یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ / Sunday, 24 June, 2018

تأملی در زندگی و شعر نیما یوشیج


تأملی در زندگی و شعر نیما یوشیج
بیگانه نیست شاعر امروز
در پاییز ۱۲۷۶ (۲۱ آبان) در روستای یوش از توابع مازندران كودكی دیده به جهان گشود كه گرچه نام اصلی اش علی اسفندیاری بود اما بعدها با نام نیما یوشیج به شهرت رسید. درباره تخلص وی گفته اند: ظاهرا به اعتبار نام یكی از اسپهبدان طبرستان و نام محال نیما رستاق در مازندران بوده است و یوشیج در لهجه طبری یعنی اهل یوش.
سید جواد بدیع زاده، آهنگساز، خواننده و موسیقیدان معروف در گفت وگو با خبرنگار روزنامه كیهان در این باره گفته است: آقای امین دوست مشترك من، صبا و ابراهیم خان آژنگ، امروز به نام نیما پدر شعر نو معروف شده است. وی اضافه می كند: روزهایی كه به منزل ابوالحسن صبا می رفتم غالباً استاد محمدحسین شهریار و نیما یوشیج را نیز در منزل صبا می دیدم. صبا همیشه نیما را آقا امین صدا می كرد زیرا نیما مقلوب كلمه امین است و گویا نیما قبلاً به امین اسفندیاری معروف بوده و نیما را به عنوان تخلص خود انتخاب كرده است.۱
علی اسفندیاری دوران كودكی را در یوش گذراند:
زندگی بدوی من در میان شبانان سپری شد.
…از تمام دوران بچگی خود به جز زد و خوردهای وحشیانه و چیزهای مربوط به زندگی كوچ نشینی و تفریحات ساده آنها در آرامش یكنواخت و كور و بی خبر از همه جا، چیزی به خاطر ندارم.
نیما، خواندن و نوشتن را در یوش نزد ملای ده آموخت و در این راه بارها متحمل آزارها و اذیت های استاد شد.
او مرا در كوچه باغ ها دنبال می كرد و به باد شكنجه می گرفت. پاهای نازك مرا به درخت های گزنه دار می بست و مرا با تركه های بلند می زد. ۲در سال ۱۳۲۷ هجری زمانی كه فقط دوازده سال داشت به همراه خانواده از یوش به تهران آمد و پس از گذراندن دوره دبستان به قصد فراگیری زبان فرانسه و به پیشنهاد اقوام وارد مدرسه سن لویی كه مؤسسه ای متعلق به هیأت كاتولیك بود، شد. نیما از این دوران به تلخی یاد می كند:دوره تحصیلی من از این جا شروع شد. سالهای اول زندگانی من در این مدرسه به زد و خورد با بچه ها گذشت. وضع رفتار و سكنات من، كناره گیری و حجبی كه مخصوص بچه های تربیت شده در بیرون شهر است، موضوعی بود كه در مدرسه مسخره برمی داشت. هنر من خوب پریدن و با رفیقم حسین پژمان فرار از محیط مدرسه بود. من در مدرسه خوب كار نمی كردم و فقط نمرات نقاشی به داد من می رسید. آشنایی نیما با استاد نظام وفا از همین مدرسه آغاز شد. نظام وفا كه خود از شاعران كهن گرا بود با تشویق ها و رهنمودهای ارزنده خود نیما را به خط شعر وشاعری انداخت. او علاقه خاصی به نیما داشت و پس از خواندن شعر موشح نیما به نام وفا در حاشیه آن شعر چنین نگاشت:روح ادبی شما قابل تعالی و تكامل است. من مدرسه را به داشتن چون شما فرزندی تبریك می گویم. ۳حوادث ناشی از جنگ جهانی اول تأثیر بسزایی در زندگی نیما گذاشت و آشنایی او با زبان فرانسه و استفاده از آثار ادبی شاعران فرانسوی، پنجره تازه ای مقابل چشمان او گشود كه بعدها در منظومه افسانه آشكار شد.۴
ازدواج نیما با عالیه خانم (از خانواده میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل) در اردیبهشت سال۱۳۰۵ روی داد. ثمره این ازدواج پسری بود به نام شراگیم كه تنها یادگار نیما و عالیه خانم شد.نیما در سال ۱۳۰۹به آستارا رفت و مدتی در دبیرستان حكیم نظامی به تدریس ادبیات فارسی پرداخت. در ۱۳۱۱ به تهران بازگشت و سپس به مازندران رفت و مدتی در آن دیار به سر برد. در سال ۱۳۱۷ در سلك نویسندگان مجله موسیقی درآمد و در این مجله با صادق هدایت نویسنده نوآور و مین باشیان موسیقیدان نامی همكاری كرد. وی مقالات و اشعار خود را در این مجله به چاپ رساند:
… اشعار من متفرق به دست مردم افتاده یا زبان شناس ها در خارج آنها را خوانده اند. فقط از سال۱۳۱۷ به بعد كه جزو هیأت تحریریه مجله موسیقی شدم، به حمایت دوستان خود، اشعارم را مرتب منتشر كردم! ۵از جمله مقالات او در این مجله سلسله مقالاتی با عنوان ارزش احساسات در زندگانی هنرپیشگان بود كه مورد استقبال قرار گرفت. وی در این مقالات می گوید:هر یك از شخصیت های هنری (هنرپیشگان = هنرمندان) نتیجه تحولات تاریخی بر اثر تغییر اساس زندگی (كار یا ماشین) هستند كه در آنها سایه و انعكاس خود را باقی می گذارند. شخصیت های با اهمیت تر متولد شده از تحولات با اهمیت تر هستند.
حوادث سالهای ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ ذهن شاعر را به كلی آشفته و نگران می كند چنان كه امید و یأس، صبح روشن و شب تاریك در ذهن خلاق شاعر جای خود را به یكدیگر می دهند:
می تراود مهتاب
می درخشد شبتاب
نیست یك دم شكند خواب به چشم كس و لیك
غم این خفته چند
خواب در چشم شرم می شكند
نیمای خسته و شكسته از روزگار را به زندان می برند. مدت كوتاهی در زندان می ماند اما اثر آن تا مدت ها جان و روح شاعر را آزرده می كند. پس از رهایی از زندان از بیم آن كه مبادا آثارش را از بین ببرند، آنها را از جایی به جای دیگر می كشد.روزها را به سختی می گذراند. دیگر آرزوها و امیدهایش را به خاك سپرده است. زیاد نمی خواند، كم می نویسد. تنهای تنها مانده است.گاهی برخی دوستان و شاگردان به دیدنش می روند و در همین دیدارهاست كه یدالله رؤیایی از نیما می پرسد: چرا دیگر شعر نمی گویی؟
و نیما پاسخ می دهد:
زبانی را كه می خواستم استعمال كنم، كردم. لغات وفرهنگ شعری را كه داشتم به كاربردم. خیالم را راحت كردم و اكنون از نساختن شعر دغدغه ای ندارم. ۶سال ۱۳۳۸نیما با همسرش عالیه خانم و یگانه فرزندش شراگیم درخانه ای درتهران به سرمی برد. پس از سال ها زندگی درتهران، نیما هنوز هم دلبسته یوش بود و با بهانه و بی بهانه خود را به یوش می رساند تا غربت شهر را در كوچه پس كوچه های یوش گم كند و دل تنهایی اش تازه شود.زمستان۱۳۳۸بازهم دلش هوای كوهستان كرد و خواست به دیدار طبیعت زادگاهش برود.
با هزار سختی خود را به یوش رساند و در راه بازگشت ازمازندران به سرماخوردگی و ذات الریه مبتلا شد. پسرش شراگیم آخرین ساعات زندگی نیما را چنین توصیف می كند:یازده شب بود و مادر هنوز بیدار. نیما بدجوری مریض بود. عالیه خانم تمام این یازده شب مثل پروانه دور نیما گشته بود. من كلاس چهارم دبیرستان بودم. می دیدم مادر از پادرآمده است. آن شب به عالیه خانم گفتم بخوابد. مادر خوابید. نیما هم خوابیده بود، بی حال بود. من نشستم به كشیدن طرحی از چهره ویكتورهوگو. بعد نیما را صدا زدم. پرسیدم: نقاشی خوب است یا بد؟ بلندشد. نگاهی كرد و گفت: باشد صبح. صبح همه چیز را بهتر می شود دید. اما نیما نه صبح را دید و نه نقاشی مرا. این آخرین شعر شفاهی نیما بود. آن شب چندبار صدایم كرد كه بروم كنارش. رفتم، بغلم كرد. بغل كردنش وحشت آور بود. ترسیدم. مادرم را صدا زدم. نیما ازحال رفت. چندبار صدایش زدم. سرش را بلندكرد. گفت: ها… این آخرین كلمه ای بود كه از او شنیدم. ۷نیما در یكی از آخرین نوشته هایش (پنج روز پیش ازخاموشی) چنین نگاشته است: من زندگی ام را با شعرم بیان كرده ام. درحقیقت من این طور به سربرده ام. احتیاجی ندارم كسی بپسندد یا نپسندد، بدبگوید یا خوب بگوید. اما من خواستم دیگران هم بدانند چطور می توانند بیان كنند و اگر چیزی گفته ام برای این بوده است و حقی را پشتیبانی كرده ام. نیما در ادبیات معاصر ایران پدیده ای بود كه به قول خودش چوب در لانه مورچگان كرد و جماعت بی آزاری را كه راحت و آسوده و بی مدعی درگوشه امن خود آرمیده و ستاره می شمردند، سراسیمه كرد.كار نیما در آغاز شكستن و فروریختن نبود. او از اصول جاذبه شعرفارسی منحرف نشدو شعرهای اولیه خود را درهمان قالب های معمول و معهود ریخت. ۸ قصه رنگ پریده نخستین اثر منظوم نیما در قالب مثنوی و درزمینه شعر جدید بود كه در اسفند۱۲۹۹برای دل های خونین سرود و این شعر بیانگر رنج های فردی شاعر بود و لحن دردمندانه این شعر نشان از زندگی رنج بار شاعر داشت. وزن و قافیه و قالب دراین منظومه مطابق شعر كهن بود. تركیبات شعر بیشتر قدیمی و مضمون برخی ابیات نماینده بینش نو شاعر و دوری از سبك قدیم و نشانگر انحراف شاعر از تصور سكون و ثبات طبیعت و نگرش یكسان به مفردات جهان بود.پی آمدهای سیاسی اجتماعی كودتای معروف سوم اسفند (۱۲۹۹) نیما را به كناره گیری از اجتماع و دوری از محیط ناخوشایند تهران واداشت. جنگل های انبوه و كوههای سربه فلك كشیده و هوای آزاد كارخود را كرد و نغمه افسانه ازچنگ و ساز جان نیما بازشد. بخشی از این شعر در سال ۱۳۰۱ در روزنامه قرن بیستم میرزاده عشقی درچندشماره پیاپی به چاپ رسید و مورداستقبال قرارگرفت.افسانه پیش از چاپ از صافی ذوق و سلیقه نظام وفا، استاد و راهنمای شاعر، گذشته و اصلاح شده بود.بنابراین شاعر به پاس این خدمت ارزنده استاد كه بی شك در توفیق شعر او بی تأثیر نبود، در سرلوحه منظومه افسانه چنین نگاشت۹:
به پیشگاه استادم نظام وفا تقدیم می كنم.
هرچند كه می دانم این منظومه هدیه ناچیزی است اما او اهالی كوهستان را به سادگی و صداقتشان خواهدبخشید.
نیما یوشیج دی ماه۱۳۰۱
افسانه ، مهمترین اثر نیماست كه بازتاب آشفتگی ها، هجران ها، ناكامی ها و عشق دردمندانه شاعر است.نیما نخستین انحراف خود را ازاسلوب اندیشیدن و بیان شعر هزارساله پارسی، دراین منظومه نشان داده است.این قطعه كه حتی دشمنان شعر نیما هم به توصیف آن پرداخته اند، درگرایش های بعدی تأثیر فراوانی گذاشت و درواقع نقطه آغاز نهضت نوگرای شعر فارسی شد.این شعر از یك طرف گفتاری است بین عاشق مأیوس و ازطرف دیگر افسانه؛ افسانه دقیقاً سمبل تجارب و خاطرات گذشته شاعر است، این اثر نه تنها درنوشتار تجربی، جهت جدیدی را نشان داد بلكه نوعی قطعه توصیفی عاشقانه را نیز ارائه داد كه شاعران جریان نوین فارسی به سختی بدان دست یافته اند.۱۰
تو دروغی، دروغی دلاویز
تو غمی، یك غم سخت زیبا
بی بها مانده عشق و دل من
می سپارم به تو عشق و دل را
گرتو خود را به من واگذاری
راستی افسانه كیست؟ نیما خود این گونه پاسخ داده است:
تو یكی قصه ای؟ آری آری
قصه عاشق بی قراری
ناامیدی، پر از اضطرابی
كه به اندوه و شب زنده داری
سالها در غم و انزوا زیستاین افسانه گاه اشك چشم است و گاه عشق فانی كننده . حدیث افسانه، حدیث دل بستن به رؤیاهای مه آلود و بارانی است. شاعر عاشق در دنیای خاص خود در اشك و لبخند خاطرات گذشته خود غوطه ور است. خاطراتی كه پیشتر در زادگاه شاعر تولد و مرگ یافته اند. شاعر همواره با خاطرات گذشته و انبوه یادهای پیشین خود به سر می برد و با آنها زندگی می كند:
عاشق: آن زمانها كه از آن به ره ماند
همچنان كز سواری، غباری. . .
افسانه: تندخیزی كه ره شد پس از او جای خالی نمای سواری
طعمه این بیابان موحش
افسانه آغازگر فصل نوینی در شعر ایران بود. البته ادبای سنتی مانند وحید دستگردی و دیگران، آشكار و پنهان به ابراز مخالفت با شعر نیما پرداختند و مهر بی سوادی بر شعر او زدند اما افسانه كم كم جای خود را باز كرد. نخست میرزاده عشقی در سه تابلوی مریم، سپس محمدحسین شهریار در دو مرغ بهشتی و پس از آن ها شاعرانی چون پرویز ناتل خانلری، گلچین گیلانی، فریدون توللی و… تحت تأثیر افسانه به نیما روی آوردند.۱۱سبك ، زبان و فضای شعر هر شاعر از كیفیت ایجاد ارتباط و چگونگی برخورد شاعر با جهان مشخص می شود. وقتی نیما می گوید:
خانه ام ابری است
یكسره روی زمین ابری است با آن
این فقط اوست كه می تواند چنین بگوید و نه هیچ شاعر دیگری. او با زبان ویژه خود، زبانی كه به سادگی از نثر فاصله می گیرد، سخن وپیامش را به مخاطب می رساند. نیما با استفاده از دو كلمه (با آن) به خواننده چنین تفهیم می كند كه به علت ابری بودن خانه او، جهان هم ابری است و چون چنین است (یعنی خلاف واقعیت) پس این گفتن مستقیم خانه ام ابری است نیست و این در بند بعد نمایان تر است:
از فراز گردانه، خرد و خراب و مست
باد می پیچد
یكسره دنیا خراب از اوست
و حواس من
حواس شاعر یعنی نقطه عطف منطق شعری او، حواس آشفته از باد كه به ناگزیر خانه را ابری احساس كرده است. خانه ای ابری كه همه جهان نیز همراه با آن ابری است و بادی كه تعیین كننده زاویه دید اوست، چون پس از آن می گوید: آی نی زن كه تو را آواز نی برده است دور از ره كجایی؟۱۲نیما شعر را به طبیعت بیان نزدیك كرد، اما این بیان به هر حال بیان شعری است. دنیای نیما، دنیای خاص خود اوست. تقلیدناپذیر است. حتی فضای شعری او را هم نمی توان تقلید كرد. فكرها و تعبیرهای او با همه قومیت و سادگی مأنوس نیست.۱۳(م. آزاد)به نظر نیما ساختن نو آسان است. هیچ چیز نیست كه ناگهان تغییر كند. هیچ سنتی هم نیست كه ناگهان عوض شود. ادبیات ما باید از هر حیث تغییر كند. موضوع تازه كافی نیست. پس و پیش كردن قافیه ها و افزایش و كاهش مصراع ها یا وسایل و ابزار دیگر نیز كافی نیست. عمده كار این است كه طرز كار عوض شود. شعر فارسی باید دوباره قالب بندی شود. ۱۴
امروز شعر حربه خلق است…
بیگانه نیست شاعر امروز
با دردهای مشترك خلق
او با لبان مردم لبخند می زند
درد و امید مردم را
با استخوان خویش
پیوند می زند
آثار نیما در روزنامه و مجله های بهار، قرن بیستم، موسیقی، پیام نو، مردم، علم و زندگی، سخن، صدف، اندیشه و هنر به چاپ رسیده و آثار وی را به بخشهای مختلفی تقسیم كرده اند: ۱۵
الف) مجموعه شعر: افسانه، ماخ اولا، شعر من، شهر شب شهر صبح، قلم انداز، فریادهای دیگر و عنكبوت رنگ، مانلی و…
ب) نامه ها: دنیا خانه من است، نامه های نیما به همسرش، كشتی و توفان، ستاره ها در زمین و…
پ)اندیشه ها و نظریه ها: ارزش احساسات، حرفهای همسایه و…
ت) كتاب كودكان: آهو و پرنده ها، توكایی در قفس
بخشی از آثار نیما به زبان های انگلیسی، فرانسه، روسی و عربی ترجمه شده است.
پی نوشت:
۱ـ كیهان. ۲۲ خرداد ۱۳۵۷
۲ـ آرین پور، یحیی. از نیما تا روزگار ما. ص۵۸۰
۳ـ دستغیب، عبدالعلی. نیما یوشیج (نقد و بررسی) ص ۵
۴ـ یاحقی، محمدجعفر. چون سبوی تشنه. ص۹۰
۵ـ دستغیب، عبدالعلی. همان كتاب. ص۱۱
۶ـ آرین پور، یحیی. همان كتاب. ص۶۰۰
۷ـ دستغیب، عبدالعلی. همان كتاب. ص۸
۸ـ آرین پور، یحیی. از صبا تا نیما. ص۴۷۰
۹ـ یاحقی، محمدجعفر. همان كتاب. ص۹۲
۱۰ـ آژند، یعقوب، ادبیات نوین ایران. ص۱۸۹
۱۱ـ ادبستان. شماره سی و هفتم. ص۱۷
۱۲ـ حقوقی، محمد. ادبیات امروز ایران. ص۵۴۲
۱۳ـ آل احمد، جلال. نامه ها. ص۱۹
۱۴ـ آرین پور، یحیی. از نیما تا روزگار ما. ص۶۱۹
۱۵ـ حقوقی، محمد. همان كتاب. ص۵۴۱


مطالب مرتبط

طبیب جسم و جان

طبیب جسم و جان
هر کس وارد شهر نیشابور شود، اول جایی که دنبالش می‌گردد، مقبره عمرخیام و عطارنیشابوری است و تصورش این است که این دو بزرگوار در کنار هم مدفون شده‌اند، غافل از اینکه فاصله مقبره عطار با مقبره خیام چند کیلومتر است و هر دو در باغی بس زیبا و دلفریب آرمیده‌اند آن طور که باغ مقبره عطار نیشابوری نه چندان وسیع است، اما دلربایی و زیبایی خاص خودش را دارد هرکس وارد آنجا می‌شود، آنچنان روح و روانش آرام می‌شود که گویی در جهانی دیگر سیر می‌کند. انگار اشجار این باغ و چمن‌زار آن چونان ابیات و اشعار خود عطار است و آن بنای نه چندان بزرگ و آن گنبد سبز رنگش همچون یکی از شاهکارهای خود عطار است که جسم او را در خود مدفون کرده و روزانه هزاران انسان زائر آنجایند. بی‌تردید عطار را باید یکی از وزنه‌های شعر فارسی دانست. او که چون سنایی غزنوی شعر را از حالت عشق و عاشقی دنیوی خارج ساخت و به آن غنا و اعتباری خاص بخشید،‌ در عالم شعر و ادب خدمات بسیاری کرده است که از آن جمله می‌توان به دو اثر گرانبهایش، منطق‌الطیر و تذکره الاولیاء اشاره کرد که در ادامه این مقال در باب این دو اثر گرانقدر سطوری به رشته تحریر در می‌آید.
فریدالدین محمد نیشابوری معروف به عطار نیشابوری از شاعران و سخن سرایان قرن ششم هجری است که در سال ۵۳۷ در شهر نیشابور به دنیا می‌آید. آن طور که خود می‌گوید:
شهر شاپورم تولدگاه بود
در حرمگاه رضایم راه بود
و از این بیت مشهود است که او در اوان طفولیت در مشهدالرضا(ع) اقامت داشته است، چنانچه در ابیاتی که در کتاب مظهر العجایب آمده، چنین می‌گوید:
شه من درخراسان چون دفین شد
همه ملک خراسان انگبین شد
به وقت کودکی من سیزده سال
به مشهد بوده‌ام خوشوقت و خوشحال
آنچه از شواهد بر می‌آید، مبین این مطلب است که عطار چونان نیاکان خودش به شغل عطاری یا همان داروفروشی مشغول بوده و به واسطه استعداد فیاضی که داشته در شهر نیشابور بیمارستانی تاسیس کرده که ضمن سرودن اشعاری عرفانی و بیان مطالبی نغز به مداوای بیماران نیز می‌پرداخته است؛ یعنی او را می‌توان طبیب روح و جسم آدمیان دانست که به واقع هر دوی آنها را به خوبی انجام می‌داده است. هر چند که ارزش سخن و سرایش او بیشتر از طبابت بوده است؛
طب از بهر تن هر ناتوان است
ولیکن شعر و حکمت قوت جان است
اگر چه طب به قانون است اما
اشارات است در شعر معما
و نیز در کتاب مصیب‌نامه چنین می‌گوید:
مصیبت نامه کاندوه جهان است
الهی نامه کاسرار عیان است
به داروخانه کردم هر دو آغاز
چه گویم زود رستم زین و آن باز
به داروخانه پانصد شخص بودند
که در هر روز نبضم می‌نمودند
میان آن همه گفت و شنیدم
سخن را به از این رویی ندیدم
حال که سخن به اینجا رسید، چه خوب است سخنی کوتاه هم در باب دواثر گرانبهای دیگر عطار داشته باشیم. ابتدا به سراغ تذکره الاولیاء می‌رویم، تنها اثر نثر عطار که ذکر و شرح حال نود و هفت تن از بزرگان عرفان، عابدان و پرهیزگاران است. کتابی به نثر مسجع که در آن سجع فراوان یافت می‌شود. جالب آنکه اول کسی که در باب او سخن به میان می‌آید و بازیباترین واژگان، منزلت و جایگاه رفیع ایشان بازگو می‌شود، امام صادق(ع) است که عطار در باب او چنین می‌گوید:
«آن سلطان ملت مصطفوی، آن برهان حجت نبوی، آن عامل صدیق، آن عالم تحقیق، آن میوه دل اولیاء، آن جگر گوشه انبیاء و....»
و آخرین بزرگواری که درباره ایشان سخن می‌گوید، امام محمد باقر(ع) است که این چنین در وصف ایشان می‌گوید:
«آن حجت اهل معاملت، آن برهان ارباب مشاهدت، آن امام اولاد نبی، آن گزیده احفاد علی....»
البته در بین نام این بزرگوار عارفان،‌زاهد و سالکانی چون بایزید بسطامی، اویس قرنی، منصور حلاج، شبلی، ابوسعید ابوالخیر و... هستند که بی‌تردید یکی از شورانگیزترین قسمت‌های آن مربوط به ذکر بردار کردن منصور حلاج است که در آن می‌گوید:
«گفت: خون بسیار از من برفت و دانم که رویم زرد شده باشد. شما پندارید که زردی روی من از ترس است، خون در روی مالیدم تا در چشم شما سرخ روی باشم که گلگونه مردان، خون ایشان است.»
بی‌شک یکی از آثار ارزشمند عطار نیشابوری منطق‌الطیر یا مقامات طیور است. یکی از قدیمی‌ترین کتب نمادین یا همان سمبلیک که مراحل سیر و سلوک عارفان به زبان رمز بیان شده است و آمدن حکایات گوناگون درخلال داستان بر جذابیت آن افزوده است. این کتاب که در چهار هزار و هفتصد بیت تدوین شده، داستان سیر و سلوک پرندگانی است که تحت راهنمایی هد هد برای یافتن سیمرغ راهی کوه قاف در دوردست‌ها می‌شوند. سیمرغی که خود نماد حق است، هد هد نماد مرشد و راهنماست. کبکی که نماد آدم‌های جواهر پرست دنیوی است، طوطی‌ای که نماد انسان‌های ظاهر پرست است، مرغابی (بط) که نماد آدم‌های وسواسی و زهد گرای افراطی است، بلبلی که نماد جمال پرستی است، جغدی که نماد گوشه نشینی عارفانه است و... همگان به سوی کوه قاف رهسپار می‌شوند که البته این کوه هم نماد اوج و بلندی است و همگان عاشق و شیفته آن هستند که به این بلندی دست پیدا کنند. این پرندگان که چندین هزار هستند از هفت مرحله می‌گذرند؛ مراحلی چون وادی طلب،‌وادی عشق، وادی معرفت، وادی استغنا، وادی توحید، وادی حیرت و وادی فنا را پشت سر می‌گذارند و سرآخر سی‌مرغ یا همان پرنده در برابر آینه‌ای سیمرغ را به شکل سی‌مرغ مشاهده می‌کنند که همان بیان آن است که حق و حقانیت که نمادی از وجود آفریدگار است نزد خود انسان می‌باشد و اگر به مرحله کمال برسد آن را به حقیقت کشف می‌کند؛ این همان امانتی است که آسمان و خلایق نتوانستند بار آن را بر دوش کشند و به قرعه نزد انسان به عنوان اشرف مخلوقات قرار دادند.
البته باید اذعان داشت این منطق الطیر داستان خاص خود عطار نمی‌باشد. بلکه قبل از او هم از این داستان یاد شده است؛ آن طور که ابوعلی سینا در رساله الطیر، حرکت اصناف مرغان را از کوه عقاب (الموت) به سوی ملک اعظم و گذراندن هشت منزل پر خوف و خطر بازگو می‌کند و نیز در رساله الطیر امام محمد غزالی که خود سرمشق عطار بوده است و باز در باب حماسه المطوقه در کتاب کلیله و دمنه و قصیده منطق الطیر حکیم خاقانی، خود نمونه‌هایی از این اثر هستند. اما آنچه که عطار تحت عنوان منطق‌الطیر سروده، اوج و کمال این نوع شعر می‌باشد و ماندگاری جاودانه دارد؛ چنانچه منطق‌الطیر عطار مجموعه‌ای از لطیف‌ترین الفاظ فارسی و بلندترین افکار عارفانه است که از تخیل شاعری چون عطار نیشابوری تراوش یافته و در بین آثار ادبی جهان جایگاه خاصی برای خود پیدا کرده است.
به هر حال این بود شمه‌ای از معرفی عطار و اندیشه‌های والای انسانی‌اش که در سطوری بیان شد. امید که افکار و اندیشه‌های این شاعر و عارف بزرگ از میان صفحات کتب دانشگاهی و یا مدارس بیرون آمده و به اشکال گوناگون چون فیلم، سریال، نمایش و ... برای همگان عرضه شود تا این چنین خیل عظیم افراد جامعه با عطار و اندیشه‌اش بیشتر آشنا شوند.

وبگردی
قیمتهای روانی  / این آقایان عاقل / بیجاره مردم
قیمتهای روانی / این آقایان عاقل / بیجاره مردم - افاضات امروز معاون اول رییس جمهور، البته قبلتر نیز از زبان دیگر مقامات اقتصادی دولت از جمله نهاوندیان و نوبخت شنیده شده بود. یک اظهارنظر کلی و تاکید بر «عدم نگرانی مردم درباره وضعیت معیشتی» ! عجیب است این جملات شگفت انگیز از زبان جهانگیری که خود از منتقدان وضعیت مشابه در دوران احمدی نژاد بود. او حالا همان جملات را با همان ادبیات تکرار می کند! اما آقای جهانگیری! حقیقتاً این دلار و آن سکه و و قیمت های…
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم - لادن طباطبایی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون ایران که برای درمان بیماری فرزندش مدتی است در خارج از ایران به سر می برد امروز مهمان شبکه «من و تو» بود و بدون حجاب مقابل دوربین این شبکه حاضر شد.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال - جواد یساری پس از ۴۰ سال با خواندن در فیلم «دشمن زن» دوباره به عرصه هنر بازگشت.این گزارش توسط تماشا تهیه و منتشر شده است. منبع
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!