شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ / Saturday, 20 January, 2018

شگرد جدید گوگل


شگرد جدید گوگل
کمتر کسی است که با امکان دسترسی به اینترنت حداقل یکبار از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات در مورد موضوعی خاص، استفاده نکرده باشد. موتورهای جستجو برنامه هایی هستند که متون منتشر شده در اینترنت را برای یافتن لغاتی انتخابی ( لغات کلیدی) جستجو می کنند و لیستی از پیوندها (لینکها) را ارایه می دهند. این پیوند ها در نهایت خواننده را به صفحاتی هدایت می کنند که این لغات حداقل یکبار درمتن آنها بکار رفته اند. در میان انواع موتورهای جستجو، گوگل جایگاه خاصی برای خود پیدا کرده است.سایت گوگل در سال ۱۹۹۵ توسط دو دانشجوی کامپیوتر دانشگاه استنفورد آمریکا به راه افتاد. آنان نام این سایت را از نام عدد ۱۰ به توان ۱۰۰ که به گوگُل معروف است الهام گرفتند و با کمی تغییر در تلفظ واژه، آنرا گوگِل نامیدند چرا که نتیجه یک جستجو به مثابه عدد ۱۰ با ۱۰۰ صفر در مقابل آن، صدها صفحه در اینترنت خواهد بود.این نام آنقدر مورد استفاده قرار گرفته است که اکنون بسیاری از افراد در زبان انگلیسی آن را به صورت فعل "گوگل کردن" به کار می برند.شاید تا مدتها به سایت گوگل نیز مانند بسیاری از سایتهای ارایه کننده چنین برنامه هایی، تنها به چشم یک جستجوگر نگریسته می شد. اما از یکسال پیش، با اجرای طرح آگهی های متنی و ورود کمپانی گوگل به بازار سهام آمریکا، به منبعی درآمدزا برای بسیاری از افراد حقوقی و حقیقی، از سرمایه گذاران بزرگ تا ناشران کوچک، مبدل گشته است.
در اواسط دهه ۹۰ میلادی، همزمان با حضور گسترده کمپانی های اینترنتی، منسوب به دات کام، تبلیغات اینترنتی و یا بیان بهتر تبلیغات در محیط مجازی از دید بازاریابان حرفه ایی دور نماند. با بالا گرفتن تب و تاب این شرکتها، این نوع تبلیغات نیز پررنگتر گردید و آگهی های گرافیکی اطراف نتایج و یافته های جستجوی گوگل را پر می کنند. اما جایگاه تبلیغات گرافیکی اینترنتی به تدریج دستخوش تغییرات بسیاری شده است بطوریکه کاربران اینترنت کمتر از سابق جلب این گروه از آگهی ها میشوند. پایین آمدن میزان توجه خوانندگان، منجر به کاهش سود و عواید آن، هم برای سازمان تبلیغ کننده و هم سایتی که تبلیغ بر روی آن قرار می گیرد شده است. چرا که هزینه این تبلیغات بر اساس تعداد دفعات کلیک کردن بر روی آن تبلیغات توسط بازدیدکنندگان محاسبه می گردد.طی دو سال گذشته تحقیقات بسیاری در حیطه بازاریابی اینترنتی صورت گرفته است. این تحقیقات به خوبی نشان میدهند زمانی که بازدید کنندگان از طریق موتورهای جستجو به سایتی هدایت می شوند احتمال بسیاری وجود دارد که آنان به خریدار مبدل شوند و ازسایت مزبور خرید کنند. این درحالی است که چنین احتمالی برای آگهی های گرافیکی بسیار کمتر است.با توجه به این موضوع، کمپانی گوگل طرحی را به اجرا گذاشت که بر پایه علاقه بازدیدکنندگان استوار شده است. در صورت انجام یک جستجو توسط گوگل علاوه بر لیستی از پیوندها، در سمت راست صفحه تعداد محدودی پیوند نیز همراه با توضیحات مختصر دیده میشوند که همواره با لغات یا عبارات مورد جستجو همخوانی دارند و در صورت استفاده توسط کاربر جستجو کننده، ناشران سایت مزبور ملزم به پرداخت مبلغی از پیش تعیین شده میشوند. این پیوندها به آگهی های متنی معروف هستند.از یکسال پیش به این سو کمپانی گوگل این امکان را به ناشران الکترونیکی داده است که با استفاده از خوانندگان خود در سود حاصل از این آگهی ها سهیم شوند. برای این منظور تنها با استفاده از یک خط برنامه کامپیوتری این آگهی ها بر روی مجلات اینترنتی و وبلاگها ( صفحات شخصی روزانه) قرار می گیرند. برنامه مربوط به این آگهی ها به گونه ایی نوشته شده است که متن مورد مطالعه را جستجو می کند و با یافتن لغات کلیدی در آن صفحه، یک یا چند آگهی هماهنگ با متن موجود را ارایه می دهد و با هر بار کلیک کردن بر روی این تبلیغات مبلغی به ناشر سایت تعلق می گیرد.لغات کلیدی که از آنها به وفور یاد می کنیم از پیش توسط آگهی دهندگان خریداری می شوند. برای هر دسته از لغات یا عبارتها، سازمانهای رقیب یک قیمت پیشنهادی را ارایه میکند و قیمت هر آگهی بر اساس بالاترین پیشنهاد تعیین میگردد.
از زمان حضور آگهی های متنی به بازار اینترنت بسیاری از ناشران الکترونیکی از خطر ورشکستگی نجات یافتند.تا قبل از مارس ۲۰۰۳، بسیاری ازناشران مجلات اینترنتی و نویسندگان وبلاگها شانس کمی برای کسب درآمد از طریق سایت هایشان داشتند و تنها در صورت برخورداری از تعداد بالای بازدید کننده، اقدام به فروش آگهی های مدتدار (ماهیانه و ...) میکردند که در بسیاری از موارد تبلیغات با محتوای مطالب منتشر شده نیز همخوانی نداشتند.آگهی های متنی نه تنها سود عظیمی را نصیب ناشران کرده اند بلکه باعث شده اند که قیمت سهام کمپانی گوگل که از ماه آوریل سال ۲۰۰۴ وارد بازار سهام گردیده است، صرفنظر از نوسانات فراوان، بالا برود.این کمپانی با تخمین ارزشی معادل ۲۴ میلیارد دلار در آوریل ۲۰۰۴، با قیمت پیشنهادی ۱۰۸$ تا ۱۳۵$ برای هر سهم به تعداد ۲۴.۶ میلیون، سهام خود را در بورس آمریکا ثبت نمود. اما در اواخر ماه اوت همان سال یعنی همزمان با معامله رسمی سهام، فروش آنرا با مبلغی مابین ۸۵$ تا ۹۵$ آغاز کرد. این سهام هم اکنون یعنی در ماه مارس ۲۰۰۵ با قیمت ۱۶۹$ معامله می شود.با اینحال استفاده از آگهی های متنی برای کسب درآمد، نیز از خطر خرابکاری های اینترنتی در امان نمانده است. طی چند ماه گذشته برنامه های کامپیوتریی به کار برده شده اند که به طور روزانه بر روی این آگهی ها کلیک می کنند و نهایتا شرکتهایی که اقدام به خرید تبلیغ کرده اند را ملزم به پرداخت وجه قرار دادی می کنند. بسیاری معتقدند که این برنامه ها از طریق کمپانی های رقیب استفاده می شوند تا هزینه شرکت تبلیغ کننده را بالا ببرند.از سوی دیگر درآمد ناشی از این آگهی ها تا اندازه ای بوده است که گروهی از افراد تنها به منظور کسب درآمد اقدام به ساخت سایتهای اینترنتی می کنند و از دوستان و آشنایان خود میخواهند که بر روی این آگهی ها کلیک کنند.
با وجود بروز چنین فعالیتهای خرابکارانه ایی این احتمال وجود دارد که مشکلات حقوقی بسیاری گریبانگیر این غول جستجوگر شود . مسلما هیچکدام از ناشران الکترونیکی که به کمک گوگل جان تازه ایی گرفته اند حاضر به از دست دادن این منبع درآمد نیستند.


منبع : خبرگزاری آفتاب

مطالب مرتبط

اشتباه رسانه ای گوگل را گناهکار کرد


اشتباه رسانه ای گوگل را گناهکار کرد
خبر تعجب برانگیزی بود: "گوگل شهر تبریز را متعلق به جمهوری آذربایجان خواند." خبری که به یکباره همه را متعجب ساخت.
این خبر از سوی سرویس جامعه اطلاعاتی ایسنا و رسانه ملی (سیمای خبر IRIB) در بخش اخبار ۲۰:۳۰ شبکه ۲ منتشر شد و بلافاصله مورد باز انتشار بسیاری از رسانه های مکتوب و اینترنتی قرار گرفت که براساس آن گوگل در بخش ویدئوی خود به آذربایجان جنوبی اشاره کرده است و تبریز را در قلمرو ایران و مرکز آذربایجان جنوبی دانسته است.
مدتی است وقوع چنین اتفاقاتی و زیر سوال بردن هویت تاریخی و دینی ایران در برخی رسانه های خارجی و نمونه های واضح و روشنی از این کار را به یاد دارند که شاخص ترین آن تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی بود که با اعتراض شدید و سازمان دهی شده کاربران بخصوص وبلاگ ها عقب نشینی کردند.
اما این بار و در مورد خبر الحاق تبریز به جمهوری آذربایجان در متن انگلیسی مورد استناد هیچ معنا و مفهومی تحت عنوان تجزیه طلبی و یا الحاق شهر تبریز به جمهوری آذربایجان دیده نمی شود ضمن اینکه لازه به یادآوری می دانم که فایل ویدئویی منتشر شده در گوگل متعلق به سازمان ایرانگردی و جهانگردی کشورمان است و به لحاظ اینکه این بخش توسط کاربران به روزرسانی می شود، مسوولیتی درخصوص محتوا متوجه گوگل نمی شود.
استفاده از عبارت "ایران جنوبی" برای توصیف مناطق جنوبی ایران در ادبیات انگلیسی به هیچ وجه به معنای وجود ایران شمالی یا تجزیه سیاسی کشور نیست.
در بخش ویدئوی گوگل کاربران می توانند ویدئوهای درخواستی خود را با متن توضیحی موردنظرشان بارگذاری کنند که مسوولیتی را متوجه گوگل در باره محتوای آن متن نمی کند اما متاسفانه در واکنش های صورت گرفته علیه این خبر، بدون شناخت و بررسی موضوع، "اقدام سیاسی گوگل علیه منافع ملی کشورمان" مطرح شد.
خطای رسانه ای دور از انتظار نیست ولی می توان با دقت و توجه مدیران رسانه ها از حجم این خطاها کاست و استفاده از نظر کارشناسان پیش از انتشار چنین اخباری که می توانند ابعاد گمراه کننده داشته باشند، بهترین راه حل است.
ناگفته نماند که عبارت آذربایجان به عنوان یک واحد هویتی در تاریخ مطرح بوده و هست. از زمان جدا شدن تعدادی از شهرهای قفقاز در جنگ با روس ها از ایران، این موضوع مطرح بوده که به نوعی این شهرها متعلق به ایران هستند و هیچگاه استفاده کردن از عنوان آذربایجان جنوبی یا شمالی در ادبیات سیاسی مرسوم نبوده است. همانطور که استفاده از عنوان ایران جنوبی به معنی جنوب ایران است و نه تجزیه سیاسی بخشی از ایران. اعلام قرار گرفتن شهر تبریز در قلمرو ایران نیز در همین چارچوب مطرح است و اساسا کاربردی سیاسی ندارد.
البته می توان گفت که همیشه بعضی مصر بوده و هستند که مناطق آذری زبان جدا شده از ایران بار دیگر به ایران برگردند. زمزمه هایی درباره مدت دار بودن قراردادهای گلستان و ترکمنچای نشان دهنده بخشی از این علائق محسوب می شود.
با همه این تفاسیر درباره اینکه آیا گوگل در مورد تبریز نیز آنگونه که درباره نام خلیج فارس عمل شد و عنوان "فارس" برداشته شد، باید اندکی تامل کرد زیرا انتشار این خبر و برانگیختن عرق ملی ایرانیان تنها ناشی از یک اشتباه رسانه ای در ترجمه یک عبارت رخ داده شده بود.
در متن توضیحی گوگل برای آن فیلم ویدئویی که ایسنا این خبر را به نقل از آن منتشر کرده، یک آذربایجانی تبار به معرفی شهر تبریز پرداخته و در آن عبارت "Southern Azerbaijan" را به معنای جنوب آذربایجان آورده است که به اشتباه آذربایجان جنوبی ترجمه شده در حالیکه ترجمه صحیح عبارت فوق "جنوب آذربایجان" بوده است که شهرهای آذربایجان شرقی و غربی که به جمهوری اسلامی ایران تعلق دارند، قرار گرفته است.
این مطلب در بخش کاربران گوگل که به وسیله کاربران به روزرسانی می شود، آمده است و همانگونه که در بخش توافقنامه گوگل هم آمده که محتوای این قسمت مورد تائید و انتشار رسمی گوگل و اقدامی در جهت مخدوش کردن اسامی ایرانی نیست که حتی در صورت انتشار چنین مطلبی بتوان گوگل را متهم کرد.
این اطلاعات توسط یک کاربر گذاشته شده است و نمی توان تئوری سیاسی از این نوشته برداشت کرد و تنها می توان از مسوولان گوگل درخواست کرد که نسبت به انتشار چنین مطالبی دقت توجه بیشتری را به خرج دهند و بر روی خروجی های گوگل نظارت بیشتری داشته باشند تا اشتباهات این چنینی رخ ندهد.
انتشار این خبر واکنش های درخور توجهی را نیز به دنبال داشت بطوریکه کارشناسان امر بدون بررسی موضوع به اظهارنظر در این زمینه پرداختند و خواستار برخورد قاطع و جدی فعالان حوزه فرهنگی و سیاسی در برابر چنین حرکتی شدند.
گرچه اظهارات ارایه شده مبنی بر دقت و توجه به تولید محتواهای تولید شده در محیط وب که هر کسی آزادانه در آن به تولید محتوا می پردازد، است اما این بار گوگل، بی گناه متهم شد.
"نصراله جهانگرد" دبیر سابق شورای عالی اطلاع رسانی در این باره گفته است: فضای سایبر و دنیای مجازی که روزبه‌روز در دنیا فعال‌تر شده است و در واقع، محیط تبادل اطلاعات جهانی محسوب می‌شود، مانند فضای عادی و واقعی، به ضوابطی نیاز دارد و باید برای آن قوانین خاصی تدوین شود.
وی افزود: باید کماکان در مجامع بین‌المللی خواستار برقراری قواعد و قانون برای فضای دیجیتالی باشیم و در قانون هم به این موضوع تاکید شود که در این فضا حق تعرض به حوزه‌های دیگر جوامع وجود ندارد.
جهانگرد بر لزوم دفاع شهروندان فضای دیجیتالی از حریم منافع ملی و دینی تاکید کرد و با اشاره به موضوع خلیج فارس که چندی پیش مطرح شده بود، گفت: در این‌باره نیز باید برخوردی مشابه موضوع خلیج فارس داشته باشیم زیرا آنها باید بدانند که ایرانیان نسبت به حریم و حقوق خود حساس و فعال هستند و از این‌گونه تعرض‌ها جلوگیری می‌کنند.
ضمن اینکه وی حتی با تردید در این باره اینکه آیا این اقدام واقعا از سوی گوگل رخ داده است یا نه، صحبت می کند و یادآور می شود: البته باید بررسی شود که منشا این اقدام سایت گوگل است یا آنکه این موضوع در جای دیگری انجام شده است و با منشا تولید این خبر برخورد جدی کرد.
در میان اظهارات عجولانه نیز می توان به مواردی برخورد کرد که صحت و سقم این خبر را زیر سوال می برد بطوریکه رییس دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: بطلان ادعای سایت اینترنتی گوگل به ‌قدری روشن است که نیازی به پاسخگویی ندارد. مگر می‌شود به آسانی تاریخ و جغرافیای مملکتی را تحریف کرد؟! چراکه به ادعای واهی یک سایت نمی‌توان استناد کرد زیرا تمامیت ارضی و مرزهای ملی کشورها دارای شناسنامه‌ بین‌المللی است و با ادعای هیچ فرد یا نهادی در هر موقعیتی که قرار داشته باشد، مخدوش نمی‌شود.
نماینده مردم اردبیل مطلب سایت گوگل که باز هم باید تاکید شود اشتباه رسانه های داخلی بوده را کذب، غیرمعقول و غیرکارشناسی دانست و تصریح کرد: اسناد تاریخی نشان می‌دهند که جمهوری آذربایجان، باکو و شکی متعلق به ایران‌ هستند.
رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی در واکنش به معرفی مجعول تاریخی و جغرافیایی تبریز در سایت گوگل، تاکید کرد: دولت و حکومت ما به هیچ وجه نباید در مقابل این دسیسه‌ها عکس‌العمل تب‌آلودی را نشان دهد اما ایرانی‌ها به ‌عنوان اشخاص حقیقی باید مانند جریان تغییر نام خلیج فارس، به‌ پا خیزند و با ایمیل‌های‌شان دنیا را متوجه کنند.
همچنین دکتر "علی‌اکبر صفوی" استاد دانشگاه، اظهار کرد: قبل از اینکه هرگونه حرکت نسنجیده‌ای انجام شود، جامعه IT کشور باید ایمیلی را با استناد به کذب بودن این اطلاع‌رسانی در واکنش‌های احتمالی قومی ‌به مدیریت مربوط در سایت گوگل ارسال کند چراکه اشتباه‌ها اگر از روی عمد نباشند، با تصحیح و عذرخواهی محترمانه سایت مربوط تمام خواهند شد.

وبگردی
کشتی قرآن مطلا و واقعیت جامعه
کشتی قرآن مطلا و واقعیت جامعه - خبر «قرآن مطلا» در روزهای اخیر احساسات بسیاری را جریحه­ دار کرده است. اگربه جامعه و واقعیت ­های آن سری بزنیم چه می توانیم بگوییم؟ گیریم که قران مطلا کار درستی است. آیا با توجه به وجود فقط 100 خانوادۀ زیر فقر در جامعه، باز هم باید برخلاف سیره رسول خدا و امیرمومنان(علیهما السلام) آنان را نادیده گرفت و به کاری ازین دست پرداخت؟ در آن صورت، آیا قرآن مطلا با سیره و سنت رسول...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها