جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تیم منتخب لیگ قهرمانان اروپا فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ از نگاه یورگن کلینزمن


تیم منتخب لیگ قهرمانان اروپا فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ از نگاه یورگن کلینزمن
٭ یورگن کلینزمن، سرمربی تیم ملی آلمان میزبان جام جهانی ۲۰۰۶ یازده مرد برتر لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ و مربی برتر این رقابت‌ها را معرفی نموده است. حضور چهار انگلیسی و تنها یک آلمانی در این لیست جالب توجه می‌باشد. مردان انتخابی کلینزمن و دلایل انتخابشان را می‌خوانیم.
دروازه‌بان پیتر چک از چلسی
٭ وی در طول فصل در سطح عالی ظاهر شد. حضور پررنگ و اراده‌اش همیشه تأثیرگذار باقی ماند. وی همیشه ۴ مدافع جلوئی خود را مستحکم‌تر می‌کرد. چک، مجموعه‌ای از بهترین بازیکنان و مهمترین ضربه‌های فصل را مهار نمود و من نوع برخوردش با مدافعان تیم و راهنمائی‌شان را بسیار ستایش می‌کنم. حرکات بدن پیتر فوق‌العاده بودند. همیشه مثبت و بااعتماد به‌نفس ظاهر می‌شود و این تلقی را به همبازی‌هایش نیز منتقل می‌کرد.
مدافع راست مارکوس کافو از میلان
٭ کماکان خود را در بالاترین حد ممکن نگاه داشت. بعضی‌ها می‌گویند به آخر دوران حرفه‌ای خود رسیده، اما هر بار که به میدان می‌آید، همه را متعجب می‌کند و بهتر از گذشته ظاهر می‌شود. هنوز بسیاری از مناطق میدان را تحت پوشش قرار می‌دهد. روی خط فوق‌العاده حرکت می‌کند و سانترهایش کلیدی هستند. کافو یکی از سرمایه‌های بزرگ میلان در لیگ قهرمانان اروپا بود. وی هنوز یک سر و گردن بالاتر از همه مدافعان راست کنونی جهان است که خودش حیرت‌انگیز به‌شمار می‌رود.
مدافع وسط جیمی کره‌گر از لیورپول
٭ تماشای بازی جیمی در طول فصل دلپذیر بود و می‌دیدیم چگونه بازی به بازی و هفته به هفته بهتر می‌شود. وی در لیگ قهرمانان اروپا مقابل بهترین‌های این قاره فوق‌العاده ظاهر شد. حریفان او اکثراً بزرگ بودند، اما وی بزگتر از آنها نشان داد. کره‌گر یکی از چهره‌های غیرمنتظره فصل پیش لیگ قهرمانان اروپا بود.
مدافع وسط جان تری از چلسی
٭ یک مدافع بزرگ که در بازی هوائی بی‌نهایت تسلط دارد و خطرناک ظاهر می‌شود. در ضربات ایستگاهی نقش کلیدی ایفاء می‌کند و حضورش طی ضربه‌های کرنر و آزاد چلسی در ذهن همه مانده است. شخصیت بازی وی در فصل پیش، بسیار بالا رفت و قامت یک رهبر راستین را یافت. تری مرد کلیدی چلسی بود، یک کاپیتان بزرگ، یک مدافع سرسخت.
مدافع چپ اشلی کول از آرسنال
٭ اعتقاد دارم اشلی کول از قابلیت‌های بسیار بالائی برخوردار است. تعداد مدافعان راست پائی که بتوانند مانند وی در این حد بازی کنند، زیاد نیست. می‌توانید کول را با روبرتو کارلوس مقایسه کنید، در حالی که روبرتو کارلوس در فصل پیش با رئال‌مادرید درخششی نداشت، اشلی به‌ رغم همه مسائل خارج از میدان نشان داد یک مدافع راست مدرن فوتبال باید چه ویژگی‌هائی داشته باشد.
هافبک راست جونینیو پرنامبوکانو از املپیک لیون
٭ المپیک لیون یکی از غیرمنتظره‌ترین تیم‌های لیگ قهرمانان اروپا بود و تا مرحله یک‌چهارم نهائی پیش رفت و بازی‌های درخشانی به نمایش گذاشت. جونینیو برای من ستاره لیون بود. قابلیت‌های فردی او انکارناپذیر بودند و در حرکات تیمی هم نقش کلیدی را بازی کرد.
هافبک وسط استیون جرارد از لیورپول
٭ وی یکی از جدال‌برانگیزترین بازیکنان فصل از ابتدا تا انتها باقی ماند و نمایش خود را با آنچه در فینال لیگ قهرمانان اروپا انجام داد، کامل کرد.
وی را جلوتر از فرانک لامپارد قرار دادم. به یک دلیل ساده، جراد با لیورپول به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید. تماشای لامپارد دلنشین بود. وی گل‌های فوق‌العاده‌ای هم به ثمر رساند، اما حرف آخر را استیو جراد زد، نه لامپارد.
هافبک وسط میشائیل بالاک از بایرن‌مونیخ
٭ میشائیل بالاک هنوز آنچنان که شایسته نامش است، مورد تحسین قرار نگرفته. اگر بایرن‌مونیخ رو در روی چلسی قرار نمی‌گرفت، احتمالاً به مراحل بالاتر صعود می‌کرد و بالاک نمایش بهتری نشان می‌داد. وی در صعود بایرن‌مونیخ نقش اساسی را برعهده داشت، ولو آنکه سناریوی آنها تا انتها ادامه نیافت، در بوندس‌لیگا که بایرن با ۱۴ امیتاز اختلاف نسبت به تیم دوم یعنی شالکه قهرمان شد نیز، میشائیل کاپیتان بزرگی بود. وی می‌تواند امید بزرگ آلمان در جام‌جهانی ۲۰۰۶ باشد.
هافبک چپ فیلیپ کوکو از آیندهوون
٭ یک بازیکن محشر با توانائی‌های فردی که تأثیر شگرفی در توفیق پی.اس. آیندهوون در لیگ قهرمانان اروپا داشت. فکر نمی‌کنم کسی پیش‌بینی می‌کرد، آیندهوون تا مرحله نیمه نهائی لیگ قهرمانان صعود کند و تجربه فیلیپ کوکو در این تیم سرنوشت‌ساز شد. آیندهوون بدون او هرگز تا این مرحله بالا نمی‌آمد. نمایش کوکو در این پیکارها همه را حیرت‌زده کرد.
مهاجم آندر شوچنکو از میلان
٭ احتمالاً بهترین مهاجم کنونی جهان است. شوا، سال‌ها می‌شود که در آن بالا به سر می‌برد، نه تنها با میلان و رساندن این تیم به فینال قهرمانان اروپا بلکه در تیم ملی اوکراین که به سوی جام‌جهانی پرواز کرده است. اگر اوکراین در جام‌جهانی ۲۰۰۶ حضور یابد، به مدد آندری شوچنکو می‌تواند غیرمنتظره رقابت‌ها باشد.
مهاجم رونالدینیو گائوچو از بارسلونا
٭ تماشای بازی وی لذت‌بخش و مفرح است. هرگز حدس نمی‌زنید چه خواهد کرد و فکر نمی‌کنم گاهی خودش هم بداند چه می‌کند! وی چند تا از بهترین گل‌های لیگ قهرمانان اروپا را به ثمر رساند. یکی از دلایل انتخاب رونالدینیو را استمرارش در طول فصل می‌دانم. بارسلونا بدون او قهرمان لالیگا نمی‌شد. اگر رونالدینیو و آندری شوچنکو پاسپورت آلمانی بگیرد، من را خوشحال خواهند کرد!
سرمربی رافا بنی‌تز از لیورپول
٭ باید مردی که جام‌قهرمانی لیگ اروپا را به چنگ آورده انتخاب کنید و در این مورد هرگز شک نکنید.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید