سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

تغییر خلق


تغییر خلق
- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- تغییر خلق غیر قابل پیش‌بینی و نامتناسب با موقعیت است.
- تغییر خلق غیر قابل کنترل است.
- گاهی دوره‌های شادی شدید و بعد از آن، افسردگی شدید دیده می‌شود.
- برنامهٔ خواب نیز به هم خورده است.

- تغییر خلق نشانه چیست؟
فرد گرفتار مشکلات رفتاری مانند یک جاده ناهموار است. گاهی زیادی شاد و گاهی زیاد غمگین می‌شود. رفتارش شدید، ناگهانی و غیر قابل کنترل است.

- درمان تغییر خلق
تغییر خلق‌های مزمن و شدید - مثل افسردگی مزمن یا حملات وحشت‌زدگی - اختلالات روانی هستند. این اختلالات هم مانند بیماری‌های جسمانی اهمیت دارند (در واقع، گاهی نتیجهٔ اختلالات جسمانی هستند، مثل نشانگان پیش از قاعدگی) و درست مانند آنها درمان می‌شوند.
نشانگان پیش از قاعدگی را بررسی کنید. تغییر خلق زنان ممکن است ناشی از نشانگان پیش از قاعدگی باشد که باعث هیجانات و ناراحتی‌های جسمانی ناشی از هورمون‌هاست. توصیه‌های زیادی برای رفع این ناراحتی شده است. متخصصات تغذیه خوردن مواد مغذی مثل کلسیم و ویتامین‌های C ,B و E، و برخی دیگر ورزش منظم مثل پیاده‌روی را مؤثر می‌‌دانند. در برخی موارد هم دارو تجویز می‌شود. اگر فکر می‌کنید تغییر خلق شما به این دلیل است، با پزشک خود مشورت کنید.
دارو بخورید. اگر پزشک تشخیص دهد که دچار اختلال رفتار هستید، احتمالاً داروی لیتیم برایتان تجویز می‌کند. کربنات لیتیم تغییرات رفتار را در بسیاری از این بیماران کاهش می‌دهد.
لیتیم درمانی باید آنقدر باشد که همواره مقدار دارو در خونتان موجود باشد. بنابراین، پزشک درمان را با مقادیر زیاد آن شروع کرده و به‌تدریج آن را کم می‌کند. در آغاز، ممکن است کمی عوارض جانبی، مثل خستگی، تهوع خفیف، تکرار ادرار، و لرزش خفیف دست‌ها داشته باشد، اما با تعیین مقدار درست مصرف دارو از بین می‌روند.
در مورد اعتیاد به این دارو هم نگران نباشید. کربنات لیتیم اعتیاد نمی‌آورد و مصرف طولانی آن اشکال ندارد.
رجوع کنید به: افسردگی؛ تغییر شخصیت.


همچنین مشاهده کنید