سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

سائیدگی پوست


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- سائیدگی پوست بیش از دو روز بعد از رفع عامل تحریک باقی مانده است.

- سائیدگی پوست نشانهٔ چیست؟
به‌تازگی متوجه شده‌اید که پیاده‌روی ورزش بسیار مفیدی است و به هیچ‌ وسیله‌ای هم نیاز ندارد و از دیروز شروع به آن کرده‌اید. اما اشتیاق شما کوتاه مدت، چون امروز قسمت داخلی رانتان چنان قرمز و سائیده شده است که راه رفتن را مشکل کرده است.
پیاده‌روی تنها چیزی نیست که ایجاد پوست رفتگی می‌کند. هر فعالیتی که باعث تکرار سایش پوست دو ناحیه بر هم شود، به سائیدگی آنها منجر می‌شود و وجود رطوبت، چه از عرق باشد چه از باران، آن را تشدید می‌کند. جاهای شایع سائیدگی پوست عبارتند از طرف داخلی ران‌ها، زیر بازوها، و زیر پستان‌ها. جاهائی هم که لباس پوست را می‌ساید، مثل زیر کمربند یا کرست تنگ، نیز دچار سائیدگی پوست می‌شود.
سائیدگی پوست معمولاً ناگهانی و با احساس درد گزنده یا سوزش خود را نشان می‌دهد. اگر کاری را که باعث سائیدگی شده است متوقف نکنید، پوست ملتهب شده از بین می‌رود و ناحیهٔ آزرده شروع به ترشح می‌کند.
هر کسی دچار سائیدگی پوست شده است، اما این گرفتاری در افراد چاق و ورزشکاران، مخصوصاً اگر لباس ورزشی آنها مرتب شسته نشود، شایع‌تر است.

- درمان سائیدگی پوست
در بیشتر نقاط بدن سائیدگی پوست چیز مهمی نیست و به‌آسانی درمان یا از آن جلوگیری می‌شود.
به پوست استراحت بدهید. وقتی پوست سائیده شود، مدتی طول می‌کشد تا التیام یابد. فعالیتی را که باعث سائیدگی شده است کنار بگذارید، پوست ظرف یکی دو روز خوب می‌شود.
اصطکاک را کم کنید. با زدن کمی پودر به پوست جاهائی که زیاد دچار سائیدگی می‌شوند - مثل داخل و کشالهٔ ران و زیر بازو و پستان - مالش آنها را بر هم کم کنید. پمادهائی مثل وازلین، اکسید روی، و کورتیزون هم باعث سرخوردن آنها بر هم می‌شود. در نواحی پرمو استفاده از پمادهای روغنی ممکن است فولیکول‌ها را بسته و تحریک را بیشتر کند. بنابراین، استفاده از کرم و محلول مناسب‌تر است.
لباس گشاده بپوشید. لباس‌های نخی کمی گشاد برای نواحی مستعد سائیدگی مناسب‌تر است. لباس‌های ورزشی تنگ باید از الیاف طبیعی باشند تا عرق را جذب کرده و از پوست دور کند. بعضی لباس‌های ورزشی بسیار خوب از موادی مصنوعی ساخته شده‌اند که مانند مواد طبیعی به پوست امکان تنفس می‌دهند. مهم این است که لباسی بپوشید که هوا از میان آن عبور کند و رطوبت بدن تبخیر شود.
با قارچ مبارزه کنید. پوست سائیدگئی که بیش از دو روز باقی بماند ممکن است دچار عفونت قارچی شود. در این مورد تشخیص و درمان را به پزشک واگذار کنید. چون استفاده از داروهای ضدقارچ در جائی که گرفتار مشکل دیگری است باعث تحریک بیشتر آن می‌شود.
کمتر عرق کنید. اگر سائیدگی پوست ناشی از عرق کردن زیاد است، با آن مبارزه کنید. (به بخش بوی بدن، و عرق کردن مراجعه کنید.)


همچنین مشاهده کنید