سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

حملهٔ صرع


حملهٔ صرع
- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- دیگران می‌گویند که هشیاری خود را از دست داده بودید.
- دچار گم‌گشتگی و گیجی شده‌اید.
- کنترل مثانه و روده را از دست داده‌اید.
- دیگران می‌گویند دچار تشنج شده بودید.
- دیگران می‌گویند که چند دقیقه رفتار عجیب و غریب داشته‌اید.

- حملهٔ صرع نشانهٔ چیست؟
از فردی که دچار حملهٔ صرع می‌شود انتظار می‌رود هشیاری خود را از دست بدهد، به زمین بفتد، دهانش کف کند، و دست‌‌ها و پاهایش با تشنجی غیر قابل کنترل دچار پرش شوند. اما تمام حمله‌های صرع این‌گونه نیستند.
انواع دیگری از صرع نیز وجود دارد، برخی به قدری جزئی که فقط چند ثانیه فراموشی است و بعضی دیگر به‌قدری بزرگ که چند دقیقه تشنج به‌دنبال دارد.
صرع نشانهٔ این است که سلول‌های عصبی مغز تعداد زیادی تکانهٔ الکتریکی را با هم ارسال می‌کنند. فراوانی این تکانه‌ها فعالیت مغز را به‌طور موقتی بر هم می‌زند. این کار مثل بالا رفتن قدرت برق در سیم‌کشی خانه است. برق زیادی فیوز را پرانده و باعث خاموش شدن چراغ‌ها می‌گردد. وقتی برق زیادی در مغز جریان پیدا کند، ممکن است دچار عدم هشیاری شوید، کنترل ماهیچه‌ها را از دست بدهید، یا رفتار عجیب و غریب پیدا کنید.
حملهٔ صرع ممکن است در اثر یک عفونت مثل التهاب مننژ یا مغز، یک انگل مثل کرم، کدو، تب بالا، اعتیاد به الکل یا مواد مخدر، بیماری آلزایمر، سکته، یا تومور مغزی باشد. ولی اغلب علت آن نامعلوم باقی می‌ماند.

- درمان حملهٔ صرع
حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد حملات صرع با داروهای ضد صرع بدون برجای گذاشتن عارضه‌ای درمان می‌شوند. اما گاهی این حمله نشانهٔ یک گرفتاری عمده در مغز است و باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کرد.
چون علائم اولیه حمله نادر است، پزشک کمتر می‌تواند جلو حملهٔ اول را بگیرد، ولی بعد از آن، با روش‌های مختلفی می‌توان از بروز حملات بعدی جلوگیری کرد.
به اندازهٔ کافی بخوابید. کمبود خواب در برخی افراد مبتلا به صرع ایجاد حمله می‌کند. لااقل شش تا هشت ساعت در شب بخوابید.
از الکل دوری کنید. الکل اثری شیمیائی بر مغز دارد که باعث حملهٔ صرع می‌گردد. بهترین راه جلوگیری آن هم نخوردن الکل است.
داروهایتان را بخورید. امروزه داروهای ضد صرع زیادی وجود دارد که در بیشتر موارد از بروز حملات جلوگیری می‌کنند. اما بدون موافقت پزشک خوردن دارو را ترک نکنید، چون حتی اگر چندین ماه با خوردن دارو حمله نداشته‌اید، بعد از قطع دارو ممکن است دوباره دچار حمله شوید.
رانندگی نکنید. اگر حتی یک بار دچار حملهٔ صرع شده‌اید، بدون اجازه پزشک هرگز رانندگی نکنید. این کار برای خود و دیگران خطراتی در بردارد.
تنها شنا نکنید. شنا کردن به ‌تنهائی کار خطرناکی است، چون ممکن است دچار حمله شوید. حتی در مواردی غرق شدن در وان حمام به‌علت روی دادن حمله دیده شده است. همیشه با کس دیگری شنا کنید و در مطمئن شوید که وقت حمام کردن کسی برای کمک در نزدیکی شماست.

- کمک به فرد گرفتار حملهٔ صرع
گرچه بیشتر حملات صرع کمتر از سه دقیقه طول می‌کشند، زمان تشنج فرد گرفتار بسیار طولانی به‌نظر می‌رسد. در این حال موارد زیر را رعایت کنید.
دست‌پاچه نشوید. فرد دچار حمله معمولاً بر زمین می‌افتد. اگر قل از آن متوجه شدید، او را به آرامی بر جای نرمی دراز کنید. سپس اطراف او را از اشیاء مختلف مثل صندلی و میز خالی کنید. یک حوله، بالش، یا دست‌هایتان را زیر سرش بگذارید. تا آسیبی به آن وارد نشود. سرش را به عق بخوابانید تا گردنش به حالت کشیده درآید، این کار نفس کشیدن او را راحت‌تر می‌کند.
به زبانش کاری نداشته باشید. بر خلاف آنچه شابع است، گذاشتن چیزی بین دندان‌های بیماری برای جلوگیری از گازگرفتن زبان لزومی ندارد. وقتی کسی دچار تشنج است، ماهیچه‌های آرواره‌ٔ او گرفته و منقبض شده و دندان‌ها را به هم فشرده‌اند. اگر بخواهید انگشت لای دندان‌هایش بگذارید آن را گاز می‌گیرد و اگر چیز سفتی بگذارید ممکن است دندا بشکند. بنابراین ممکن بهتر است کاری به آن نداشته باشید. اگر زبان را گاز بگیرد کمی خون از دهان می‌آید که ممکن است شما را بترساند، اما به یاد داشته باشید که گاز گرفتگی زبان خوب می‌شود، ولی شکستگی دندان برای همیشه می‌ماند.
او را به بغل بخوابانید. بعد از اینکه حملهٔ صرع رفع شد، بیمار را به پهلوی چپ بخوابانید تا ترشحات دهانش به بیرون بریزد نه به درون شش‌ها.


همچنین مشاهده کنید