سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

خارش پوست


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- خارش با خوردن یک دارو شروع شده است.
- خارش شدید است یا بیش از دو روز طول کشیده است، مخصوصاً اگر در خانواده سابقهٔ بیماری قند یا بیماری کلیه وجود دارد.

- خارش پوست نشانهٔ چیست؟
تقریباً هر کسی گاهی خارش پوست دارد، ولی بعضی همیشه خود را می‌خارانند. خارش از نشانه‌های برجستهٔ آلرژی و اغلب نشانهٔ آن است. خاراندن خارش ناشی از آلرژی اغلب باعث کهیر یا دانه‌های پوستی می‌شود.
بدترین حالت وقتی است که فرد مدام خود را می‌خاراند، ولی چیزی که دلیل آن را مشخص کند در پوست دیده نمی‌ود. در این موارد، پزشک به جستجوی علتی در درون بدن، مثل تنش روانی یا تولید بیش از حد یک هورمون، برمی‌آید.
دیگر علل شایع خارش عبارتند از نیش و گزش حشرات، انگل‌ها، خشکی پوست، و لباس نم‌دار یا تنگ.

- درمان خارش پوست
خاراندن پوست با ناخن خارش آن را بدتر کرده و مستعد عفونت می‌کند. خوشبختانه خاراندان تنها راه چاره برای رفع خارش پوست نیست.
پوست را خنک کنید. دوش آب سرد بگیرید. یا کمپرس آب سرد کنید. برای این کار حوله‌ای را در آب سرد فرو برده و پس از چلاندن به مدت پنج دقیقه روی ناحیهٔ خارش بگذارید. تبخیر آب حوله پوست را خنک کرده و خارش را از بین می‌برد.
پوست را آرام کنید. محلول‌های حاوی منتول یا کافور که بیحس‌کنندهٔ موضعی هستند اثر خنک‌کنندگی و آرامش‌بخشی بر پوست دارند و خارش را رفع می‌کنند.
حمام مخصوص بگیرید. حمام آب خنک یا ولرم با پودر جو دو سر و روغن حمام و سپس خشک کردن تن خارشی ناشی از خشکی پوست را از بین می‌برد.
ضدحساسیت بخورید. برای رفع خارش ناشی از گزش و نیش حشرات یا عوامل حساسیت‌زای دیگر به جای خاراندن یخ روی پوست بگذارید. سپس یک داروی ضدحساسیت بخورید. از داروهای موضعی ضدحساسیت مثل کرم دیفن‌هیدرامین یا فرآورده‌هائی مثل بنزوکائین استفاده نکنید، چون ممکن است با ایجاد واکنش آلرژیائی در پوست گرفتاری را دو چندان کنند.
کالامین بزنید. محلول کالامین برای رفع خارش‌های ترشح‌دار یا تاولی مثل بعد از تماس با پیچک سمی مؤثر است. اما اگر علت خارش نامعلوم یا ناشی از خشکی پوست است، اثر خشک‌کنندگی کالامین خارش را بیشتر خواهد کرد.
هوا را خنک کنید. گرما خارش را شدت می‌بخشد و واکنش‌های آلرژیائی را تشدید می‌کند. از آب داغ بپرهیزید، در معرض خورشید قرار نگیرید، و ورزش گرما‌زا نکنید.
لباس گشاد بپوشید. لباس گشاد نخی برای کسانی که مستعد خارش هستند بهتر است. لباس‌هائی که به انحناهای حساس بدن می‌چسبند، مثل مواد مصنوعی و پشم، خارش را ادامه می‌دهند. اگر ناچار به پوشیدن لباس پشمی هستید، زیر آن لباسی نخی یا ابریشمی بپوشید تا با بدن تماس پیدا نکند.
رجوع کنید به: کهیر، دانه‌های پوستی.


همچنین مشاهده کنید