پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

فواید جدید سویا


فواید جدید سویا
دانا جاكوبی، نویسنده كتاب آشپزی می گوید: من عادت داشتم دانه های سویا را تقریباً در هر چیزی استفاده كنم. این باعث می شد كه غذاها، فوق العاده خوشمزه شوند به طوریكه تا به حال كسی چنین غذاهایی را نخورده است. این روزها. نویسنده «فایده جدید سویا» برای پرده برداری از رموز آشپزی اش، در استفاده از خمیر نرم سویا از شیرینی هویجش گرفته تا شیر وانیلی سویا در دسر موز و نارگیل اش درنگ نمی كند. او می گوید: خبرهای خوبی در مورد دانه های سویا دارم. مردم خوشحال هستند می توانند سویا را به برنامه رژیمشان اضافه كنند.
فواید سویا در پایین آوردن كلسترول
دیگر در یافتن دانه های سویا مشكلی وجود ندارد. فرآورده های جدید آن، انتخاب های متنوعی از غذاهای صبحانه گرفته تا غذای قبل از خواب را ارائه می دهند. سوپر ماركت ها، هم اكنون شیرهایی با طعم سویا، دانه های ترد و خشك سویا، چیپس سویا همراه با غلات و همبرگرهای سویا را عرضه می كنند. دلیل آن این است كه شواهدی نشان می دهد فرآورده های سویا می تواند، قسمتی از رژیم كم چربی باشد كه با پایین نگه داشتن سطح كلسترول، خطر سكته قلبی را كاهش می دهند. اخیراً FDA برای جلب مشتری به فروشگاه های مواد غذایی روی خوش نشان داده و فواید این دانه ها را روی برچسب هایی نوشته است. نوامبر گذشته، انجمن سلامتی آمریكا اعلامیه ای منتشر كرده كه طی آن آمریكایی های مبتلا به كلسترول بالا را به استفاده از سویا، تشویق كرده است.هم اكنون فروشگاه ها و موسسات مهم، در حال تولید قرص های محتوی سویای خالص هستند. این مواد شبه استروژن با توجه به اثرات مفید دانه های سویا تهیه می شوند. اما اگر مقدار كمی سویا بتواند شما را سالم نگه دارد، مصرف زیاد آن به ویژه نوع فشرده آن به شكل قرص، شاید آن خاصیت را نداشته باشد، كسی نمی داند كه آیا استفاده از دوز بالاتر، مطمئن است یا خیر.
علاوه بر آن استفاده از سویا در غذاها، مانند دانه های پروتئین دار سویا می تواند كلسترول شما را پایین آورد. تحقیقات همچنین نشان داده است فواید سلامتی سویا، از دانه های پروتئین دار سویا كه به طور طبیعی شامل «شبه فلاون ها» هستند، نشات می گیرد (سس سویا، اگرچه از دانه های سویا گرفته می شود، اما شبه فلاون ندارد). تحلیلی كه در سال ۱۹۹۵ انجام شد، حاكی است افرادی كه دارای كلسترول فزاینده بوده اند و به طور متوسط روزانه ۴۷ گرم پروتئین سویا مصرف كرده اند حدود ۹ درصد كلسترولشان پایین آمده و كلسترول LDL آنها (انسداد شریانی) حدود ۱۳ درصد كاهش داشته و این خیلی خوب است چون هر یك درصدی كه كلسترول پایین بیاید خطر بیماری های قلبی ۲ درصد كاهش پیدا می كند.
دیوید جنكسن استاد دانشگاه علوم پزشكی و تغذیه تورنادو می گوید: حتی اگر كلسترول شما در حد نرمال و طبیعی است، با اضافه كردن سویا به رژیم غذایی تان به ثابت نگه داشتن آن كمك كنید.
مصونیت در برابر سرطان
در چین و ژاپن كه غذاهای سویادار، تقریباًَ جزو غذاهای روزانه شان محسوب می شود، میزان مرگ ومیر در اثر سرطان سینه و پروستات خیلی پایین تر از ایالات متحده است. وقتی محققان ژاپنی ۱۲۰۰ زن مبتلا به سرطان سینه را با ۲۳ هزار داوطلب سالم مقایسه كردند، دریافتند زنانی كه قبل از یائسگی حداقل سه بار در هفته خمیر سویا مصرف می كنند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها كاهش یافته است. طبق بررسی كه در سنگاپور انجام شده، زنانی كه هنوز به دوران یائسگی نرسیده اند، آنها كه از دانه های سویا بیشتر استفاده كرده اند، به طور چشمگیری كمتر مبتلا به سرطان می شوند.
مسكن گُر گرفتگی
بعضی از بررسی ها اشاره به این دارد كه سویا ممكن است ناراحتی های دوران یائسگی را كاهش دهد. این نظریه نشان دهنده این موضوع است كه شبه فلاون های سویا استروژن گیاهی هستند. در دوران یائسگی چنین تصور می شود كه این تركیبات در استروژن طبیعی زنان دخالت دارند. در سال ۱۹۹۹، محققان دانشگاه پزشكی ویك فورست، بر روی گروهی از زنان یائسه آزمایش هایی كردند و دو بار در روز در وعده های غذایی شان ۱۰ گرم پروتئین سویا افزودند. این رژیم باعث شده كه شدت گُر گرفتن و عرق ریزی شبانه آنها بهبود یابد. در بررسی های اخیر، محققان كلینیك مایر دریافته اند كه رژیم سویا نسبت به استروژن، تاثیر كمتری دارد اما در بهبودی گُرگرفتگی به كار می آید. متخصصان معتقدند كه برای مشخص كردن نقش سویا در كاهش علائم یائسگی، به بررسی های بیشتری نیاز است.
قدرت سویا علیه كلسترول و این نظریه قوی كه دانه های سویا می تواند خطر بروز سرطان را كاهش دهد، كافی است تا سویا مرتباً مهمان میز غذای شما باشد. چند بار؟ اگر میزان كلسترول شما خوب است و علاقه مندید كه آن را پایین نگه دارید. فقط مقداری سویا در غذای روزانه تان استفاده كنید. اگر كلسترول شما تقریباً بالاست و ترجیح می دهید كه دارو نخورید، سعی كنید روزانه ۲۵ گرم سویا بخورید. (طبق توصیه FDA، اما این كار را با موافقت پزشكان انجام دهید) شما نباید از كتاب آشپزی جاكوبی پیروی كنید. فقط ۹۰ گرم آن می تواند ۴ تا ۱۹ گرم پروتئین سویا را به بدن شما برساند كه البته به نوع آن بستگی دارد.
اهمیت « سویا»
بررسی پژوهشگران كانون ملی سرطان حاكی است محصولات ساخته شده از دانه سویا برای پیشگیری از سرطان سینه مفید است.
به گفته « سئیچیرو یاماموتو» یكی از پژوهشگران كانون ملی سرطان، این موضوع پس از بررسی بیش از ۲۰ هزار زن بین سنین ۴۰ تا ۵۹ سال به دست آمده است.
این پژوهش نشان داده است كه نسبت ابتلا به سرطان سینه در زنانی كه هر روز در غذاهای خود از سویا استفاده نمی كنند، نسبت به زنان دیگری كه از آن استفاده می كنند، حدود دو برابر بیشتر است.
وی افزود نتیجه این بررسی بیانگر این است كه در زنانی كه روزانه سه وعده سوپ سویا خورده اند، میزان ابتلا به سرطان سینه ۴۰ درصد كاهش یافته است و به نظر می رسد وجود هورمون گیاهی « ایسوفلاون» در دانه سویا موجب پیشگیری از سرطان سینه در زنان می شود به گونه ای كه احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی كه روزانه از طریق خوردن غذاهای تهیه شده از سویا حدود ۲۵ میلی گرم « ایسوفلاون» جذب بدنشان می شود، نسبت به زنانی كه از این مورد غذا ها استفاده نمی كنند، ۵۴ درصد كمتر است.
این پژوهش همچنین حاكی است در منطقه شرق آسیا، استفاده از محصولات غذایی سویادار، بسیار رایج است به طوریكه در ژاپن، ماده اولیه سوپی كه معمولاً با هر غذا می خورند یا سس پر استفاده « شویو» را تشكیل می دهد، سویا است.
آمار كانون ملی سرطان ژاپن حاكی است سرطان سینه یكی از رایج ترین سرطان ها میان زنان این كشور است و سالانه حدود ۲۰ هزار تن به آن مبتلا می شوند.

مترجم: لادن شریعت زاده
منبع: ریدرز دایجست
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید