارید و سریع‌ به‌ پلیس‌ ۱۱۰ اطلاع‌ دهید.
یكی‌ دیگر از روش‌های‌ زورگیری‌، سرقت‌ تحت‌ عنوان‌ راننده‌ مسافركشی‌ است‌. در این‌ روش‌ راننده‌ و همدستانش‌ در مسیرهای‌ خلوت‌ و كم‌تردد مسافران‌ را سوار می‌كنند و آنها را روی‌ صندلی‌ عقب‌ اتومبیل‌ بین‌ دو نفر از همدستان‌ خود می‌نشانند سپس‌ در فرصتی‌ مناسب‌ با تهدید چاقو و قمه‌ جیب‌های‌ او را خالی‌ كرده‌ و وسایلش‌ را می‌گیرند. یك‌ گروه‌ از این‌ زورگیران‌ كه‌ بتازگی‌ در تهران‌ دستگیر شده‌ بودند حتی‌ به‌ كفش‌های‌ مسافران‌ هم‌ رحم‌ نمی‌كردند. آنها پس‌ از سرقت‌ پول‌ و موبایل‌ كفش‌های‌ آنها را هم‌ در می‌آوردند و طعمه‌های‌ خود را در جایی‌ خلوت‌ از اتومبیل‌ به‌ بیرون‌ می‌انداختند. این‌ افراد اغلب‌ روی‌ پلاك‌ اتومبیل‌ خود را با گل‌ و لای‌ می‌پوشاندند یا پلاك‌ اتومبیل‌ را به‌ نحوی‌ زیر سپر ماشین‌ مخفی‌ می‌كردند تا قابل‌ خواندن‌ نباشد.البته‌ روش‌ دیگری‌ بر عكس‌ روش‌ بالا هم‌ هست‌ كه‌ برای‌ زورگیری‌ استفاده‌ می‌شود یعنی‌ این‌ بار سارق‌ زورگیر در قالب‌ مسافر سوار اتومبیل‌های‌ مسافركشی‌ می‌شود و در یك‌ فرصت‌ مناسب‌ او را تهدید و اتومبیلش‌ را سرقت‌ می‌كند.این‌ افراد اكثراص اتومبیل‌ها را به‌ صورت‌ دربستی‌ و با كرایه‌های‌ بالا اجاره‌ می‌كنند و مبلغی‌ را به‌ راننده‌ پیشنهاد می‌دهند كه‌ اغوا شود. بعد، او را به‌ نقطه‌ خلوتی‌ از شهر می‌كشانند و با چاقو و اسلحه‌ تهدیدش‌ می‌كنند. یكی‌ دیگر از زورگیرهای‌ جدید كه‌ این‌ روزها شاهد آن‌ هستیم‌ و معمولاص مردان‌ ثروتمند طعمه‌ این‌ گروه‌ می‌شوند زورگیری‌ با استفاده‌ از یك‌ زن‌ جوان‌ و زیبا است‌ یعنی‌ زورگیران‌ زن‌ جوانی‌ را به‌ عنوان‌ طعمه‌ بر سر راه‌ مردان‌ ثروتمند قرار می‌دهند و آن‌ زن‌، طعمه‌ مورد نظر را به‌ خانه‌یی‌ كه‌ معمولاص از قبل‌ برای‌ این‌ كار آماده‌ شده‌ می‌برد. سپس‌ در زمانی‌ كه‌ مرد ثروتمند در وضعیت‌ نامناسبی‌ قرار دارد همدستان‌ زن‌ وارد اتاق‌ می‌شوند و مرد ثروتمند هم‌ از ترس‌ آبرویش‌ حاضر می‌شود هر مبلغی‌ را كه‌ آنها بخواهند بپردازد. در این‌ گونه‌ زورگیری‌ها، شاكی‌ بخاطر ترس‌ از آبرویش‌ و اینكه‌ مبادا خانواده‌اش‌ متوجه‌ این‌ كار شوند از طرح‌ شكایت‌ به‌ پلیس‌ خودداری‌ می‌كند و زورگیران‌ هم‌ این‌ روش‌ را غنیمت‌ شمرده‌ و به‌ سوءاستفاده‌ خود از مردان‌ ثروتمند و خانواده‌دار ادامه‌ می‌دهند.
اما آنچه‌ در میان‌ این‌ زورگیری‌ها به‌ عنوان‌ وجه‌ مشترك‌ مالباختگان‌ شناسایی‌ شده‌ است‌، كم‌ دقتی‌، زودباوری‌ و بی‌توجهی‌ افراد است‌. مردم‌ همیشه‌ باید مراقب‌ باشند كه‌ خطر در كمین‌ آنها است‌ و هیچ‌ كس‌ نباید گمان‌ كند كه‌ از حوادث‌ ایمن‌ است‌ و حادثه‌ به‌ سراغ‌ او نخواهد آمد چرا كه‌ همیشه‌ وقتی‌ انسان‌ در اطمینان‌ كامل‌ زندگی‌ می‌كند ناگهان‌ حادؤه‌ به‌ سراغش‌ می‌آید و گاه‌ این‌ بی‌توجهی‌ باعث‌ می‌شود خسارتی‌ جبران‌ ناپذیر وارد شود.كارشناسان‌ انتظامی‌ و اجتماعی‌ معتقدند اولین‌ و اصلی‌ترین‌ عامل‌ برای‌ جلوگیری‌ از حادؤه‌، هوشیاری‌ و مراقبت‌ از خود است‌. هیچ‌ وقت‌ نباید با بی‌توجهی‌ و سهل‌انگاری‌ سرمایه‌ مالی‌ و جانی‌ خود را به‌ خطر بیندازیم‌.


همچنین مشاهده کنید