چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ / Wednesday, 21 February, 2018

روحت را انگار می بَرند


روحت را انگار می بَرند
با این امكانات نمی شود به جنگ مگادث و متالیكا رفت. این را وقتی محل تمرین «كهت میان» را ببینید كه به سونای خشك بیشتر شبیه است یا در جریان روند ضبط و تولید «اكسیر» قرار بگیرید می فهمید. «اكسیر» اولین آلبوم كهت میان كه شاید اولین كار متال بدون كلام در اینجا هم باشد، یك ماه است به بازار آمده تا شاید با فروش خود به این گروه و طرفداران موسیقی متال دلگرمی كوچكی بدهد.طرفدارانی كه بعضی از آنها با دیدن یك اثر ایرانی در میان آثاری كه هر روز از آن سوی مرز می رسند، ذوق زده می شوند. كسانی كه بعد از گذشت سال ها از خوابیدن تب این نوع موسیقی در دنیا هنوز دلبسته آن هستند، بچه های كهت میان را مجبور می كنند از ایده های خود فاصله بگیرند، همراهشان شوند و كارهایی ضبط كنند كه ناشی از علاقه هایشان در دوران نوجوانی و اوایل جوانی است نه حالا كه «همایون مجدزاده» و «اردوان انزابی پور» هركدام ۳۱ سال دارند و «وانیك وارطانیان» ۳۰ سالگی را از سر گذرانده. از ساخت قطعات اكسیر سال ها می گذرد و برای همین است كه همایون مجدزاده سرپرست كهت میان و گیتاریست آن می گوید: «این موزیك متعلق به ۲۰ سالگی ما است. وقتی بیرون می آید كه دیگر خودت هم مخاطب خودت نخواهی بود.»
• موسیقی دوران نوجوانی
همایون مجدزاده و اردوان انزابی پور قبلاً در گروهی به نام اكسیر فعالیت می كردند و با هم «كهت میان» را شكل دادند. چند نوازنده عوض كردند به ركود و انفعال رسیدند و در همان دوران تصمیم گرفتند «اكسیر» را منتشر كنند. جمع كردن قطعاتی كه در جوانی ساخته بودند و تنظیم مجدد آنها یك ماه طول كشید درحالی كه وانیك وارطانیان در امر هم به جمع آنها اضافه شده بود. مجدزاده می گوید: «نمی شود گفت این موسیقی، موسیقی متال دهه ۸۰ است، احساس جدیدی دارد و ما در دوران جوانی جذبش شدیم. اما این سبك تا وقتی در ایران كهنه شود، فعلاً محبوب است.» كهت میان گروهی است كه خواننده ندارد. تلاش اعضا برای پیداكردن خواننده ای كه روی كلام انگلیسی تسلط داشته باشد، به جایی نرسیده. آنها فكر كردند با موسیقی بی كلام كار ساده و روان تر می شود و می توان مخاطب را به سمت موسیقی پر آكوردتر كشاند موسیقی ای كه خشن نیست، موزیكال تر و فنی تر است و در «وجود مجازی» كه در دومین آلبوم گروه است تا حدودی به این خواسته رسیده اند.
• ایده هایی كه پیر می شوند
تمام قطعات «اكسیر» ضبط خانگی شده اند و مجدزاده، انزابی پور و وارطانیان را زجر داده اند. آنها به دلیل نبود وسایل ضبط پیشرفته از افكت هایی كه مشابه سازند استفاده كردند و اردوان می گوید كه به همین دلیل خیلی از قابلیت های نوازندگی از بین رفته است. برای خوب درآمدن كار آنقدر ساز زدند كه دیگر توان ساز زدن نداشتند، آنقدر به كارهایی كه زدند گوش كردند كه دیگر گوششان به جز آن نت ها، نت های دیگری نمی شنید و به همین دلیل نمی توانستند نت های بهتر را جایگزین كنند. كاری كه به عهده مدیر تولید است و چنین كسی وجود نداشت. «شاید ملودی كه می زدیم ملودی خوبی نبود اما اینقدر به آن گوش كرده بودیم كه دوستش داشتیم. فكركردن به ایرادهای آن فرسوده كننده بود. جایی نبود یاد بگیریم و حین ضبط كارها خیلی چیزها یاد گرفتیم. همه اینها سخت است اما جوابش چیست؟» تازه اكسیر همانی نیست كه كهت میان می خواهد. این مجموعه یك دهم توان اعضایش هم نیست و بچه های گروه با صداقت هرچه تمام تر می گویند این مجموعه را منتشر كردند تا پول دربیاورند و به ایده های اصلی خود بپردازند كه با وضعیتی كه در ایران وجود دارد، به ثمر رسیدنشان توانفرسا است. ایده هایی كه اگرچه امروز به وجود می آیند اما سال ها بعد به بار می نشینند، زمانی كه صاحبانشان از آنها فاصله گرفته اند و پیر شده اند. همین اكسیر قرار بود سه ماه بعد از ضبط مجوز بگیرد اما انتشارش بیشتر از یك سال طول كشید.
«همیشه درگیر كارهای سال گذشته هستیم و یك ایده جدید را نمی توان به موقع اجرا كرد.»
ایده هایی كه برای به اجرا درآوردنشان باید وسواس زیادی به خرج داد.به خصوص در سبكی مثل متال كه طرفداران آن تندروتر و كمال گراترند و از سر تفنن به موسیقی گوش نمی دهند. حالا بچه های كهت میان تمام این وسواس ها را به خرج داده اند تا اردوان انزابی پور بگوید: «اكسیر را زدیم كه بتوانیم ایده اصلی خود را اجرا كنیم. اما انگار با این شرایط باید ایده اصلی را ببوسی و بگذاری كنار.» وقتی منبع انرژی وجود نداشته باشد، ایده ها هم قبل از اجرا شدن به پایان می رسند، یا نیمه كاره می مانند. كاری مثل «وجود مجازی» كه به موزیك كهت میان نزدیك تر است اما متعلق به علاقه ها و اعتقادات شش سال پیش آنها است و تازه مراحل ضبط خود را طی می كند تا راهی به بازار پیدا كند شاید هم نكند.
• یادآوری
«اكسیر» فقط به صورت سی دی با ۱۴۰۰ تیراژ منتشر شده است و چون هنوز در شهرستان ها نوار كاست محبوب تر است «كهت میان» فروش شهرستان را از دست داده. اما هم كیفیت نوار بد است و هم سود نوار كاست به نسبت سی دی هفت به یك است، یعنی فروش هفت نسخه آن به اندازه یك حلقه سی دی سود برای تهیه كننده دارد. اكسیر با قطعه ای به نام «یادآوری» شروع می شود. ۱۸ سالگی همایون مجدزاده را به یادش می آورد و اگر اسم قطعه را ندانیم برای ما شاید احساسی متفاوت داشته باشد. قطعات دیگر هم همین طور هستند و نام گذاری شان حس خاصی را القا می كند. اسم گذاری قطعات برای مجد زاده، انزابی پور و وارطانیان كار سختی بود و این شاید به دلیل اینسترو منتال بودن كار باشد. «فساد تدریجی»، «بیگانه هراسی»، «گره كور» و قطعات دیگر كه هر كدام دارای بار نوستالژیك برای خالقانشان هستند و قطعه آخر «ایستگاه» احساس تمام شدن می دهد. احساس پیاده شدن و رفتن. مجدزاده می گوید: «در آهنگسازی و استفاده از گام ها به یكدستی كار هم فكر كردیم و نمی خواستیم اكسیر رنگارنگ باشد. گام های محدودی در كل قطعات ساخته شده بود. به این دلیل كه حس خالصی را در آنها نگه داریم.» این مجموعه را زودتر و راحت تر از «وجود مجازی» می شود فهمید. آلبوم دوم كهت میان كه می توان بیشتر از اكسیر به آن گوش سپرد و دیرتر خسته شد، چرا كه اعضای روی آن وسواس بیشتری داشته اند، «علی اظهری» گیتاریست به گروه و كیبورد به جمع ساز ها اضافه شده اند تا كهت میان كامل تر از پیش باشد، در دوره ای كه حالا اینجا هم موسیقی به مرحله ای رسیده كه گروه ها فرهنگسازی می كنند نه سولوآرتیست ها. «اگر گروه های متال حضور پیدا كنند بهتر از این است كه نباشند، حداقل نقطه ضعفشان را نشان می دهند و خودشان را تصحیح می كنند.» این را مجدزاده می گوید و علی اظهری اضافه می كند كه گروه های ایرانی ویژگی های مثبت موسیقی متال راگرفته اند نه چیز هایی را كه در میان خوانندگان و نوازندگان این سبك رایج است. خشونت، مواد مخدر، ناهنجاری و... «ما آدم های سالم موسیقی متال هستیم اما شاید خیلی ها به موسیقی ما گوش دهند و فكر كنند آدم های نابهنجاری هستیم كه هر روز با ماشین چپ می كنیم.»
• دوستمان ندارند
كهت میان می خواهد بزرگ باشد نه یك گروه كوچك. اما مثل تمام گروه های دیگر همه كاره خودش است چون اسپانسر و حمایت كننده ای وجود ندارد. تهیه كننده ها حاضر نبود ند پولی بابت حمایت از چنین گروه هایی خرج كنند و خودشان هم این موسیقی را دوست نداشته اند. اما درد بزرگ كهت میان و دیگران نبود قانون كپی رایت است. اگر بخواهید با كمپانی در آن طرف دنیا مذاكره كنید شما را آدمی بدون شناسنامه می داند و وارد مذاكره نمی شود. با این حال بچه های كهت میان برای آلبوم اول خود از یك كمپانی آمریكایی كپی رایت گرفته اند. كپی رایتی كه البته برای اثر آنها در داخل هیچ امنیتی ایجاد نمی كند و تمام زحمات تولید كننده را به باد می دهد. به قول همایون مجدزاده: «روحت را انگار می برند.»

مرضیه رسولی


منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

موسیقی ما ریشه در معنویات دارد


موسیقی ما ریشه در معنویات دارد
مسعود نجفی سرپرست گروه (نوای مخالف) است این گروه شامل ۱۲ نفر می‌شود ودر بخش رقابتی بیست و سومین جشنواره موسیقی شرکت کرده‌اند. نجفی کلا با موسیقی تلفیقی مسئله دارد و معتقد است موسیقی سنتی و غربی به هیچ‌وجه نمی‌تواند با هم هم‌آوا شود به دلیل اینکه از نظر فرهنگی و ... هیچ ربطی به هم ندارند.وی معتقد است حضور بزرگان موسیقی درجشنواره باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن بخش‌های دیگر جشنواره می‌شود. نجفی هدف ازجشنواره فیلم فجر را معرفی چهره‌های جوان به دنیای موسیقی می‌داند با او به گفت‌وگویی نشستیم که در زیر می‌آید:
▪ کیفیت بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر چگونه است؟
ـ از نظر حضور جوان‌ها و کارشان خوب است. اما مثل سال‌های پیش از اساتید بزرگ خبری نیست و با توجه به اینکه برای حضور در این جشنواره گروه‌ها باید از فیلترینگ حساسی رد می‌شدند مطمئن باشید گروه‌های که در جشنواره حضور دارند حتما گروه‌هایی خوبی هستند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. من مطمئنم بعد از این جشنواره چهره‌های شاخص و لایقی به موسیقی کشور معرفی می‌شوند.
فکر نمی‌کنید حضور شجریان، علیزاده و بزرگان موسیقی ولو در قسمت خارج از مسابقه می‌توانست دلگرمی برای جوان‌ها و رونق برای این جشنواره باشد.
البته حتما باید این استادان خارج از مسابقه باشند مگر کسی بهتر از استاد شجریان وجود دارد؟ اما به عقیده من حضور این اساتید در جشنواره باعث می‌شد که قسمت‌های دیگر تحت‌الشعاع قرار بگیرد و قسمت‌های دیگر و جوان‌ها هرگز به چشم نمی‌آیند ولی از یک سو خوبی شرکت اساتید در این جشنواره باعث می‌شود جو موسیقیایی جامعه رشد پیدا کند و حتما در نشاط شهر تاثیر می‌گذارد.
▪ اعضای گروه شما چند نفر هستند؟
ـ ۱۲ نفر. خودم نوازنده سنتور و سرپرست گروه هستم. رامین وحیرایی (خواننده)، پیام امیر باهنر (نوازنده تار)، وحید طارمی (نوازنده تار)، سجاد محرابی (تار)، اسماعیل وحیرایی (ونتار)، حمید رفیعیان (ونتار)، علیرضا دریایی (کمانچه)، بهزاد حسن‌زاده (کمانچه)، اسماعیل شافعی (نی)، ابوالفضل حیاتی (تنبک) و فرهاد جواهر نیا (دف).
▪ آیا گروه شما موسیقی (سنتی- تلفیقی) کار می‌کند؟
ـ خیر ما سنتی هستیم.
▪ سنتی- تلفیقی یعنی چه؟
ـ یعنی اینکه بیائیم آهنگی را بسازیم که تلفیقی باشد از سازهای ایرانی و غربی مثلا سه تار و تار در کنار گیتار به ما یک موسیقی جدید می‌دهد.
▪ شما موافق با این کار هستید؟
ـ خیر من حتی با این نام مسئله دارم. به دلیل اینکه دو ساز از دو فرهنگ و موسیقی مختلف از نظر من قابلیت تلفیق ندارد. حتی این دو ساز دو لهجه متفاوت دارند که نمی‌توان در آنها هیچ نقطه اشتراکی را پیدا کرد.
آیا به دلیل تعصب به موسیقی سنتی تلفیق آن با موسیقی غربی را درست نمی‌دانید یا به لحاظ علمی؟
به عقیده من به لحاظ علمی غلط است. ساز آنها واقعا با ما فرق دارد. ساز ما کامل نیست. وقتی یک نوازنده گیتار را کوک می‌کند تا پایان کنسرت می‌تواند بدون اینکه احتیاج دوباره به کوک باشد کارش را انجام دهد. ولی ساز ما هنگام روشن شدن پروژکتور شل می‌شود و احتیاج به کوک مجدد پیدا می‌کند. نکته دیگر اینکه من فکر می‌کنم اساسا لهجه‌های سازها هم با یکدیگر متفاوت است.
▪ علت گرایش جامعه ما در سال‌های اخیر به موسیقی پاپ چیست؟
ـ مشکل چند جا است. اولین و بزرگ‌ترین مشکل روش شنیداری اجتماعی غلط است و نکته دیگر اینکه استاد روح‌الله خالقی فرمودند: موسیقی در هر دورانی بازتاب مردمان گذشته است. اگر مردمان ما در گذشته خوشحال و شاد بودند موسیقی هم به همان گونه در جامعه بازتاب داشت ولی جامعه ما در تمام دوران سرشار از غم و اندوه، جنگ‌ها و خونریزی‌ها بوده و موسیقی هم به همین منوال مسیر را طی کرده است و به علت اینکه بازتاب همان موقع است حالا ما شاهد موسیقی غمگین هستیم ولی اگر جامعه با نشاطی داشته باشیم می‌توانیم به این واسطه موسیقی شادی هم داشته باشیم و مردم بار دیگر به طرف موسیقی سنتی خودمان جذب شوند. من سعی کردم از قطعات شادی در جشنواره استفاده کنم. امیدوارم بتوانم آنچه در ذهنم دارم را اجرا کنم.
▪ یعنی این پتانسیل در موسیقی سنتی ما وجود دارد که مردم از شنیدن آن شاد شوند؟
ـ حتما. می‌شود موسیقی سنتی ما شاد باشد به نظر من مشکل از ضعف آهنگساز است. موسیقی ما سرشار از نغمه‌ها و ملودی‌هاست. همه نوع موسیقی را می‌توان در موسیقی سنتی ساخت ولی به دلیل اینکه غم ماندگار است و شادی زودگذر، آهنگ‌هایی هم که به یاد مردم می‌ماند و زمزمه می‌کنند اکثرا غمگین است (تو ای پری کجایی)
▪ نظرتان راجع به داوری در این جشنواره چیست؟
ـ البته هنوز زود است .باید دید در نهایت داوران چگونه تصمیم خواهند گرفت اما یکی از داورانی که بسیار مسلط بود (آقای پیرنیاکان) انصراف دادند که دلیلش را نمی‌دانم ولی آقای کیوان ساکت هم از مسلط‌ترین استادان هستند که امیدوارم در نهایت حق همه ضایع نشود و هرکه به میزان شایستگی‌اش به حقش برسد.
▪ چرا شرکت در جشنواره‌ها برای جوان‌ها آنقدر حائز اهمیت است؟
ـ البته ما کنسرت هم می‌دهیم .ولی گذاشتن کنسرت آنقدر دردسر دارد که شرکت در جشنواره هیچکدام از این دردسرها را برای گروه ندارد و اینکه جشنواره فجر یک جشنواره بین‌المللی است و وجودش اعتباری است برای جوان‌ها و به قول آقای روشن‌روان جشنواره باید به گونه‌ای باشد که همه دوست داشته باشند از کشورهای مختلف در این جشنواره شرکت کنند.
▪ حالا واقعا همه کشورها دوست دارند در این جشنواره شرکت کنند؟
ـ تا حدودی و باید ما کاری کنیم که این اتفاق بیفتد و واقعا همه از خدایشان باشد دراین جشنواره حضور داشته باشند.
▪ فکر نمی‌کنید با توجه به اینکه هیئت داوری چند نفر هستند با سلایق خود عدم موفقیت جوان‌ها را دچار سرخوردگی می‌کند؟
ـ البته این جشنواره امسال رقابتی شده است. ولی همین حضور در جشنواره اعتبار است. مردم برای ما بسیار حائز اهمیت هستند.
▪ در مورد شرکت گروه‌های شهرستانی در این جشنواره بگوئید؟
ـ امسال شهرستانی‌ها از این جشنواره بسیار استقبال کرده‌اند ولی آنها در شرایط سخت شهرستان واقعا زحمت می‌کشند و امیدوارم حداقل نظر هیئت داوران را جلب کنند وگرنه سرخورده خواهند شد.
▪ فکر نمی‌کنید گذاشتن کنسرت هم برای گروه‌های گمنام کار سختی است؟
ـ نه درکشور ما هیچ ربطی به گروه ندارد کلا کنسرت گذاشتن کار سختی است. حتی می‌توانم بگویم مشکلاتی که بر سر راه کنسرت استاد شجریان است به مراتب از مشکلات گروه‌های گمنام هم بیشتر است. اصلی‌ترین مشکل‌در گذاشتن کنسرت، گرفتن مجوز است. برای اینکه مجوز هم بگیرید باید ارشاد موسیقی، اماکن، کلانتری برای یک سالن ۲۰۰ نفره مجوز صادر کنند. سالن هم مشکلات خاص خودش را دارد. در همه جای دنیا درصدی حساب می‌کنند. ولی اینجا سالن اول پولش را می‌خواهد و مشکلات از این است که اصلا هم کم نیست.
▪ با توجه به غمگین بودن موسیقی ما چرا در سطح دنیا حرفی برای گفتن دارد؟ مگر مردم کشورهای دیگر هم دچار جنگ و خونریزی هستند که از موسیقی ما لذت می‌برند؟
ـ موسیقی ما به ذات زیباست و ریشه در معنویات دارد. اخلاقیات برای همه دنیا مطلق است هر کس وقتی یک چیز خوب می‌بیند دوست دارد. موسیقی ما در ذات زیباست و برای همه هم جالب است.
▪ حرف آخر؟
ـ همه گروه‌ها به خصوص جوان‌ترها برای شرکت در این جشنواره تمرینات بسیاری کرده‌اند و با امید در این جشنواره شرکت کرده‌اند امیدوارم تمام حاضرین دراین جشنواره به آنچه حق طبیعیشان است برسند و جشنواره ما روز به روز پرمحتواتر باشد و حرف‌های زیادی در سطح بین‌المللی برای گفتن داشته باشد و از تمام کشورها تمایل برای حضور در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر وجود داشته باشد. و امیدوارم شرایط کنسرت گذاشتن در کشور ما آسان‌تر شود تا اینکه گروه‌های موسیقی بتوانند با مردم ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند و از نقطه‌نظرهای مردم برای بهتر شدن موسیقی و بالاتر رفتن سطح موسیقی کشورمان مثمرثمر واقع شود.


وبگردی
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    کلوچه میوه ای
    مواد لازم کره نرم سه چهارم پیمانه شکر نصف پیمانه نمک یک چهارم قاشق مرباخوری تخم مرغ یک عدد وانیل کمی آرد ۲ پیمانه پوست رنده شده پرتقال یک قاشق مرباخوری تکه های ریز شکلات نیمه …