سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

عرق سرد


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
ـ هر شب دچار عرق سرد می‌شوید.
ـ فکر می‌کنید اضطراب علت عرق سرد است.
ـ بیماری کم‌خونی داسی شکل یا بیماری گرفتار‌کننده دستگاه ایمنی وجود دارد.
ـ اگر عرق سرد همراه با قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب است، این را یک حالت اورژانس بدانید.
- عرق سرد نشانه چیست؟
خیس از عرق در رختخواب می‌لرزید، احساس سرما می‌کنید، و احتمالاً وضعیت غم‌انگیزی دارید.
به احتمال زیاد، ویروسی مانند آنفلونزا یا مونونوکلئوز شما را به این روز درآورده است. عفونت‌های جدی‌تر مثل سل یا ایدز هم ممکن است عرق سرد ایجاد کنند.
اما احتمال دارد که عرق سرد به‌خاطر اینها نباشد و فقط در اثر فشار زیاد روانی یا اضطراب گرفتار این عرق شده باشید.
غیر از هیجانات زیاد، درد شدید ـ مثل سردرد میگرنی ـ هم می‌تواند ایجاد عرق سرد کند. آدرنالین ترشح شده در اثر یک موج درد غدد عرق را باز کرده و رگ‌‌های خونی پوست را منقبض می‌کند و به این ترتیب باعث عرق سرد می‌گردد.
آدرنالین تنها هورمن باعث عرق سرد نیست. استروژن، و فقدان آن، هم در ایجاد عرق سرد نقش دارد. اگر زنی نزدیک به دوران یائسگی هستید، ممکن است با گرگرفتگی به خواب بروید و غرق در عرق سرد ناشی از آن بیدار شوید. در واقع عرق سرد شبانه در برخی زنان تنها علامت شروع یائسگی است.
هورمون انسولین هم ممکن است باعث عرق سرد شود. اگر مبتلا به دیابت (کمبود ترشح انسولین) هستید، عرق سرد را هنگامی که قند خون پائین می‌افتد احساس کرده‌‌اید.
بالاخره، عرق سرد گاهی علامت یک فوریت پزشکی است. ممکن است نشانه‌ گرفتاری شدید قلب یا عروق باشد که احتمالاً قبل از آن درد قفسه سینه داشته‌اید. (در موارد نادر، عرق سرد اولین علامت حمله قلبی است) عرق سرد گاهی نشاندهنده کاهش فشار خون ناشی از شوک کمبود خون، شاید در اثر خونریزی داخلی یا پاره شدن یک رگ، است.

- درمان عرق سرد
چون عرق سرد اغلب ناشی از گرفتاری‌های دیگر است، نیازی به درمان جداگانه ندارد. با درمان علت اصلی، عرق سرد نیز برطرف می‌شود.
آزمایش کنید. اگر پزشک شما تشخیص دهد که عفونت علت عرق سرد شماست، آزمایش‌های پزشکی عامل عفونی را مشخص خواهد کرد و پزشک با تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب آن را از بین می‌برد.
اگر تشخیص بیماری مونونوکلئوز داده شد، مایعات زیاد بنوشید، غذای متناسب بخورید، و خود را خسته نکنید. همچنین در طی درمان از ورزش‌های تماسی بپرهیزید، چون ممکن است کبد یا طحال متورم پاره شود.
آرامش داشته باشید. اگر فکر می‌کنید عرق سرد شما ناشی از اضطراب است، در مراجعه به پزشک درنگ نکنید. (به بخش اضطراب مراجعه کنید.)
سردرد میگرنی را آرام کنید. اگر مسکن‌های بدون نسخه مثل آسپیرین، استامینوفن، یا ایبوپروفن درد را تسکین نمی‌دهند، پزشک داروهای دیگری برای تسکین سر درد میگرن و جلوگیری از حملات آن تجویز می‌کند.
استروژن بدن را تنظیم کنید. اگر فکر می‌کنید یائسگی علت عرق سرد شماست، از پزشک خود راه درمان مناسب آن را بخواهید. او ممکن است راه هورمون درمانی را توصیه کند. (روش‌های دیگر در بخش گرگرفتگی گفته شده است.)


همچنین مشاهده کنید