یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Sunday, 22 April, 2018

آهنگساز میهن خواه


البته در بسیاری از اوقات به شوپن همچون یك آهنگساز میانه رو و محافظه كار نگریسته می شود و این در حالی است كه در جای جای آثارش و گونه نگاهش به عناصر ملودی، هارمونی و غیر، شیوه ای انقلابی كه تا پیش از آن هیچ گاه سابقه نداشته، یافت می شود. ولی طبق آنچه كه بسیاری از موسیقی دانان آماتور یا حتی حرفه ای و همین طور مردم عادی تصور می كنند، معمای شوپن را می بایست در ذیل كلماتی نظیر آهنگساز رمانتیك و پراحساس لهستانی حل شده، فرض كنیم. این به راستی یك بی انصافی تمام عیار است.شوپن یك شخصیت سیاسی بود. نه از آن جهت كه در امور سیاسی كشور دخالت می كرده و دارای نفوذ بوده، بلكه از آن جهت كه رخدادهای سیاسی را كاملاً و با دقت دنبال می كرده و جریاناتی كه در سرنوشت وطنش موثر بوده به شدت در ذهن او موثر می افتادند. او در درجه اول یك لهستانی است اما به مرور زمان و به موازات سالیان زندگی در پاریس و در ارتباط با فرهنگ فرانسوی خصلت های این مرز و بوم را نیاز تا حدی جذب كرد. به تعبیری روشن تر او یك لهستانی _ فرانسوی است كه با تمام این وجود نفوذ هنر او هیچ مرزی را نمی شناسد و در دل هر فرهنگی و از هر سرزمینی به راحتی جذب می شود. او در واقع همچون خط واصلی است بین سنت اروپای شرقی و تجدد اروپایی غربی.از بعد اجرای موسیقی باید گفت كه شوپن یك ویرتوئوز بود. یكی از بزرگترین پیانیست های زمان خود. تمامی اسناد مكتوب و نقل قول ها از معاصران شوپن گویای آنند كه شوپن با همان درخششی كه تصنیف می كرد، پیانو نیز می نواخت. در گام هایی كه می نواخت تك تك نت ها همچون دانه های مروارید می درخشیدند. در نزد او تكنیك نوازندگی به غایت خود رسیده بود. در كیفیت صدای سازش شیوه ای آوازی طنین افكن بود و نوایی چنان روحانی از سازش برمی خاست كه ساز پیانو در این میان به كلی فراموش می شد. در شیوه اجرای نوانس او فورتیسیمورا بسیار قدرتمند و پیانیسیمورا در نهایت ظرافت می نواخت. او در حین نوازندگی بسان فرشته ای می مانست كه افسونگری می كند. در حین نوازندگی سرشار از متانت، جسارت و اغواگری بود. لحظاتی پیش می آمد كه كلاویه پیانو در بیان اندیشه های والایش ناتوان می گشتند، شاید او به چیزی فراتر از یك ساز موسیقی نیاز داشت. گاهی شیوه پیانو نواختن او معجزه ای را یادآوری می شود كه پاگانی نی یا ویولنش می كرد.در مورد دست های شوپن می توان گفت كه به رغم ظریف و نحیف بودنشان، دارای انعطاف پذیری فوق العاده ای بودند. چه كسی می تواند به جز شوپن با آن دست هایش تصنیف گر اتود مشهور در «دوماژور» باشد؟ اتودی كه دست هایی با انعطاف پذیری مافوق طبیعی می طلبد. این توصیف بارها و بارها نقل شده كه دست های شوپن در هنگام نواختن پیانو تقریباً یك سوم سطح كلاویه های پیانو را می پوشاند. خصوصیات ظاهری شوپن چندان با خصیصه های موسیقایی قطعاتش مغایرت نداشت. او روحیه ای حساس و گوشه گیر داشت. بینی عقابی بزرگش همواره موجب رنجش و سرخوردگی او می شد. اندام او همچون دست هایش نحیف اما انعطاف پذیر بود.یكی از ویژگی های بارز شوپن اهمیتی است كه او برای مد روز قائل بود. او در انتخاب لباس بسیار وسواس به خرج می داد و تمایل داشت هنگام حضور در محافل هنری به خصوص پاریس چیزی از اشراف كم نداشته باشد. او در هنگام معاشرت بسیار متشخص ظاهر می شد و همنشینی با اشراف را همواره به موسیقیدانان ترجیح می داد. حتی در موسیقی شوپن لحظاتی وجود دارد كه به وضوح شخصیت اشرافی آهنگساز را لو می دهند.در مورد نحوه اجرای پیانیست های دیگر از آثار شوپن می توان اذعان كرد كه خود آهنگساز به لیست بسیار علاقه داشت. شوپن در جایی گفته است كه «من به آثار خود هنگامی كه آنها را لیست می نوازد، عشق می ورزم.» با این وجود بعید است كه لیست توانسته باشد به گوهر درونی موسیقی شوپن آن طور كه باید و تماماً دست یابد. یكی از بحث انگیزترین اجراهایی كه از شوپن صورت گرفته، توسط آنتون روبنشتاین بزرگ نواخته شده است. نظارت ضد و نقیض در رابطه با اجرای روبنشتاین بسیار گفته می شود. عده ای اجرای روبنشتاین را كاملاً منحرف می پندارند اما بعضی از نزدیكان شوپن اعتراف كردند كه در اجرای روبنشتاین لطیفه آسمانی شوپن به خوبی دریافت و نمایان شده است و از آن پس گمان نمی رود كه هیچ موجود زمینی دیگر به توفیق چنین اجرایی دست یابد. حتی اجرایی كه توسط «توزیگ» كه به راستی به شوپن عشق می ورزید، صورت گرفته نیز برای بسیاری از حاضران سئوال برانگیز بوده است. فراموش نكنیم كه «توزیگ» كسی بود كه شاید بیش از هر كس دیگر قطعات شوپن را مطالعه می كرد و گاهی قسمت هایی از آثار استاد را بازنویسی می كرد.از جمله آهنگسازان بعدی كه بسیار به شوپن وامدارند و از او تاثیر گرفته اند، می توان به برامز، اسكریابین و راخمانینف اشاره كرد. راخمانینف خود شخصاً از اجراكنندگان برجسته آثار شوپن بود. او در اجرای شوپن شیوه ای كاملاً شخصی را پیش گرفت كه در عین حال این شیوه بسیار شوپنی نیز هست. البته گاهی در اجرای او رنگ روسی بر طبیعت لهستانی موسیقی سایه انداخته است. اسكریابین نیز همچون راخمانینف از شیوه بهره گیری شوپن از ساز پیانو و تولید سایه روشن های نامحدود و نیز تكنیك منحصر به فردی كه در بسیاری از آثاری همچون شرزوها دیده می شود، زیاد استفاده می كند. برامز البته از لحاظ صدادهی بیش از آنكه تحت تاثیر شوپن باشد، در زیر سلطه بتهوون و باخ قرار دارد اما در بعضی لحظات موسیقی دوران جوانی اش خصلتی شرقی كه بی شك از تاثیرات شوپن است، دیده می شود.علت مرگ شوپن بی شك بیماری سل بود. او مدت های مدیدی با این بیماری دست و پنجه نرم كرد. حتی اضطراب ناشی از این مرض ظاهراً در وجود شوپن كاملاً ریشه دوانده بود تا جایی كه شوپن در وصیتنامه خود تقاضا كرده است كه پس از مرگش جسد او را كالبدشكافی كنند تا مبادا زنده در گور دفن نشود.شوپن در پاریس دفن شد اما قلبش را به لهستان آوردند و در كلیسایی به خاك سپردند. عشق به میهن حتی پس از مرگ باقی است و شوپن یكی از میهن خواهانی بود كه عمق این گرایشش را تنها با چشم بصیرت در آثار ماندگارش می توان درك كرد.
جیمز هانكر
ترجمه و تلخیص: مسعود رحمت آبادی


منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

علینقی وزیری دلیر دنیای نو

علینقی وزیری دلیر دنیای نو
علینقی وزیری ، گشاینده درهای تجدد بر موسیقی ما و به تعبیر آلدوس ها كسلی در عنوان رمانش : ‹‹ دلیر دنیای نو ››‌(‌newbraveworld )هم زمان حیاتش و هم حالا كه ۲۴ سال از خاموشی ظاهرش می گذرد ، از همین بزرگان سرنوشت سار است زمان ثابت كرده است كه تنها در باره افراد ابتر و بی خاصیت است كه حرف و حدیثی وجود ندارد . سرنوشت سازان ، همیشه در مركز التهابات بوده اند حتی وقتی كه حیات جسمانی ندارند .
این چیره دست ترین نوازنده نو آور عصر تجدد- از مشروطیت تا زمان رضا خان – نه صرفا فرزند زمان خویشتن ، بلكه مردی متعلق به آینده بود . به روشنی پیداست كه هنوز هم موسیقی ایران زیر نفوذ و تأثیر او نفس می كشد . و گر چه فرم های پیشنهادی او را كمتر به كار می برند ، و اگر چه بسیاری از نو آوری های عملا به همان زمان محدود شده اند و جزو میراث كلاسیك ایران عصر تجدد هستند . تصور شكوفایی استعداد هایی چون صبا و خالقی ، بدون و جود قدر تمند وزیری ، كیمیای تجدد را دریافتند و نوع تازه ای از بودن و شنیدن و ساختن را ، و این كه نیاز نیست همیشه طابق النعل به با لنعل استاد ، طی طریق كرد ( قانون تغییر ناپذیری كه در فضای هنر سنتی همیشه جاری است ) ، با فداكاری های وزیری بود كه تصویر ‹‹ انسان ››‌به معنای اومانیستی آن در موسیقی ایرانی كم كم ظاهر شد و خود رانشان داد ، و اصلا به بركت دهه های متوالی كار و تلاش و جا نفشانی و زیری بود كه بسیاری از آمال فرهنگی جامه عمل پوشید : اینجاست كه شخصیت علینقی خان وزیری از یك موسیقدان بر جسته فرسنگ ها فراتر می رود و مقامی در حد یك مصلح اجتماعی و یك ترقی خواه دلسوز را به او می بخشد ، مقامی كه به یمن ایمان نستوه او پدید آمده است و هنوز كسی را شایسته جانشینی او نشناخته اند .وزیری مارا ‹‹ نوع دگر شنیدن ››‌آ موخت و این كاری بو د كارستان از مردی مردستان ، دریغ كه خود اوهم در اجرای كامل نیاتش اقبالی نداشت و آثار وا قعی او كه دارای بار توصیفی – روایی و روح عاطفی نیرومند ی هستند ، بسیار كم شناخته و شنیده و درك شده اند . دردی كه وزیری را تا آخرین روزهای عمر آزار می داد ، او سودای نام و نان نداشت و غم های او از حدود فردی ، بسیار فراتر بود . او اندوهگسار اجتماعی بود ‹‌‹ جا هل و بی فرهنگ ››‌ كه زبان او را كمتر می فهمید و بسیار كمتر از آن ، همدلی و همراهی داشت .
تقدیر وزیری ، تقدیر موسیقی ما بود . اما حركت نیرومند وزیری ، چند قدمی مانده به اوج و شكو فایی ، متلاشی شد و استاد دیگر آن انگیزه ی سابق را باز نیافت . علل ناكامی او علی رغم گفته های بد خواهان او ، نه ریشه در ضعف تئو ریك داشت و نه از بیگانگی باروح ایرانیت بود . ناكامی وزیری از تقدیر تاریخی تلخ وبی رحمی بود كه نهال تجدد را نشكفته گردن زد و ماجز در ادبیات ، در سایر هنرها نتوانستیم به آرمان و مطلوب خود برسیم و تصویر ‹‹‌ انسان ››‌ در موسیقی ما هنوز گنگ ، و ناشناخته ، مغشوش و مخدوش است . غرور توانگرا نه ای كه در موسیقی نیرومند و دلنشین او موج می رند ، درسی است كه نا خود آگاه تاریخی ما باید از آن بیاموزد و هیچگاه از یاد نبرد .
سالشمار زندگی علینقی وزیری
۱۲۶۶ /۱۸۸۷ : تولد در تهران . پدر موسی خان میر پنچ ، مادر بی بی خانم استر آبادی ( مؤلف كتاب ‹‹‌ معایب الرجال ›› .
۱۲۸۰/۱۹۰۱ : سفر به استر آباد ( گرگان ) همراه پدر : پیوستن به فوج قزاق به سمت شیپور چی .
۱۲۸۱/۱۹۰۲: اولین تمرین های موسیقی ، مشق نوازندگی تار نزد دایی خود حسینعلی خان .
۱۲۸۵-۱۲۸۲ ۱۹۰۳/۱۹۰۶
پایان مأموریت شیراز و اولین ازدواج با ‹‹‌ اختر اعظم خانم ››. دختر ی از دربار قاجار . ادامه تمرین تار و ویولون و فراگیری اصول مقدماتی نت خوانی نزد یاور آقاجان / آشنایی بامیر محمد حجازی ( مطیع الدوله )‌و تحصیل نزد كشیش فرانسوی ، پدر ژافر وا ‹geffroiepere ›› در زمینه های مختلف اصول مقدماتی موسیقی اروپایی / آشنایی با اساتید وقت : میرزا حسینقلی و آقا میرزا عبدالله / عضو یت در انجمن ‹‹ اخوت ›› ( به سرپرستی علی خان ظهیر الدوله ) و آشنایی با درویش خان .
۱۲۸۶/۱۹۰۷- ورود به اصفهان و پس از آن ، مراجعت به تهران . ( دیدار باسید حسین طاهر زاده در اوان مراجعت ) .
۱۲۸۷/۱۹۰۸- ورود علینقی خان به انجمنهای سری مشروطه طلب و مبارزه مخفی بر ضد دستگاه استبداد / عزیمت به كرج در معیت فوج پدرش .
۱۲۸۸/۱۹۰۹ درگیری با صاحب منصب روسی در قزاق خانه و صدور حكم دستگیری او – فرار به تهران و پیوستن به مجاهدین / مبارزه مأمورین حكومت و درگیری بر فراز بام خانه و باغ ظل السلطان / تولد اولین فرزندش ‹‹‌ بدر آفاق ›› در تهران / اعطای در جه سرهنگی ( كلنلی )‌ به علینقی خان و اعزام به استر آباد ( گرگان ) برای سركوبی تركمن ها / انتصاب او به ریاست قوای امنیه مازندارن و تنكابن و استر آباد .
۱۲۸۹/۱۹۱۰- لغو تمام درجات نظامی آن زمان توسط احمد قوام ( قوام السلطنه ) وزیر جنگ و انتصاب علینقی خان به درجه سروانی ( سلطانی ) به معاونت یك فوج سوار در تهران .
۱۹۱-۱۲۹۲/۱۹۱۲-۱۹۱۳ –تشكیل كمیته نظامی حزب دموكرات درقشون و ریاست علینقی خان / مأموریت وی برای همدان / تولد پسرش ‹‹‌ سیاوش ›› و مرگ زودرس او در تهران .
۱۲۹۷-۱۲۹۳/۱۹۱۴-۱۹۱۸ – در كنار گیری موقتی علینقی خان از خدمت نظام / انزوای سه ساله و تمرین مداوم تار در منزل / آشنایی بامحمد ابراهیم خان امیر شوكت الملك علم ، توسط سلیمان خان میكده / سفر دوماهه به روسیه ، همراه امیر شوكت الملك از تهران تاسن پطرزبورگ و مراجعت از طریق عشق آباد به خراسان وانتصاب به فرماندهی رژیمان سوار قاینات ، با درجه سرهنگی و تربیت سواره نظام در بیرجند / مداخله قوای انگلیس در امور نظامی قشون بیرجند و درگیری با كلنل علینقی خان ، مهاجرت به تهران و انصراف دائم از خدمات نظامی .
۱۳۰۲ ـ ۱۲۹۷ / ۱۹۱۸_۱۹۲۳ : آشنایی با مصطفی قلی خان بیات ( صمصام الملك ) و مسافرت به اروپا / متاركه با همسر /تحصیل موسیقی (و تآتر،زبیاشناسی و… ): سه سال در فرانسه (۱۳۰۰ ـ۱۲۹۷ ـ ۱۹۱۸_۱۹۲۱ ) و دو سال در ‹‹ هوخشوله›› (مدرسه موسیقی )آلمان.
(۱۳۰۲ ـ۱۳۰۰ /۱۹۲۳ _۱۹۲۱ ): آشنایی با حسین كاظم زاده ایرانشهر و محفل ادبای ایرانی مقیم آلمان : نگارش مقاله ‹‹ صنایع مستظرفه (ظریفه) در مجله ایرانشهر ، و انتشار كتاب ‹‹ دستور تار ›› در برلین –چاپخانه كاویانی ، ساخت آهنگ ‹‹ مارش پیام به سیرس (كوروش) ›› به همراه كلام ادیب الممالك فراهانی
۱۳۰۲ (زمستان ) / ۱۹۲۴: باز گشت به تهران تأسیس ‹‹‌ مدرسه عالی موسیقی ››‌ و آگهی در روزنامه ها . نام نویسی اولین گروه شاگردان مدرسه : آموزش ها ،‌و تشكیل اركستر مدرسه / مرگ پدر .
۱۳۰۳/۱۹۲۴: تأسیس ‹‹‌ كلو پ موزیكال / و عضویت ادبا و منور الفكران تهران در آن/ كنسرتها ی مدرسه عالی موسیقی و كلوپ موریكال / آشنایی با حسین گل گلاب .۱۳۰۴(۱۷-۲۴ تیر ) /(۱۹۲۵july۸-۱۵ چهاركنفرانس در تهران ، با عنوان ‹‹‌ در عالم موسیقی و صنعت ›› مجموعه چاپ شده ، به كوشش سعید نفیسی در تهران ، به ضمیمه مقاله ‹‹ صنایع مستظرفه ›› /بیان آراء و عقاید جدید در موسیقی آینده ایران ، انتقاد از اوضاع فعلی موسیقی و مو سیقیدانان ایرانی ، مو عود موسیقی درایران و جهان ، وضع تأتر و … آغاز درگیری باجناح های بنیادگرای موسیقی ،‌مقاله كوتاه ابراهیم خان ناهید در ذم وزیری ( مندرج در روزنامه ناهید ) و مقاله بلند عارف قزوینی در روزنامه ستاره صبح (‌همان ناهید ) با عنوان ‹‹ فتوای من ›› پاسخی به كنفرانس های چهار گانه / انتشار جزوه ( هدیه دوستانه ››‌به سپاس از وزیری و تقدیم به او /( از طرف محمد حسین حسابی ، حیدر علی كمالی و سعید نفیسی ).
۱۹۲۵-AUGUST
اوج قدرت رضا شاه پهلوی . آشنایی با رضا شاه با تشكیلات موسیقی وزیری ./ ادامه آهنگسازی ، اجرای آهنگ ها و آموزش شاگردان در مدرسه عالی موسیقی ./ كنسرت د رتالار موزه نظام : ‹‹‌ مارش ورود فاتحین ››‌( باكلام فردوسی ) سایر كنسرت ها و اپرتها در تهران / رونق مجدد ضبط صفحه در ایران .
(۱۳۰۶-۱۳۰۵ )/۱۹۲۷-۱۹۲۵: سقوط قاجاریه و به تخت نشستن رضا شاه پهلوی /سفر وزیری همراه ابوالحسن صبا و سایر اعضای مدرسه عالی موسیقی به رشت / اجرای كنسرت ها و اپرت ‹‹‌ شوهر بد گمان ›› / مأموریت به ابوالحسن صبا برای نمایش شعبه مدرسه عالی موسیقی دررشت .
۱۳۰۷ /۱۹۲۸-سفر مجدد به رشت و چند اجرا / تأسیس كلوپ ، آموزشگاه موسیقی و سینما برای بانوان / حریق در محل كلوپ و سینمای بانوان و تعطیلی همیشگی آن / آغاز آشنایی شاگردان وزیری ( خالقی و سنجری ) باقدرت روح انگیز آغاز و تعلیم او برای اجرای آهنگ های وزیری . پیشنهاد وزارت معارف به وزیری برای تصدی ریاست مدرسه موزیك نظام و تغییر نام مدرسه به نام ‹‹ مدرسه موسیقی دولتی ›› / كمك های رئیس الوزراء مهدیقلی هدایت ( مخبر السلطنه )‌و وزیر معارف اعتماد الدوله قراگوزلو به مدرسه / تغییر مجدد نام به ‹‹ مدرسه موسیقار ›› و اضافه شدن امكانات آموزشی به آن .
۱۳۱۱-۱۳۰۸ ۱۹۲۹-۱۹۳۲ : دعوت برای ضبط صفحات گرامافون : اجرای اركستر مدرسه عالی موسیقی ( با آهنگ سازی و رهبری علینقی وزیری / تكنوازی ها از وزیری ، ابوالحسن صبا و حسین سنجری ) و ضبط ۳۷ صفحه دو رو . / نگارش كتاب ( سرودهای مدارس ) با مقدمه میر محمد حجازی .
۱۳۱۲ /۱۹۳۳ - جشن پایان سال تحصیلی مدرسه موسیقار و فارغ التحصیلی اولین گروه دانش آموزان آن /اولین چاپ ‹‹ كتاب اول دستور ویولون برای دوره اول دبیرستان ›› / نگارش ‹‹ دستور جدید تار و سه تار ›› / انتشار كتاب ‹‹ سرودهای مدارس ›› و تدریس آن در دبستان های كشور طبق تصویب شورای عالی معارف .
۱۳۱۳/۱۹۳۴- نگارش و انتشار كتاب ‹‹ نظری موسیقی ›› در سه بخش : قواعد نت – آواز شناسی یا تئوری موسیقی ایرانی – موسیقی نظری مغربی / در گیری بامقامات حاكم و صدور حكم عزل او از تمامی مناصب یاد شده در موسیقی / خانه نشینی و دنباله نگارش كتاب ها . ۱۳۱۳-۱۳۱۴/۱۹۳۳-۱۹۳۴: نگارش رساله ‹‹ آرمونی ربع پرده ›› برای گذراندن مرحله دكترا و انتخاب او به سمت استاد در دانشگاه تهران برای رشته های زیباشناسی ، تاریخ هنر و باستان شناسی ( به اهتمام دكتر علی اكبر سیاسی و دكتر عیسی صدیق اعلم .)
آغاز تدریس در دانشگاه تهران و خدمت دائم به مدت سی وهفت سال .
۱۳۱۶-۱۳۱۵/۱۹۳۸-۱۹۴۰: تأسیس اداره موسیقی كشور و مجله موسیقی ، استخدام دوازده استاد موسیقی از چك اسلواكی و انتشار ابلاغیه معروف ی‹‹‌ موسیقی كشور ›› از طرف غلامحسین مین باشیان ریاست كل اداره موسیقی كشور / انصراف كلی وزیری از تمام امور به موسیقی . آغاز جنگ جهانی دوم / حذف تمامی برنامه آموزش موسیقی ایرانی از هنرستانها .
۱۳۲۰/۱۹۴۱: عزل غلامحسین مین باشیان از تمامی سمت های پیشین و نصب علینقی وزیری به جای او توسط وزیر فرهنگ وقت / انتصاب روج الله خالقی به معاونت علینقی وزیری ./ آغاز دوره انتشار مجله موسیقی ، اجراهای تازه اركستر مدرسه عالی موسیقی وزیری (‌با عنوان ‹‹ اركستر نوین›› در رادیو و سالن های كنسرت :‌تغییر برنامه آموزش موسیقی نوین ایرانی در آن، بنا به دستور وزیری / اعتراض جمعی هنر جویان سابق هنرستان عالی موسیقی به برنامه جدید / انتشار مجدد مقالات و سخنرانی های وزیری .
۱۳۲۵-۱۳۲۱ ۱۹۴۲-۱۹۴۶: تكنوازی در حضور لئون كنستاتینویج كینپر ( آهنگ ساز روس )‌ . تدریس وزیری در دانشگاه ، همزمان با تصدی و اداره سمت های اداری موسیقی – ریاست افتخاری بر ‹‹ انجمن موسیقی ملی ›› ( و نایب رییس روح الله خالقی ) / نگارش نخستین مجلدات از كتاب های ‹‹ خواندنی های كودكان ›› / ازدواج بدر آفاق با حسینعلی ملاح / اجرای آثارش توسط اركستر ‹‹ انجمن موسیقی ملی ››
۱۳۳۵-۱۳۲۶ ۱۹۴۷-۱۹۵۶ : كناره گیری از مشاغل اداری – دولتی مربوط به موسیقی ، ادامه تدریس در دانشگاه انتشار سه جلد ‹‹ خواندنی های كودكان ›› ، ‹‹ سه پیشاهنگ ›› . ‹‹ مرال جنگل ›› برای كودكان / كوشش برای احیای رشته باستان شناسی و حفریات تاریخی ، به كمك وزارت فرهنگ و دانشگاه تهران / اجرا و ضبط موتیفهایی از ‹‹ سمفونی نفت ›› با تار، دررادیو ، تقدیم به دكتر محمد مصدق .
۱۳۳۷-۱۳۳۶ ۱۹۵۷-۱۹۵۸ : سفر مطالعاتی – معالجاتی یك ساله به آلمان غربی ، همراه همسرش انتشار كتابی انحصاری درباره او : ‹‹ سرگذشت موسیقی ایران ( ج ۲) نوشته پی یر گاستالا و ترجمه او ) در انتشارات دانشگاه تهران / بازسازی برگزیده آثار او توسط روح الله خالقی و اجرای آن ها با اركستر بزرگ .
۱۳۳۹-۱۹۶۰-انتشار كتاب ‹‹ زیباشناسی در هنر و طبیعت ›› ( تأ لیف و اقتباس ، بااستفاده از نظرات فلیسین شاله و شارل لالو ) در انتشار ات دانشگاه تهران .۱۳۴۰-۱۹۶۱-كار موقت در رادیو تهران ، برای اصلاح امور برنامه های موسیقی رادیو / شركت در كنگره جهانی موسیقی تهران و مخالفت بانتایج اعلام شده كنگره درباره موسیقی شرق / ادامه تدریس در دانشگاه تهران .
۱۳۵۰-۱۳۴۴-۱۹۶۵-۱۹۷۱/: باز نشستگی از دانشگاه تهران ، با درجه ‹‹ استاد ممتاز ›› جشن بازنشستگی و ۸۴ سالگی او از طرف خانواده ، شاگردان و دوستانش . ادامه تحقیقات علمی و هنری .
۱۳۵۳-۱۳۵۱/۱۹۲۷-۱۹۷۴/: مطالعات ادبی و هنری به همراه حسینعلی ملاح (‌شاگرد، خواهر زاده و دامادش ) ، ادامه نوازندگی و انتخاب سه تار .
۱۳۵۴-۱۳۵۳/۱۹۷۴-۱۹۷۵: فروش تمامی مایملك شخصی خود و تأسیس ‹‹‌ بنیاد جوایز موسیقی ملی ایران ›› برای اهداف ‹‹ شناخت پرده های سازنده موسیقی ایران و كوشش در اعتدال این پرده ها – اصلاح سازهای ایرانی و گسترش آن ها تا حد معیار جهانی ›› جشن آستانه نود سالگی او از طرف مقامات مسؤول و تصویب طرح بنیاد او .
۱۳۵۷-۱۳۵۵/۱۹۷۶-۱۹۷۸: ادامه مطالعات و كوشش هابرای راه اندازی بنیاد جوایز موسیقی ملی ایران . تجلیل های مختلف از او در رادیو ، تلویزیون وروزنامه ها . مرگ دخترش بدر آفاق در تهران ‹‹ بهار ۱۳۵۷ ) سقوط شاهنشاهی پهلوی و تعیین دولت موقت به جای آن . تهیه سلسله فیلم های تلویزیونی از زندگی او و همكاری همایون شهنواز ، فوزیه مجد و محمد رضا لطفی .
۱۷/۶/۱۳۵۸/۱۹۷۹/sep: مرگ در تهران ،‌ در باغ منزل مسكونی ( كامرانیه شمیران ) انتفال به مقبره خانوادگی در بهشت زهرا ، دفن در كنار برادر و دخترش .
همسرش عذرا حجاری ،‌ در سال ۱۳۵۹ ، هنوز اولین سالمرگ شون فرا نرسیده به او می پیوند د .
۱۳۵۹/۱۹۸۰: بازسازی آثار او به كوشش محمد رضالطفی ( ناتمام ماند و دیگر پیگیری نشد ).
۱۳۶۲/۱۹۸۳: كتاب مفصل شرح زندگی و آثار استاد علینقی وزیری ، به قلم شاگرد ، خواهر زاده و دامادش حسینعلی ملاح ( ۱۳۰۰-۱۳۷۱/۱۹۲۱-۱۹۲۲)نوشته و چاپ می شود ، كه به دستور ممیزی وزارت فرهنگ و ارشاد و قت ، تمام نسخه های آن در چاپخانه خمیر می شود و حتی یك نسخه از آن به نوسینده داده نمی شود .
۱۳۷۰/۱۹۹: در پی طرح انتقاداتی نسبت به اندیشه ها و آثار علینقی وزیری در برنامه رادیویی ‹‹ چكاوك ›› عد ه ای از اساتید و صاحبنظران موسیقی بیانیه ای را در محكومیت این برنامه صادر می كنند كه در كتاب ماهور (ج۲)چاپ می شود .
۱۳۷۱/۱۹۹۲: با مرگ حسینعلی ملاح در تهران ، سرنوشت نامعلوم آثار و سازهای باقی مانده از استاد وزیری ، نامعلوم تر می شود .
۱۳۷۲/۱۹۹۳: راه اندازی برنامه بزرگداشت استادان : وزیری و ملاح در تالار اندیشه حوزه هنری ( به اشارت استاد انجوی شیرازی و با تلاش و سید علیرضا میرعلی نقی ) ، به دستور ریاست وقت واحد موسیقی حوزه هنری ، متوقف اعلام می شود .
۱۳۷۳/۱۹۹۴:كتاب ‹‹ طرح تجدد ›› باعنوان انتخابی ‹‹ موسیقی نامه وزیری ››(لز طرف ناشر ) حاصل ده سال تلاش برای گرد آوری آثار قلمی و گفتاری استاد ، به كوشش سید علیرضا میر علی نقی تهیه و تدوین می شود .
۱۳۷۹-۱۳۷۳/۱۹۹۲-۲۰۰۰: جلد اول ‹‹ موسیقی نامه وزیری ›› به چاپ می رسد . ‹‹ جشن نامه استاد وزیری ›› مراحل تدوین رامی گذارند . نوار استاد علینقی وزیری به كوشش ایرج برخوردار و نوارهای ‹‹ ای وطن ›› و حاوی باز سازی آثار استاد به كوشش كیوان ساكت و همكاری هومن خلعت بری و فاضل جمشیدی منتشر می شود . كیوان ساكت ، اركستر بزرگ وزیری واركستر جوانان وزیری راتشكیل می دهد .
۱۳۸۱-۱۳۸۰/۲۰۰۱-۲۰۰۲: باتلاش منسوبان استاد ، خانم مه لقا ملاح و آقای حسین ابوالحسنی ، مدارك و اسناد بنیادوزیری دوباره به جریان می افتد . حسین مهرانی مجموعه ای از آثار استاد رانت نویسی و منتشر می كند .

وبگردی
دادستانی که به قانون تمکین نکرد
دادستانی که به قانون تمکین نکرد - نکته دیگری که برای شخص من در ماجرای مرتضوی بسیار مهم‌تر از شرایط او در زندان است، عدم تمکین ایشان به قانون است. مرتضوی به عنوان یک دادستان و شخصیت‌های برجسته و بانفوذ قوه قضائیه حاضر نشد به قانون تمکین کند. حالا دیگر اهمیتی ندارد که مرتضوی در بند 241 باشد یا 309 یا چقدر به مرخصی بیاید، مهم این است که اتفاقات اخیر نشان داد که او هیچ پایبندی به قانون نداشته و ندارد
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟ - بعد از انقلاب، به واسطه تنیده شدن حکومت و دین بسیاری از پست‌ها و سمت‌های سیاسی با هاله‌ای رو به رو شد که اجازه نمی‌داد صاحب آن منصب مورد نقد قرار بگیرد....
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها - بررسی حضور زنان در ورزشگاه ها با حضور نرگس آبیار، لاله افتخاری، حمید رسایی، حجت الاسلام محسن غرویان و فائزه هاشمی.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!