جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


استاتفورد در رقابت با لندن


استاتفورد در رقابت با لندن
در شرق لندن و در یكی از محروم ترین مناطق، آسمانخراش هایی به عنوان نماد آغاز اصلاحات، سر به فلك كشیده اند.در واقع ساخت چنین بناهای معظمی در منطقه ای كه از كمترین امكانات شهری بهره می برد، تضاد زیادی را در دورنمای شرق لندن ایجاد كرده است.از همین رو است كه مهندسان شهر لندن به منظور بازسازی و تغییر چهره امروزی این مناطق، طرح هایی چند را در قالب نقشه و ماكت های بزرگ به شهرداری ارائه داده اند كه تعدادی از این طرح های برگزیده را می توان به صورت ماكت در كنار بنایی موسوم به ساختمان مركزی در خیابان تاتنهام كورت ، مشاهده كرد. این ماكت ها در واقع چهره آینده شهر لندن را در معرض دید شهروندان قرار می دهد.طرح یاد شده چشم اندازی از لندن ۲۰ سال آینده است، لندنی كه امروز جمعیت زیاد، ترافیك بیش از حد، آلودگی صوتی و افزایش جرم و جنایت، آن را در معرض نابودی قرار داده است. بر اساس این ماكت، نمای خاكستری رنگ لندن طی سالهای آتی تغییر پیدا كرده و آسمانخراش ها، استادیوم ها، هتل ها و ایستگاه های جدید رنگ سفیدی را به شهر خواهند بخشید.قرار است به منظور اجرایی كردن این طرح های بزرگ، مبلغی معادل یكصد میلیارد پوند هزینه شود كه این مبلغ از زمان ملكه ویكتوریا ملكه بریتانیا در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بالاترین میزان وجه مالی است كه برای بازسازی لندن درنظر گرفته شده، اما این تغییرات در شرق لندن كه پل ها و ایستگاه های مترو در آن خودنمایی می كنند، چشمگیر تر خواهد بود.مناطق شهری كه به دلیل استقرار صنایع آلاینده در سالهای پس از جنگ جهانی دوم و كاهش اهمیت اسكله های واقع در كرانه رودخانه تایمز بشدت تحت اثرات مخرب واقع شده اند، بازسازی خواهند شد، این تغییرات شهری در حالی انجام می گیرد كه بر اساس پیش بینی های موجود، ۸۰۰ هزار نفر تا سال ۲۰۱۶ به جمعیت لندن افزوده خواهد شد.در منتهی الیه شرق لندن نیز طرح هایی به منظور افزایش ساخت و ساز منازل مسكونی به اجرا در خواهد آمد.بخش عمده ای از این طرح ها به منظور آماده سازی هر چه بیشتر لندن برای برگزاری بازی های المپیك در سال ۲۰۱۲ به مرحله اجرا گذاشته می شوند. تعداد زیادی از آسمانخراش هایی كه در ماكت های شهر جدید لندن مشاهده می شوند، در آینده جهت اسكان میهمانان خارجی شهر لندن از آنها استفاده خواهد شد.پیتر موری، مسئول جدید بخش معماری و شهرسازی لندن در این باره می گوید: جای بسی تاسف است در حالی كه طرح های بسیاری برای توسعه شرق لندن در نظر گرفته شده اند، غرب لندن چندان از طرح های جدید بهره ای نخواهد برد.او در توجیه دیدگاه خویش می افزاید: بر اساس سیاست های كنونی، شهردار لندن درصدد است بخش شرقی شهر را توسعه داده و بخش های عمده ای از آن را مورد بازسازی قرار دهد. طرح های جدید اجرایی در لندن سبب شده است تا برخی از آنها به طور اجمالی مورد بررسی قرار گیرند.
كرانه های تایمز
تغییرات زیادی در كرانه های رودخانه تایمز در محیطی به مساحت ۳۱۱ مایل مربع نیمی از وسعت لندن صورت خواهد گرفت. این منطقه از دره لی در لندن كه در چند مایلی قلب تپنده اقتصاد لندن قرار دارد تا ۴۰ مایل دورتر از پایتخت را در نزدیكی شهرهای كنت و اسكس در بر می گیرد.مسئولان شهری در نظر دارند تا سال ۲۰۱۶، ۱۲۰هزار واحد مسكونی را در این منطقه مورد بهره برداری قرار دهند، علاوه بر این مدارس جدید، مراكز فروش، واحدهای اقتصادی، مراكز خدمات درمانی و چندین پارك نیز در این منطقه ساخته خواهد شد.شهرداری لندن درصدد است به منظور دسترسی بهتر مردم به این منطقه، راه های جدیدی را در كرانه تایمز احداث كند. این منطقه كه در برگیرنده اسكله ها و صنایع قدیمی است، بهترین منطقه برای انجام طرح های توسعه شهری محسوب می شود.این طرح آنچنان جامعه انگلیس را تحت تاثیر قرار داده است كه تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا نیز درباره آن طی اظهاراتی گفته است: در صورت اجرای این طرح عمده، منطقه شرق لندن تبدیل به یكی از پل های ارتباطی بریتانیا با اروپا خواهد شد و تاثیرات بسیار مطلوبی نیز بر اقتصاد كل كشور خواهد گذاشت.به رغم اظهار این نظرات از سوی مسئولان كشوری و شهری بریتانیا، همچنان نگرانی های عمده ای درباره نحوه طراحی واحدهای مسكونی، سرمایه گذاری و خطر سیلاب در شرق لندن وجود دارد.
شهر استاتفورد
طی ۱۵ سال آینده، مركز تجمع انسانی جدیدی در منتهی الیه شرق لندن تاسیس خواهد شد. در واقع مسئولان شهری درصدد آن برآمده اند تا شهر استاتفورد را به عنوان مركز بلند پروازی های خویش در زمینه شهرسازی قرار دهند.بر اساس طرح های پیشنهادی قرار است در نزدیكی استاتفورد كه شعاعی معادل ۲/۱ مایل مربع را در برمی گیرد، بزرگترین طرح های عمرانی در زمینه ساخت و ساز مسكن به مرحله اجرا درآیند.به همین منظور محله های جدیدی به شهر اضافه خواهند شد كه در آنها ۱۱ هزار نفر به همراه ۳۰ هزار كارگر اقامت خواهند گزید. علاوه بر این احتمال دارد تعدادی از ورزشكاران حاضر در المپیك ۲۰۱۲ نیز در این شهر اسكان یابند.از مزایای این طرح می توان به خطوط ارتباطی استاتفورد با پاریس پایتخت فرانسه اشاره كرد. در استاتفورد ایستگاه جدیدی ساخته شده است كه از طریق آن و با گذر از تونل مانش، ارتباط این شهر با پاریس برقرار می شود. لندن ۲۰۱۲ اما در نزدیكی شهر استاتفورد طرح عظیم دیگری در حال اجرا است؛ دهكده المپیك لندن. این دهكده كه تمامی ورزشگاه ها را نیز در برخواهد گرفت در وسعتی بالغ بر ۵۰۰ هكتار احداث خواهد شد. در دهكده المپیك نیز منازل و ساختمان هایی به منظور اسكان ۱۶ هزار نفر ساخته خواهد شد.تاسیسات دیگری كه در این مركز بزرگ ورزشی احداث می شوند، عبارتند از: ورزشگاه اصلی، مركز ورزش های آبی - شامل ۵۰۰ استخر چهار زمین سرپوشیده، پارك قایقرانی و یك زمین موقتی. پس از پایان بازی های المپیك، ۳ هزار و ۶۰۰ آپارتمان كه پیش از این در اختیار ورزشكاران و میهمانان خارجی قرار داشتند به فروش گذاشته خواهند شد. تعدادی از این واحدها نیز به كارگران برگزیده واگذار خواهد شد. اكثر امكانات ورزشی نیز دست نخورده باقی خواهد ماند.به منظور آماده سازی این منطقه برای برگزاری بازی های المپیك تعداد زیادی از حامیان برگزاری این بازی ها در لندن، متعهد به انجام طرح هایی جهت توسعه وضعیت حمل و نقل در این منطقه و احداث پارك های جدید شده اند. این گروه همچنین لایروبی رودخانه لی را وعده داده اند. با این حال تعدادی از ساكنان كرانه رودخانه لی ضمن انتقاد از این طرح گفته اند، در صورت اجرای طرح یاد شده طبیعت منطقه تغییر خواهد كرد و تعدادی از درختان قدیمی ریشه كن خواهند شد.در همین حال پس از احداث مسیر جدید به دهكده المپیك، تعداد زیادی از واحدهای اقتصادی واقع در جاده مارشگیت از میان خواهند رفت.
بزرگترین مزرعه بادی
از جلمه بلند پروازانه ترین طرح هایی كه قرار است در لندن و در مصب رودخانه تایمز به اجرا درآید، طرح بزرگترین مزرعه بادی در جهان است.
این طرح قرار است در شرق لندن و در میانه راه كنت به اسكس احداث شود.بر اساس این طرح قرار است، ۲۷۰ توربین در مساحتی معادل ۱۵۲ مایل مربع ساخته شوند، محل استقرار این توربین ها ۱۲ كیلومتر با ساحل فاصله خواهد داشت. این توربین ها با كابل های خاص به شبكه ملی برق در كنت متصل خواهند شد.این توربین ها قادر به تولید هزار مگاوات برق خواهند بود كه این میزان می تواند برق یك چهارم مناطق مسكونی لندن را تامین كند.در صورت اجرای این طرح دولت انگلستان به یكی از موفقیت های خود در زمینه های زیست محیطی دست خواهد یافت، اما نگرانی هایی نیز درباره این طرح وجود دارد. در صورت اجرای این طرح احتمال دارد، قایقرانی در رودخانه به خطر بیفتد و علاقه مندان به ورزش های آبی از انجام ورزش خود محروم شوند، در همین حال ۷ هزار سكنه نیز با كمبود مواد غذایی مواجه خواهند شد، زیرا این منطقه از نظر كشاورزی و تولید مواد غذایی و صید ماهی یكی از پیشرفته ترین مناطق بریتانیا است.با توجه به این نگرانی ها، این طرح باید در شورای شهر لندن به تصویب برسد كه در صورت تصویب، ساخت آن تا سال ۲۰۱۲ به طور می انجامد.
حمل و نقل
در رابطه با مسئله حمل و نقل نیز نظر سنجی های عمومی به منظور ساخت پلی شش بانده روی رودخانه تایمز، در حال انجام است. این پل قرار است با هزینه ای معادل ۴۵۵ میلیون پوند روی دهانه رودخانه تایمز احداث شود.این پل جدید دو منطقه نیوهام و گرینویچ را به یكدیگر اتصال خواهد داد.شهردار لندن می گوید: ساخت این پل برای ترغیب مردم جهت اسكان در دهانه رودخانه یا كاریابی در این منطقه بسیار موثر خواهد بود، اما فعالان محیط زیست و برخی از ساكنان محلی از افزایش بار ترافیك در منطقه منتهی الیه شرق لندن ابراز نگرانی كرده اند. با این حال این طرح نیز در صورت تصویب به اجرا در خواهد آمد.علاوه بر طرح احداث این پل عظیم، قرار است خط آهن زیرزمینی جهت اتصال دو منطقه بركشیر و اسكس احداث شود. هزینه احداث این طرح بالغ بر میلیاردها پوند خواهد بود.این خطوط راه آهن كه بخش عمده ای از آن به صورت زیرزمینی در شهر لندن ساخته خواهد شد، از استاتفورد نیز خواهد گذشت.در واقع پس از اجرای این طرح بزرگ در زمینه حمل و نقل ریلی، هم استاتفورد دارای یك ایستگاه بین المللی راه آهن خواهد شد و هم شهردار لندن خواهد توانست به بخش بزرگی از طرح های بلند پروازانه اش جامه عمل بپوشاند.
آرش نهاوندی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید