چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بازگشتی ناخوشایند


بازگشتی ناخوشایند
هیچ انسان عاقلی به امید وجود انواع وسایل و داروهای لازم جهت پانسمان، تن و بدن خود را زخمی نمی كند. هیچ كس خانه اش را با تكیه بر حضورنیروهای آتش نشانی و امداد به آتش نمی كشد و...
اما بعضی از ما آدمهای عاقل ندانسته با خودمان دشمنی می كنیم و دلیلی كه برای این دشمنی داریم از خود عملی كه انجام می دهیم عجیب تر است برای مثال: بعضی افراد در مقابل نخوردن موادغذایی هیچ نوع اراده ای از خود نشان نمی دهند و كلیه مراحل غذایی آنها از برداشتن لقمه تا مراحل هضم و جذب غیرارادی انجام می شود و خلاصه آنقدر به خوردن ادامه می دهند تا كل خوراكی تمام شود! وقتی هم برای جبران این اشتهای قوی و عواقب ناشی از آن با پیشنهاد ورزش و فعالیت بدنی مواجه می شوند با شوخی و بی تفاوتی از كنار موضوع می گذرند و این روزها برای فرار از آن راه حل هایی را مطرح می كنند كه نسبت به آن اطلاعات بسیار اندكی دارند.
یكی از این چاره جویی ها چنگ زدن به «لیپوساكشن» است.
و به قول خودشان خوب می خورند، لذت می برند و عذاب نمی كشند و با یك جراحی همه مشكلات حل می شود! واقعاً لیپوساكشن، به این معنا و منظور است؟!
لیپوساكشن چیست؟ از نظر برخی مردم Liposuction رؤیایی است كه به واقعیت می پیوندد! آیا این تصور درست است یا خیر؟!
« لیپوساكشن» عبارت است از برداشتن برآمدگی ها و چربی های اضافی بدن. در این روش با ایجاد بریدگی كوچكی در سطح پوست از منطقه مورد نظر لوله ای ظریف را به مناطق حاوی چربی انتقال می دهند و با ایجاد خلأ در میان لوله ای خرطومی كه متصل به لوله مذكور است چربی ها را از آن قسمت بدن خارج می كنند. این كار در اصل باعث حركت دادن چربی های اضافی و ناخواسته از منطقه موردنظر می شود. البته باید به خاطر داشت از « لیپوساكشن» جهت كم كردن وزن استفاده نمی شود.
متداول ترین و معمول ترین علت استفاده از این عمل در دنیای پزشكی به منظور برداشتن ذخایر چربی غیرقابل علاج با رژیم و ورزش است. بنابراین در صورتی كه ذخایر چربی به نوع تغذیه و فعالیت بدنی پاسخ نداده و مقاومت نشان دهند (اغلب ذخایر چربی مقاوم ارثی هستند) از این روش استفاده می شود.
در حال حاضر انواع بسیار زیادی از این جراحی وجود دارد كه براساس فیزیولوژی بدن بیمار از یك نوع خاص آن استفاده می شود.
در كنار بیمارانی كه از نوع و نحوه جراحی خود رضایت دارند تعداد كثیری از آنها نیز با مشكلاتی مواجه می شوند و با خطراتی آشنا می شوند كه شاید هرگز پیش از آن چیزی در موردش نشنیده بودند.
خطرات و عوارض جراحی لیپوساكشن
ـ عفونت از جمله خطراتی است كه احتمال دارد بعد از هر جراحی اتفاق افتد (لیپوساكشن هم از این قاعده مستثنی نیست!) بنابراین باید محل جراحی و زخم ناشی از آن را تمیز و عاری از میكروب و آنتی بیوتیك مصرف كرد.
- یكی از خطرات خاموش ولی جدی این جراحی، ایجاد «آمبولی» است. هرگاه چربی ناشی از لیپوساكشن شل شده، وارد جریان خون شود، در رگهای خونی گرفتار می شود و سپس با همین جریان وارد شش ها شده در آنجا تجمع می كند و یا حتی به مغز می رسد. این آمبولی چربی ممكن است باعث ناتوانی دائمی و یا در برخی شرایط مرگ بیمار شود.
- از آنجایی كه تیوب نازك مكنده وارد بدن بیمار می شود و پزشك قادر به مشاهده مستقیم مناطق داخلی نیست احتمال آسیب و صدمه به ارگان های داخلی وجود دارد.
- یكی از مشكلات دیگری كه ممكن است اتفاق بیفتد«Paresthesias» یا فشرده شدن اعصاب و تغییر حس آنهاست.
- از عوارض شایع دیگر وجود تورم در محل است كه گاه هفته ها و یا ماهها طول می كشد.
- پوست بالای مكانی كه چربی اضافی ازآن خارج شده است سیاه شده یا می میرد (مرگ پوستی).
- در روش جراحی با«Ultrasound» لوله مورد استفاده ممكن است خیلی داغ باشد و سوختگی ایجاد كند.
- بخشی از مایعات بدن همراه با بافت چربی از بدن بیمار خارج می شود و از طرفی میزان زیادی از مایعات به بدن او تزریق می شود كه با توجه به دو وضعیت ایجاد شده، بدن با عدم توازن مایعات روبرو می شود.
- «لیدوكائین» دارویی است كه پوست را بی حس می كند و در این نوع جراحی غالباً به عنوان داروی موضعی از آن استفاده می شود. اما در كنار آرامش ناشی از كم شدن درد، احتمال دارد بیمار دچار گیجی ، بی قراری، بریده بریده سخن گفتن و گرفتگی عضلانی، مسمومیت و گاه ایست قلبی شود.
انواع لیپوساكشن
۱- یكی از روشهای مطمئن، راحت و كم درد «Tumescent Liposuction» است. زمان بهبود پس از این جراحی از سایر روشها كوتاه تر است. برای انجام این جراحی نخست به بیمار بی حسی موضعی می دهند تا قسمتی از بدن كه تیوب از آنجا وارد می شود بی حس باشد سپس دز بالایی از محلول بی حسی شامل لیدوكائین و اپی نفرین به داخل بافت چربی تزریق می شود. محلول ذكر شده باعث می شود بافت چربی سفت تر شده و تیوپ در زیر پوست راحت تر و آرام تر حركت كند. از طرفی باعث چروك خوردن موقت رگهای خونی می شود كه به میزان زیادی مانع از دست رفتن خون می شود. دراین روش باتوجه به بی حسی موضعی نیازی به بیهوشی عمومی نیست (بنابراین عمده ترین عارضه ناشی از بیهوشی عمومی كه خواب آلودگی است وجود ندارد.) در ضمن اینكه كوفتگی، تورم و درد روشهای قدیمی وجود ندارد.
۲- (ultrasound - assisted) یا (ultrasonic) در این روش از انرژی استفاده می شود تا چربی را حل كنند. با این روش چربی های بسیار سخت و سفت راحت تر جابه جا می شود. البته این روش ۴-۲ ساعت بیشتر از روش قبلی طول می كشد. لیپوساكشن معمولاً به عنوان یك جراحی سرپایی در نظر گرفته می شود و معمولاً نیازی به بستری شدن بیمار نیست.
چرا اقدام به این جراحی می شود؟
هدف اصلی از این كار، تغییر شكل یك یا چند منطقه از بدن است و منظور از آن كم كردن وزن نیست و همانطور كه گفته شد در صورتی كه چربی تجمع یافته نسبت به ورزش و رژیم مقاوم باشد از لیپوساكشن استفاده می شود. در ضمن اینكه می توان در شرایط خاص پزشكی هم از لیپوساكشن استفاده كرد. مواردی چون:
- وجود تومورهای چربی خوش خیم.
- بزرگی غیرطبیعی سینه در مردان.
- مشكلات مربوط به متابولیسم چربی در بدن.
- تولید بیش از حد عرق درمنطقه زیر بغل.
لیپوساكشن برای درمان چاقی بیش از حد به كار نمی رود.
لیپوساكشن معمولاً باعث سفت شدن پوست بالای منطقه درمان شده نمی شود. بعد از برداشت چربی، پوست آن منطقه ممكن است شل شود و تا ۶ماه سفت شدن آن ناحیه طول می كشد. البته برخی پوست ها قابلیت ارتجاعی خوبی دارد و سریع جمع می شود.
یك تأثیر جانبی غیرقابل انتظار در مورد « لیپوساكشن» بازگشت مجدد چربی به منطقه جراحی شده است به این جهت كه بعد از جراحی سطح «لپتین» افت می كند (لپتین هورمونی است كه در چربی ساخته می شود) به بدن این كاهش سطح علامت می دهد و شخص اقدام به خوردن غذای بیشتر می كند تا بتواند سطح چربی خود را افزایش دهد تا به سطحی كه به نظر طبیعی می آید برسد. این وضعیت بیشتر در افرادی كه اضافه وزن داشته اند اتفاق می افتد. (به همین دلیل این روش برای كم كردن وزن توصیه نمی شود).
چه كسانی برای این عمل مناسبتر هستند؟
بیشتر پزشكان معتقدند افرادی مناسب این جراحی هستند كه سلامت لازم راداشته باشند و وزن طبیعی داشته باشند یا به آن نزدیك باشند.
اما به افرادی كه با بیماری سخت قلبی ، مشكلات در ارتباط با انعقاد خون و یا بیماری دیابت دارند و یا باردار هستند توصیه نمی شود.
و دیگر اینكه...
بعد از « لیپوساكشن» به ورزش و رژیم غذایی نیاز زیادی است در غیر این صورت چربی ها جایگزین خواهد شد!
مینو ضابطیان
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید