چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ویتامین C


ویتامین C
ویتامین سی
(اسید اسكوربیك)
بدن شما قادر به ذخیرة ویتامین «سی» نیست. بنابراین برای حفظ سلامتی باید به طور مرتب روزانه به میزان كافی از این ویتامین استفاده كنید. ویتامین «سی» برای رشد و ترمیم بافت ها در همة قسمتهای بدن ضروری است. این ویتامین برای تشكیل كلاژن (كه یك پروتئین مهم در تشكیل پوست، بافت ترمیم یافته، تاندون، رباط ها و عروق خونی است) لازم است. علاوه بر اینها، بدن برای ترمیم زخم، نیاز به میزان زیادی ویتامین «سی» دارد. همچنین برای تشكیل و ترمیم غضروف. استخوان و دندان ویتامین "سی" ضروری است. میزان زیادی ویتامین "سی" در طی هر نوع پدیدة ترمیمی در بدن، شامل یك سرماخوردگی، عفونت، ییماری، صدمه یا جراحی مورد نیاز است. در این موارد شما نیاز بیشتری به ویتامین «سی» دارید. ویتامین «سی» همچنین به كاهش آسیب بدن ناشی از مواد شیمیایی سمی و آلوده كننده هایی نظیر داروها و دود سیگار، كمك می كند.
سیگاریها بیشتر به ویتامین «سی» نیاز دارند. تحقیقات نشان می دهد كه ویتامین «سی» در جلوگیری از سرطان مؤثر است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. این ویتامین، همچنین به نگهداری دید خوب با افزایش سن، كمك می كند.
موارد استفاده
ویتامین «سی» اثرات مثبت بسیار زیادی در بدن دارد كه شامل موارد زیر است:
* یادآوری عملكرد سیستم ایمنی بدن
* تقویت بدن در مقابل سرطان
* ضروری برای ترمیم زخم ها
* كمك به جلوگیری از آب مروارید
* افزایش كلسترول خوب (HDL)
* كاهش خطر بیماری قلبی
* كاهش فشار خون
* مفید در درمان آلرژی
* مقابله با اسپاسم ناشی از آسم
* نگهداری سلامت عروق خونی
* كمك به تقویت باروری مرد
* تقویت بدن در مقابل مشكلات و عوارض دراز مدت دیابت.
* كمك به بدن در مقابل سوختگی ناشی از خورشید و اثرات آن.
* كمك به درمان خونریزی لثه، كبود شدگی و ورم مفاصل.
* كمك به درمان ورم مفاصل و دیگر بیماری های التهابی.
اگر شما فرآورده های گوشتی مانند سوسیس، خوك و هات داگ زیاد استفاده می كنید باید بدانید كه ویتامین «سی» مانع از تشكیل نیتروزآمین كه یك عامل ایجاد سرطان است میشود. بنابراین عقیده خوبی است كه به همراه مصرف فرآورده های گوشتی از مكمل های ویتامین "سی" نیز استفاده كنیم.
منابع غذایی
ویتامین "سی" در بسیاری از میوه جات و سبزیجات وجود دارد. مواد غذایی كه غنی از ویتامین "سی" هستند شامل آب پرتقال، فلفل سبز، هندوانه، خربزه، گریب فروت، گرمك، توت فرنگی، انبه، گل كلم، آب گوجه فرنگی، كلم فندقی، گل كلم،‌كاهو. ویتامین «سی» همچنین در برگ های سبز پخته شده یا خام (كلم، اسفناج)، گوجه فرنگی تازه و سیب زمینی، كدو تنبل، تمشك، و آناناس. ویتامین سی به نور، هوا و گرما حساس است. خوردن سبزیجات خام و یا مختصری پخته شده جذب ویتامین "سی" شما را افزایش می دهد.
اشكال دیگر
شما می توانید هم از فرم طبیعی و هم فرم ساختگی ویتامین "ٍی" كه اسید اسكوربیك نامیده میشود و به اشكال گوناگونی از مكمل ها وجود دارد، استفاده كنید شكل های رایج آن به صورت قرص، كپسول پودرهای كریستاله، قرص های جوشان و به شكل مایع وجود دارد. شما می توانید قرص های ۲۵ میلی گرمی تا ۱۰۰ گرمی را خریداری و استفاده كنید. در صورتی كه اسید اسكوربیك معده شما را اذیت می كند. می توانید ویتامین «سی» است كه ظاهراً بدن آن را بهتر جذب می كند. تستهای آزمایشگاهی نشان داده است كه این مدعی حقیقت ندارد و ویتامین «سی» معمولی نیز به خوبی قابل جذب است.
نحوة مصرف
ویتامین «سی» در بدن ذخیره نمیشود، بنابراین باید به طور مرتب استفاده شود. بهترین روش مصرف مكمل ها همراه با غذا ۲ تا ۳ بار در روز با میزان مناسب است. میزان مجاز مصرف روزانة (RDA) ویتامین "سی" ۶۰ میلی گرم برای بزرگسالان، ۷۰ میلی گرم برای خانم های حامله، ۹۵ میلی گرم برای زنان شیرده، ۱۰۰ میلی گرم برای سیگاریها، ۴۰ میلی گرم برای بچه های جوانتر و ۵۰ میلی گرم برای بچه های بزرگتراست. بعضی از تحقیقات ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم ویتامین "سی" ۲ بار در روز براز بزرگسالان توصیه می كند تا بیشترین اثر را داشته باشد. در صورتی كه مصرف بیشتر از ۱۰۰۰ میلی گرم در روز دارید قبل از مصر فبل پزشك مشورت كنید.
موارد احتیاط
ویتامین سی" سمی نیست. مصرف زیاد آن (بیشتر از ۲۰۰۰ میلی گرم روزانه) باعث اسهال نفخ و آشفتگی معده میشود.اگر هرگونه مشكل كلیوی دارید قبل از مصرف ویتامین "سی" با پزشك مشورت كنید.
تداخل های احتمالی
ویتامین "سی" در بدن دارای اثرات زیر است:
* افزایش جذب آهن از غذا و مكمل های آهن یا مولتی ویتامین ها یا مكمل های معدنی.
* كاهش جذب مسن.
* ایجاد اختلال در آزمایش خون برای ویتامین ب-۱۲. اگر شما آزمایش خون دارید و ویتامین «سی» زیادی مصرف كرده اید با پزشك مشورت كنید.
* تداخلی شیدی با هیچ دارو یا گیاهی در مورد این ویتامین شاخته نشده است.
* ویتامین «سی» به وسیله كبد برای سمیت زدایی داروها و دیگر مواد شیمیایی استفاده میشود. اگر شما داروی طبی به طور مرتب استفاده می كنید قبل از مصرف هرگونه مكمل ویتامینی با پزشك مشورت كنید.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید