جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رادیوهای اینترنتی


رادیوهای اینترنتی از اواخر سال ۱۹۹۰ مورد توجه قرار گرفتند. با استفاده از رادیوهای اینترنتی می توان از هر محل و توسط صرفا" یکدستگاه کامپیوتر به اطلاعات منتشر شده دستیابی پیدا کرد.
استفاده از رادیو بمنظور نشر اطلاعات ، از اوایل سال ۱۹۲۰ مطرح گردید. در سال ۱۹۵۴ همزمان با ابداع تراتزیستور ، استفاده از رادیو بشدت رشد و متداول گردید. رادیوهای اینترنتی در اواخر قرن بیستم و اوایل فرن بیست و یکم مطرح و با توجه به زیرساخت اینترنت بسرعت با استقبال مواجه گردیدند. برای دستیابی به رادیوهای اینترنتی به یکدستگاه کامپیوتر شخصی و اینترنت نیاز است . دستیابی به اینترنت بصورت بدون کابل ، امکان استفاده از رادیوهای اینترنتی را در اتومبیل ، PDA و تلفن های سلولی فراهم کرده است . نسل جدید دستگاههای بدون کابل ، دارای قابلیت های گسترده بمنظور دستیابی به رادیوهای اینترنتی خواهند بود.
مزایای رادیوهای اینترنتی
ایستگاههای رادیوئی سنتی ، دارای دو محدودیت عمده در رابطه با نشر اطلاعات می باشند :
قدرت ایستگاه فرستنده ( معمولا" یکصد miles)
امواج رادیوئی قابل دسترس ( صدها ایستگاه محلی ممکن است وجود داشته باشد )
رادیوهای اینترنتی دارای محدودیت جغرافیائی نمی باشند. بنابراین انتشار اطلاعات توسط یک رادیوی اینترنتی در شرق ، قابل شنیدن در غرب خواهد بود. پتانسیل رادیوهای اینترنتی بسیار گسترده است . رادیوهای اینترنتی در مقایسه با رادیوهای سنتی که صرفا" از صوت برای پخش اطلاعات استفاده می نمایند ، امکان استفاده از تصاویر ، گرافیک ، متن ، لینک های مربوطه و ارتباط متقابل با شنونده را نیز ارائه می دهند. با توجه به ماهیت عملکرد رادیوهای اینترنتی استفاده از آنان در موارد متعددی توصیه می گردد. مثلا" در یک سیستم آموزشی و یا آموزش های مبتنی بر وب ، استفاده از رادیوهای اینترنتی بمنظور نشر اطلاعات بسیار حائز اهمیت است . رادیوهای اینترنتی از طیف گسترده ای از امواج برای نشر اطلاعات خصوصا" در رابطه با موزیک استفاده می نمایند.
ایجاد یک ایستگاه رادیو اینترنتی
بمنظور ایجاد یک ایستگاه رادیوئی اینترنتی به امکانات زیر نیاز خواهد بود :
CD player
نرم افزار های مربوط به تکثیر یک Track موزیک از یک CD به هارد دیسک کامپیوتر
نرم افزارهای ویرایش و ضبط صدا
میکروفن
Mixer های صوتی
Equalizer ، Compressor
کارت صدا
کامپیوتر اختصاصی بهمراه نرم افزار های encoder
سرویس دهنده Streaming media
برای نشر اطلاعات از طریق رادیوهای اینترنتی مراحل زیر دنبال می گردد:
● اطلاعات صوتی از طریق یک کارت صدا به کامپیوتر مورد نظر وارد می گردند.
● سیستم فوق ، اطلاعات صوتی دریافتی را به فرمت Streaming تبدیل می نماید. اطلاعا ت صوتی دریافتی، نمونه سازی و پس از قشرده سازی آماده ارسال بر روی اینترنت خواهند شد.
● اطلاعات صوتی فشرده شده ، برای سرویس دهنده ارسال می گردند. سرویس دهنده می بایست دارای یک پهنای باند بالا با اینترنت باشد .
● سرویس دهنده اقدام به ارسال اطلاعات صوتی بر روی اینترنت کرده و کامپیوترهای شنونده که دارای نرم افزارهای Player و یا Plug-in می باشند ، قادر به شنیدن خواهند بود . نرم افزارهای فوق ، اطلاعا ت صوتی stream دریافت شده از سرویس دهنده را به صوتی که قابل شنیدن توسط شنونده باشند ، تبدیل می نمایند.
از دو روش متفاوت برای عرضه صوت بر روی اینترنت استفاده می شود : Download و Streaming media . در روش download ، یک فایل صوتی بر روی کامپیوتر کاربر ذخیره می گردد. فرمت های فشرده نظیر mp۳ ، متداولترین فرمت فایل های صوتی برای Download کردن می باشند. ( ارسال هر نوع فایل صوتی توسط وب سایت ها و یا سایت های Ftp امکان پذیر است ). در روش Streaming ، فایل صوتی ذخیره نمی گردد بلکه صرفا" پجش خواهد شد. انتشار اطلاعات بکمک روش فوق بصورت پیوسته و با بهره گیری از سه نرم افزار انجام می گیرد : Encode و Server و Player . نرم افزار encoder اطلاعات صوتی را به فرمت streaming تبدیل می نماید. سرویس دهنده ،اطلاعات تبدیل شده را قابل دسترس بر روس اینترنت نموده و نرم افزار player ، مسدول بازیابی اطلاعات است . در پحش مستقیم ، نرم افزارهای encoder و Streamer بصورت همزمان فعالیت می نمایند. اطلاعات صوتی از طریق کارت صدا به سیستم مربوطه تغذیه و پس از Encode نمودن آنها توسط نرم افزار مربوطه بر روی سرویس دهنده streaming قرار خواهند گرفت . باتوجه به حجم بالای عملیات محاسباتی ، سرویس دهنده Streaming می بایست یک سرویس دهنده قدرتمند و اختصاصی باشد.


همچنین مشاهده کنید