چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Wednesday, 25 April, 2018

ساز دم‌دمی‌ مزاج‌ها


ساز دم‌دمی‌ مزاج‌ها
شاید بسیار صعب‌الوصول‌ بودن‌ آن‌ است‌ كه‌ بر اعجازش‌ می‌افزاید جز برای‌ كسی‌ كه‌ برده‌وار و از صمیم‌ قلب‌ خود را تسلیم‌ این‌ ساز كند.این‌ را حتما باید مدنظر قرارداد كه‌ هیچ‌ ویولنی‌ مثل‌ ویولن‌ دیگر نیست‌ و هر یك‌ مانند یك‌ موجود بشری‌ ویژه‌ و منحصر به‌ فرد است‌.در نواختن‌ ویولن‌ نوازنده‌ موجودی‌ مستقل‌ است‌ و هیچ‌ دست‌ بیگانه‌یی‌ در ملك‌ او اختیار ندارد و هیچ‌ گوشی‌ جز گوش‌ او زیر و بم‌ صدا را تعیین‌ نخواهد كرد و به‌ محض‌ اینكه‌ آرشه‌اش‌ را لمس‌ كند، چالشی‌ شگفت‌انگیز آغاز می‌شود و این‌ ارتباط‌ شگفت‌ بین‌ ویولن‌ و نوازنده‌ است‌ كه‌ این‌ ساز را منحصر به‌ فرد ساخته‌ است‌.این‌ ساز هیچ‌ محل‌ ؤابت‌ و ساكنی‌ به‌ عنوان‌ تكیه‌گاه‌ ندارد و خود نوازنده‌ نیز چنین‌ وضعی‌ دارد جز در نقاطی‌ كه‌ پایش‌ زمین‌ را لمس‌ می‌كند.دست‌های‌ نوازنده‌ باید تا حد زیادی‌ انعطاف‌پذیر و قوی‌ و دارای‌ حالت‌ فنری‌ باشد و همیشه‌ در سطح‌ شانه‌ یا در حدود آن‌ به‌ كار گرفته‌ شوند.ویولن‌ یك‌ ساز ظریف‌ و فرنگی‌ است‌ طبق‌ نمونه‌هایی‌ كه‌ ساخته‌ می‌شود از ۵۸ قطعه‌ مختلف‌ كه‌ به‌ طرز دقیقی‌ با هم‌ جور شده‌اند و وزن‌ آن‌ در حدود ۴۰۰ گرم‌ است‌.این‌ ساز ابتدا توسط‌ سازنده‌ ایتالیایی‌ گاسپارو برتولونی‌ اختراع‌ شده‌ است‌.از شاگردان‌ مشهور گاسپارو «آآماتی‌» بود كه‌ او هم‌ بهترین‌ سازنده‌ ویولن‌ در سطح‌ جهان‌ (آنتونیو استرادیواریوس‌) را پرورش‌ داد....
تاكنون‌ كسی‌ در جهان‌ پیدا نشده‌ كه‌ نه‌ تنها بتواند هنر آنتونیو را تكمیل‌ كند بلكه‌ قادر نبوده‌ ویولنی‌ بسازد كه‌ از حیث‌ زیبایی‌ و صوت‌ بتواند با ویولن‌های‌ او برابری‌ كند.جلا و ظاهر خوش‌ ویولن‌ استرادیواریوس‌ چیزی‌ در حد كیفیت‌ خورشید است‌ كه‌ روی‌ پوست‌ ابریشمی‌ تابیده‌ باشد.همچنین‌ نرمی‌،لطافت‌ منحصر به‌ فرد و پختگی‌ می‌توان‌ در آن‌ یافت‌.تاكنون‌ متجاوز از سه‌ قرن‌ از اختراع‌ اولین‌ نمونه‌ ویولن‌ توسط‌ گاسپارو برتولونی‌ می‌گذرد و در این‌ مدت‌ با وجود كشفیات‌ جدیدی‌ كه‌ در علوم‌ فیزیك‌ و شیمی‌ رخ‌ داده‌ نه‌ تنها توانسته‌اند در ساختمان‌ ویولن‌ تغییر بدهند بلكه‌ از رموز كار سازندگان‌ قدیم‌ نیز چیزی‌ درك‌ نكردند.
ویولونیست‌ نابغه‌
یهودی‌ منوهین‌ رالكین‌ یكی‌ از خوش‌قریحه‌ترین‌ ویولونیست‌ها و هنرمندان‌ جهان‌ در قرن‌ بیستم‌ بود، هنرمندی‌ كه‌ به‌ نیروی‌ درمانگر موسیقی‌ ایمان‌ داشت‌ و نه‌ تنها با موسیقی‌اش‌ بلكه‌ با اعمال‌ انسان‌دوستانه‌اش‌ انسان‌ها را متاؤر می‌كرد.وی‌ در ۲۲ آوریل‌ ۱۸۹۶ در ایالت‌ نیوجرسی‌ امریكا به‌ دنیا آمد.اجداد منوهین‌ از روحانیون‌ مقیم‌ روسیه‌ بودند.او در خانواده‌یی‌ به‌ دنیا آمد كه‌ تعلیم‌ ویولن‌ بسیار مرسوم‌ بود و هنگامی‌ كه‌ او پنج‌ سال‌ بیشتر نداشت‌ شروع‌ به‌ آموختن‌ ویولن‌ كرد و طی‌ چند ماه‌ اصول‌ اولیه‌ ویولن‌ را نزد مادرش‌ فراگرفت‌ و بعد برای‌ تعلیم‌ موسیقی‌ نزد زیگموند انكه‌ رفت‌.اندكی‌ بعد مسوولیت‌ تعلیم‌ او را لویس‌ پرزینگر برعهده‌ گرفت‌ كه‌ خود از شاگردان‌ یسایز بلژیكی‌ و در كودكی‌ به‌ عنوان‌ نخستین‌ كودك‌ نابغه‌ نوازنده‌ ویولن‌ در امریكا شهرتی‌ زودگذر یافته‌ بود.اما شهرت‌ پرزینگر بزودی‌ تحت‌الشعاع‌ نبوغ‌ و استعداد درخشان‌ شاگردش‌ قرار گرفت‌ كه‌ در سن‌ هفت‌سالگی‌ با اجرای‌ سمفونی‌ اسپانیل‌ اؤر ادوار لالو تحت‌ رهبری‌ آلفردهارتز در اركستر سمفونیك‌ سانفرانسیسكو چشمها را به‌ خود خیره‌ ساخت‌.پرزینگر، منوهین‌ را در مكتب‌ فرانسوی‌ بلژیكی‌ آموزش‌ داد.او در همین‌ زمان‌ از آموزش‌های‌ آدولف‌ بوش‌نیز در شهر بازل‌ سویس‌ بهره‌مند شد.یهودی‌ در سن‌ سیزده‌سالگی‌ به‌ عنوان‌ تك‌نواز در صحنه‌های‌ بین‌المللی‌ ظاهر می‌شد و به‌ نام‌ «كودك‌ نابغه‌ و ویولونیست‌ قرن‌» مورد ستایش‌ قرار می‌گرفت‌.پس‌ از آن‌ پیشرفت‌های‌ منوهین‌ سرعت‌ نفسگیری‌ پیدا كرد بطوری‌ كه‌ منوهین‌ در دهه‌های‌ بعد با بهترین‌ اركسترهای‌ دنیا و معروفترین‌ رهبران‌ اركستر همكاری‌ كرد.او در سال‌ ۱۹۳۵ با ۱۰ اركستر در ۶۳ شهر كنسرت‌ اجرا كرد و پس‌ از آن‌ دو سال‌ در انظار عموم‌ ظاهر نشد.شعله‌ور شدن‌ آتش‌ جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ منوهین‌ را به‌ مسوولیت‌ مهمی‌ كه‌ به‌ عهده‌ داشت‌ واقف‌ ساخت‌. برقراری‌ صلح‌ و تفاهم‌ بین‌ ملت‌ها و ارتقای‌ سطح‌ همكاری‌های‌ بین‌المللی‌، وظیفه‌یی‌ بود كه‌ او تا آخر عمر برعهده‌ گرفت‌.علاقه‌ او به‌ فرهنگ‌های‌ دیگر و عرصه‌های‌ گوناگون‌ موسیقی‌ باعث‌ شد كه‌ وی‌ سفرهای‌ متعددی‌ را به‌ شرق‌ داشته‌ باشد. چندین‌ بار به‌ ایران‌ سفر كرد و با اركستر سمفونیك‌ تهران‌ كنسرت‌هایی‌ اجرا كرد.در سال‌ ۱۹۶۲ یك‌ مدرسه‌ شبانه‌روزی‌ را برای‌ كودكان‌ با استعداد در رشته‌ موسیقی‌ در لندن‌ بنا نهاد و سال‌ ۱۹۷۲ آكادمی‌ موسیقی‌ بین‌المللی‌ برای‌ نوازندگان‌ زهی‌ جوان‌ در سویس‌ را پایه‌گذاری‌ كرد.ملكه‌ الیزابت‌ دوم‌ به‌ او نشان‌ لیاقت‌ مقام‌ شوالیه‌یی‌، عنوان‌ لرد و عضویت‌ مادام‌العمر در حكومت‌ سلطنتی‌ اعطا كرد. منوهین‌ در سال‌ ۱۹۹۲ به‌ عنوان‌ سفیر حسن‌ نیت‌ یونسكو برگزیده‌ شد.یهودی‌ منوهین‌ در روز ۱۲ مارس‌ ۱۹۹۲ در شهر برلین‌ به‌ علت‌ نارسایی‌ قلبی‌ درگذشت‌.«هر آنچه‌ انسان‌ واقعا خواهان‌ آن‌ است‌ و دوست‌ دارد انجام‌ دهد، باید هر روز به‌ انجام‌ آن‌ بپردازد برای‌ هنرمند می‌بایست‌ این‌ كار به‌ همان‌ آسانی‌ باشد كه‌ پرواز برای‌ پرنده‌ است‌. نمی‌توانیم‌ پرنده‌یی‌ را تصور كنیم‌ كه‌ به‌ خود بگوید: «خب‌ امروز خسته‌ام‌، امروز پرواز نمی‌كنم‌» .
یهودی‌ منوهین‌
فرزادكفیلی‌


منبع : روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط

مناره سن اشتفن و شهر شوبرت (۲)

مناره سن اشتفن و شهر شوبرت (۲)
خویشتن ما در اینجا، آن چنان كه باید، در برابر كمالی كه در روح این اثر درخشان جاری است تطهیر می شود. سرزمین «وین» در پناه مناره «سن اشتفن» و در زیر گام های زنان زیبایش كه با رشته هایی بی شمار از «دانوب» تزئین شده و از یك سو تا دشتی فراخ گسترده شده و از سوی دیگر به اوج «آلپ» سترگ می رسد و با تمامی یادگارهایش از استادان بزرگ، نمی تواند سرزمینی ایده آل برای پرواز تخیلات یك آهنگساز نباشد.
من از بالای تپه ها این شهر را نظاره می كردم و در این اندیشه كه چگونه نگاه بی قرار «بتهوون» به منظره كوهستان دوردست منحرف می شده است، چگونه «موتسارت»ی كه مسیر خود را در بیشه ها و نیزارهای حومه گم می كرده، مسیر «دانوب» را دنبال می كرده است و چگونه «پاپا هایدن» در برابر ارتفاع سرگیجه آور مناره «سن اشتفن» از سر حیرت سر خود را تكان می داده است. مناظر «دانوب» و مناره «سن اشتفن» و «آلپ» دوردست را یك جا تصور كنید:«این چیزی شبیه وین است».
با شكفتن این سمفونی درخشان «شوبرت» مجدداً وین در نظرم مجسم می شود و این بار ملموس تر و شفاف تر از گذشته و من در چنین ماوایی به وضوح درمی یابم كه چگونه شاهكارهای موسیقی نظیر این می توانند زاده شوند.
من به هیچ وجه قصد ندارم تا موضوع (Programme) خاصی را به این سمفونی نسبت دهم. افراد در سنین مختلف ، برداشت هایی كاملاً متفاوت از اثر خواهند داشتٍ؛ نكته خارق العاده ای كه یك جوان هجده ساله در یك قطعه می یابد، اغلب در نظر فردی جاافتاده، یك اتفاق بی اهمیت قلمداد می شود در حالی كه شاید قصد مصنف در اینجا صرفاً چیزی جز ابراز داشته های درونی خود نبوده باشد. اما آدمی مشتاقانه بر آن است كه جهان خارج، «واقعه امروز» و «معمای فردا» در نهاد شاعر و مصنف رسوخ پیدا كرده و همان طور كه از این سمفونی برمی آید، چیزی فراتر از ابراز متعارف صرفاً شادی یا غم در آن حضور دارد. در اینجا ما به یك عرصه جدید قدم می گذاریم. اثری كه نه تنها حاصل استادی در فن آهنگسازی است بلكه در تك تك نسوج آن نشانه ای از «حیات» با ظریف ترین سایه روشن هایش موج می زند و تماماً آكنده از رمانتیسیسمی است كه در جای جای آثار شوبرت با آن رو به رو هستیم. این اثر همچون یك رمان طویل چهارجلدی از «یان پاول»۵ (Jean Paul) به پایان نمی رسد تنها مگر آن كه خواننده خود شخصاً آن را زندگانی كند. چقدر روح بخش است طبع بی منتهای ایشان در مقابل وسع ناچیز كسانی كه آدمی را سراپا در حس یاس نحس فنا نگه می دارند. آدمی به واقع در می ماند كه چگونه شوبرت به چنین صلابتی در آثار اركسترال دست یافته است. در حالی كه باید دانست در پشت این اثر شش سمفونی دیگر به پشتوانه قرار گرفته اند و این آخری در دوران اوج خلاقیت مصنف متولد شده است. این همچنین نشان از توان ماورای طبیعی آهنگسازی است كه در طول حیات میزان ناچیزی از ساخته های اركسترال اش را خود به گوش شنیده اما با این وجود به بیان روان و قاطعی هم در آثار سازی و هم آثار اركسترال (كه جملگی شخصیتی آوازگون و شبه كورال دارند) رسیده است. من تاكنون خصیصه آوازگونگی را بدین درخشانی تنها در آثار «بتهوون» یافته بودم. استقلال و جدایی تام این اثر از سمفونی های «بتهوون» خود نشان دیگری از منشأ خالص و مردانه آن است. می توان دید كه چگونه نبوغ «شوبرت» بخردانه و صحیح هدایت شده است.او با توجه به منابع محدودی كه در اختیارش بوده از «فرم» های نامتعارف و غول آسای آثار متاخر «بتهوون» در امان مانده است. او در حالی كه اثری سرزنده ارائه داده همچنان به عنصر اصلی سازنده اثر معطوف است و بیش از حد از آن فاصله نمی گیرد و به دفعات بدان ارجاع دارد. البته این نكته تنها برای كسی كه به كرات این سمفونی را شنیده و مطالعه كرده الزاماً ملموس خواهد بود. بدعت و درخشانی در «اركستراسیون»، گستردگی و فراخی در «فرم» تغییرات درخشان در فضای غالب (mood) و دنیای جدیدی كه به واسطه این اثر بدان قدم می گذاریم ممكن است جملگی موجب سردرگمی شنونده طی اولین شنیدار اثر باشد. اما دست آخر طعم مطبوعی از آن برجای می ماند؛ نظیر آنچه كه ما در پایان قصه های پریان تجربه می كنیم و همواره این احساس القا می شود كه مصنف دقیقاً می دانسته كه چه چیزی را بازگو می كند و چگونه این كار را انجام می دهد و این اطمینان حاصل می شود كه ایماژ حاصل از اثر در ذهن مخاطب در طول زمان شفاف تر می شود.
این تضمین درست از ابتدای كار با آغاز درآمد درخشان و به واقع رمانتیك موومان نخست به دست می آید. اگر چه در آن هنگام هنوز همه چیز را هاله ای رازگونه فرا گرفته است.
گذر از درآمد به تم اصلی (Allegro) نیز حیرت انگیز است؛ ما به واقع با هیچ گونه تغییری در تمپو روبه رو نمی شویم اما به یك باره و بدون آگاهی از چگونگی آن خود را درونش می یابیم.
تجزیه هر یك از موومان ها به اجزای اصلی تشكیل دهنده آنها بی شك كاری عبث خواهد بود. بلكه می بایست تمامی اجزا را در جای خود با هم داشته باشیم تا شخصیت منحصر به فرد آن را جذب كنیم.
موومان دوم به تنهایی با چنان لحن تاثیرگذاری با ما سخن می گوید كه من قادر نیستم در اینجا از آن گذر كنم. خصوصاً پاساژی كه در آن نوای «هورن» ها گویی از دوردست ها از یك سیاره دیگر به ما می رسند. همگان سراپا گوش هستند. گویی یك روح آسمانی از دل اركستر به پا می خیزد. این تاثیر از زمان بتهوون تا حال بی سابقه بوده است.
بدین شكل بود كه زیارت من از آرامگاه «شوبرت» و «بتهوون» كه سبب دیدار من از بازماندگان ایشان شد، دومین هدیه را نیز به من ارزانی داشت. من پاداش اول را در همان روز نخست دریافت كرده بودم؛ در آن هنگام كه بر روی سنگ قبر بتهوون یك قلم فلزی یافتم و از آن پس همچون گنجینه ای گرانبها نزد خود محفوظ داشتم و «تنها» در مناسبت هایی خاص از آن برای نوشتن استفاده كرده ام. همچون هنگام نوشتن همین سطرها!
پی نوشت ها :
۱- باقی مانده اجساد «بتهوون» و «شوبرت» در سال ۱۸۶۳ برای بررسی های پزشكی نبش قبر شدند و در سال ۱۸۸۸ به گورستان مركزی (Zentral Friedhof) منتقل شدند. امروزه گورستان ناحیه «وه رینگ» (Wahring) وجود خارجی ندارد و در جای آن تفرج گاهی به نام «پارك شوبرت» احداث شده است.
۲- Count Odonel
۳- این اثر یك بار در سال ۱۸۲۷ در جلسه ای خصوصی و به صورت مشقی اجرا شده بود.
۴- سمفونی «دوماژور» برای نخستین بار در ۲۱ مارس ۱۸۳۹ به رهبری «مندلسون» اجرا شد.
۵- Johann Paul Friedrich Richter

وبگردی
ماجرای انحصار عربستان بر روغن مایع ایران / تا 100 درصد پالم !
ماجرای انحصار عربستان بر روغن مایع ایران / تا 100 درصد پالم ! - روغن های نباتی را خوب بشناسید. سخنان یک تولید کننده سابق روغن نباتی.
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند - رییس سازمان ملی استاندارد ایران مجددا با خودروسازان در ارتباط با رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی از ابتدای دی‌ماه سال جاری اتمام حجت کرد.
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ...
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ... - مرتضوی هیچ گاه قاضی و حقوق دان نبود و نباید کار قضایی انجام می‌داد. اما این ضعف ماست که چنین فردی در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد. شگفتی من از قاضی مرتضوی و رفتار او نیست که چرا خودش را برای اجرای حکم خود به زندان معرفی نکرد. من رفتار او با زهرا کاظمی را دیده بودم.
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟ - بعد از انقلاب، به واسطه تنیده شدن حکومت و دین بسیاری از پست‌ها و سمت‌های سیاسی با هاله‌ای رو به رو شد که اجازه نمی‌داد صاحب آن منصب مورد نقد قرار بگیرد....
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!