یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ / Sunday, 25 February, 2018

ما فقط سطح یک راز بزرگ را خراش دادیم


این نوشته را با این شروع می‌کنم که من دربارهٔ هیچ چیز، چیزی نمی‌دانم.آهنگ‌های این آلبوم از ۱۳ سال پیش به این طرف هستند و منتخب خوبی است. چیز جالب دربارهٔ آنها این است که همه‌شان hit هستند (به‌جزء ”ترانهٔ جدید“ ولی چه می‌دانیم).وقتی این گروه را در سال ۸۳ راه انداختیم همچنین موفقیتی را برای یک دسته آدم مثل خودمان تصور نمی‌کردم. در LA سالن تئاتری وجود دارد به‌نام Perkins palace. وقتی بچه بودم می‌رفتم آنجا و کنسرت نگاه می‌کردم فکر کنم حدود ۱۵۰۰ نفر جا می‌گرفت. آنجا اجراهای خوبی دیدم، Echo، The English Beat و Bunnymen. با خودم فکر می‌کردم، پسر اگر روزی بتونم جائی به این اندازه بزنم و برای تماشاچیان همین قدر که این گروه‌ها برای من مهم‌اند، مهم باشم، دیگه چیزی نمی‌خوام، منظورم اینه که برایم اوج موفقیت بود. حالا بیست سال از اون زمان گذشته و ما در سالن‌های بزرگ و استودیوم‌ها در سرتاسر جهان اجرا کرده‌ایم. حدود ده ساله که تو چنین جاهائی اجراء می‌کنیم. معمولاً بعد از اجراء توی استودیوم خالی راه می‌رفتم تا زانو توی لیوان‌های پلاستیکی خالی کفش‌های لنگه به لنگه، به پنجاه نفری نگاه می‌کنم که ماشین‌های عجیب و غریب نورپردازی فلزی عظیم رو جابه‌جا می‌کنند و به ۸ و ۹ کامیون نظری می‌اندازم و فکر می‌کنم چقدر برای من عجیب است. همه این دنگ و فنگ‌ برای چهار تا آدم که آهنگ‌هاشون رو می‌زنند. کی فکرشو می‌کرد؟ علت این اتفاق، به‌جزء ۲۰ سال خون عرق کردن روی صحنه، این hitهای رادیوئی است.
علت‌های زیادی وجود داره که ما این ”هیت‌“‌هارو داریم. از اول، گروه ما نگاه تازه‌ای به موزیک راک داشت و حاضر بودیم هر کاری بکنیم تا سرگرم‌کننده باشیم. از اشتباهاتمون درس گرفتیم (سعی کردیم بهتر بشیم و درک شفاف‌تر و عمیق‌تری از کارمون داشته باشیم. دنیارو توی یک وَن گشتیم. توی لونه موش‌ها خوابیدیم و به حد Perkins Palace رسیدیم. نمی‌دانم که آنقدر که Echo و Bunnymen برای من اهمیت داشتند برای مردم مهم بودیم یا نه، ولی به هر حال راک زدیم و مردم آمدند.
سال ۱۹۸۸ بعد از مرگ Hillel Slorak دوست خوبمون و یکی از تشکیل دهندگان گروه (که نقش زیادی در به‌وجود آمدن صدای گروه داشت)، Frusciante, Chad Smith John آمدند. چَد که بسیار محکم و دینامیک می‌زد و جان با نوازندگی فوق‌العاده‌اش که دانش موسیقی، عمق احساسی و زمینی بودنی که تا ابد می‌رود را نیز با خود آورد. با این افراد، ما به چهار عنصرِ چیزی تبدیل شدیم که با همدیگر کاملاً فرق داشتیم ولی خواستی یکسان داشتیم. اگر چهار قطب مختلف در این جهان بود ما هر کدام از یکی می‌بودیم. به این علت، به صحت موسیقی‌ای توافق کردیم. آن موسیقی باید همه گروه‌های خونی، همه فصل‌ها و همه چهار‌گوشه جهان را پوشش دهد. آسان نیست ولی باعث می‌شود موسیقی‌مان برای افراد مختلفی خوشایند باشد. در هر کدام از آهنگ‌ها هر کدام‌مان چیزی متفاوت می‌آوریم، کیمیای ناآشکاری وجود دارد که مردم با آن ارتباط می‌گیرند. و ما تا جای ممکن براش جون می‌کنیم و این علت این است که چیزها اینطور اتفاق می‌افتاده‌اند.
وقتی جان از گروه جدا شد ۱۹۹۷-۱۹۹۲ جایش را Dave Navarro پر کرد، کار با دیو بسیار لذت‌بخش بود و افتخاری بزرگ بود. او انسانی زیبا و گیتاریستی عالی است. با هم بسیار خوش گذراندیم. وقتی او در گروه بود چیز کاملاً متفاوتی بودیم و می‌توانی با گوش دادن یک آهنگ از آن زمان My Friends بفهمی. مردم معمولاً از من می‌پرسند ”شماها چطور این کار را می‌کنین؟ از کجا انرژی‌اش را می‌آورین؟ چطور با این همه افرادی که در دوران کاری‌تان آمدند و رفتند هنوز گروه مطرحی هستید؟“ جواب این سؤال دو بخش دارد. اول اینکه ما چیزی نیستیم جز چند تکیه‌گَه بی‌ارزش، مهره‌های بی‌ارزش در حیطه الهی بسیار عظیمی که کهکشان ما در آن چیزی نیست جز یک تکه لجن. دوم اینکه ما کار می‌کنیم. ما مدت زیادی است که روی این کار تمرکز کرده‌ایم. وقتی می‌تونیم علاف بچرخیم و پول‌مون رو خرج کنیم، توی یک اتاق می‌نشینیم و دربارهٔ سی‌بِمُل و دو دیِز و تمپوها و ریتم‌ها و بافت‌ها فکر می‌کنیم، عقب می‌شینیم و هُل می‌دهیم و راه‌های جدیدی برای هماهنگی با هم پیدا می‌کنیم. موسیقی‌مان برای‌مان مهم است. نه نصفه نیمه، ما موسیقی را دوست داریم، برایمان اهمیت دارد. ما هنوز به سختی حتی سطح این راز عظیم را خراش داده‌ایم. احساس می‌کنیم کاری که می‌کنیم اهمیت دارد. ما اینجا هستیم تا به مردم خدمت کنیم، کاری را انجام دهیم که فکر می‌کنیم کمکی است به جهان، به آن باور داریم؛ راک. وقتی کسی در موقعیت بخشیدن می‌ماند در بهترین وضعیت است. و این جائی است که ما سعی می‌کنیم بمانیم.
یک چیز دیگر. می‌خواهم از نوازندگان گیتار باس نام ببرم که تأثیری شدیدی روی من داشتند و من مدام از آنها دزدیده‌ام...Wobble ,James Jemerson, John Paul Jones, jah Boostsy Collin ,Sr، در آگوست ۲۰۰۳ در یک وقفه در تور به هم رسیدیم و یک جلسه ضبط و ترانه‌نویسی پربار داشتیم. یکی از ثمربخش‌ترین‌ها در مدت زمانی کوتاه. دو تا از آهنگ‌هائی که ضبط کردیم در این CD هستند و مطمئن نیستم کدام آهنگ‌ها هستند. در هتلی در شیکاگو نشسته‌ام و باید سوار اتوبوسی به کلیولند شوم، یک روز دیگر در تور. روز دیگری برای تمرکز بر آنچه انجام می‌دهیم و سعی برای بهتر شدن.


مطالب مرتبط

سخت جانی یک ارکستر


سخت جانی یک ارکستر
اركستر موسیقی ملل، كه مهرماه گذشته وپس از گذشت یك قرن نخستین سرود ملی ایران را در تالار وحدت اجرا كرده بود، به جهت اقبال علاقه مندان موسیقی و نخبگان این هنر قرار است دی ماه آینده نیز این برنامه را در تالار وحدت اجرا كند.پیمان سلطانی رهبر اركستر ملل كه با تلاش و پی گیری مثالزدنی خود این اركستر ۸۰ نفره را گرد آورده است، در گفت و گو با بی. بی. سی گفت كه علاوه بر اجرای نخستین سرود ملی ایران، سرود دلفی را كه ساخت آن به چند صد سال قبل از میلاد می رسد، نیز اجرا خواهند كرد.به گفته سلطانی، نت این سرود از روی سنگ نبشته ها به دست آمده است و اجرای اركستر ملل از این كار نخستین اجرای جهانی این سرود به شمار می آید.آنها در این اجرا از برخی از سازهای باستانی همانند كرمیل، مارنای و نقاره در ساختار و سازبندی اركستر استفاده كرده اند.نخستین سرود ملی ایران را مسیو لومر به عنوان هدیه و برای ورود مظفرالدین شاه به پاریس ساخت و آن را با پیانو اجرا كرد.
این سرود كه بسیار مورد پسند شاه قاجار قرار گرفته بود، به توصیه وی قرار بود به عنوان سرود ملی در مراسم های مختلف اجرا شود، اما با مرگ شاه قاجار این كار به فراموشی سپرده می شود و سرود ملی نیز می ماند تابه امروز كه اركستر ملل آن را درتالار وحدت بر روی شعری از بیژن ترقی اجرا كرد.
تفاوتهای این اجرا با اجرای صد سال گذشته مسیو لومر در اضافه كردن اورتوری به ابتدای سرود و نیز گذاشتن اپیزودی به وسط قطعه و نیز كدایی( تكمیل كننده جملات مبتدا و خبر موسیقایی) به انتهای سرود است.سلطانی برای شعر این سرود ابتدابه نزد هوشنگ ابتهاج (سایه) و سپس به نزد سیمین بهبهانی می رود كه اولی به دلیل طولانی شدن مدت سرودن و دومی به جهت بیماری ترانه سرود را به موقع نمی رسانند كه در نهایت بیژن ترقی ترانه سرود را می سراید.اركستر ملل ابتدا قرار بود نخستین اركستری باشد كه در اماكن فرهنگی و تاریخی ایران به اجرای برنامه می پردازد.بر همین بنیان، در سال گذشته توافقاتی با مسئولین وقت سازمان میراث فرهنگی برای این كار انجام شد، اما تغییر و تحولات انجام شده در زمان انتخابات و آمدن مسئولان تازه ای برای این سازمان، تمامی برنامه های گروه را برهم زد؛ به نحوی كه پیمان سلطانی می گوید چند روز مانده به اجرای اركستر در تخت جمشید، سازمان میراث فرهنگی مخالفت خود را با اجرای این اركستر اعلام و وی مجبور می شود در تالار وحدت به اجرای برنامه بپردازد.به گفته سلطانی به دلیل انجام نشدن تعهدات سازمان میراث فرهنگی وی ناچار شد تنها از نوازندگان اركستر ارمنستان برای همكاری با گروه دعوت كند و از دعوت از نوازندگان كشورهای تاجیكستان، آذربایجان، اتریش و فرانسه به دلیل نبود بودجه منصرف شود.این اركستر در دهه دوم مهرماه در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت.حضور چهره های شناخته شده ای چون بهمن رجبی (نوازنده صاحب سبك و پیشكسوت تمبك )، كیوان ساكت (نوازنده تار و آهنگساز) و نیز سالار عقیلی (خواننده اركستر ملی) به كار وجهه ای حرفه ای تر نیز بخشید.آهنگسازی تمامی قطعات برعهده سیاوش بیضایی بود كه توانست با تلفیقی از سازهای ایرانی و نیز سازهای كشورهای مختلف، اركستراسیون و سازبندی تازه ای را در معرض قضاوت نخبگان و نیز علاقه مندان موسیقی قرار دهد كه چنین تركیبی تاكنون در موسیقی اركسترال ایرانی تجربه نشده بود.به گفته سلطانی برخی از سازهای ایرانی در این اجرا تغییراتی در پرده بندی و نیز ساخت پیداكردند تا پتانسیل آنها در برابر سازهای غربی اندكی رو به فزونی گیرد.
حضور شجریان و منوچهر صهبایی
در سر تمرینات اركستر
اجرای خوب اركستر ملل با واكنش برخی از موزیسین ها نیز روبرو شد، برخلاف برخی از موسیقی دانها كه دربرابر این اركستر در موضع سكوت قرار گرفتند، برخی دیگر از موزیسینها به تمجید از اجرا پرداختند.
البته پیش از اجرا و در زمان تمرین محمد رضا شجریان نیز از تمرینات اركستر دیدن كرد و حتی توافقات اولیه برای اجرا در تخت جمشید با شجریان به انجام رسید، اما به نظر می رسد با توجه به تردید استاد شجریان برای دادن این مكان (كه بعد ها نیز این تردید به یقین تبدیل شد ) به اركستر، طبیعی بود كه وی از همكاری با گروه سرباز زند و تنها به رهبر اركستر ملل وعده دهد كه در اجرای فرانسه می تواند گروه را همراهی كند.
لوریس چكناوریان و نیز منوچهر صهبایی دورهبر اركستر معروف به تمجید از كار اركستر پرداختند منوچهر صهبایی هم كه از این اجرا درهنگام تمرین دیدن كرده بود گفت: متاسفانه من نتوانستم كنسرت اركستر ملل را از نزدیك ببینم اما در همان ابتدای تمرینات و فعالیت این اركستر كار را از نزدیك دیدم.بسیار فعال بودند و همگی زحمت زیادی می كشیدند.آنچه كه به نظر من از نتیجه دیدار در یك جلسه درباره این اركستر می رسد این است كه در تركیب سازی آن از سازهای زهی اروپایی، سازهای سنتی ایرانی، سازهای بادی، كوبه ای و... در كنار هم توانسته بودند یك اختلاط را ایجاد كنند، بسیار خاص و متفاوت بود آن هم برای اجرای آثار غیر ایرانی كه كار مثبتی در حوزه موسیقی در ایران به حساب می آید و چه خوب شده بود كه اغلب نوازندگان را از دانشجویان هنرستان و دانشگاه در كنار هم نشانده بودند. اهالی این اركستر نوع خاصی از موسیقی را ایجاد می كردند كه در جایگاه خودش نو هم بود.مجموع كار خوب و در عین حال پر زحمت بود و رهبر اركستر آقای سلطانی هم زحمت زیادی می كشیدند به خصوص كه این اركستر تركیب غیر متعارفی هم داشت و به همین دلیل صدای اركستر لحنی جدید به خود گرفته بود، طبعا نوع برخورد رهبر هم با چنین اركستری متفاوت خواهد بود.پیشنهاد می كنم این اركستر كه در بخشهایی مانند اركسترهای قدیم آقای وزیری صدا می دهد، بتواند آثار قدیمی و رپرتوار موجود آن دوره را هم اجرا كند، البته اگر روزی از خود من برای رهبری چنین اركستری دعوت شود من هم چنین رپرتواری را برای اجرا انتخاب می كنم.
چكناوریان و تمجید از اجرا ی اركستر ملل
چكناوریان كه از اجرای گروه در تالار وحدت دیدن كرده بود درباره این اجرا گفت: من متوجه شدم كه این اركستر حدود دو ماه تمرین داشته، حتی به خودشان هم گفتم كه تصور نمی كردم كه در این مدت بسیار كوتاه كار به این كیفیت رسیده باشد و این به هر حال یك زحمت جمعی بوده و به خصوص كه بار مسئولیت این زحمات بر دوش رهبر یك اركستر است.
انتخاب قطعات و تنظیم آنها هم برایم بسیار جالب بود.
كلاً اركستر شروع خوبی داشت و امیدوارم كه ادامه دهند.
وی به قرار دادن ساز تمبك در تركیب اثری از موتسارت اشاره كرد و گفت: تركیب اركسترال و اركستراسیون هم به خصوص برای اجرای آثار كلاسیك جهانی برایم بسیار تازگی داشت.اجرای اثر موتسارت با تمبك خیلی تازه و بكر بود، آقای رجبی هم بسیار قوی اجرا كردند.به هر حال، نتیجه كار نشان می داد كه اركستر به سرانجام خوبی رسیده و آقای سلطانی هم خوب رهبری كردند.همیشه شروع مهم است و اركستر ملل هم خوب شروع كرد اما مهمتر از آن ادامه كار است كه امیدوارم ادامه دهند و كیفیت را هم ارتقا دهند.مردم هم كه خوب استقبال كردند.آقای بیضایی، رجبی، ساكت و عقیلی هم حضور محكم و خوبی داشتند. به هر حال، اركستر جوان است و جای كار بسیار دارد كه این را اهالی خود اركستر بهتر از هركسی می دانند.
اجرای خوب و محكم این اركستر سبب شد تا برخی از كشورها از این اركستر برای اجرای برنامه دعوت كنند كه به گفته سلطانی رایزنی هایی برای سفر به قطر، میلان و پاریس انجام شده است و اركستر سمفونیك استامبول هم پیشنهاد داده است كه اجرایی مشترك با اركستر ملل داشته باشد.اركستر ملل قرار است از ۱۰ روز دیگر تمرینات تازه خود را برای حضوری جدی تر در عرصه موسیقی اركسترال آغاز كند.
ابوالحسن مختاباد

وبگردی
"دختر خیابان انقلاب" و 4 نکته درباره پاسخ پلیس
"دختر خیابان انقلاب" و 4 نکته درباره پاسخ پلیس - این ماده نه درباره بدحجابی یا تشویق به بدحجابی که مشخصاً درباره دایر کردن مرکز فحشا است و رکن مادی جرم ماده مذکور، دایر کردن مرکز فساد و فحشاست.
امروزجلوی ماایستاد،درآینده جلوی آقای خامنه ای می ایستد
امروزجلوی ماایستاد،درآینده جلوی آقای خامنه ای می ایستد - خاطره فرزند آیت الله فاضل لنکرانی: " پدر خطاب به آیت الله جنتی در خصوص احمدی نژاد گفت: من نیستم، شما هستید، امروز جلوی ما ایستاد، در آینده جلوی آقای خامنه ای می ایستد و تمام زحمات آقای خمینی را بر باد خواهد داد"
حیدری هم جرات انتقاد پیدا کرد !
حیدری هم جرات انتقاد پیدا کرد ! - صراحت مرتضی حیدری، مجری برنامه پایش درباره پشت پرده طولانی بودن مراحل صدور مجوزهای کسب و کار
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری - دگرديسي‌هاي فراواني در ايران صورت گرفته‌است؛ اصولگرايان اصلاح‌طلب شده‌اند، تحول‌طلبان محافظه‌كار شده‌اند، مسئولان پاسخ ناكارآمدي‌هاي خود را از مردم مي‌خواهند و در تازه‌ترين نوع اين استحاله‌ها فردي كه بسياري مدعي هستند او برآمده از مهندسي انتخابات است با ارسال نامه به رهبرمعظم انقلاب درخواست برگزاري انتخاباتي آزاد، زودهنگام و به دور از مهندسي كرده‌است! محموداحمدي‌نژاد همان پديده خانمان براندازي كه براي…
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز - فیلم - زهرا خوش نواز در گفتوگو با یورونیوز از مراحلی که برای آماده سازی ظاهرش طی کرد تا با چهره‌ای متفاوت وارد استادیوم شود گفت. او می‌گوید: «زمانی که از تونل گذر کردم و وارد ورزشگاه شدم و چشمانم به چمن ورزشگاه افتاد گریه‌ام گرفت.»
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    هات چاکلت
    ● مواد لازم ▪ پودر کاکائو ۲ قاشق چایخوری ▪ پودر شکلات ۶ قاشق چایخوری ▪ کافی میت ۱ قاشق غذاخوری ▪ شیر نصف فنجان ● روش تهیه پودر کاکائو، پودر شکلات، کافی میت و شیر را به ترتیب داخل …