جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ثروتمندترین روسای دنیای فوتبال‌


ثروتمندترین روسای دنیای فوتبال‌
بسیارند مردانی كه با شور فراوان، ثروت هنگفت خود را صرف به هیجان كشیدن مسابقات فوتبال می‌كنند.غالب این مردان در پس پرده، تنها به اداره آنچه در میادین می‌گذرد، می‌پردازند، امری كه با چهره شدن رومن آبراموویچ، رویه‌ای دیگر به خود گرفت.
رومن آبراموویچ‌
وی، آخرین میلیاردری بود كه پولهایش را به پای فوتبال ریخت. او ثروتمندترین مردی است كه یك باشگاه فوتبال را در اختیار دارد. <ریش قرمز> در فعالیت‌های تجاری، تا حد زیادی از شیوه‌ سیلویو برلوسكونی، نخست وزیر ایتالیا الگوبرداری می‌كند، شروع كار او نیز تا حدی مشابه ریاست میلان است. برلوسكونی در سال ۱۹۸۶، میلان كه در آستانه ورشكستگی قرار داشت را تحت تملك خویش درآورد و در این سال‌ها، ۷ اسكورتو و ۴ لیگ قهرمانان را به ویترین افتخارات باشگاه، اضافه كرده. البته همه افراد ثروتمند فوتبال نیز موفق نیستند و از میان ناكامان می‌توان به سرجك‌ هایوارد، دویست و سی و یكمین مرد ثروتمند بریتانیا اشاره كرد كه ۶۰ میلیون پوند برای ولور همپتون هزینه كرد و در نهایت، تنها توانست این باشگاه را به دسته برتر بیاورد. این موفقیت برای باشگاهی كه ۱۳سال برای حضور در دسته برتر انتظار كشید، موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود، اما آنها فقط یك فصل در بالاترین سطح فوتبال جزیره حاضر بودند.گفتنی است هایوارد تنها ۱/۲میلیون پوند برای خرید ولوز پرداخته بود.
فرانسیس پینائوت (تصویر بالای سمت راست) ریاست رن، جووانی دی استفانو در سمت چپ (تصویر بزرگ)
به برنامه‌هایش می‌اندیشد و نهایتا گوستاوو سیسنه روس اهل ونزوئلا (تصویر پایین سمت راست).
رینات آخمتوف‌
رییس باشگاه شاختار دونتسك، ثروتمندترین مرد اوكراین است و ۲۵/۱ میلیارد پوند در حسابهایش جای داده. وی موسس بانك شهر دونتسك و مالك شركت بزرگی است كه در زمینه سیستم‌‌های مدیریتی، فعالیت می‌كند. او بهترین جانشین برای آلكساندر براگین، ریاست پیشین بود كه در سال ۱۹۹۵ و در پی انفجاری كه در ورزشگاه شاختار رخ داد، كشته شد.
آخمتوف، بیش از ۸۰ میلیون پوند برای شاختار هزینه كرده كه ۱۱ میلیون آن به خریدهای تابستانی فصل گذشته مربوط است.
فرانك استروناچ‌
در شهر z wei اتریش متولد شد، ولی در سال ۱۹۵۴ به كانادا مهاجرت كرد. ۳ سال بعد، یك فروشگاه اسباب‌بازی فروشی دایر نمود و سپس كارخانه‌ای بسیار بزرگ را در این زمینه احداث كرد. فروش محصولات این كارخانه كه Magna نام دارد، در سال ۲۰۰۱، مبلغی حدود ۵/۷ میلیارد پوند به حساب استروناچ واریز كرد. وی اكنون آستریاوین را در اختیار دارد و بودجه این باشگاه همواره از باشگاه‌های رقیب نظیر گراتس، سالزبورگ و راپید، ۱۵ میلیون پوند بیشتر بوده.
آلكساندر ماموت‌
مانند آبراموویچ، ماموت نیز در اواخر عصر بوریس یلتسین چهره شد. او بزرگ‌ترین سرمایه‌دار شركت Troika است كه در سال ۱۹۹۰ تاسیس شد و اكنون با عنوان بانك سلطنتی شناخته می‌شود.
اوایل سال ۲۰۰۴ وی تصمیم گرفت در ازای ۲۰میلیون پوند، تورپیدو مسكو را بخرد و در ۳ فصل، ۵۰ تا ۷۰ میلیون پوند برای این باشگاه هزینه كند كه بسیار سریع با موافقت مقامات تورپیدو، مواجه شد.
فرانسوئیس پینائوت‌
بسیاری اعتقاد دارند ثروتمندترین مرد فرانسه است، البته نگاهی به حساب‌های مالی‌اش كه ۴ میلیون پوند اعتبار دارد، این شبهه را به یقین بدل می‌كند.
وی در سال ۱۹۹۸، خود را بزرگ‌ترین سهامدار <رن> معرفی كرد. پینائوت كه رفاقتی دیرینه با ژاك شیراك دارد و ۳ شركت معتبر را اداره می‌كند، در نخستین سال‌‌های حضورش در <رن> ۵۰ میلیون پوند برای این باشگاه خرج نمود، اما پس از عدم توفیق، پول‌هایش را به دقت بیشتری خرج می‌كند.
گوستاوو سیسنه روس
دومین مرد ثروتمند آمریكای جنوبی، مدت‌ها است كه در اندیشه خرید آستون ویلا به سر می‌برد. دارایی‌های وی كه صاحب امتیاز شركت كوكاكولا و پتزاهات در آمریكای لاتین است، كه ارزشی بالغ بر ۳۴ میلیون پوند دارند.گفتنی است وی یك شبكه خصوصی نیز دارد كه حق پخش دیدارهای جام جهانی ۲۰۰۶ را در این قاره خریداری كرده.
جووانی دی استفانو
مرد ۴۸ ساله‌ای كه در ایتالیا متولد شده و گذرنامه صربستانی دارد، ۲۰ میلیون پوند از دارایی‌های نیم میلیارد پوندی‌اش را به پای داندی اسكاتلند ریخته.
وی كه حقوقدان است، درآخرین مصاحبه‌اش اظهارات بسیار جالبی كرده: <همه داندی را می‌شناسند. كیك داندی بسیار داغ است، این طور نیست؟! داندی، همان رنگ مورد علاقه‌ من است، آبی سلطنتی!!>
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید