سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

پرموئی


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- به‌طور ناگهانی موهای نرم و سیاه بر روی صورت، گردن و بدن پیدا می‌شود.
- قاعدگی از بین رفته یا صدا کلفت شده است.

- پرموئی نشانهٔ چیست؟
پسران جوان از اینکه کرک‌های پشت لبشان به سبیل سیاه تبدیل شده است شادمانند. ولی وقتی همین اتفاق برای دختران می‌افتد، بسیار ناراحت می‌شوند.
البته برخی زنان (و مردان) به‌طور طبیعی بیشتر از دیگران مو دارند. اما اگر زنی هستید که به‌طور ناگهانی موهای تیره به جای کرک‌های نرم را می‌گیرد، احتمالاً نوعی عدم تعادل هورمونی در شما پیدا شده است. این عدم تعادل ممکن است کاملاً طبیعی باشد. وقتی یائسگی شروع می‌شود، موهای روی صورت، گردن، یا شکم تیره‌‌تر و ضخیم‌تر می‌شوند.
در یائسگی، تخمدان‌ها تولید هورمون استروژن خود را، که به‌طور طبیعی اثر تستوسترون را خنثی می‌کند، کم می‌کنند. تستوسترون هورمون مسئول تغییرات بلوغ مردان از جمله پیدایش مو روی صورت، است. گرچه تسوسترون به‌عنوان هورمون مردانه شناخته شده است، اما در زنان هم مقداری از آن تولید می‌شود. وقتی سطح استروژن زنان شروع به پائین آمدن کند، فعالیت تستوسترون آنها بالا می‌رود که عادی‌ترین نیتجهٔ آن پرموئی لب بالاست.
غیر از یائسگی، عوامل دیگری هم بر سطح تستوسترون بدن اثر گذاشته‌ و پرموئی ایجاد می‌کنند. زنان جوانی که رژیم غذائی سخت می‌گیرند نیز ممکن است دچار عدم تعادل هورمونی شوند، تا جائی که تخمک‌گذاری متوقف شده و تولید تستوسترون افزایش یابد. روی لب بالا یا هر جای بدن این زنان موهای زبر شروع به رشد می‌کنند.
به‌علاوه، برخی داروها، مثل استروئیدها و داروهای کنترل فشار خون، نیز ممکن است سطح تستوسترون را در بدن بالا ببرند.
غیر از پرموئی، معمولاً علائم دیگری نیز برای عدم تعادل هورمونی دیده می‌شود. فقدان قاعدگی، بزرگ شدن ماهیچه‌ها بدون تغییر در ورزش، و کلفت شدن صدا همه علائمی هستند که به شما می‌گویند نزد پزشک بروید.

- درمان پرموئی
حتی اگر موهای زبر ناخواسته هم درآمده باشند، امکان لطیف کردن مجدد پوست وجود دارد.
داروهایتان را کنترل کنید. اگر داروی استروئید یا داروی کنترل فشار خون می‌خورید، پرموئی خود را به پزشک اطلاع دهید. او ممکن است آنها را جایگزین کند.
اسپیرونولاکتون بخورید. اگر هنوز قاعدگی دارید، پزشک ممکن است اسپیرونولاکتون، برایتان تجویز کند. این دارو با کنترل مقدار تستوسترون از رویش موهای تازه جلوگیری می‌کند.
قرص ضدحاملگی بخورید. خوردن قرص‌های ضدبارداری تولید تستوسترون توسط تخمدان‌ها را سرکوب کرده و از رویش موهای تازه جلوگیری می‌کند. این قرص‌ها را با تجویز پزشک باید مصرف کنید.
هورمون درمانی کنید. اگر دچار یائسگی شده‌اید، در مورد درمان جایگزینی هورمون سئوال کنید. این درمان عدم تعادل استروژن - تستوسترون را تصحیح کرده و رویش موهای ناخواسته را مانع می‌شود.
موها را بردارید. درمان داروئی و هورمونی از رشد موهای تازه جلوگیری می‌کنند. اما باید موهای درآمده را هم از بین برد. اگر فقط چند موی پراکنده روی چانه، نوک پستان، یا بالای ابرو دارید، می‌توانید آنها را بکنید. اما این کار ممکن است ریشهٔ مو را تحریک کرده و رویش مجدد آن را باعث شود.
موها را بی‌رنگ کنید. سال‌هاست که زنان موهای پشت لب خود را بی‌رنگ می‌کنند. اما پیش از مصرف این مواد رنگ‌بر، برای اطمینان از تحریک نشدن پوست آنها را روی پوست بازوی خود آزمایش کنید. مواد رنگ‌بر را به ابروهای خود نزنید.
موها را بتراشید. بر خلاف آنچه که بیشتر زنان می‌ترسند، تراشیدن موهای اضافی باعث رشد سریع‌تر و زبرتر مو نمی‌گردد. برای به‌دست آوردن نتیجهٔ خوب، موهای روی پوست صورت، دست، یا پا را با کف صابون، روغن بچه، یا خمیر ریش نرم کرده و با یک تیغ تیز آنها را در خلاف جهت رویششان بتراشید. سپس پوست را بشوئید و مرطوب کننده بزنید.
موها را بکنید. کندن موها با موم بیشتر از تراشیدن آنها دوام می‌آورد و با تکرار آن پوست و موهای بعدی نرم‌تر می‌مانند. موم گرم موهای درآمده را گیر انداخته و آنها را می‌کند. موم سرد که بر روی نوارهای کاغذی گذاشته شده است، برای کندن مو از نواحی کوچک مناسب‌تر است. راه استفادهٔ بدون درد از موم را از آرایشگاه یاد بگیرید.
موها را بسوزانید. برای از بین بردن موهای هر جای بدن، به جز اطراف نوک پستان و چشم‌ها، می‌توانید از کرم‌های موبر استفاده کنید. موهائی که باز در می‌آیند کمتر زیر هستند، ولی این مواد شیمیائی ممکن است پوست را تحریک کنند. قبل از مصرف کمی از آن را روی پوست بازو امتحان کنید. اگر پوست قرمز نشود، کرم را روی موها بزنید و با پارچهٔ نرمی آن را پاک کنید. سپس پوست را برای جلوگیری از سوزش، با حوله‌ای مرطوب بپوشانید.
ریشهٔ مو را بسوزانید. سوزاندن ریشهٔ مو با برق تنها راه مطمئن عدم رویش مجدد آن است. در این روش، جریان برق به فولیکول ریشهٔ مو فرستاده شده و آن را تخریب می‌کند. برای از بین بردن تمام موهای ناخواسته باید چندین بار این کار تکرار شود. این روش ممکن است باعث زخم یا درد شود. بنابراین، حتماً به مراکز مجهز و مجاز برای این کار مراجعه کنید.


همچنین مشاهده کنید