چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

رمز نگاری در اینترنت


لغت صیفر در انگلیسی Cipher نوشته میشود ریشه آن عربی است و دو معنی دارد؛ عدد صفر و استفاده از رمز و كد در نگارش ها.
اولین صیفر در ۱۹۰۰ سال قبل از تولد مسیح توسط مصریان در كتیبه‌های غیر استاندارد و با خط هیروكلیف به تحریر درآمده است. ژولیوس سزار در حدود ۶۰ سال پیش از میلاد مسیح با تغییر و جابجایی حروف، صیفر را در مكاتبات دولتی رواج داد. علاوه بر كاتبان حكومتی و لشكریان و نظامیان، عشاق هم برای پنهان كردن روابط خود نامه‌های صیفر می‌نوشتند. ادبیات ایران مملو از صیفر است و همیشه تفسیر نظر نویسنده به خواننده واگذار میشود.
در چین مانند دهها كشور دیگر بكارگیری و نگارش كلماتی مانند دموكراسی، آزادی، حقوق بشر، استقلال تایوان، دالای لاما، میدان تیانانمن و نام برخی از رهبران گذشته و كنونی چین مانند مائو در صورتی كه با صفات زشت و فحش همراه باشد در وبسایت‌، ایمیل و وبلاگ ممنوع و غیر قانونی است و چنین متونی از طرف دولت به تیغ سانسور سپرده میشود.
اگر چه استفاده از كلمات گرافیكی در تعریف اعضای بدن و جملات غیر اخلاقی در چین عواقب خطرناكی دارد؛ و اگر چه اخیراً مایكروسافت نرم‌افزاری را برای دولت چین طراحی كرده است كه به سرعت تمام كلمات ممنوعه را در هر نوع فعالیت اینترنتی سانسور كرده و آن را از شبكه جهانی حذف میكند، اما مردم و نویسندگان با روشی خودجوش مانند عشاق روم و فراعنه مصر باستان صیفر و كدنگاری را در فعالیتهای روزانه اینترنتی خود به كار میبرند.
نرم‌افزار سانسور كننده چین MSN Spaces نام دارد و طراحی آن موجب انتقاد شدید از مایكروسافت شده است. سرزنش كنندگان بیل گیتس و شركت او كاملاً حق دارند اما از سوی دیگر منصفانه است گفته شود اگر مایكروسافت در قرارداد تهیه و طراحی نرم‌افزار سانسور چین شركت نمیكرد‌ شركتهای رقیب دیگری آمادگی تولید چنین برنامه‌ای را داشتند.
با توجه به جمعیت ۱۰۰ میلیونی استفاده كننده و مشترك اینترنت و وجود یك میلیون وبلاگ در چین چندان جای تعجب نیست كه مایكروسافت در مقابل نظر مخالفان نرم‌افزار سانسور از موضع خود دفاع كرده و آن را توجیه كند.
به جای آن كه از كمینگاه به اردوی دشمن تیراندازی كنیم و مایكروسافت را گناهكار بدانیم بهتر نیست چین را مقصر و بانی سانسور بشناسیم زیرا تمام سعی و كوشش خود را در كنترل و نظارت بر اعمال شهروندان چینی به كار برده است؟
از زمان برقراری سانسور به شیوه مایكروسافت، مردم و نویسندگان به كدنگاری روی آورده‌اند. حرف «ایكس» در هر جمله یك معنی خاص دارد و خوانندگان با جایگزینی آن با كلمه مناسب منظور نویسنده را درك میكنند. اكنون جملاتی این چنین در مكاتبات و نوشته‌های چینی به وفور یافت میشود: «انسان ایكس آفریده شده است»؛ «همه ما در آرزوی جامعه ایكس هستیم» . نرم‌افزار MSN Spaces قادر نیست تمام ایكس ها را تشخیص دهد و اگر هم تشخیص دهد، هر چه را كه ایكس دارد باید حذف كند. مقابله با نویسندگان و نویسندگی اگر به مزدوری نیانجامد به شكست دشمن ختم خواهد شد.
شكستن كد و به دست آوردن رمز آن كار چندان دشواری نیست. در هنگامه جنگ جهانی دوم قوای آلمان با خیال راحت به مكاتبه با پایگاههای خود مشغول بودند زیرا سیستم كدنویسی موفقی با نام اولترا طراحی شده و به مرحله بهره برداری رسیده بود. انگلستان در همان زمان با به كارگیری طرح ماشین انیگما در لهستان و پارك بلچلی لندن مشغول كشف رمز كدهای آلمان بود و تمام مكاتبات و مكالمات و اطلاعات سری آنها را زیر نظر داشت.
در سمت دیگر دنیا، در پرل هاربر آمریكا توانسته بود كدهای نظامی ژاپن را كه «ان جی ۲۵» نام داشت دو ماه قبل از شروع حمله به دست آورد. حاصل شكستن رمز و به دست آوردن كدهای ژاپنی شكست آنان در مید وی و به قعر دریا فرستان ۳ ناو هواپیمابر و كشته شدن سه هزار سرباز ژاپنی در عرض ۴ دقیقه توسط نیروی دریایی آمریكا بود.
اكنون بیش از ۳۰ كشور دنیا با واگذاری میلیاردها دلار مشغول باز كردن كدها و سانسور نوشته های افراد عادی و سازمانهای غیر دولتی هستند. علاوه بر سرمایه گذاری و تلاشهای دولتی آیا با وجود دهها هزار هكر احتمال خواندن و اسكن و فیلتر تمام ایمیل‌های جهان وجود ندارد؟
سیستم اشلون در دهه ۱۹۷۰ توسط آژانس امنیت ملی آمریكا به منظور مقابله با پیشرفتهای تكنولوژیك، شنود مكالمات و دریافت مكاتبات كشورهای بلوك شرق و بخصوص شوروی طراحی شده بود. سیستم شنود اشلون حداقل ۷ ماهواره در اختیار داشت و وظیفه آن گردآوری، دریافت، طبقه بندی و تجزیه و تحلیل موضوعی هر نوع ارتباط از نوع تلفن، فكس و اینترنت و ارسال آنها به واشنگتن خلاصه میشد. پس از فروپاشی و تقسیم كشورهای بلوك شرق و اعضای پیمان ورشو ماهواره‌های جاسوسی طرح اشلون بدون استفاده باقی مانده بود، به همین دلیل در اواخر دهه ۱۹۸۰ آمریكا تصمیم گرفت آنها را در مصارف غیر نظامی به كار گیرد. در سال ۲۰۰۰ آمریكا از ماجرای سری جاسوسی ماهواره‌ای گفتگوهای تلفنی، فكس و ایمیل و اینترنت با كمك دیگر كشورهای انگلیسی زبان (كانادا، انگلستان، نیوزیلند و استرالیا) پرده برداشت.
در اوایل دهه ۱۹۷۰ آمریكا استفاده از سیستم جاسوسی علائم مخابراتی Signals Intelligence (SIGINT) متشكل از چندین ماهواره را شروع كرد. هدف از طراحی سیستم، شناسایی و دریافت پیامها و علائم ارسالی از فرستنده‌های رادیویی،‌ راداری و اصولاً هر نوع سیستم الكترونیكی، تلفنی، ایمیل و اینترنت و حتی گیرنده و فرستنده‌های با امواج كوتاه و بلند بود. سیستم SIGINT نمیتوانست و نمیتواند مكالمات حضوری و علائم و امواج فیبرهای نوری و كابلهایی را كه در زیر زمین و دریا قرار گرفته‌اند دریافت كند اما هر گونه پیامی حتی اگر به صورت كد و صیفر از نقطه‌ای به نقطه دیگری از كره زمین ارسال شود با به كارگیری سیستم محاسبه مقایسه‌ای بانكهای اطلاعاتی و كامپیوترهای هوشمند كشف رمز شده و خوانده خواهند شد.
ظاهراً اعمال ماهواره‌های جاسوسی به بوته فراموشی سپرده شده است و كمتر سخن و خبری از آن به میان میآید. اما اگر به هر دلیلی در هر مكالمه تلفنی و ایمیل و اینترنت كلماتی مانند تروریسم، جاسوسی، بمب گذاری، اسامه بن لادن، القاعده و ترور به میان آید ماهواره‌های جاسوسی SIGINT فعال شده و به ضبط و ارسال آن به مراكز امنیتی اقدام خواهند كرد. بخشی از كلمات كدگذاری شده قدیمی فیلمها و رمانهای جاسوسی مانند همسایه به معنی دشمن، مذاكره یعنی به قتل رساندن، مهمانی یعنی قرار ملاقات پنهانی اسكن شده و از سیستم امنیتی ماهواره عبور نمیكنند.
پنهان كردن و پنهان كاری در همه ما وجود دارد. چرا پاكت پستی اختراع شده است و چرا تمام پاكتهای نامه چسب دارند و چرا همه ما پس از قرار دادن نامه در داخل پاكت آن را با چسب می‌بندیم؟ دلیل قانع كننده‌ای كه از هر كس خواهید شنید این است «چون نمیخواهم شخص دیگری آن را بخواند» اما متاسفانه قرار دادن نامه در داخل پاكت چسب شده هم چندان آسایش خاطری به نویسنده نمیدهد و همه خوشبینانه امیدوارند كسی نامه آنان را باز نكند و نخواند.
فرض كنید سیستم امنیتی ایمیل مانند پاكت پستی باشد. هر كسی كه بخواهد پاكت چسب شده حاوی نامه شما را بخواند به راحتی میتواند پاكت را با بخاری كه از كتری بر میآید باز كرده و مجدداً آن را ببندد. با تكثیر و شیوع ارتباطات الكترونیكی از نوع ایمیل مشكل جدیدی در زندگی روزمره مردم پدیدار شده است. ایمیلی كه به زبان روان و بدون اینكرپشن، صیفر و كد نویسی تهیه و نوشته شده و از اتاقی به اتاق دیگری در همان ساختمان فرستاده شود حداقل از میان بیش از ۱۰ كامپیوتر دیگر در سراسر جهان گذر میكند و در پشت هر یك از آن كامپیوترها حداقل یك شخص با نام «پست مستر» میتواند چه نویسنده بخواهد و چه نخواهد آن را باز كرده بخواند و اگر تمایل داشت نسخه‌ای از آن را بایگانی كرده و سپس اصل نامه را مجددا به مقصد بفرستد. اگر در میان كسانی كه به هر دلیل توانسته‌اند به ایمیل دیگران دست یابند كسی به مسائل مالی علاقه داشته باشد تمام نامه‌هایی را كه در آن شماره كارتهای اعتباری، شماره شناسایی ملی نام بانك و شماره حساب وجود دارد اسكن كرده و باز خواهد كرد. لغتهای كلیدی كه دولتهای جهان با فیلتر كردن آنان از شهروندان خود جاسوسی میكنند را خودتان میتوانید حدس بزنید.
منبع : خبرگزاری موج


همچنین مشاهده کنید