سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

کسالت


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
ـ کسالت بیش از پنج روز ادامه داشته باشد.
ـ دل درد یا تغییر در عادت دفع مدفوع وجود دارد.
ـ دفع ادرار دردناک یا سخت است، ترشح از دستگاه اداری دیده می‌شود.
ـ کسالت نشانه چیست؟
احساس بدون دلیل ناخوشی اغلب نشانه وجود بیماری است. وقتی دچار کسالت می‌شوید، وجود علائم مشخص کننده دیگر بیماری را معلوم می‌کند. کسالت فقط احساس مبهم ناراحتی است و پزشک باید تمام بدن را معاینه کند تا علت آن را بیابد.
حمله ناخوشی ممکن است ناشی از تنش روانی زیاد یا کار زیاد و استراحت کم باشد. اگر همیشه گرفته و بدون تحرک هستید، دچار افسردگی می‌شوید. یا ممکن است غذای مناسب نمی‌خورید و مواد مغذی کافی به بدنتان نمی‌رسد. شاید هم به قدر کافی نخوابیده‌اید.
عفونت‌های باکتریائی و ویروسی هم اغلب ایجاد کسالت می‌کنند. یک عفونت پنهان مثل التهاب مزمن سینوس‌‌ها یا عفونت‌ دندان دیر خود را آشکار می‌کنند، ولی احساس ناخوشایندی به شما می‌دهند.
کم‌خونی هم می‌‌تواند علت کسالت باشد، مخصوصاً اگر احساس ضعف یا گیجی می‌کنید. زنانی که قاعدگی‌های شدید دارند و افراد سالمند بیشتر مستعد این حالت هستند.
کم‌کاری غده تیروئید هم ایجاد کسالت می‌کند. در این حالت، احساس ضعف می‌کنید، بیش از حد می‌خوابید، اضافه وزن پیدا می‌کنید، نظم قاعدگی دچار اختلال می‌شود، و احساس سرما می‌کنید.
گرفتاری‌های قلبی و ریوی هم کسالت همراه با درد ققسه سینه یا تنگی نفس ایجاد می‌کنند. ناهنجاری‌های رود ـ از ویروس‌های معدی گرفته تا تومورها ـ دفع مدفوع را مختل کرده و کسالت می‌آورند. عفونت‌های مجاری ادرار، بیماری التهابی لگن، و بدکاری پروستات نیز علاوه بر کسالت، سوزش ادرار هم دارند.
ـ درمان کسالت
استراحت کنید. شاید فقط احتیاج به کمی تفریح دارید. بار آخری را که به مسافرت یا گردش رفته‌اید به یاد دارید؟ به سینما یا پارک بروید و از تفریحات مورد علاقه‌تان سود ببرید.
خوب غذا بخورید. به‌طور منظم غذاهای مناسب بخورید. خوردن روزانه قرص مولتی ویتامین هم به رفع کسالت کمک می‌کند. داشتن رژیم غذائی سالم برای احساس سلامت ضروری است.
آهن بخورید. خوردن قرص کمکی آهن کمکی آن را در بدن جبران می‌کند. اگر سنتان بالاست ویتامین B۱۲ هم لازم دارید. کم‌خونی ناشی از کمبود آهن یا ویتامین B۱۲ می‌تواند علامت گرفتاری شدیدتری مثل خونریزی داخلی، زخم یا سرطان باشد. کم‌خونی خود را حتماً به پزشک اطلاع دهید.
ورزش کنید. ورزش از نظر روانی و جسمانی حالتان را بهتر می‌کند. انجام مرتب ورزش مورد علاقه از بروز کسالت جلوگیری می‌کند.
دمای بدن را اندازه‌ بگیرید. تب نشانه وجود عفونت در جائی از بدن است. پزشک آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز ‌می‌کند.
نزد پزشک بروید. اگر دلیلی برای کسالتتان نمی‌یابید، پزشک سر تا پای شما را معاینه کرده و در صورت وجود بیماری دیگری، درمان مناسب تجویز می‌کند.
نگران نشوید. هیچ‌گاه کسالت خود را نادیده نگیرید، ولی خود را هم نگران بدترین علت نکنید. بعضی افراد با احساس کمی کسالت به فکر سرطان یا چیزی بسیار بد می‌افتند، در حالی که این موارد بسیار نادر است.


همچنین مشاهده کنید