پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

قدرت چپ ها در آلمان


قدرت چپ ها در آلمان
گرهارد شرودر نخست وزیر آلمان در بیاناتش به دلایل عدم موفقیت برنامه ۲۰۱۰ اشاره کرد و گفت که اعتراضات بر علیه این برنامه دلیل اصلی بحران دولت سرخ - سبز است. شرودر در ابتدای سخنرانی اش فورا به شکست دردآور انتخاباتی حزب سوسیال دمکرات ها اشاره کرد و افزود که این پایانی دردناک برای انتخابات منطقه نورد راین وست فالن بود. وی همچنین گفت که "برنامه ۲۰۱۰ با پیامد هایش دلیل این چنین تصمیم گیری از سوی انتخاب کنندگان برعلیه حزب من بود".
وی هم چنین اقرار کرد که این برنامه علیرغم مقاومت مردم و بر علیه منافع گروه های اجتماعی به اجرا در آمد. مطمئنا منظور وی از گروه های اجتماعی کارگران، بیکاران و بازنشستگان است. در واقع برنامه ۲۰۱۰ شرودر تنها منافع اتحادیه سرمایه گذاران را تامین نمود. وی همچنین گفت: "اگر این برنامه ۲۰۱۰ به اجرا درآید که باید درآید، آنزمان حتما باید قانونیتش را از رای مردم بگیرد.
بدین صورت شرودر تلاش می کند که با اشاره کردن به برنامه حزب سوسیال دمکرات، ازانتخابات بعنوان وسیله ای برای گول زدن مردم استفاده کند. حزب سوسیال دمکرات ادعا دارد در صدد است از میلیونر ها مالیات بیشتر بگیرد و بدین صورت می خواهد بدیل اجتماعی حزب دمکرات مسیحی بشود. شرودر در جلسه هیئت دولت، برنامه ۲۰۱۰ را چنین توجیه می کند که با این برنامه دولت قصد دارد تقسیم نابرابر از بالا به پائین را تغییر دهد.
انهدام خدمات اجتماعی بعد از انتخابات در پائیز دوباره ادامه خواهد گرفت. اینکه حزب سوسیال دمکرات و یا حزب دمکرات مسیحی بر سر کار باشد یا نه تغییری در این تصمیم نخواهد داشت. به این لحاظ در پایان فوروم اجتماعی در آلمان کنفرانس جنبش های اجتماعی در آلمان برگزار خواهد شد و در این کنفرانس در باره آغاز اعتراضات اجتماعی بحث و تبادل نظر و برنامه ریزی خواهد شد. همچنین در این کنفرانس تصمیم یک آکسیون بزرگ در آلمان گرفته خواهد شد.
یک مسئله بزرگ هنوز در پروسه شکل گیری فوروم آلمان بی جواب مانده است آنهم این است که رابطه جنبش های اجتماعی با احزاب چیست. متاسفانه تجربیات بد مردم با احزابی چون سوسیال دمکرات ها و سبزها و حتی پ د س (حزب سوسیالیسم دموکراتیک آلمان) باعث شده است که مردم از احزاب روی برگردانند.
بحث و گفتگوی سیاسی در باره به وجود آمدن یک ائتلاف چپ نشان داده است که احزاب چپ و سازمانهای سیاسی غیردولتی می توانند خود را قوی سازند و وارد یک ائتلاف شوند. ائتلاف چپ ها قبل از اینکه به واقع شکل گیرد و قوی شود تلاش نموده فشار به کسانی را که می خواهند خدمات اجتماعی را منهدم سازند شدت دهد. در همه پرسی تا کنونی موقعیت این ائتلاف چپ در مرز ۱۱% است. شرودر بیان نموده است که شکل گیری این ائتلاف چپ دلیلی مهم برای شکست های انتخاباتی دولت است. هورست زیبرت که خود را اقتصاددان می داند در روزنامه اقتصادی که تنها مدیران آنرا می خوانند شکایت می کند که در اثر ائتلاف پ د اس با سایر سازمانهای غیر دولتی چپ، سیستم هماهنگی سیاسی، به جانب چپ ها تمایل پیدا خواهد کرد. دولت سوسیال دمکرات هم از هم اکنون تلاش می کند حرکت های خود را از این به بعد کمی به چپ متمایل سازد. سیبرت در نوشته خود می گوید که ترس دارد که مبادا دراین مبارزه انتخاباتی نه تنها در باره لزوم اصلاحات صحبت شود بلکه از عدالت اجتماعی هم سخن به میان آید ودست فعالین چپ را باز بگذارد تا خواسته های اجتماعی را بطور علنی مطرح و فرمول بندی نمایند.
یک حزب چپ قوی که موفق شود قدرتمندان را آن طور هراسان سازد که مجبور شوند از خواسته های چپ پیروی نمایند و در نتیجه ایدئولوژی سال های گذشته شان را کنار بگذارند، هرگز مبارزات جنبش های اجتماعی را ضعیف نخواهد ساخت بلکه آنرا قوی تر هم می سازد.
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید