شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


رونق بازار توربین گازی


رئیس كمیسیون انرژی اتمی آمریكا، لوئیس.ال.اشتراوس، در سال ۱۹۵۴ گفته بود: «شاید فرزندان ما در خانه هایشان انرژی بسیار ارزان قیمتی را استفاده كنند». این گفته به همان میزان كه ماشین های پرنده یا شهرهای زیر آب تحقق یافته اند، صحت یافته است.
هزینه تولید انرژی هسته ای هنوز گران است و اقبال آن فناوری روبه افول می نماید. از سال ۱۹۷۸ تاكنون هیچ نیروگاه هسته ای در آمریكا سفارش داده نشده است؛ در حالی كه مهندسان هسته ای در پی یافتن راه هایی برای كاهش هزینه های این صنعت هستند، تبدیلگر دیگری برای تولید انرژی ارزان با شتاب حركت می كند. در حال حاضر بیشتر نیروگاه های جدیدی كه در جهان ساخته می شوند، نیروگاه های گازی هستندكه گاز طبیعی را به عنوان سوخت مصرف می كنند. علت نام گذاری «نیروگاه های باسیكل ساده» آن است كه تنها از توربین های گازی برای به حركت در آوردن ژنراتورهای الكتریكی استفاده می كنند. بازده گرمایی این توربین ها حدود ۴۲ درصد و هزینه تولید آنها به ازای هر كیلووات خروجی نیروگاه های هسته ای، حدود یك دهم است. این فناوری بیش از هفت دهه قدمت دارد، اما هنوز دیدگاه های آینده نگرانه ای در مورد كارآیی آن ارائه می شود. در واقع امروزه شركت هایی با توان فناوری بالا در زمینه توربین های گازی وجود دارند كه ظرفیت تولید مدل هایی مناسب برای صنعت حمل و نقل را دارند.
استفاده از توربین های گازی برای تولید برق، تحولات متفاوتی را پشت سرگذارده است؛ در حالی كه گاز طبیعی انتخاب مناسبی به لحاظ سوختن غیر آن است، قیمت با ثبات آن در بازار جهانی نیز به مقبولیت آن كمك می كند. پس از افزایش تقاضا برای گاز طبیعی و راه اندازی نیروگاه های گازی متعدد در دهه ۹۰ قیمت هر میلیون بی.تی.یوگاز طبیعی از ۲ تا ۳ دلار به ۶ تا ۸ دلار افزایش یافت و از سال ۲۰۰۱ در همین محدوده قیمت باقی مانده است.
قیمت با ثبات گاز، تولیدكنندگان انرژی را برآن داشته است كه چندان نگران كمبود ذخایر آن نباشند و به سرمایه گذاری خود در این زمینه ادامه دهند. ذخایر اثبات شده گاز در سراسر جهان به لحاظ میزان انرژی تولیدی نسبی، فراتر از نفت است، اما چاه های گاز فاصله زیادی با مناطق پرجمعیت دارند و لوله كشی های گاز در جهان به هیچ روی كافی نیستند و حفظ ثبات بازار به میزان تولید ال.ان.جی بستگی دارد.
استفاده از ال.ان.جی پیشینه ای طولانی دارد. تاكنون ۴۸ پایانه تولید ال.ان.جی در جهان ساخته شده است كه ۲۶ پایانه در ژاپن و پنج پایانه در ایالت متحده قرار دارند. در واقع ژاپن از دهه هفتاد از اندونزی ال.ان.جی وارد می كرده است. برخی پایانه های گازی ژاپن برای انجماد ماهی به كار می روند و یا از آب گرم اقیانوس برای مایع كردن گاز استفاده می كنند و در نتیجه حتی برای عملیاتregasification (تغییر فاز گاز) نیز گاز نمی سوزانند.
شركت های تولیدكننده انرژی، سرمایه گذاری های عمده ای در زمینه ال.ان.جی انجام داده اند. یكی از بزرگ ترین مجموعه های تولید ال.ان.جی كه متان را با خنك كردن و چگالیدن از فاز گازی تا ۶۰۰ برابر چگالی به مایع تبدیل می كند، به تازگی در ترینیداد تكمیل شده است.
درسال گذشته بیش از۲۰ پیشنهاد برای ساخت پایانه های regasificationدر سواحل شرقی ایالات متحده ارائه شده اند. در خلیج فارس شركت گاز قطر و اكسون، فاز اول پروژه ای ۱۲ میلیارد دلاری را برای تأمین ال.ان.جی موردنیاز در انگلستان تا پایان سال ۲۰۰۷ آغاز كردند.
استخراج گاز از زغال سنگ
با وجود ال.ان.جی موجود در خطوط لوله، افزایش بهای گاز از هم اكنون تولیدكنندگان انرژی را به فكر استفاده از سوخت های دیگر در نیروگاه های توربین گازی واداشته است. برای مثال، ایده استفاده از زغال سنگ در نیروگاه های پیشرفته توربین گازی، قابل توجه است. متخصصان، تولیدكنندگان و برنامه ریزان در سال ۲۰۰۴ برای ساخت نیروگاه های تركیبی پیشرفته گازی، فعالیت های زیادی كرده اند. یك نیروگاهIGCC زغال سنگ را به گاز با ارزش كالروفیك پایین تبدیل می كند كه Syngas (گاز مصنوعی) نامیده می شود و می تواند به عنوان سوخت برای نیروگاه تركیبی گازی مولد الكتریسته به كار رود.
این یك فناوری آزمایشی نیست. نیروگاهی ۲۵۰ مگاواتی از نوعIGCC ازسال ۱۹۹۶ در تمپا، فلوریدا مشغول به كار است. سال پیش شركت شورون تگزاكو، فناوری تولید گاز از زغال سنگ خود را به جنرال الكتریك فروخت. چندی بعد، جنرال الكتریك اعلام كرد كه با همكاری شركت عمرانی كل نیروگاه تجاری ۱۲۰۰ مگاواتیIGCC را در اوهانو برای آمریكن الكتریك پاور خواهد ساخت كه در سال ۲۰۱۰ به بهره برداری می رسد. جنرال الكتریك پیش بینی می كند كه این پروژه آغازی بر سفارش های متعدد در این زمینه باشد. جنرال الكتریك پیش بینی می كند كه این پروژه، آغازی بر سفارش های متعدد در این زمینه باشد. این شركت پیش بینی می كند كه شركت های تولیدكننده انرژی به جانشین كردن نیروگاه های فرسوده كنونی دست بزنند، آنگاه این بازار می تواند تا ۲۵ میلیارد دلار ارزش داشته باشد.
این تخمین با بازار كنونی توربین های گازی برابر است. دیوید فرانوس، تحلیل گر مركز بین المللی پیش بینی آینده بازار نیوتون در كنتیكت، براساس الگوهای رایانه ای و داده های صنعتی ارزش بازار، توربین های گازی را هم در نیروگاه ها و هم برای موتورهای جت تخمین می زند. دسته بندی مصرف به موتورهای جت و هواپیماهای كوچك، توربین های گازی مولد انرژی الكتریكی، نیروی محركه مكانیكی، نیروی محركه خودروها و توربین های گازی كشتی ها تقسیم می شود.
منبع: تی.سی.لنگ استون، مجله اینترنتی Power & Energy(ASME)
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید