جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

زگیلها Warts


زگیلها Warts
توده‌های سفت، به رنگ پوست یا تیره‌تر هستند كه در نتیجه یك عفونت ویروسی، بر روی پوست ایجاد می‌گردند.
سن: شایعتر از همه در كودكان و بالغین جوان رخ می‌دهد.
نحوه زندگی: آب و هوای گرم و مرطوب یك عامل خطر است.
جنس، ژنتیك: عوامل خطر مهمی نیستند.
زگیلها كه وروكا هم نامیده می‌شوند. توده‌های كوچكی هستند كه توسط پاپیلوما ویروسهای انسانی ایجاد می‌گردند. این ویروسها به سلولهای پوستی تهاجم پیدا كرده و آنها را وادار به تكثیر می‌نمایند، بنابراین نواحی ضخیم شده‌ای از پوست به وجود می‌آیند. زگیلها معمولاً روی دستها و پاها ایجاد می‌شوند و عموماً بی‌ضررند. با این وجود، بعضی از انواع زگیلها، ناحیه تناسلی را مبتلا كرده و شدت بیشتری دارند.
زگیلها در اثر تماس مستقیم با یك فرد آلوده یا از ذرات ویروسی موجوددر پوسته‌های پوستی كه اخیراً ریزش كرده، انتقال می‌یابند. عفونت معمولاً در آب و هوای گرم پخش می‌شود.
اكثر مردم، تا سن ۲۰ سالگی حداقل یك زگیل داشته‌اند. اما بعضی زگیلها عود می‌كنند. افراد مبتلا به یك بیماری تضعیف كننده سیستم ایمنی مثل ایدز ممكن است دچار تعداد زیادی زگیل شوند.
انواع زگیلها:
سه نوع اصلی زگیل وجود دارد. این انواع براساس شكل ظاهری و محلهای متفاوتی از بدن كه در آنجا به وجود می‌آیند، طبقه‌بندی شده‌اند.
زگیلهای شایع Common warts: این زگیلها غالباً روی دستها ایجاد میشوند. این زگیلها به شكل زیر هستند:
- سفت با یك سطح برجسته و خشن
- معمولاً گرد
- با تعدادی نقطه‌های سیاه كوچك، منقوط شده‌اند.
نقطه‌های سیاه، عروق خونی كوچك می‌باشند. زگیلهای شایع اغلب به صورت گروهی رشد می‌كنند.
زگیلهای پلانتار Plantar warts: این زگیلها در كف پاها ایجاد می‌گردند. هر چند زگیلهای پلانتار، مشابه زگیلهای شایع هستند، اما به دلیل اینكه دائماً تحت فشارناشی از وزن
بدن هستند، به داخل پوست رشد می‌كنند. گروهی از زگیلهای پلانتار كه به هم متصل می شوند، زگیل موزائیكی Mosaic wart نام دارند.
زگیلهای پلانتار به صورت زیر هستند:
- در كف پا به صورت مسطح قرار دارند.
- محكم با یك سطح ضخیم شده هستند.
- در موقع راه رفتن معمولاً دردناكند.
- با نقاط سیاه كوچكی منقوط شده‌اند.
ویروسی كه منجر به زگیلهای پلانتار میشود معمولاً در اثر پا برهنه راه رفتن در نواحی آلوده مثل رختكنها و استخرهای شنا، كسب میشوند
درمان یك زگیل:
شما می‌توانید، زگیلهای شایع یا پلانتار را با استفاده از ژلها یا لوسیونهای بدون نسخه‌ای كه حاوی اسید سالسیلیك هستند و باعث حل شدن لایه ضخیم پوست میشوند، درمان كنید. این درمان را هر روز برای چندین هفته به كار برید تا اینكه زگیلها ناپدید گردند. وسایل مورد استفاده برای درمان را از سایر اشیای موجود در حمام جدا نگه دارید تا مانع انتشار ویروس شوید. از وسایل مشترك حمام استفاده نكنید.
زگیلهای مسطح Flat warts: زگیلهای مسطح روی مچ و پشت دستها و صورت ایجاد می‌گردند. زگیلهای مسطح دارای اندازه متغیر بوده و به شكل زیر هستند:
- به رنگ پوست
- با سر مسطح و خیلی مختصر برجسته
اغلب خارش‌دار
این زگیلها، اغلب در امتداد خطوطی كه در نتیجه خاراندن، ویروس پخش شده است، به وجود می‌آیند.
كارهایی كه باید انجام شوند:
اكثر زگیلها بدون درمان ناپدید میشوند. اما ممكن است ماهها یا سالها طول بكشد. تعداد زیادی از داروهای بدون نسخه جهت درمان زگیلها، در دسترسند. در صورتیكه، زگیلی علیرغم روشهای كمك به خود باقی ماند یا اینكه شما شك دارید كه یك ضایعه، زگیل است یا خیر، با پزشكتان مشورت كنید.
در صورتیكه زگیلی دردناك شد، روی صورت یا دستگاه تناسلی به وجود آمد یا یك كودك زیر ۵ سال را مبتلا ساخت، باید پزشكتان را مطلع سازید. پزشك ممكن است تصمیم بگیرد كه زگیل را با منجمد كردن، تراشیدن یا سوزاندن بردارد. در بعضی موارد زگیلها عود می‌كنند.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید