جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

درمانهای دارویی


هدف اصلی از درمان دارویی، تسكین دادن درد می‌باشد. دو نوع اصلی داروهای مسكن كه در این موارد زیاد مصرف میشوند عبارتند از: استامینوفن و داروهای ضدالتهاب (مثل بروفن و دیكلوفناك). ویژگیهای هر پشت درد یا كمردردی، اغلب به ما كمك می‌كند كه نوع داروی مسكن مناسب را انتخاب نماییم.
استامینوفن
استامینوفن، شایعترین داروی مسكنی است كه مصرف میشود. شما می‌توانید ۶ یا ۸ قرص استامینوفن در روز مصرف نمایید. این دارو به شرطی كه از این میزان بیشتر در روز مصرف نشود، بی‌خطر می باشد. داروی استامینوفن كدئین‌دار از نظر تسكینی، قویتر از استامینوفن می‌باشد و می‌توان آن را با نسخه پزشك از داروخانه‌ها تهیه نمود.
داروهای ضدالتهاب
اگر شما صبح‌ها كه از بستر بلند میشوید احساس می‌كنید كه بدنتان به میزان زیادی دچار خستگی شده است، مصرف داروهای ضدالتهاب می‌تواند برای شما مفید باشد. نقش اصلی این داروها، كاهش التهاب می‌باشد اما آنها دارای اثرات تسكینی و ضددرد نیز هستند. آسپرین، اولین داروی ضدالتهابی بود كه كشف شد، اما مصرف این دارو می‌تواند باعث معده درد و سوءهاضمه شود و همچنین در مصرف بیش از حد آن، وزوز گوش و اختلال در شنوایی ایجاد می‌گردد. داروی ایبوپروفن (بروفن) نیز از دسته داروهای ضدالتهابی می‌باشد كه نسبت به آسپرین، مشكلات كمتری ایجاد می‌كند. سایر داروهای ضدالتهاب عبارتند از: دیكلوفناك، پیروكسیكام، مفنامیك اسید، ایندومتاسین و ناپروكسن.
تمام داروهای ضدالتهاب می توانند سبب مشكلات گوارشی و معده درد شوند، بنابراین ممكن است پزشك، همراه با این داروها، داروهای ضدزخم معده نیز برای شما تجویز نماید.
داروهای شل كننده عضلات
اگر شما از آن افرادی هستید كه دچار اسپاسم و گرفتگی شدید و دردناك عضلات پشت شده‌اند، ممكن است مصرف داروهای شل كننده عضلات مثل متوكاربامول (روباكسین) و یا بكلوفن (باكلوفن) برای شما مفید باشد.
داروهای ضد تشنج و ضدصرع
دردهای عصبی بصورت احساس شوك ناگهانی الكتریكی كه از پشت و كمر به سمت پایین و پاها انتقال می‌یابند و اغلب همراه با سوزش دردناك و بی‌حسی هستند، دیده میشوند. به نظر می‌رسد كه این دردها به علت حساس شدن بیش از حد اعصاب آسیب دیده ایجاد میشوند. افراد دچار صرع نیز در مغزشان سلولهایی با حساسیت بیش از حد وجود دارد كه باعث بروز تشنج می‌گردد. همان داروهایی كه برای افراد صرعی بكار می‌رود، می‌تواند در تسكین دردهای عصبی نیز موثر باشد، یعنی داروهایی مثل كاربامازپین.
داروهای ضدافسردگی
بعضی از افرادی كه دچار پشت درد یا كمردردهای مزمن هستند، دردهای گسترده‌ای داشته و اغلب پوست آنها نیز بقدری حساس میشود كه حتی وارد آوردن فشارهای جزیی بر روی آن هم باعث درد میشود. تغییر در سیستم پردازش درد در دستگاه عصبی مركزی، احتمالاً سبب این افزایش حساسیت به درد می‌گردد. این نوع دردها را با قرصهای مسكن معمولی نمی‌توان بخوبی درمان نمود. ممكن است تغییرات شیمیایی در دستگاه مركزی مشابه افرادی كه به افسردگی مبتلا هستند ایجاد شود، و داروهایی كه برای درمان افسردگی بكار می‌رود (مثل آمی تریپتیلین) می‌تواند در درمان این نوع دردها نیز موثر واقع شود.
تزریق كورتون و مواد بی‌حس كننده
در بعضی از انواع دردها، تزریقات می‌توانند بسیار مفید باشند. براساس مشكلی كه وجود دارد می‌توان از انواع تزریقات استفاده نمود.
تزریق در نقاط دردناك: بعضی از افراد مبتلا به پشت درد یا كمردرد دارای یك یا دو نقطه حساس و دردناك در پشتشان (احتمالاً در بافتهای سطحی بدن)، در لیگامانهای ارتباطی مهره‌ها، در مفاصل ساكروایلیاك یا جاهای دیگر می‌باشند. پزشك شما می‌تواند در حالیكه شما در یك وضعیت آرام دراز كشیده‌اید، با لمس كردن پشتشان، این نقاط دردناك را شناسایی و پیدا نماید. سپس او می‌تواند با تزریق مقادیر كمی ماده بی‌حس كننده همراه با یك كورتون (استرویید) قوی در محل نقاط دردناك، آنها را تسكین دهد. كورتون‌ها همچنین دارای اثرات ضدالتهابی طولانی مدتی هستند. بعد از تزریق، بعلت وجود ماده بی‌حس كننده، شما به مدت ۲ یا ۳ ساعت بدون درد خواهید بود، سپس درد ممكن است به مدت ۲۴ ساعت برگردد. با اینحال بعد از این مدت، بسیاری از افراد اظهار می‌دارند كه دردشان به میزان زیادی كاهش یافته است. داروی كورتونی كه به این طریق تزریق میشود، دارای عوارض جانبی زیادی نمی‌باشد.
تزریق در سطوح مفصلی: گاهی اوقات، مشكل در سطوح مفصلی ستون فقرات قرار دارد كه می‌توان با یك تزریق، آن را درمان نمود. این كار معمولاً تحت هدایت اشعه ایكس صورت می‌گیرد تا سوزن دقیقاً در محل مناسب مفصلی وارد شده و تزریق صورت پذیرد.
تزریق در اپی‌دورال: یك تزریق در اپی‌دورال،‌ تزریقی است كه در اطراف پوشش احاطه كننده طناب نخاعی و ریشه‌های عصبی صورت می‌گیرد. مقدار كمی ماده بی‌حس كننده همراه با یك كورتون در محل تزریق می‌گردد. اگر شما دچار دردهای سیاتیك هستید، این تزریقات می‌تواند برای شما مفید باشد اما بطور كامل باعث بهبود نمی‌گردد.
درمانهای مكمل
بعضی از افراد اظهار می‌دارند كه پشت رد یا كمردرد آنها به درمانهای مكمل‌ مثل طب سوزنی، پاسخ خوبی می‌دهد.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید