سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

تغییر رنگ پوست


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- نواحی بزرگی از پوست رنگ غیرعادی پیدا کرده است.
- رنگدانه‌های طبیعی پوست از بین رفته‌اند.

- تغییر رنگ پوست نشانهٔ چیست؟
برخی افراد دوست دارند مانند سایرین شنا کنند، اما ناچارند همیشه پیراهن آستین بلند، جوراب تیره، شال گردن و دستکش بپوشند و کلاه بزرگی بر سر بگذارند، چون چند دقیقه در معرض آفتاب قرار گرفتن باعث ظاهر شدن لکه‌های سفیدی بر پوستشان می‌شود.
اینها دچار پیسی هستند که یک گرفتاری شایع و بی‌خطر است و در اثر از بین رفتن رنگدانه‌های پوستی توسط دستگاه دفاعی بدن روی می‌دهد.
همهٔ تغییر رنگ‌های پوستی به این شدت نیستند. یکی دیگر از انواع تغییر رنگ پوست زرد شدن آن است. این نیز چندین علت دارد. در افراد مسن، با نازک شدن پوست و جمع شدن لایه‌ای چربی در زیر آن ته رنگ زردی در پوست دیده می‌شود.
اگر عادت دارید زیاد هویج یا مواد دیگری که بتاکاروتن دارند بخورید، پوستتان ممکن است زرد شود. برخی بچه‌ها هم به‌علت خوردن زیاد غذاهای گیاهی مخصوص کودکان دچار زردی پوست می‌شوند.
وقتی زردی تمام بدن (یرقان) به‌دنبال علائم شبیه آنفلوانزا ظاهر شود، مشکلی جدی‌تر مثل التهاب کبد، گرفتاری کیسهٔ صفرا، یا سیروز کبدی روی داده است. یرقان وقتی دیده می‌شود که بیلیروبین (مواد زائد بدن که توسط کبد تولید شده و دفع می‌شود) در جریان خون پس زند. این ماده سمی تمام پوست را به رنگ زرد در می‌آورد، ولی اول رنگ چشم‌ها را زرد می‌کند.
در موارد کمتر، واکنش بدن برخی داروهای قلبی ممکن است به پوست ته رنگ آبی بدهد. و در موارد بسیار نادر، سرطان پوست از سطح بدن به درون گسترش یافته و تغییر رنگ سراسری از قهوه‌ای تا سیاه ایجاد می‌کند.

- درمان تغییر رنگ پوست
اگر در اثر تماس زیاد با آفتاب پوستتان قرمز شده است، متوجه می‌شوید که بیش از حد بیرون از خانه بوده‌اید. اما سایر انواع تغییر رنگ پوست را باید علت‌یابی و گاهی درمان کرد.
نوردرمانی کنید. یک روش درمانی برای پیسی PUVA است. در این روش، مصرف داروی پسورالن و قرار گرفتن در برابر نور فرابنفش A با هم تولید رنگدانه‌های پوستی را تحریک می‌کنند.
غذای خرگوشی نخورید. برطرف کردن زردی ناشی از زیادی بتاکاروتن نخوردن هویج است. بتاکاروتن مانند ویتامین A سمی نیست (در بدن مقداری بتاکاروتن به ویتامین A تبدیل می‌شود). کم کردن مصرف بتاکاروتن زردی آن را از بین می‌برد.
نزد پزشک بروید. اگر یرقان دارید، علت اصلی آن را باید پزشک تشخیص دهد و درمان کند. هر تغییر دیگر رنگ پوست را نیز به پزشک نشان دهید. اگر داروی قلبی عامل آبی شدن پوست باشد، پزشک مقدار مصرف یا نوع آن را عوض خواهد کرد.
رجوع کنید به: یرقان


همچنین مشاهده کنید