سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


افسون افیون


افسون افیون
حال با توده ای برخورد می کنیم که گوشه ای آرام را می جویند ، در این جهان پر غوغا و اکسیری دارند که مکان را گم و زمان را متوقف می سازد و مهارناپذیر سوقشان می دهد به ابدیت فرضی، از رویایی که ارضای نیاز های ذهنی و فکری و متافیزیک که گذر می کنند آرام آرام در قعر نابودی می خزند آگاهانه اما ناچار... بیچاره که می شوند حتی دیگر خودی نمی شناسند که به خود بپردازند ، همه جسم است و جسم همه فریاد نیاز که مرا بساز و چه ساختنی از ویران کردن راحت تر و همین می کنند ویرانه ای،تلی از خاکستر گوری از خواهش ها و تمنا ها و این مرگ آرزوهای بزرگ است و چه بسیار آدمیان که تن فرتوت به زمان نمی کنند بلکه با افسون افیون تن به پیری می دهند .
پیشگیری بهتراز درمان است و آگاهی دادن بهتر از است تا بها پرداختن برای جهالت صرف.پرداخت مالی در امور اجتماعی نه هزینه کردن بلکه سرمایه گذاری است و نگرش سرمایه گذاری موجب نسلی شکوفا و بالنده . با چنین مقدمه ای اجمالا به بررسی موضوع اعتیاد می پردازیم : از نظر علمی اعتیاد را می توان احساسی مطبوع از قدرت و شادابی ، وابستگی شدید و عدم مقاومت ،حس زیاده طلبی در استعمال و نهایتا احتیاج مبرم به جسمی و روانی و بروز بی تعادلی در صورت فقدان مخدر.
با این تعریف نتیجه می گیریم اعتیاد در گیری با جسم و روح معتاد است عجین،این دو پس هم باید جسمی درمان شود و هم از لحاظ روحی که کاری بس شگرف است و به عقیده عموم مردم غیر ممکن ولی در اعتیاد سرکش، روح است که جسم را به بندی می کشد و سپس ابتلای جسم است که روح را اسیر و مهجور می سازد .
علل اعتیاد: بیشترین مبتلایان به اعتیاد در سنین جوانی و نوجوانی با آن آشنا و در گیر می شوند ، پس خانواده نقشی مهم در جلوگیری از ابتلا نسل آینده دارد و میشود گفت اولین گام در اعتیاد ، آن است که یکی از پدر یا مادر مبتلا باشند ، حتی این درد می تواند به صورت توارثی به فرزند منتقل و یا در شکل های سقط جنین ، نقص عضو و سرطان های پیشرفته رخ نماید و اگر این نباشد در آینده فرزندی در چنین خانواده ای وارد اجتماع می شود که همواره در آستانه لغزش و ابتلا است. اگر فردی از پدر و مادر معتاد است بهترین کار جداسازی او و در صورت اعتیاد هر دو باید فرزند را از خانواده بیمار جدا کرد تا بذر اعتیاد ازدیاد نیابد .خانواده هایی که در آنها فرد معتادی نیست و همه در سلامتی جسمی به سر می برند باید توجه داشته باشند که از مراقبت فرزندان خویش غافل نشوند.نوجوانان به دلیل سادگی و لطافت طبع زود باورند و دوستانشان بر آنها تاثیر میگذارند و ممکن است اسیر توهمات شده و گرفتار گردند، والدین باید روابط آنها را بررسی و در مورد زندگی اجتماعی و رفتار های مضر به حال اجتماع برای آنها روشنگری نموده تا فرزندانی پخته در جامعه داشته باشند سعی کنند اولین و آخرین مامن فرزندان بوده و آنها را از خویش نرانده و درپی اشتباهات ، ملامت نکنند. در ضمن باید به مسئله خوددرمانی اشاره کرد که این مورد از موارد خاص و رایج منتج به اعتیاد است. جامعه ای که هدفمند است، ایده آل دارد ، تبعیض و بی عدالتی در آن نیست در چنین جامعه ای است که زمینه های اعتیاد خود به خود برچیده است و دیگر نقشی جز استفاده تفریحی برای اینگونه مواد نمی گذارد.
استفاده تفریحی از مواد مخدر خود دریچه ای برای ورود است به عالم تباهی . در اینجا نقش رسانه های گروهی و سراسری و اقدامات امنیتی نقشی به سزا است و مانعی چشمگیر در این برابر.
سازمان های فرهنگی و هنری و ورزشی با برنامه ریزی های دقیق باید چنان وقت فرزندان میهن را غنی سازی کنند که جای لغزشی نماند اما چگونه می شود جمعیتی کثیر محصول عدم کنترل را پاسخگو بود آن هم با چنین امکانات محدود؟
فردی که با زحمات بسیار ، با سلامت فکری و جسمی به سن جوانی رسیده اکنون با کمبود امکانات آموزشی ، پرورشی ، بهداشتی ، مسکن و شغل، کالاهای لوکس خدماتی روبرو است و این همه زاینده استرس هایی مخرب است بدون پاسخ برای نیازهای زمینی اش در توهمات غرق گردد.
پس برای پیشگیری از این همه باید با مدیریتی دقیق امکانان را سنجید و با عدالت آنرا توزیع نمود و حتی در صورت کمبود دو نقصان آن را به اطلاع عموم رسانید و همه را در سرنوشت جمعی دخیل دانست و بار مصائب را نیز تقسیم نمود چه مدینه فاضله ای!؟
راههای مبارزه با اعتیاد : این راه ها خلاصه می شوند در جلوگیری از ورود مواد مخدر به جامعه ، برخورد امنیتی و قضایی با فروشندگان و پخش کنندگان ، باز پروری معتادین ، از بین بردن بستر های منتج به این معضل و کلا در برگیرنده عوامل اجتماعی و فرهنگی و حتی اقتصادی است . آن زمان است که بزرگترین انگیزه تولید کنندگان مواد مخدر و اعتیاد آور که جذب بازاری متشکل از معتادین است برآورد ه نشده ، تقاضایی نیست که عرضه ای باشد.
کشور ما از قرنها پیش از لحاظ استراتژیکی توجه بیگانگان را به خود جلب نموده است و همسایگان آن مانند هندوستان که کشت خشخاش به وسیله آن صورت می گیرد و کشور های مجاور شرقی ( پاکستان و افغانستان ) که بهترین راه حمل و نقل تریاک و مواد افیونی به اروپا و کشورهای غربی هستند موجب شده در برهه ای زمان ایران بازاری برای تریاک های کشورهای همسایه غربی و شرقی به شمار رود به لحاظ همین موقعیت ایران اکنون حساس ترین دوران تاریخ خود را به جهت قاجاق مواد مخدر میگذراند.
بنابراین وقتی که پیشگیری در ایران مطرح میشود مشکل مهم مبارزه با مواد مخدر و کنترل مرزها و مراقبت شدید از آنها به ذهن متبادر می شود که ایران با انعقاد قرار داد با دولت پاکستان ، ایجاد موانع ، کنترل هوایی و سایر تمهیدات تدابیری اندیشیده تا از ورود قاچاق مواد مخدر پیشگیری کند که در این جهت نیز موفق بوده است.
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید