شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سرقت از اینترنت


سرقت از اینترنت
نقل مطلب از سایت‌های دیگر بدون اجازه نویسنده، مؤلف دزدی محسوب می‌شود و در صورت اجبار تنها به صورت نقل قول مستقیم و یا غیر مستقیم و با ذكر منبع و یا نویسنده و مترجم می‌تواند آزاد باشد.
به گزارش خبرگزاری موج – سجاد ولدی - سرقت، تقلب و بازنویسی مطالب از طریق اینترنت در اختیار گروه خاصی نیست و یك بیماری عمومی و در حال افزایش است. دانشجویان و دانش‏ آموزان، نشریات، دیگر سایت‌های اینترنت، رادیو و تقریباً تمامی رسانه‌ های جمعی به این بیماری دچار هستند. در گزارش ۱۵ فوریه ۲۰۰۵ سارا كاسیدی نشریه ایندیپندنت www.independent.co.uk چاپ انگلستان آمده است «هر چند كه راهی برای سنجش شدت و كمیت سرقت از شبكه جهانی وجود ندارد اما. خطر تقلب و سرقت مطالب، تالیفات و اسناد اینترنت توسط دانشجویان باعث كاهش اعتبار علمی دانشگاههای انگلیس شده است». دانشجویان معمولاً از دروس اجباری مانند ادبیات متنفر هستند و اغلب در تهیه پروژه‌ های درسی كه استادان با تعیین موعد تحویل به آنان واگذار می‌كنند دچار اشكال می‌شوند. دلیل سر درگمی دانشجویان بسیار روشن است آنان باید به اجبار كتابهایی مانند آثار شكسپیر را كه دوست ندارند بخوانند و درباره آن بنویسند. برخی از دانشجویان راه میانبر و كوتاه خرید و كپی پروژه ‌های درسی از اینترنت را انتخاب كرده و با تایپ نام خود در ابتدای پروژه آن را به نام خود به استاد تحویل می‌دهند. حداقل ۱۰۰ سایت تقلب در اینترنت وجود دارد و غالب آنها پروژه‌ های دروس آكادمیك را به رایگان و یا درمقابل مبلغ بسیار كمی در اختیار مراجعان قرار می‌دهند. صاحب یك سایت فروش مطالب درسی Kenneth Sahr نام دارد، او ۳۱ ساله و فارغ‌ التحصیل رشته روزنامه نگاری است و می‌گوید درآمد من از سایت از درآمد اغلب مدیران مدارس بیشتر است چون این سایت در هر روز مورد بازدید بیش از ۱۵۰۰۰ نفر كه ۲۰% آن كانادایی هستند قرار می‌گیرد. مراجعه كنندگان سایت او در هر ماه بیش از نیم میلیون پروژه را كپی می‌كنند.
استادان دانشگاهها می‌گویند آنها می‌دانند تعدادی از پروژه‌ های درسی كه به آنان تحویل داده می‌شود توسط دانشجویان تهیه نشده و بیشترین زحمتی كه متحمل شده ‌اند تغییر نام نویسنده و تایپ نام خود در اول مقاله است. آنها اعتقاد دارند تا زمانی كه منابعی مانند اینترنت در اختیار دانشجویان قرار دارد راه میانبر و آسان همیشه تقلب است.
انجام هر جستجوی ساده در مورد مطالب درسی در اینترنت بیش از ۵۰ آدرس در اختیار مراجعه كننده قرار می‌دهد، سایت‌هایی مانند Cyber Essays، School Sucksو Cheat House كه در هر یك از آنها صدها پروژه درسی قرار داده شده است. دانشجویان می‌دانند تحویل هر یك از پروژه‌ های اینترنت دریافت نمره قبولی را تضمین می‌كند.
تعدادی از این سایت‌ها مطالب خود را به فروش می‌رسانند. انجام یك پروژه پایان ترم دانشگاهی از چند دلار شروع شده و گاهی به ۳۰۰ دلار آمریكایی می‌رسد اگر چه تعدادی از اینگونه مقالات را می‌توان به رایگان دریافت كرد.هر سال با نزدیك شدن فصل پایان ترم دانشگاه، كالج و دبیرستان سرقت مطالب اینترنت رو به افزایش گذاشته و سایت‌های تقلب رونق می‌گیرند. این فصل زمان فریب معلم و رهایی از دغدغه پروژه‌ های درسی و تحویل آن به معلم است. اما استادان با اینگونه مطالب به نوع دیگری برخورد می‌كنند، كلمات و جملات را چندین بار می‌خوانند و پس از مكثی كوتاه گاهی به خود می‌گویند آیا این متن را واقعا شخصی نوشته كه نام او در بالای صفحه دیده می‌شود. در اینترنت سرقت و تقلب بسیار آسان است، یافتن مقالات و متونی درباره زیست شناسی، ادبیات، فیزیك، ریاضی نیاز به چند كلیك ماوس دارد؛ داستان و شعر و مطالب سینمایی مورد نیاز نشریات هم به هر زبانی به وفور یافت می‌شود. اگر مطلب درسی مورد نظر دانشجو پیدا نشد كسانی آمادگی آن را دارند تا در مقابل دریافت وجه پروژه را تهیه كنند. طیف مراجعه كنندگان به سایت‌های تقلب را دانشجویان تنبل، كسانی كه توانایی تحقیق و مطالعه را ندارند تشكیل می‌دهد، اگر چه دید عموم به این افراد در كلمه "زرنگ" خلاصه می‌شود ولی كاملاً مشخص است كه "زرنگی" آنان در تقلب است و نه در درس.
متخصصان می‌گویند روزانه هزاران دانشجو در سراسر جهان در پی یافتن مطالب درسی به جای مراجعه به كتابخانه و به كارگیری مغز و افكار خود در اینترنت به دنبال شكار پروژه خود می‌گردند.روزنامه شرق در شماره ۸ اسفند ۱۳۸۳ خود در اینترنت به نقل از ایندیپندنت كه توسط اكرم دیداری ترجمه شده است نوشته است «دانشگاه های انگلیس نسبت به خطر تقلب و سرقت مطالب تالیفات و اسناد اینترنتی توسط دانشجویان كه باعث كاهش اعتبار علمی دانشگاه های انگلیس می شود هشدار داده اند. راهنمایان و مشاوران به همه دانشگاه ها اخطار فرستاده اند كه سرقت تالیفات و تحقیقات از طریق اینترنت كه به آسانی امكان پذیر است به خاطر افزایش فشار كار بر روی دانشجویانی بوده كه ناگزیر به انجام كار پاره وقت در حین تحصیل هستند .براساس این گزارش كه به بررسی خرید و فروش تالیفات سرقت شده توسط دانشجویان پرداخته «یك دلیل اقدام به سرقت تالیفات از طریق اینترنت ممكن است به خاطر افزایش فشار روی دانشجویان ناشی از مسائلی چون تعهدات كاری فشار كار و یا فقدان مهارت‌های كاری در آنها باشد.» این گزارش می‌افزاید هنگامی كه استرس دانشجویان افزایش می‌یابد آنها سرقت تالیفات از اینترنت را راهی مناسب و معقولانه برای كم كردن مشكلات خود می‌یابند.
سوزان برت‌كیو به دانشجویان سال آخر دانشگاه تورنتو درس می‌دهد. او می‌گوید بیماری مسری تقلب، دزدی و خرید و فروش پروژه ‌های درسی مانند ویروس در میان دانشجویان شایع است و هر كسی به هر دلیلی نتواند در موعد مقرر نتیجه تحقیقات خود را تحویل دهد با نزدیك شدن اتمام زمان مهلت در نهایت مایوسانه مجبور خواهد شد تا آن را به نحوی تهیه نماید و ساده ‌ترین راه حل مشكل و رسیدن به مقصد خرید و یا كپی آن از اینترنت است و ما كاملاً با آن آشنا هستیم.
وقتی استادی به نوشته دانشجویی با دو دلی می‌نگرد و به صداقت او شك می‌كند می‌تواند از او بخواهد تا در امتحان شفاهی شركت كرده و به سئوالات او حضوراً پاسخ دهد. اگر دانشجویی نتواند در امتحان حضوری رضایت استاد خود را به دست آورد نوبت شروع مشكلات فرا میرسد (عملی كه انجام آن با نویسندگان، گردآورندگان و تهیه كنندگان مطالب رسانه ‌های جمعی غیر ممكن است).
گزارش تحقیقات سال۲۰۰۲ از میان ۱۷۷۰ مطلب تهیه شده توسط دانشجویان پنج دانشگاه استرالیا كه با نرم‌ افزار ضد تقلب تجزیه و تحلیل شده نشان می‌دهد می‌دهد ۸/۸ درصد پروژه‌های درسی از دیگران سرقت شده و از میان آنها ۲۵ درصد بدون ذكر منبع اصلی و ۷۵ درصد مطالب از اینترنت دانلود شده بود.
برآورد كمیته مشاوره سرقت تالیفات مستقر در دانشگاه Northumbria در انگلستان حاكی از آن است كه ۲۵ درصد از دانشجویان اقدام به سرقت و كپی مطالب از اینترنت كرده اند. بنا بر یك گزارش دیگر تقلب عمدی و آگاهانه دانشجویان نشانه زوال ارزش‌ها و اعتقاداتی هستند كه دانشگاه‌ ها براساس آن پی ریزی شده اند كه در نهایت موجب عصبانیت و دلسردی دانشجویان دیگر كه این رویه را اتخاذ نكرده اند خواهد شد.
یك بررسی آماری دیگر گویای آن است كه فقط در دانشكده سنت جرج، بخشی از دانشگاه تورنتو ۱۶۲ دانشجو به علت تقلب در انجام تكالیف درسی مورد مواخذه قرار گرفته ‌اند كه از میان آنها ۱۹ تن به خرید و یا كپی مطالب از اینترنت اعتراف كرده‌ اند. مسئولان دانشگاه پس از اعتراف دانشجویان برابر مقررات موجود می‌توانند آنان را تا یكسال از حضور در كلاسهای درس محروم نمایند.
آنا كوربانكوف استاد دانشكده فنی دانشگاه تورنتو می‌گوید یكی از دانشجویان دختر كلاس متنی مملو از لغات غیر معمول و خارج از توانایی خود را به من تحویل داد، لحظاتی بعد با اندكی جستجو پروژه درسی او را در اینترنت یافتم حالا مقامات دانشگاه مشغول بررسی و تحقیق در مورد تقلب او هستند.
دانشگاه بوستون شدیدترین عكس‌العمل را در مورد صاحبان سایت‌های تقلب نشان داده است. در سال ۱۹۹۷ این دانشگاه مسئولان ۵ سایت را به علت قرار دادن پروژه‌ های درسی امتحانات ترم در اینترنت تحت تعقیب قرار داد و علیه آنان به مقامات قضایی آمریكا شكایت كرد. پس از مطرح شدن موضوع در دادگاه قاضی شكایت دانشگاه را بی اساس تشخیص داد و رای صادر نكرد. صاحبان سایت‌های تقلب كه Term paper mills نام دارند ادعا می‌كنند از راه فروش مطالب به كسب و كار مشغول هستند و انتظار دارند مراجعه كنندگان از مطالب سایت به عنوان مرجع و منبع استفاده كنند.
نیاز به كمك جهت انجام و اتمام پروژه‌ های درسی همیشه سوء استفاده كنندگان را به تقلب تشویق كرده است. قبل از حضور اینترنت بخش نیازمندی‌های روزنامه‌ ها و نشریات مملو از آگهی‌های گوناگون فروش تكالیف درسی بود و در این آگهی‌ها افراد و شركتهای بیشماری اظهار آمادگی می‌كردند تا پروژه‌ های درسی دانشجویان و دانش آموزان را تهیه كنند. در سال ۱۹۸۹ دانشگاه یورك با حمایت ۱۵ دانشگاه و مركز آموزش عالی دیگر از پلیس تورنتو خواست تا شركت Term paper را به دلیل تهیه و فروش مطالب درسی مورد بازجویی قرار دهد. در یورش پلیس اسامی تعداد بیشماری از مشتریان شركت كه در مراكز آموزش عالی سراسر كانادا مشغول به تحصیل بودند به دست آمد و در اختیار مسئولان مراكز آموزش عالی قرار گرفت.
مشكل تقلب از اینترنت و كپی پروژه‌ های درسی از آن را شركت اینتگری گارد مستقر در پنیسیلوانیا حل كرده است. این شركت با دریافت ۱۵ دلار حق عضویت از هر استاد دانشگاه و كالج به او اجازه می‌دهد تا با مراجعه به سایت آنان پروژه‌ های درسی مشكوك را با بانك اطلاعاتی مقایسه كرده دانشجوی متقلب را شناسایی نماید.
منبع : خبرگزاری موج


همچنین مشاهده کنید