سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ / Tuesday, 20 November, 2018

دو تبار متفاوت< موضع گیری یهودیان بر علیه تئودراکیس


دو تبار متفاوت< موضع گیری یهودیان بر علیه تئودراکیس
در مراسم سخنرانی نامبرده در روز چهارم نوامبر كه به مناسبت انتشار زندگینامه اش كه خود به نگارش درآورده است، وی از یهودیان با عنوان «ریشه و اساس شرارت و نابكاری» یاد كرد. وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش تاكید كرد «مردم یونان و یهودیان این كشور از «دو تبار متفاوت» بوده و طی نسل های گذشته هیچ ارتباطی از نوع قومی و خویشاوندی میان آنها وجود نداشته است.» در این مراسم ده ها تن از مقامات و شخصیت های فرهنگی و هنری این كشور از جمله وزرای فرهنگ و آموزش و پرورش یونان نیز حضور داشتند. در بیانیه شورای مركزی جامعه یهودیان یونان از تئودوراكیس آهنگساز سرشناس و محبوب این كشور به خاطر به كارگیری الفاظی همچون «شرارت و نابكار» به شدت انتقاد شده است. در بیانیه یهودیان مقیم یونان با انتقاد از هیأت وزیران دولت این كشور به دلیل كوتاهی در واكنش نشان دادن به اظهارات ضدیهودی این آهنگساز برجسته یونان تاكید شده است: « تئودوراكیس در سال های نخستین قرن بیست و یكم بار دیگر افكار عمومی و عقاید مربوط به تیره و تارترین دوران ها یعنی نیمه اول قرن بیستم كه از شعارهای نازی های آلمان مایه گرفته است را به زبان آورده است.» یهودیان همچنین ادعا كرده اند «تئودوراكیس در دام افكار و عقایدی گرفتار شده كه در داخل و خارج كشور چنین دیدگاه هایی غیرقابل تحمل و نژادپرستانه تلقی می شود.» اظهارات این آهنگساز برجسته یونان با واكنش سخنگوی دولت سوسیالیست این كشور نیز روبه رو بود. پروتوپاپاس سخنگوی دولت این كشور در یك واكنش دیرهنگام اعلام داشت: «ما با سخنان تند تئودوراكیس موافق نیستیم.» سخنان اخیر تئودوراكیس در حالی است كه وی به عنوان یكی از چهره های مدافع جنبش فلسطین در یونان مشهور است. وی بارها در برنامه های عمومی كه به مناسبت اعلام همبستگی با جنبش فلسطین و محكومیت كشتار مردم این سرزمین از سوی رژیم صهیونیستی در شهر آتن برگزار شده، شركت كرده است. وی در یكی از این برنامه ها طی سخنانی كه با جمله «برادران فلسطینی» آغاز شد، خطاب به مردم فلسطین اعلام داشت: «مردم یونان در كنار شما هستند و با همصدا شدن با آواز دردمند شما و با خشم خود به شارون به عنوان هیتلر جدید اعتراض می كنند.» تئودوراكیس در یك اقدام سمبلیك و در حالی كه یك روسری فلسطینی را بر دوش خود قرار داده بود، تاكید كرد: «چنانچه همین حالا (تجاوزات) را متوقف نكنید، عملاً مردم را به سوی تروریسم هدایت كرده ایم و شاید فردا دیر باشد. مردم یونان همدردی خود را با قربانیان فلسطینی اعلام می دارند.» تئودوراكیس سال گذشته نیز با انتشار نامه سرگشاده ای جنایات رژیم صهیونیستی را محكوم كرد. وی در نامه خود می نویسد: «مطمئناً زمانی كه مردم اسرائیل از اینكه شارون را رها گذاشت تا لشكركشی شرم را آغاز نماید و جنایات نازی ها را در ذهن ها زنده كند، پشیمان خواهد شد. چطور ممكن است كه دو طرف را با هم مقایسه كرد؟ از یك سو ارتش مدرن با جنگنده های هوایی، تانك، هلی كوپتر، راكت یعنی با نیروی تخریب كننده نامحدود و از سوی دیگر یك مشت پسر و دختر كه جان خود را فدا می كنند. صهیونیست ها می خواهند سرزمین های فلسطینی را به یك پادگان تبدیل نمایند تا راه حل خود را تحقق بخشند.» وی در بخش دیگری از نامه خود تاكید می كند «تمام این اقدامات با تایید و همكاری تنها ابرقدرت جهان و سكوت مشكوك دیگران همچون شورای امنیت سازمان ملل كه فقط با آرزو و ابراز امیدواری كه (البته) نتیجه اساسی ندارد، صورت می گیرد. اگر فلسطینی ها را در مقابل اشغالگران مدرن تنها بگذاریم در را برای نیروهای سیاه فردا باز خواهیم گذاشت. ملت یونان یكپارچه در كنار قربانیان فلسطینی های شجاع ایستاده است.» لازم به یادآوری است تئودوراكیس در دو سال اخیر در عرصه سیاسی یكی از مخالفان جدی حمله آمریكا به افغانستان و عراق بوده است. از دیدگاه وی «آمریكا می بایستی درس لازم را از جنگ ویتنام گرفته باشد و آمریكا در حال حاضر شیطان معاصر است.» این آهنگساز به عنوان یك چهره ماندگار از محبوبیت بالایی نزد توده مردم این كشور برخوردار است. طبق آخرین نظرسنجی های به عمل آمده، تئودوراكیس هم اكنون چهارمین شخصیت مردمی یونان است

محمود فاضلی


منبع : هنر و موسیقی

مطالب مرتبط

موسیقی در بعدی دیگر

موسیقی در بعدی دیگر
همه ما بدون شک موسیقی را ابزاری شنیداری محسوب می‌کنیم؛ یعنی ابزاری که از راه گوش و حس شنوایی منتقل می‌شود و این به دلیل عناصر سازنده موسیقی است. این موضوع را یک قاعده کلی در نظر می‌گیریم که معمولاً بر قواعد کلی استثناهایی نیز وارد است.
استثنا بر قاعده شنیداری بودن موسیقی، نقش دیدن و حس بینایی در درک بهتر موسیقی است. برای ما حداقل یک‌بار موقعیت دیدن کنسرت موسیقی پیش آمده و می‌دانیم تاثیری که از برنامه زنده موسیقی حاصل می‌شود، بیشتر از شنیدن همان اجرا به‌صورت ضبط‌شده است.
در یک کنسرت علاوه بر عامل اصلی تاثیرگذاری که همان شنیدن برنامه موسیقی است، عامل دیگری که اغلب به حس بینایی مرتبط می‌شود، مانند دیدن نوازنده در حین نوازندگی، دیدن ساز و طریقه صدادهی و تکنیک‌های نوازندگی سازها، دیدن حضور مردم و تشویق‌های پس از اجرا و به‌طور کلی ارتباطی که نوازندگان و گروه اجرای موسیقی با مردم دارند، باعث می‌شود موسیقی تاثیر بیشتری بر فرد داشته باشد.
در اینجا لازم است به چند پرسش پاسخ داده شود؛ اول این‌که دلیل اثربخشی عوامل تصویری و به عبارت دیگر، علت لذت‌بخش بودن دیدن کنسرت موسیقی چیست؟ هنگامی که موسیقی را در یک برنامه زنده می‌شنویم، ممکن است دیدن نوازنده در حین نوازندگی و ارتباطی که بین اعمال نوازنده بر روی ساز و اجرای موسیقی وجود دارد، توجه ما را جلب کند؛ یعنی دیدن عمل نوازندگی، صرف‌نظر از اصوات حاصل از آن تاثیر‌گذار است؛ خصوصاً این‌که فرد شناخت کافی از اصول نواختن ساز داشته باشد و در مواردی که نوازنده قصد نشان دادن تکنیک و تسلط خود بر روی ساز را دارد و یا قطعه اجرایی از جمله قطعات مشکل برای آن ساز باشد، میزان اثربخشی عامل مذکور بیشتر خواهد بود. دیگر این‌که هرگاه ما برای تماشای برنامه و نوازنده یا خواننده مورد علاقه خود به کنسرت می‌رویم، بدون در نظر گرفتن نوع موسیقی و قطعاتی که قرار است بشنویم، دیدن برنامه خود نوازنده یا خواننده مورد علاقه‌مان نیز برای ما لذت‌بخش خواهد بود که این لذت با شنیدن اثر ضبط‌شده و غیرزنده مقدور نیست. برای مثال، در کنسرتی که با خوانندگی محمدرضا شجریان برگزار شد، اگر از اکثر کسانی که به تماشای این برنامه آمده بودند، سوال می‌شد انگیزه شما از آمدن به این کنسرت چیست؟ در جواب می‌گفتند: برای دیدن استاد شجریان! یعنی انگیزه هیچ ارتباطی با عامل شنیداری موسیقی ندارد و صرف حضور در محلی که شخص مورد علاقه فرد نیز در آنجا حضور دارد و دیدن او در حین اجرای برنامه، علت تهیه بلیت و کنسرت می‌باشد. سوال دوم راجع به این است که آیا حرکات خواننده یا نوازنده در حین اجرای برنامه تاثیری بر افزایش و جذب مخاطب خواهد داشت؟ در پاسخ باید دو نکته را در نظر داشت؛ اول، راجع به نوع مخاطب است؛ به عبارت دیگر برخی مخاطبان به موسیقی از بعد تفننی و یا به‌روز بودن آن نگاه می‌کنند و مانند یک کالای مصرفی که تاریخ مصرف شخصی دارد، به موسیقی فکر می‌کنند، طبیعتاً موسیقی از بعد فنی آن برای این دسته از افراد آنچنان اهمیتی ندارد و در نتیجه برای جذب چنین مخاطبانی (که درصد زیادی از بینندگان را تشکیل می‌دهند) می‌بایست از بعد کیفی و هنری موسیقی کاست و به جنبه‌های دیگر (که می‌تواند غیرموسیقایی هم باشد) افزود. به همین علت است که موسیقی می‌تواند جنبه تجاری پیدا کند؛ یعنی می‌توان از این وصف انعطاف‌پذیر موسیقی برای مردم که اغلب دید هنری و فنی به موسیقی ندارند، استفاده کرد که در نهایت خود این موضوع به نوعی باعث عدم‌پیشرفت هنر موسیقی و فرهنگ موسیقایی در جوامع می‌شود، البته پرداختن به این مبحث فرصت دیگری را می‌طلبد.
دوم این‌که باید دید که تا چه اندازه افعال نوازنده یا خواننده در جهت اجرای موسیقی است؛ یعنی شخص صرفاً حرکاتی را برای اجرای موسیقی انجام می‌دهد یا برای بالا بردن تاثیر جنبه‌های غیرشنیداری آن. در اینجا می‌توان گفت، به هر میزان که شخص سعی دارد در افزایش میزان دخالت ابعاد تصویری بر جنبه‌های صوتی و شنیداری موسیقی تاثیر داشته باشد، به همان اندازه، اجرای موسیقی از سطح کیفی کمتری برخوردار خواهد بود؛ به عبارت دیگر هرگاه موسیقی از لحاظ خصوصیت تصویری بودن آن مورد بررسی یا علت جذب مخاطب قرار گیرد، ویژگی اصلی آن که «شنیداری بودن موسیقی است» کم‌رنگ خواهد شد، مگر آن‌که ابعاد غیرشنیداری در جهت اجرای موسیقی باشد، نه جذب مخاطب. اگر این موارد را امروزه در موسیقی ایران بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که نسبت مذکور (نسبت شنیداری بودن موسیقی به تصویری بودن آن) رو به سوی خصوصیت دوم در حال افزایش است؛ یعنی برای اجرای موسیقی در ایران رفته‌رفته به عوامل بصری توجه بیشتری می‌شود.
این امر باعث شده که عده‌ای از نوازندگان یا خوانندگان، تیپ‌ها و حالات منحصر به فردی را از خود ابداع کنند و به جای ارایه سبک در موسیقی و توجه به محتوای موسیقی، نوع پوشش خاص یا حرکات خاصی (اعم از نوع نگاه کردن، طرز نشستن، حرکات دست یا استیل خاص در نوازندگی) را در حین اجرای برنامه به نمایش بگذارند.
شاید این موضوع در نگاه اول مشکل‌ساز نباشد یا بسیار ساده به نظر آید ولی با بررسی تبعات به‌وجود آمده از رشد چنین مواردی می‌توان گفت، در صورت عدم‌رعایت تناسب بین این دو جنبه ویژگی‌های اصلی موسیقی رفته‌رفته طرفداران و مخاطبان جدی خود را از دست می‌دهد و دیگر این‌که سطح سلیقه عمومی و فرهنگ شنیداری موسیقی در بین مردم تنزل پیدا کرده و موسیقی در ایران به مانند یک کالای یک‌بار مصرف که دارای هیچ‌گونه ماندگاری و ارزش هنری نیست، خواهد شد. با توجه به موارد ذکرشده، جای تعجب نیست که امروزه محتوای موسیقایی و جذابیت‌های تصویری رابطه عکس دارند؛ یعنی هرچه موسیقی کم‌محتواتر می‌شود، موسیقیدانان سعی می‌کنند این کاستی را با حرکات نمایشی جبران کنند. این مشکل به حدی می‌رسد که نوازنده یا خواننده به‌قدری غرق در حرکات نمایشی می‌شوند که در اجرای موسیقی هم دچار اشکال شده و مشکلاتی مانند فالشی صدا یا نوازندگی و گرفتگی‌های عضلانی پیدا می‌کنند.

وبگردی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی - با اینکه عوامل اطلاعاتی عربستان، پیش از آغاز عملیات بازداشت و قتل خاشقجی، دوربین‌های امنیتی را از کار انداختند، اما روز گذشته تصاویر زیر در شبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی سایت‌های عربی مخالف رژیم سعودی منتشر شده است. هنوز مشخص نیست که این تصاویر، واقعاً مربوط به این جنایت است، یا اینکه آن را شبیه‌سازی و صحنه‌سازی کرده‌اند. و همینطور هیچ مرجع رسمی این تصاویر را تایید نکرده است.
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا!
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا! - پس از دیدار پرسپولیس و کاشیما، در اولین بازی برگزار شده در ورزشگاه آزادی تغییرات محسوس و عجیبی نسبت به دیدار فینال آسیا دیده می‌شود.
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد - چرا خودرو سازان با وجود مشکلات عرضه بازهم پیش فروش می کنند؟
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.