پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آنژیوگرافی کرونری


مستقیم ترین راه كشف این موضوع كه چه اشكالی در شریانهای كرونری قلب وجود دارد، استفاده از آنژیوگرافی می باشد. در این آزمایش، یك ماده رنگی مستقیماً به شریانهای كرونری تزریق می گردد و سپس با استفاده از اشعه ایكس، از آن عكسبرداری می شود. برای انجام این آزمایش، یك لوله باریك به نام "كاتتر" معمولاً از طریق شریانی كه در كشاله ران وجود دارد به سمت قلب فرستاده می شود. البته گاهی اوقات از شریانهای موجود در مچ دست یا آرنج نیز استفاده می شود. ابتدا مقداری ماده بی حس كننده به زیره پوست تزریق می شود. سپس كاتتر را وارد شریان (كشاله ران) می كنند و آن را به سمت قلب می فرستند. شما در هنگام انجام این آزمایش، جیزی احساس نخواهید كرد، گرچه وقتی كه لوله كاتتر به قلب می رسد، ممكن است مقداری دچار طپش قلب شوید كه این وضعیت كاملاً طبیعی می باشد.
به محض اینكه لوله كاتتر به شریان كرونری رسید، ماده رنگی به داخل آن تزریق می گردد و در همین حال از زوایای مختلف از قلب عكسبرداری می شود. در هنگام عكسبرداری شما باید به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه نفس خود را حبس نمایید و تكان نخورید. خود ماده رنگی ممكن است كمی باعث برافروختگی شما شود كه سریعاً این مشكل از بین خواهد رفت.
آنژیوگرافی كرونری یك آزمایش بی خطر و معمولی می باشد. مشكلات جدی و وخیم كه دراین آزمایش ایجاد می شوند بسیار نادر می باشند و تقریباً از هر ۱۰۰۰ نفری كه آنژیوگرافی می كنند، یك نفر به عوارض جدی آن دچار می شود. مهم ترین خطری كه ممكن است ایجاد شود و خوشبختانه بسیار هم نارد می باشد، این است كه این آزمایش ممكن است قلب را تحریك نموده و ایجاد سكته قلبی نماید. اگر چنین وضعیتی رخ داد، ممكن است نیاز به عمل جراحی اورژانس پیدا شود. عوارض جانبی دیگری كه شیوع كمتری دارند عبارتند از: ایجاد آلرژی یا حساسیت نسبت به ماده رنگی كه به شریان كرونری تزریق می شود و صدمه به شریان كشاله ران.
گرچه آنژیوگرافی كرونری بهترین راه بررسی شریانهای كرونری قلب می باشد، اما انجام این كار برای هركسی كه دچار آنژین قلبی یا بیماری كرونری قلب می باشد، لازم نیست. اكثر پزشكان فقط وقتی از این آزمایش استفاده می كنند كه این احتمال را بدهند كه شما ممكن است از انجام عمل جراحی قلب یا "آنژیوپلاستی" سود ببرند. آنژیوگرافی كرونری حدود ۴۰ دقیقه زمان لازم دارد. سپس شما باید به مدت ۳ یا ۴ ساعت دراز بكشید تا از خطر بروز خونریزی جلوگیری نمایید. به مدت چند روزن ناحیه ای از كشاله ران كه در این آزمایش استفاده شده است ممكن است دچار درد خفیفی بشود.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید