پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ویتامین ب-۵


ویتامین ب-۵
ویتامین ب-۵

(اسید پانتوتنیك)
همه سلولهای بدن نیاز به ویتامین "ب-۵" یا اسید پانتوتنیك دارند. این ویتامین "ب" محلول در آب است و در بدن تبدیل به تركیبی به نام «كوآنزیم-آ» می شود كه وجود این ماده در بدن برای تبدیل غذا به انرژی لازم است. ویتامین «ب-۵» به عنوان ویتامین « ضد استرس» نیز شناخته شده است. زیرا عملكرد غذة آدرنال را تقویت كرده و بهبود می بخشد. (غده آدرنال عضوی است كه بدن را در مقابل انواع استرس ها حمایت می كند).
ویتامین ب-۵ برای عمل عضلات و اعصاب ضروری است و برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی بدن، حیاتی است. این ویتامین همچنین در كاهش علایم دردناك روماتیسم مفصلی مؤثر است.
موارد استفاده
* بعضی از پزشكان برای خستگی، آلرژی، آسم، پسوریازیس یا دیگر بیماری های مزمن یا برای زندگی های بسیار فعال و پراسترس، ویتامین "ب-۵" را توصیه می كنند. ثابت نشده است كه ویتامین "ب-۵" برای این بیماریها مفید بوده باشد.
* رف ویتامین "ب-۵" به كاهش درد، تورم و خشكی صبگاهی بیماری روماتیسم مفصلی كمك می كند و بهبودی زخم را مخصوصاً بعد از جراحی، تسریع می كند.
* ید پانتوتنیك به كاهش لیپید خون (چربی، كلسترول، تری گلیسریدها) كمك كرده و پدیدة سمیت زدایی را تسریع می كند.
منابع غذایی
اسید پانتوتنیك از ریشة یونانی پانتوز (Pantos) به معنی «هركجا» گرفته شده است و این نام به خاطر این است كه این ماده در انواع مختلف مواد غذایی یافت میشود. مقدار زیادی از ویتامین "ب-۵" در طی تهیه فرآورده های غذایی از بین می رود. بنابراین گوشت تازه، سبزیجات و تمام غلات تازه دارای ویتامین "ب-۵" بیشتری نسبت به غذاهای فریز شده یا كنسرو شده هستند.
بهترین منابع ویتامین "ب-۵" عبارتند از: مخمر آبجو، نان غلات و حبوبات، قارچ، كبد، لوبیای خشك و نخود، آووكادو، ماهی، مرغ، آجیل (فندق،گردو)، بادام زمینی، گل كلم، شیر و پنیر، سیب زمینی، پرتقال، موز و تخم مرغ.
اشكال دیگر
ویتامین "ب-۵" در بیشتر ویتامین های ب- كمپلكس وجود دارد.این ویتامین همچنین به صورت منفرد در "كلسیم پانتوتنات" نیز قابل دسترس است. این ماده ۹۲ درصد اسید پانتوتنیك و ۸ درصد كلسیم دارد. این ویتامین همچنین به صورت كپسولهای ۱۰۰، ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی گرمی در دسترس است.
موارد احتیاط
تداخل یا عوارض جانبی در مورد مصرف مكمل های ویتامین "ب-۵" شناخته نشده است. توصیه شده است كه ویتامین ب-۵ را همراه با سایر ویتامینهای "ب" مصرف كنید تا تعادل سیستم بدن شما در مورد ویتامین ب حفظ شود.
تداخل های احتمالی
هیچ تداخل شدیدی در مورد این ویتامین با ویتامین های دیگر، گیاهان و داروها شناخته نشده است.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید