سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

درد ناخن پا


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- پوست اطراف ناخن قرمز و متورم است یا ترشح سبز یا زرد دارد.
- بیماری قند دارید.

- درد ناخن پا نشانهٔ چیست؟
ناخن پا بدشانس‌ترین اندام بدن است. اصلاً توجهی به آن نمی‌شود. در حالی که پول بسیار زیادی صرف زیبائی ناخن‌های دست می‌شود، عوض کردن گاه‌گاه جوراب‌ها برای ناخن پا یک جشن است. اما گاهی نیز این ناخن‌ها تلافی بی‌توجهی به آنها را در می‌آورند.
مثلاً ناخن‌ها گاهی در گوشت انگشتان فرو می‌روند. چه سرپا کار کنید و چه نشسته، در گوشت رفتن ناخن پا ناتوان‌‌کننده است.
سیاه شدن ناخن هم از علل دیگر درد ناخن پا است. (به بخش تغییر رنگ ناخن پا مراجعه کنید.)

- درمان درد ناخن پا
دانستن اینکه ناخن در گوشت فرو رفته است کافی نیست. باید درد آن را تسکین داد و ناراحتی را برطرف کرد.
ناخن را نرم کنید. گذاشتن پا در یک ظرف آب گرم و دو قاشق نمک اپسوم (سولفات منیزیم) به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ناخن و پوست را نرم می‌کند. می‌‌توان از محلول آب و بتادین هم استفاده کرد (اگر مبتلا به بیماری قند نیستید).
پوست را بردارید. وقتی ناخن‌ نرم شد، دست‌هایتان را خوب بشوئید و پوست را از روی ناخن کنار بزنید. اگر این کار دردناک است از پزشک کمک بگیرید.
پنبه بگذارید. بعد از جدا کردن ناخن و پوست، قطعهٔ کوچکی پنبهٔ تمیز بین آنها بگذارید تا ظرف چند روز ناخن رشد طبیعی خود را بکند و پوست التیام یابد.
چسب بزنید. اول چسب زخمی را نزدیک محل در گوشت‌رفتگی ناخن گذاشته و بعد پوست را از ناخن جدا کنید. چسب را طوری روی آنها بپیچید تا ناخن دیگر نتواند در پوست دوباره فرو رود. آزاد کردن پوست از ناخن به هر طریق گرفتاری را رفع می‌کند. سپس کمی مایع بیحس کننده موضعی به آن بزنید. هر روز چسب را عوض کنید تا زخم التیام یابد.
ناخن را کوتاه کنید. کوتاه کردن با احتیاط ناخن با ناخن‌گیر راه‌ دیگری برای جلوگیری از فرو رفتن بیشتر ناخن در گوشت است. پا را خوب بشوئید و با گذاشتن یخ بر روی ناحیهٔ آزاده به‌مدت چند دقیقه آن را بیحس کنید. حالا با احتیاط ناخن‌ در گوشت رفته را کوتاه کنید. با محلول بتادین آنجا را تمیز کنید. تا سه روز بعد روزی یک بار پا را در محلول آب گرم و نمک اپسوم بگذارید. اگر دوباره ناخن در گوشت فرو رفت یا انگشت قرمز و متورم شد، به پزشک اطلاع دهید.
از ناخن‌گیر پا استفاده کنید. برای جلوگیری از عود دوباره، ناخن پا را درست کوتاه کنید. به جای ناخن‌گیر کوچک گردبر، ناخن‌گیر مخصوص پا به کار ببرید. این ناخن‌گیر پهن‌تر است و امکان صاف بریدن ناخن را امکان‌پذیر می‌کند. از قیچی کوچک گرد هم استفاده نکنید.
ناخن را صاف بگیرید. سعی کنید ناخن پا را صاف کوتاه کنید. این کار از در گوشت رفتن ناخن جلوگیری می‌کند. اگر ناخن غیرعادی دارید، گوشه‌های آن را بگیرید.
کفش مناسب بپوشید. پوشیدن کفش تنگ امکان در گوشت رفتن ناخن را بیشتر می‌کند. باید فضای کافی برای آزاد بودن پا در کفش وجود داشته باشد.


همچنین مشاهده کنید