پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

علل بروز ام اس


گرچه امروزه پزشكان روشهای متعدد و قابل اطمینانی برای تشخیص بیماری ام اس در اختیار دارند، اما هنوز كسی نمی داند كه علت ایجاد این بیماری چه چیزی می باشد. در واقع، پزشكان از قرن نوزدهم تا كنون در مورد علت بروز بیماری ام اس در بعضی از افراد سر درگم هستند. دكتر ژان كروولیه كه در سال ۱۸۳۵ میلادی اولین توصیفات را در مورد این بیماری بیان نمود، عقیده داشت كه عدم توانایی بعضی از افراد در عرق كردن باعث بروز این بیماری می شود زیرا او مشاهد كرده بود كه هوای گرم می تواند باعث بروز حملات ام اس شود. با اینحال پزشكان امروزه می دانند كه گرچه حرارت و هوای گرم می تواند باعث تشدید علایم و مشكلات بیماران مبتلا به ام اس شود اما نه عرق ریختن و نه عدم آن، هیچكدام نمی توانند باعث ایجاد بیماری ام اس در افراد شوند.
ژان مارتین شاركو، عصب شناس فرانسوی كه نام رسمی ام اس را ابداع نمود معتقد بود كه هوای سرد، مشكلات روحی و هیجانی، یا ابتلا قبلی به عفونتهایی مثل حصبه، وبا یا آبله می تواند باعث بروز ام اس شود. گرچه پزشكان امروزه می دانند كه در معرض هوای سرد قرار گرفتن و یا مشكلات روحی و هیجانی نمی توانند باعث ایجاد ام اس شوند اما این عقیده ژان مارتین شاركو كه گفته بود ابتلا قبلی به عفونتها ممكن است مسئول بروز بیماری باشد هنوز تحت بررسی و آزمایش می باشد و ممكن است واقعاً ثابت شود كه این مسئله یك علت زمینه ای شروع كننده بیماری می باشد.
سایر عقاید اولیه در مورد علت ایجاد ام اس
در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی، پزشكانی كه در مورد بیماری ام اس تحقیق می كردند نظریه های گوناگونی در مورد
علت بروز این بیماری در افراد می دادند. بعضی از پزشكان عقیده داشتند كه فكر كردن زیاد افراد باعث ایجاد این بیماری می شود كه این نظریه بعدها ثابت شد كه غلط می باشد. عصب شناس معروف، دكتر زیگموند فروید كه نظریه او در مورد تأثیر ضمیر ناخود آگاه در ایجاد بیماریهای جسمی و روحی باعث پدید آمدن دوره ای جدید در روانپزشكی شد، معتقد بود كه آن چیزی كه او اصطلاحاً به آن "هیستری زنانه" می‌گفت مسئول بروز بیماری ام اس می باشد. با اینحال، تحقیقات دانشمندان نشان داده است كه نه مشكلات روحی و هیجانی و نه روند تفكرات باعث بروز بیماری ام اس نمی شوند
نظریه دیگری در مورد علت ایجاد بیماری ام اس وجود دارد كه برمبنای سمومی كه در محیط وجود دارد مثل سر ب، مس، نیكل، جیوه و حشره كش ها استوار است، اما شواهد موجود هنوز قادر به اثبات نقش مهمی برای هریك از این عوامل نیستند. سایر نظریه هایی كه در مورد علت ایجاد بیماری ام اس وجود دارند كه هنوز هیچكدام از آنها ثابت نشده اند عبارتند از: كمبود ویتامینها، رژیم غذایی حاوی چربی حیوانی زیاد، آلرژی ها و حساسیت ها، وجود لخته های خونی در مغز، حمله مستقیم یك ویروس، نقائص مادرزادی در سیستم عصبی و صدمات جسمی مثل سقوط از بلندی.
نظریه ای وجود دارد كه انجام واكسیناسیون می تواند باعث بروز بیماری ام اس شود زیرا گزارشهایی شده است كه بعد از واكسیناسیون هایی كه برای آبله، حصبه، تب زرد، هاریشن دیفتری، كزاز، هپاتیت و آنفلوآنزا انجام شده است مواردی از بیماری ام اس دیده شده است. با این حال هنوز با وجود تحقیقاتی كه صورت گرفته است، ثابت نشده است كه انجام واكسیناسیون می تواند باعث بروز بیماری ام اس شود.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید