چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چشم هایی که سرخ می شوند


چشم هایی که سرخ می شوند
بعضی از سلولهای موجود در گلو و بینی، مشابه سلولهای چشم هستند. وقتی كه مواد آلرژی زا وارد چشم، گلو یا بینی می شوند این سلولها با آزادسازی نوعی ماده شیمیایی به نام هیستامین، از خود واكنش نشان می دهند. هیستامین باعث بروز آلرژی، به شكل خارش، قرمز شدن چشم ها و ریزش اشك می شود.اگر چشمان شما قرمز می شود، یعنی مبتلا به آماس (تورم) چشم شده اید، اما این علامت لزوماً نشان دهنده ابتلا به عفونت نیست. باید توجه داشت كه آماس چشم، فقط یك التهاب ساده است، كه این التهاب، غشاء چشم و داخل پلك چشم را در بر می گیرد. التهاب چشم را می توان به سه نوع متفاوت ، آلرژیك، ویروسی و میكروبی، تقسیم بندی كرد.
در التهاب آلرژیك، چشمان شما قرمز شده، دچار خارش می شوند و آبریزش بینی به وجود می آید. در این نوع آلرژی، با دوری از عامل مولد آلرژی، می توان علائم آن را بر طرف كرد.التهاب ویروسی، علایمی همچون سوزش شدید چشم، احساس ناراحتی و ریزش زیاد اشك را شامل می شود، اما در این حالت، خارش چشم وجود ندارد و احساس خارش را در گلو حس می كنید. در این نوع التهاب، به دلیل وجود عامل مولد آن كه ویروس است، استفاده از آنتی بیوتیك مؤثر نخواهد بود.
نوع سوم، التهاب میكروبی است، از جمله علائم آن می توانیم، سوزش شدید، احساس ناراحتی شدید، خارش و خروج ترشح سفید و حجیم چرك مانند از چشم ها را نام ببریم. این نوع التهاب، نیازمند درمان با آنتی بیوتیك است.در این رابطه، روشهایی برای تشخیص و تمایز سه نوع متفاوت التهاب ارائه شده است، در التهاب آلرژیك، هر دو چشم، به طور همزمان، علائم التهاب را نشان می دهند. در حالی كه در نوع عفونی (میكروبی)، بروز علائم از یك چشم شروع شده و به راحتی و آسانی چشم دیگر را نیز آلوده می كند. با این وجود گاهی اوقات، التهاب ویروسی، با خارش چشم و دست زدن به چشم به التهاب میكروبی تبدیل می شود.بنابراین اگر علائم بیماری، به مدت طولانی ادامه یابد، در میزان دید و بینایی تغییری ایجاد شود، یا اگر در چشمان خود احساس درد دارید، باید در اسرع وقت به پزشك مراجعه كنید.
روش های معالجه
اولین راه پیشگیری از بروز آماس آلرژیك، دوری جستن از مواد یا محیط آلرژی زا، است. این كار بسیار آسان است. اگر شما به سگ یا گربه حساسیت دارید، می توانید به راحتی آنها را از خود دور كنید. اما اگر حساسیت شما به گرده گلها و یا گرد و خاك است، كار شما كمی مشكل می شود، چرا كه در هر جا كه باشید، این مواد همراه شما خواهند بود. برای درمان آ لرژی ها، داروهای گوناگونی موجود است. بعضی از آنها در همه جا و به راحتی قابل دسترسی بوده و بعضی از آنها نیز فقط با ارائه نسخه پزشك، قابل تهیه هستند. از جمله این داروها، آنتی هیستامین هایی مثل بنادریل ، تركیبات آنتی هیستامین ضد احتقان و نیز قطره های چشمی استروید و غیر استرویدی را می توانیم نام ببریم. اكثر داروهای موجود مثل ویسین ، از انواع داروهای موضعی هستند، نقش این نوع داروها، انقباض رگهای خونی منبسط شده است كه این روند انقباض را Vasocanstriction می نامیم، كه با انقباض رگها، رنگ قرمز چشم را برطرف می كنند، اما مصرف این نوع داروها به مدت یك هفته و به طور مرتب و منظم باعث می شود كه رگها به این روش انقباض مصنوعی، عادت كرده و روند طبیعی انقباض رگها توسط بدن مختل شود، بنابراین، ممكن است كه پس از قطع دارو، چشمان شما دوباره قرمز شوند، این روند پدیده انعكاس نامیده می شود. البته این مرحله پایدار نیست و پس از مدت كوتاهی روند طبیعی خود را باز می یابد. مراحل مشابه آنچه كه ذكر شد، در مورد بینی و هنگام مصرف اسپری های بازكننده مجرای بینی (ضد احتقان) مثل آفرین انجام می شود.
ارتباط لنز، آلودگی و قطرات چشمی
به دلیل وجود مواد نگهدارنده و ثبات دهنده خاص در محلولهای چشمی، ممكن است كه رنگ لنزها تغییر كند یا حتی بی رنگ شوند و نیز این امكان وجود دارد كه وجود لنزهای نیمه نرم یا نرم، باعث تشدید عفونت و ناراحتی و به تأخیر افتادن دوره درمان شود، چون بین محلول چشمی و پلاستیك واكنش هایی به وجود می آید. اما به هر حال مهم ترین نتیجه و تأثیر استفاده از محلولهای چشمی به همراه لنز، بی رنگ شدن لنزها است.
معالجات گیاهی
نرم كننده های چشم كه در بازار موجود است، به خروج مواد آلرژی زا ازچشم كمك می كنند. در رابطه با معالجه چشم با داروهای گیاهی، چیزی شنیده نشده است و چون در مورد داروهای گیاهی، استاندارد اداره مواد غذایی آمریكا رعایت نشده است، بنابراین بهتر است كه در مورد مصرف داروهای گیاهی تردید كنید و بینایی خود را در معرض خطر قرار ندهید.
آیا دست زدن به چشمان، باعث آسیب بیشتر می شود؟
نكته دیگر این است كه دست زدن به چشم ها موجب آسیب رساندن به چشم ها می شود. در واقع با دست زدن به چشمان خود، به آ نها آسیب خواهید رساند و میزان قرمزی چشم را افزایش می دهید. اگر شما از لنز استفاده می كنید، با دست زدن به چشمان خود باعث ایجاد خراش در قرنیه و در نتیجه ریزش اشك از چشمان خود می شوید و اگر در پوست یا مخاط چشم، خراشی به وجود آید، چشم در مقابل باكتری آسیب پذیرتر شده و نتیجه آن پیدایش عفونت در چشم یا پوست اطراف چشم می شود. در این رابطه انجام اقدامات و معالجات پیشگیری كننده و استفاده از قطره های چشمی مفید واقع می شوند.
تأثیر آلرژی بر میزان دید و بینایی
بعضی از افراد مبتلا به آماس خارش دار پوست یا ورم جلدی هستند كه معمولاً با انواع آلرژی توأم می شود، این افراد، مستعد ابتلا به آب مروارید هستند كه این بیماری می تواند به كاهش دید فرد منجر شود و نیز بعضی از معالجات، مثل استفاده از قطره های چشمی استروید، می تواند چشمان شما را در برابر ابتلاء به آب مروارید یا دیگر بیماری های چشمی كه بینایی شما را به خطر می اندازد و آب سبز نامیده می شود، حساس و مبتلا كند.
اما به هر حال، آلرژی ها، عوارض دراز مدت زیان آور بر بینایی شخص نخواهند داشت، البته این در صورتی است كه شما از چشمان خود مراقبت كنید. در واقع علت اصلی بروز اختلال در دید و بینایی مرتبط با آ لرژی، ایجاد عفونت است كه عامل مولد آن دست زدن به چشم و خارش آن است، پس از اقدام به این كار اجتناب كنید.
در آخر این كه به جای مصرف دارو برای جلوگیری از واكنش هیستامین، یا انقباض عروق خونی منبسط شده، بهتر است كه مراحل درمانی را با تزریق مستمر واكسن های ضدآلرژی در پیش بگیریم كه باعث ایجاد تغییرات در سیستم ایمنی بدن شده و بیمار برای همیشه در برابر مواد آلرژی زا، مصون می شود. برای رفع كامل گونه های متفاوت آلرژی، به ۳ تا ۵ سال زمان نیاز داریم، اما اكثر بیماران پس از گذشت چند ماه از استفاده از روش درمانی فوق، احساس متفاوتی را نسبت به گذشته خواهند داشت و بیمارانی كه مبتلا به آلرژی های آماس و التهاب چشم هستند و معالجات گوناگونی را انجام داده اند، با تزریق این واكسن ها، بهبودی قابل توجهی یافته اند.
ترجمه: سیده زهرا به بین
منبع: سایت Web MD
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید