پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

علل بروز سرطان معده


گرچه سرطان معده شیوع خیلی كمتری نسبت به سایر علل سوءهاضمه دارد، اما بیماری شدیداً خطرناكی می‌باشد كه اگر خواهان درمان موثر آن هستیم باید هر چه زودتر آن را تشخیص دهیم. این سرطان در واقع در سلولهای پوشاننده معده به نام سلولهای گلاندولر (Glandular) ایجاد میشود. در صورت عدم درمان، سرطان می‌تواند به تمام دیواره معده منتشر شده و از طریق جریان خون به كبد برود. این روند می‌تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد و به همین علت است كه درمان این بیماری خیلی سخت می‌باشد مگر اینكه در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود.
گرچه شخص مبتلا به سرطان معده، در ابتدا ممكن است بخاطر یك درد سوزشی در قسمت فوقانی شكم به پزشك مراجعه نماید (شبیه دردی كه در زخم معده یا اثنی‌عشر وجود دارد)،‌ اما سرطان معده معمولاً دارای علایمی بیشتر از یك درد ساده می‌باشد و شخص ممكن است اغلب در غذاخوردن زده شود و حتی با خوردن مقادیر كم غذا، احساس پر بودن معده داشته باشد. بر اثر از دست دادن اشتها، كاهش وزن ایجاد میشود. مجموعه این علایم باید همیشه جدی گرفته شود و توسط پزشك بررسی گردد.
علل بروز سرطان معده
علت واقعی سرطان معده هنوز شناخته نشده است و ممكن است بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. هیچ عامل ژنتیكی یا وراثتی در این سرطان به اثبات نرسیده است و بیشتر احتمال دارد كه سرطان معده بر اثر عوامل محیطی ایجاد شود. قطعاً سرطان معده در بعضی از كشوها شایعتر می‌باشد. سرطان معده در خاور دور (ژاپن) خیلی شایعتر از كشورهای اروپایی است كه این وضعیت می‌تواند به علت اختلاف در رژیم غذایی مردم این كشورها با یكدیگر باشد. دیده شده است كه افراد ژاپنی كه به كشورهای غربی مهاجرت می‌كنند و رژیم غذایی‌شان تغییر می‌یابد كمتر از ژاپنی‌هایی كه در ژاپن زندگی می‌كنند به سرطان معده دچار میشوند.ا ین امر می‌تواند اهمیت عامل محیطی را بر عامل وراثتی یا ژنتیكی مطرح نماید. بعضی از دانشمندان معتقدند كه آلودگی طولانی مدت با عفونت هلیكوباكترپیلوری ممكن است عامل محیطی مهمی در ایجاد سرطان معده

باشد، گرچه در این مورد بین دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد.
سرطان معده معمولاً یك بیماری مخصوص سنین اواخر میانسالی و سالخوردگی می‌باشد، با اینحال ممكن است به ندرت در افراد زیر ۴۰ سال نیز این بیماری دیده شود.
تشخیص سرطان معده با آندوسكوپی و نمونه‌برداری (بیوپسی) از معده انجام می‌گردد. از آنجایی كه درمان موثر سرطان معده فقط هنگامی میسر است كه این سرطان در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود، لازم است هر كسی كه دچار سوءهاضمه میشود و علایم بدی مثل از دست دادن اشتها و كاهش وزن پیدا می‌كند تحت بررسی‌ها و آزمایشهای بیشتری قرار گیرد. سرطان عده چون در افراد بالای ۴۰ سال شایعتر می‌باشد، كسانی كه در این سنین برای اولین بار دچار سوءهاضمه می‌شوند بهتر است كه برای پی بردن به علت ایجاد این سوءهاضمه تحت بررسی بیشتری قرار بگیرند.
آیا سرطان معده معالجه میشود؟
تنها راه درمان این بیماری، برداشتن معده و قسمتهای سرطانی می‌باشد. این عمل جراحی وقتی كه بیماری در مراحل اولیه خود قرار دارد خیلی موثر میباشد. گاهی اوقات جراح ممكن است قسمتی از معده را دست نزند و سرجای خود باقی بگذارد، در غیر اینصورت بعد از عمل جراحی، غذا مستقیماً از مری وارد روده كوچك می‌گردد. این بدان معنی است كه شخص باید غذای كمتری در هر وعده مصرف كند (چون دیگر معده‌ای ندارد كه غذا ابتدا در آن نگهداری و هضم شود) اگر سرطان گوچك باشد و جراح بتواند تمام آن را خارج سازد شانس بقای طولانی مدت بیمار زیاد میباشد، اما این بیماری اغلب در هنگام تشخیص، خیلی پیشرفت كرده و عمل جراحی آن امكان‌پذیر نمی‌باشد. در حال حاضر، در صورتی كه به علت پیشرفت سرطان، جراحی امكان‌پذیر نباشد، سایر انواع درمانها به ندرت بتوانند باعث معالجه بیماری شوند. با اینحال سایر انواع درمانها مثل شیمی درمانی و لیزردرمانی نقش خیلی با ارزشی در كنترل علایم ناراحت كننده بیماری دارند و ممكن است بطور قابل توجهی باعث افزایش طول عمر این بیماران شوند.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید