پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ / Thursday, 20 September, 2018

اگر «آن» را بسازید، «آنها» خواهند آمد...


اگر «آن» را بسازید، «آنها» خواهند آمد...
اكنون یك وب سایت دارید. ساعت‌ها تلاش شما برای طراحی یك وب سایت زیبا و جذاب به ثمر نشسته است. حتما محتوای مناسبی را هم در آن انتشار داده اید و یا كالا و خدماتی را عرضه كرده‌اید. حال نوبت آن است كه دیگرانی غیر از خود شما هم از وجود سایتتان اطلاع یابند.
اكثر مدیران و طراحان وب به خوبی می‌دانند كه فقط طراحی یك وب سایت تضمینی برای آمدن بیننده به آن نیست. برای دعوت بینندگان به وب سایتتان چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ چگونه دیگران بدانند كه شما سایت پر محتوا و جذابی دارید؟ خود شما چگونه سایتهای دیگر را می‌یابید؟
بدون هیچ گونه تردیدی باید گفت كه ما در اغلب موارد به كمك موتورهای جست‌وجوگر به آنچه كه می‌خواهیم، دست می‌یابیم. اگر ما این كار را انجام می‌دهیم، نیازمندان اطلاعات، كالا و خدمات سایت ما نیز دقیقا همین كار را می‌كنند: جست‌وجوی چند عبارت در یكی از موتورهای جست‌وجوگر و مراجعه به یكی از وب سایت‌ها. اما كدام وب سایت‌ها؟ ببینیم آمارها چه می‌گویند:
-۸۲ درصد كاربران، موتورهای جست‌وجوگر را ابزار اصلی خود برای یافتن وب سایت‌ها عنوان كرده‌اند.
-۷۰ درصد آنها به هنگام جست‌وجو، حتما یكی از سه سایت ابتدای نتایج جست‌وجو را كلیك می‌كنند.
-تنها ۷ درصد آنها سایت‌های قرار گرفته در رتبه‌های بیست به بعد را كلیك می‌كنند.
-۸۵ درصد آنها اگر جوابی برای جست‌وجوی خود در بیست نتیجه اول نتایج جست‌وجو نیابند، موتور جست‌وجوگر مورد استفاده را عوض می‌كنند.
-۳۳ درصد كاربران وب فكر می‌كنند سایتی كه در ابتدای نتایج جست‌وجو قرار دارد، در موضوع جست‌وجو شده سرآمدتر از رقبای خود است و در آن موضوع پیشرو می‌باشد.
شم بازاریابی حكم می‌كند كه همواره جایی باشیم كه مشتری ما آنجاست. اگر ما در آنجا نباشیم، رقیب ما آنجا خواهد بود. به عبارت دیگر كسی كه قرار است از ما خرید كند، از رقیب ما خرید می‌كند: رقیب ما هر روز چاق‌تر و چاق‌تر می‌شود و ما...
بازاریابی با موتورهای جست‌وجوگر (Search Engine Marketing) هم دو هدف عمده را دنبال می‌كند:
-حضور در جاهایی كه خریداران ما آنجا هستند.
-بالاتر بودن از رقبا ( كسب وضعیت بهتر نسبت به رقبا)
اگر تاكنون موتور جست‌وجوگر در برنامه‌ریزی‌های شما جایی نداشته است، بهتر است كمی در برنامه‌هایتان تجدید نظر نمایید! موتورهای جست‌وجوگر، بینندگانی را به سوی شما روانه می‌كنند كه به كالا یا خدمات شما واقعا نیاز دارند.در حقیقت مهم‌ترین بینندگان هر سایتی موتورهای جست‌وجوگر هستند. اگر سایت شما تنها برای مرورگرهای اكسپلورر و نت اسكیپ، بهینه‌سازی شده است، كمی تامل كنید: سایت شما برای موتورهای جست‌وجوگر هم باید بهینه‌سازی گردد. خوشبختانه توجه به موتورهای جست‌وجوگر در طراحی وب سایت، آنرا برای كاربران سایت هم قابل استفاده‌تر می‌كند.
بهینه سازی سایت به معنای به كارگیری ترفندهای پیچیده نیست بلكه در اغلب موارد به كارگیری و اعمال تغییرات كوچك و ساده در سایت است كه معمولا تاثیر فوق العاده ای در بالا بردن ضریب نفوذ سایت شما در موتورهای جست‌وجوگر دارند.
ضریب نفوذ مناسب به معنای حضور در موتورهای جست‌وجوگر مهم و عمده، بایگانی شدن هر جه بیشتر از صفحات سایت در پایگاه داده آنها و قرار گرفتن در صفحه های اول تا پنجم نتایج جست‌وجوی آنهاست.
سایت‌ها برای رتبه‌های فوق‌العاده (یك تا ده) نیز بهینه سازی می‌گردند اما در این حالت تنها بر خود سایت تمركز نمی‌شود و از سایت‌های دیگر هم كمك گرفته می‌شود. در این سری از مقالات از بهینه‌سازی و طراحی خود سایت شروع می كنم و سپس وارد مباحث پیشرفته‌تر كسب رتبه‌های برتر در نتایج جست‌وجو می‌شوم.
كسب رتبه‌های بالا، جندان هم ساده نیست. برای انجام این كار شما به اطلاعات كافی و موثق نیاز دارید. انتخاب استراتژی مناسب و تمایل به صرف كمی زمان هم پروسه دستیابی به رتبه های بالا در موتورهای جست‌وجوگر را برای شما عملی می سازند.
اطلاعات بسیاری در این زمینه وجود دارد اما تاریخ مصرف آنها گذشته است و دیگر كارایی ندارند. این موضوع چندان هم عجیب نیست: اینترنت و موتورهای جست‌وجوگر دایما در حال تغییر هستند.
پس شما چگونه می توانید به جدیدترین اطلاعات در این زمینه دست یابید؟ بسیار خب. از این به بعد سعی خواهم نمود تا موثرترین تكنیك‌های این صنعت را برای شما توضیح دهم.
من چند سال است كه در این صنعت فعال هستم و پرو‍ژه های بسیاری را هم مدیریت كرده‌ام. شكست خورده ام اما موفقیت‌هایی نیز داشته‌ام. سایت تخصصی موتورهای جست‌وجوگر (www.iranseo.com) و كتاب الكترونیكی «یك یا دو هزار و یك» نیز نتیجه همین تجربه‌هاست.
اینجا جور دیگری خواهم نوشت و با شما راحت‌تر از قبل سخن خواهم گفت. این صنعت اسرار خاص خودش را دارد اما اسراری هستند كه می‌توان آنها را به دیگران گفت . ثابت شده است كه صرف زمان و اجرای درست برنامه هاست كه برنده را مشخص می كند نه صرفا داشت اطلاعات!
این سری از مقالات، راهنمایی برای طراحان و توسعه دهندگان وب، برنامه نویسان، آژانس‌های تبلیغاتی، شركت‌های فعال در طراحی وب، فراهم آورندگان محتوا و تمام كسانی است كه سایت می‌سازند. راهنمایی كه كمك می كند آنها سایت‌هایی بسازند كه از طریق موتورهای جست‌وجوگر و فهرست‌ها قابل دسترسی باشد. با یك حساب سر انگشتی حتما در خواهید یافت كه مطالعه این سری از راهنماها برایتان مفید خواهد بود.

خلاصه:
- راه‌های بسیاری برای دسترسی به سایت‌ها وجود دارد، اما موتورهای جست‌وجوگر همواره راهكار اساسی بوده اند.
- اجرای یك برنامه موفق بازاریابی با موتورهای جست‌وجوگر، بدون یك ساختار و زیربنای مستحكم در خود سایت اصولا با شكست همراه می‌باشد.

مهدی رودكی
ماهنامه دنیای كامپیوتر و ارتباطات


منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا

مطالب مرتبط

نوید ظهور یک ابر جستجوگر قدرتمند

نوید ظهور یک ابر جستجوگر قدرتمند
جستجو در اینترنت و استفاده از موتورهای جستجوگر دومین فعالیت عمده ای است که کاربران اینترنت انجام می دهند. عمده ترین فعالیت کاربران، ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی است.
بدون شک موتورهای جستجوگر نقش عمده ای در صرفه جویی در وقت و هزینه کاربران دارند و هر چه کاربران مهارت بیشتری در کار با آنها داشته باشند، این نقش پر رنگ تر خواهد بود.
اصولا استفاده از تنها یک موتور جستجوگر خاص توصیه نمی شود و این به دلیل محدودیت پایگاه داده موتورهای جستجوگر و همینطور ماهیت مبتنی بر اطلاعات اینترنت است. لذا استفاده از دو یا چند موتور جستجوگر، می تواند تا حدودی دست یابی به بهترین منابع اطلاعاتی را تضمین کند.
موتورهای جستوگری وجود دارند که این کار را برای کاربران انجام می دهند، به دیگر بیان، دیگر نیازی نیست که کاربران به تک تک موتورهای جستجوگر مراجعه کنند و جستجو های مستقلی را انجام دهند. در این حالت این نوع موتورهای جستجوگر، تقاضای کاربران را به چند موتور جستجوگر دیگر ارسال می کنند و بعد از بررسی نتایج آنها، مرتبط ترین نتایج جستجوی آنها را انتخاب کرده، در نتایج جستجوی خود نشان می دهند.به این نوع موتورهای جستجوگر، ابرجستجوگر(Meta Search Engine) گفته می شود که برخی از آنها عبارتنداز:
Dogpile.com, mamma.com, webcrawler.com
اما به تازگی یکی دیگر از این ابرجستجوگرها، به دنیای وب گام نهاده است که به نظر می رسد به زودی گوی سبقت را از دیگر رقبا بربای (بخوانید easy to find)EZ۲Find.com ابرجستجوگری است که نتایججستجوی خود را از موتورهای جستجوگر AlltheWeb, Teoma, Google, Yahoo!, AltaVista, Wisenut, ODP, MSN می گیرد، آنها را تجزیه و تحلیل می کند، موارد تکراری را حذف می کند و در نهایت مرتبط ترین ها را در نتایج جستجوی خود نشان می دهد.
همانطور که می دانید تمام موتورهای جستجوگر نتایج خود را بر حسب ارتباط نشان می دهند. یعنی هر چه صفحه ارتباط بیشتری با موضوع جستجو شده داشته باشد، احتمال قرار گرفتن آن در رتبه های بالاتر، افزایش می یابد و مرتبط ترین صفحه در ابتدای نتایج جستجو قرار می گیرد.
● EZ۲Find
برای محاسبه میزان ارتباط، از الگوریتمی استفاده می کند که تعداد دفعات تکرار یک صفحه و رتبه آنرا در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر گفته شده، لحاظ می کند همچنین اتوماتیک وار نتایج جستجو را با توجه به کلمات و عبارات، به طرز (Clustered Results)هوشمندانه ای دسته بندی می کند آن علاوه بر موتورهای جستجوگر یاد شده از اطلاعات ۱۰۰۰ پایگاه داده دیگر نیز بهره می برد و به جای آنکه خود پایگاه داده عظیمی داشته باشد، تنها در پایگاههای داده جستجو می کند. به این گونه پایگاههای داده،وب نامریی; (Invisible Web) گفته می شود.
نمونه ای از آنها ۳۲; است www.encyclopedia.com کشور کاربر را به طور خودکار تشخیص می دهد و به او صفحه ای را نشان می دهدEZ۲Find که مواردی نظیر: پرچم، اخبار، وضعیت آب و هوا، نرخ برابری پول رایج با دلار، یلو پیج ها و ... کشور کاربر را نشان می دهد.
فیلترهای موجود در آن محدود می باشد و بخش جستجوی پیشرفته آنهم در واقع گروه های فهرست Dmoz می باشد. EZ۲Find قابلیت دیگری نیز دارد که از دیدگاه موتورهای جستجوگر و جستجو در وب قابل بررسی نیستند.
در پایان باید توان گفت که قدرت آن استفاده از موتورهای جستجوگر قدرتمندی نظیر گوگل، تیوما و همینطور وب نامریی دانست و البته الگوریتم آنهم کارکرد مناسبی دارد. اگر تاکنون برای تکمیل جستجوهای خود سراغ چندین موتور جستجوگر می رفتید، اکنون می توانید به EZ۲Find مراجعه کنید و از آن لذت ببرید.

وبگردی
پاییز بازار ثانویه
پاییز بازار ثانویه - اگر ما نتوانیم تفاوت فاحش قیمت ارز در بازار آزاد و ثانویه را جبران کنیم و نتوانیم به بازار ثانویه عمق کافی ببخشیم عملا بازار ثانویه از دور خارج خواهد شد. قرار بود بازار ثانویه و آزاد یک تفاوت حداقلی داشته باشند. قرار بود نهایتا اختلاف قیمت در این دو بازار ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان باشد نه هفت هزار تومان!
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال - در این فیلم درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقات هندبال بازی‌های آسیایی جاکارتا را می بینید که این بازی در نهایت منجر به پیروزی ایران و کسب مقام پنجمی کشورمان شد.
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت»
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت» - فیلم - روایت یک روحانی از هایده و ماجرای خواندن ترانه «علی ای همای رحمت» را در ویدئوی زیر ببینید.