شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ASP


وب در ابتدا بعنوان روشی بمنظور ارائه و توزیع اطلاعات توسط دانشگاهیان و محققین استفاده می گردید . بموازات افزایش کاربران اینترنت ، استفاده از وب در سایر موارد خصوصا" امور تجاری نیز با استقبال مواجه گردید. آمازون یکی از سایت هائی است که از سال ۱۹۹۵ با رویکردی کاملا" تجاری در عرصه وب مطرح شده است. سایت فوق شامل بانک اطلاعاتی مربوط به میلیون ها کالا و محصولات است که کاربران اینترنت می توانند در هر زمان از امکانات آن بهره مند و اقدام به خرید کالا نمایند. سایت Ebay یکی دیگر از سایت هائی است که با رویکردی تجاری ، خدمات و کالای مورد نظر را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. همزمان با گرایشات فوق ، مدلی جدیدی از فعالیت های تجاری با نام ASP)Application Service Provider) در عرصه اینترنت ظهور پیدا کرد. مراکز فوق روش جدیدی برای ارائه نرم افزار و خدمات نرم افزاری را مطرح نمودند. مراکز ASP در طی سالیان اخیر و همزمان با گسترش و توسعه اینترنت و وب بشدت فراگیر شده و بعنوان مدلی حدید برای ارائه خدمات نرم افزاری مبتنی بر وب و اینترنت مطرح شده اند .
تعریف یک ASP
مراکز ASP ، به شرکت ها و موسساتی اطلاق می گرددکه سرویس هائی را از طریق اینترنت ارائه می نمایند. این نوع مراکز دارای ویژگی های زیر می باشند :
ASP محیط لازم برای اجرای یک نرم افزار را فراهم می نماید.
ASP مسئولیت پشتیبانی و نگهداری سرویس دهندگان نرم افزاری را برعهده دارد.
ASP پرسنل و کارمندان خاصی را بمنظور نگهداری نرم افزارها استخدام می نماید.
ASP امکان دستیابی به برنامه را از طریق اینترنت فراهم می نماید.
ASP هزینه های مربوط به فضا و نگهداری را از موسسات مربوطه دریافت خواهد کرد.
مزایای ASP
مدل ASP دارای مزایای عمده ای نسبت به سایر رویکردهای سنتی است :
هزینه پایین برای سازمانها و موسسات تجاری کوچک
پهنای باند مورد نیاز برای اجرای برنامه ها به امکانات ASP بستگی خواهد داشت .
مدل ASP امکان ایجاد زیرساخت های لازم برای حمایت از یک نرم افزار را حتی المقدور کاهش می دهد. مثلا" اگر برنامه ای به بانک های اطلاعاتی اوراکل و یا MS-SQL نیاز داشته باشد ، می بایست امکانات لازم برای پشتیباتی از برنامه و بانک اطلاعاتی فراهم گردد.
پرداخت هزینه توسط سازمانها به مراکز ASP با توجه به شرایط متعدد و رعایت مشتری صورت می پذیرد
نمونه هائی از مراکز ASP
مراکز ASP با توجه به نوع خدمات ارائه شده دارای انواع متفاوتی می باشند. خدمات ارائه شده توسط مراکز فوق شامل موارد زیر است :
- میزبانی وب . مراکز ارائه دهنده سرویس فوق با تهیه سخت افزار، نرم افزار و پهنای باند لازم امکان میزبانی وب سایت های موسسات و سازمانها و یا افراد را فراهم می آورند.مراکز فوق بابت میزبانی وب سایت ها ، هزینه هائی را بصورت ماهانه و یا سالانه دریافت و ممکن است بر روی یک ماشین صدها سایت را مستقر نمایند.
- خدمات پست الکترونیکی . اکثر مراکز ASP که خدمات میزبانی وب را ارائه می دهند ، سرویس خدمات پست الکترونیکی را نیز با استفاده از یکی از روش های موجود در اختیار متقاضیان قرار می دهند.
موسسات و سازمانهائی که تمایل به راه اندازی وب سایت داشته باشند، می توانند از پتانسیل های ارائه شده توسط مراکز ASP استفاده نموده و برای شروع کار ضرورتی به فراهم نمودن تمام امکانات توسط سازمان و یا موسسه مربوطه نخواهد بود. در گذشته سازمانهائی که تمایل به راه اندازی سایت داشتند، می بایست خود راسا" اقدام به تهیه و آماده سازی امکانات زیر می نمودند :
تهیه خط ارتباطی با اینترنت با پهنای باند قابل قبول
تهیه روتر
تهیه یک یا چندین سرویس دهنده برای سرویس دهنده وب و یا سرویس دهنده خدمات پست الکترونیکی
استخدام کارشناسان مورد نظر برای نصب و مدیریت نرم افزار و سخت افزار
امروزه با تولد مراکز ASP ، اکثر سازمانها و موسسات می توانند از بستر و پتانسیل های فراهم شده توسط این نوع مراکز استفاده نمایند. بدیهی است مراکز ASP مسئولیت پشتیبانی و نگهداری را برعهده خواهند داشت . استفاده از مراکز فوق برای راه اندازی وب سایت دارای مزایای عمده ای از منظر( زاویه ) موسسات و شرکت هائی است که قصد راه اندازی وب سایت را دارند :
مراکز ASP عموما" دارای پهنای باند قابل قبولی بوده و موسسات و سازمانها نگران پهنای باند نخواهند بود .
در صورت بروز مشکل ، کارشناسان مجرب شاغل در مراکز ASP بصورت شبانه روزی و بلافاصله مشکل را حل خواهند کرد.
در صورت نیاز به فضای بیشتر برای میزبانی وب ، می توان بسرعت اقدام لازم را انجام داد.
مراکز ASP دارای امکانات مناسب برای Backup و بازیابی اطلاعات بوده و امنتیت اطلاعات تضمین می گردد.
ASP چه امکاناتی را فراهم نماید؟
مراکز ASP به تمام نیازهای طرح شده توسط موسسات و سازمانها پاسخ مثبت خواهند داد. قبل از انتخاب ASP مورد نظر برای میزبانی وب وسایر خدمات مورد نظر ، می بایست برای سوالات زیر پاسخ لازم را اخذ کرد :
● کاربران چگونه به نرم افزار دستیابی پیدا خواهند کرد؟ آیا دستیابی به برنامه از طریق یک "مرورگر" و یا یک برنامه خاص دیگر می باشد؟ در صورتیکه دستیابی به برنامه از طریق مرورگر می باشد ، کاربران می بایست دارای چه نوع تجربه و یا دانشی باشند؟
● به مشکلات و سوالات کاربران به چه صورت پاسخ داده خواهد شد؟ در صورتیکه پرسنل و یا کارکنان سازمانی که از خدمات مراکز ASP استفاده می نمایند دارای سوال و یا مشکلی در رابطه با برنامه باشند ، به سوالات آنها چگونه پاسخ داده می شود؟ آیا مرکز ASP آموزش های لازم را ارائه می دهد ؟
● نحوه امنیت داده ها به چه صورت است ؟ نحوه دستیابی به داده ها توسط پرسنل مراکز ASP به چه صورت است ؟ آیا برای دستیابی به داده ها توسط پرسنل سازمان ها و موسسات لایه حفاظتی تعریف می گردد؟ آیا امکان اخذ گزارشات متنوع در رابطه با افراد یکه به برنامه و داده ها دستیابی پیدا کرده اند، وجود دارد ؟ مرکز ASP در رابطه با تهدیدات خارجی چه سیاستی را دنبال می نماید؟ در صورت خرابی سخت افزار ، وضعیت ایمن بودن داده ها به چه صورت است ؟
● ارتباط ایجاد شده بین کاربر و مرکز ASP به چه صورت است ؟ داده ها در زمان درخواست کاربر از طریق مرکز ASP در اختیار گذاشته خواهد شد. آیا از یک روش امنیتی نظیر : رمزنگاری ، یک شبکه VPN استفاده می شود؟
● نحوه استقرار برنامه بر روی سرویس دهنده به چه صورت است ؟ آیا داده ها بر روی یک سرویس دهنده اختصاصی ذخیره می گردند؟ آیا برای ذخیره سازی داده ها از یک ماشین مشترک استفاده می گردد؟
● در صورت بروز اشکال و غیرفعال شدن ماشین مربوطه ، مرکز ASP برای فعال نمودن سرویس دهنده (Online) از چه سیستم های جایگزینی استفاده می نماید؟
● در صورت بروز اشکال برای هارد دیسک و یا از کارافتادن نرم افزار ، مرکز ASP از چه سیاست هائی برای Recovery استفاده می نماید.
● درصورت بروز حوادث غیر مترقبه نظیر آتش سوزی ، مرکز ASP چه مدت زمانی را صرف بازسازی خود خواهد کرد ؟ سرویس های مورد نظر پس از گذشت چه زمانی مجددا" فعال خواهند شد. ؟
● مالکیت داده ها و اطلاعات با کیست ؟ با اینکه مشخص است که مالکیت داده ها و اطلاعات سازمان و یا موسسه مربوطه است ، ولی می بایست مورد فوق با صراحت در قرارداد با مراکز ASP قید گردد.
● در صورت تغییر مرکز ASP ، به چه صورت می توان داده ها ی موجود بر روی مرکز ASP فعلی را خارج نمود؟
در این راستا سوالات متعدد دیگری نیز وجود دارد که هر سازمان و یا موسسه با توجه به شرایط اختصاصی خود می تواند آنها را از مرکز ASP ، مطرح نماید.


همچنین مشاهده کنید