جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

هر کسی نمی‌تواند «سکان‌‌دار» یووه شود


هر کسی نمی‌تواند «سکان‌‌دار» یووه شود
وقتی فابیو کاپلو سکان‌دار یوونتوس تورین شد، کارلو تزونه آن را چنین تعبیر کرد؛ رهبری یووه توسط کاپلو مانند نشستن میشائیل شوماخر پشت اتومبیل فراری است. شما بهترین زوج را با هم ترکیب کرده‌اید.
نمی‌توان با این تعبیر موافق نبود، چرا که دُن فابیو بعد از جووانی تراپاتونی بیشترین تعداد و افتخارات را به‌عنوان یک ایتالیائی به‌دست آورده است.۶ قهرمانی اسکودتو، یک قهرمانی لالیگا، لیگ قهرمانی اروپای ۱۹۹۴، یک سوپر‌جام اروپا و ۴ سوپرجام ایتالیا از جمله افتخارات او محسوب می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه وی با ۳ تیم مختلف ۳ قهرمانی اسکودتور را کسب کرده است.طعنه‌آمیز بوده که این مربی ۵۹ ساله گفته بود؛ هرگز قصد نداشتم مربی شوم، بلکه ترجیح می‌دادم یک مدیر باشم، اما بعد از ۳ سال نشستن پشت میز آن را ملال‌آور یافتم. برای یک بازیکن قطع کردن ارتباط مستقیم خود با فوتبال مسابقه و رقابت بسیار سخت است.فابیو کاپلو هنوز هم به بازنشستگی پوزخند می‌زند و در تمرین‌ها کنار ستاره‌هایش می‌دود و بازی می‌کند.
شیفته جدال
در سال ۱۹۸۷ وی به‌عنوان کسی که تجربه مربیگری نداشت، رهبری میلان را در دست گرفت. روسونری در اولین بازیش به رهبری دُن‌فابیو، تورینو را در ۱۲ آوریل همان سال یک بر صفر مغلوب کرد. در واقع او در چند هفته آخر فصل ۱۹۸۷-۱۹۸۶ جای نیلس‌لید هولم را روی نیمکت میلان گرفت.سرخ و سیاه‌های شهر میلان در بازی پلی‌آف برای حضور در رقابت‌های جام یوفا، سامپدوریا را مغلوب کردند و راهی پیکارهای اروپائی شدند، اما مسیر اصلی دُن‌فابیو از فصل ۱۹۹۲-۱۹۹۱ شروع شد و طی ۳ فصل متوالی، میلان، اسکودتو را فتح کرد و در دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا موفق شد بارسلونای یوهان کرایف را با روماریو و استویچکف ۴ بر صفر در هم کوبید و آن را فتح کرد.فصل ۱۹۹۸-۱۹۹۷ به سانتیاگو برنابئو رفت؛ چرا که میلانی‌ها قراردادش را تمدید نکردند و او توانست رئال‌مادرید را فاتح لالیگا نماید. خودش می‌گوید: مردم می‌پرسند قهرمانی با ۳ باشگاه چقدر سخت است؟ و من به آنها جواب می‌دهم سخت‌تر از آنچه که تصورش را بکنید!
فابیو کاپلو شیفته جدال است. وی درباره قبول رهبری تیم بزرگی مانند رئال‌مادرید چنین می‌گوید: می‌خواستم طعم تجربه یک تیم اسپانیائی را به چشم و درباره قبول مسئولیت‌ یوونتوس می‌گوید: اعتراف می‌کنم انتظار نداشتم برای مربیگری یووه از من دعوت کنند اما وقتی با این پیشنهاد روبه‌رو شدم به خود گفتم هی فابیو قدمی رو به جلو برداشته‌ای. هر کسی نمی‌تواند سکان‌دار یووه باشد.
پیش به سوی دل‌آلپی
پیش از سپردن یوونتوس به دُن‌فابیو، صحبت از کلودیو پراندلی و دیدیه دشان به گوش می‌رسید اما لوچیانو موجی به‌عنوان رئیس باشگاه میلان که اوگه لونگو رسیس باشگاه لاتزیو رم آن را با پست ریاست ”سیا“ مقایسه کرده، بهترین مربی را به دل‌آلپی می‌آورد.
بیانکونری فصل پیش دست خالی مانده بود، آن هم بعد از چندین سال حکومت در سطح اول فوتبال ایتالیا. آنها خیلی زود با ”دُن‌فابیو“ خو گرفته و به پیروزی نیاز داشتند. کاپلو هم حوصله‌اش از ”رم“ پر از تنش سرآمده بود. درواقع او به‌جائی برگشت که به آن تعلق داشت، چرا که وی در دهه ۷۰ میلادی پیراهن یووه را بر تن داشت و یکی از مدافعان سرسخت دل‌آلپی به‌شمار می‌رفت.جالب اینکه در آن دوران نیز از ”رم“ به تورین آمده بود که این ۲ تقارن، عجیب هستند. خودش در رابطه با یوونتوس می‌گوید: یووه بلندپروازترین باشگاهی است که می‌شناسم، تشکیلات بزرگی دارد و به قهرمانی ایتالیا و جهان می‌اندیشد.اکثر مربیان، اولین فصل خود در یک تیم جدید را دوران انتقال می‌خوانند، اما دُن‌فابیو در بدو ورود، چهره یووه را دگرگون کرد. وی قدیمی‌های تیم همچون پائولو مونترو، چیرو فرارا، آلسیو تاکیناردی، ماریک یولیانو، جان لوکا پسوتو و حتی آلساندرو دل‌پیه‌رو را در حاشیه قرار داد تا چهره‌های جدید، خودی نشان دهند، اما ترکیب بوفون، کاناوارو و تورام ستون اصلی دفاعی بیانکونری را تشکیل داد که همچنان پابرجا است. یووه فصل پیش طی ۲۲ بازی ۲۷ گل دریافت کرد و این یعنی حدود ۲ برابر تعداد گل‌هائی که این تیم در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ پذیرفت.فابیو کاپلو در این باره می‌گوید: بله ۳ مدافع از ۴ مدافع ما در فصل پیش هم، بازی می‌کردند، اما لیلیان تورام را به دفاع وسط آوردیم که بسیار کارساز بود. مردان میانی ما در مقایسه با فصل قبل پرکارتر شده و یووه بسیار سامان یافته بازی کرد.دُن‌فابیو درباره کنار گذاشتن چهره‌های سرشناس یوونتوس چنین می‌گوید: تصمیمات من باید به سود تیم باشد. نمی‌توانم برای شهرت، ثروت و چهره بازیکنان خاص ترکیب تیم را شکل دهم. آنچه در پایان باقی می‌ماند نتیجه‌ای است که به‌دست آورده‌اید.در رم همین مشکل را داشتم. من و آنتونیو کاسانو همیشه مثل سگ و گربه به هم می‌پریدیم، اما وی می‌دانست هرچه انجام می‌دادم در خدمت رم بود. فکر می‌کنم آلکس دل‌پیه‌رو هم روزی از کاری که برایش انجام دادم تشکر خواهد کرد. کاپلو درباره اینکه خیلی‌ها علیه یوونتوس جبهه‌گیری می‌کنند، می‌گوید: می‌دانم تعداد کسانی که از یووه متنفرند، بسیار زیاد است. شاید برای اینکه یوونتوس همه رکوردها را به خود اختصاص داده و نامش با پیروزی عجین شده، اما معتقدم این مشکل آنهاست، نه من و نه یووه.باید دید در فصل جدید یوونتوس فابیو کاپلو می‌تواند در اروپا هم یکه‌تاز شود؟!
یوونتوس در یک قاب طلائی
بهترین پیروزی‌ها
٭ نهم مارس ۲۰۰۵؛ یوونتوس در ورزشگاه دل‌آلپی ۲ بر صفر رئال‌مادرید را در پیکارهای لیگ قهرمانان اروپا مغلوب کرد و کهکشانی‌های پرز را حذف نمود.
٭ هشتم می ۲۰۰۵؛ یوونتوس در ورزشگاه سن‌سیرو یک بر صفر میلان را به زانو درآورد تا تیر خلاص در رقابت شانه به شانه سرتاسر سری A را شلیک کند.
بدترین دیدار
٭ سیزده آوریل ۲۰۰۵؛ تساوی بدون گل در دیدار برگشت مرحله یک‌چهارم نهائی لیگ قهرمانان اروپا مقابل لیورپول که به حذف یووه منجر شد. آن مسابقه اگر یک ساعت دیگر هم ادامه می‌یافت، بیانکونری‌ها به‌جائی نمی‌رسیدند.
بهترین تیم برابر یووه
٭ پنجم آوریل ۲۰۰۵؛ لیورپول در دیدار رفت مرحله یک‌چهارم نهائی لیگ قهرمانان اروپا ۲ بر یک پیروز شد. نمایش شاگردان رافا بتی تز در نیمه اول فوق‌العاده بود و یووه مقهور بی‌چون و چرا در این مدت به‌شمار می‌رفت.
ضعیف‌ترین حریف
٭ آتالانتا برگامو که سرانجام به دسته پائین‌تر سقوط کرد.
تصادفی‌ترین گل
٭ نهم مارس ۲۰۰۵؛ گل دوم مارچلو زالایتا به رئال‌مادرید در دیدار برگشت مرحله یک‌هشتم نهائی لیگ قهرمانان اروپا که جواز صعود یووه به مرحله بعدی بود.
بهترین بازیکنان
٭ جی‌جی بوفون در درون دروازه همچنان باصلابت بود. فابیو کاناوار که طرفداران یووه انتظار چنین درخششی از وی را نداشتند. زلاتان ابراهمیوویچ تاره‌وارد که در خط حمله همه را متقاعد کرد، بهترین خرید یووه بود. مائورو کامورانزی در خط میانی فوق‌العاده ظاهر شد و کیفیت بازی خود در طول فصل را حفظ نمود.
بدترین بازیکنان
٭ طرفداران یوونتوس نامشان را در لیست خود چنین آورده‌اند؛ آلساندرو براندلی، پائولو مونترو، الیویر کاپوابو، آلسیوتاکیناردی و امرسون.
برخورد رسانه‌ها
٭ با تأکید دائمی به رابطه نامطلوب آلکس دل‌پیه‌رو و دُن‌فابیو سعی کردند هم به‌ دل‌پیه‌رو ضربه بزنند و هم به روحیه تیم.
دوران مربیگری «دُن‌فابیو»
٭ فصل ۸۷-۱۹۸۶؛ با میلان پنجم شد
٭ فصل ۹۲-۱۹۹۱؛ با میلان اول شد
٭ فصل ۹۳-۱۹۹۲؛ با میلان اول شد
٭ فصل ۹۴-۱۹۹۳؛ با میلان اول شد
٭ فصل ۹۵-۱۹۹۴؛ با میلان چهارم شد
٭ فصل ۹۶-۱۹۹۵؛ با میلان اول شد
٭ فصل ۹۷-۱۹۹۶؛ با رئال‌مادرید اول شد
٭ فصل ۹۸-۱۹۹۷؛ با میلان دهم شد
٭ فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹؛ با رم ششم شد
٭ فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰؛ با رم اول شد
٭ فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱؛ با رم دوم شد
٭ فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲؛ با رم هشتم شد
٭ فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳؛ با رم دوم شد
٭ فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴؛ با یوونتوس اول شد
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید