سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

سوزش دهان


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- احساس سوزش یا زخم یا تغییر رنگ زبان، گونه‌ها، لثه‌ همراه است.
- سوزش نزدیک با زیر دندان مصنوعی یا روی زبان است.
- احساس سوزش بیش از یک هفته ادامه دارد.

- سوزش دهان نشانهٔ چیست؟
هر کسی سوزش دهان را یک جور توصیف می‌کند. برخی می‌گویند مثل آتش گرفتن است. بعضی دیگر می‌گویند انگار چاقوی داغی را در دهان فرو می‌کنند. و دسته‌ای دیگر آن را به چروکیدن و خشک شدن پوستی که در معرض آفتاب داغ باشد تشبیه می‌کنند. عده‌ای نیز آن را مثل احساس کاغذ سنباده توصیف می‌کنند.
هرطور که باشد، شما آن را احساس می‌کنید و از اینکه هیچ یک از پزشکانی که به آنها مراجعه کرده‌اید کاری برایتان نمی‌کنند ناراحتید و مانند دیگران نزد پزشک دیگری می‌روید.
در حدود ۵ درصد موارد سوزش دهان علتی برای آن پیدا نمی‌شود. و بیشتر مبتلایان زنان در سن یائسگی هستند که وضعیت جسمانی و روانی و دندان‌های سالم دارند. محل سوزش در دهان آنها تغییر می‌کند و ضایعه‌ای هم در دهان دیده نمی‌شود.
عفونت‌های دهانی مثل کاندیدیاز از علل ایجاد سوزش دهان هستند. ناراحتی‌هائی مثل بیماری قند، حساسیت غذائی، کمبود مواد مغذی، و فقدان بزاق هم سوزش دهان می‌آورند. دندان‌های مصنوعی نامتناسب یا حساسیت به مواد آن هم می‌تواند ایجاد سوزش دهان کند.

- درمان سوزش دهان
اغلب درمان تنهای سوزش دهان ناموفق خواهد بود، چون سوزش دهان حاصل چند چیز مختلف است که به یک علامت نهائی منجر شده‌اند. گاهی تمرکز درمان بر یک درمان واحد موفقیت‌آمیز است و گاهی ناموفق. کارهای زیر را برای کاهش آن انجام دهید.
دهان را مرطوب کنید. خشکی شدید دهان ممکن است مانند سوزش باشد. برخی داروها، بیماری‌ها، پیری و پرتو درمانی ترشح بزاق را کم می‌کنند. (به بخش خشکی دهان مراجعه کنید.)
هورمون درمان کنید. بسیاری از زنانی که سوزش دهان دارند به یائسگی نزدیک می‌شوند یا یائسه شده‌‌اند. به همین دلیل، برخی پزشکان درمان جایگزینی استروژن را تجویز می‌کنند. از پزشک در مورد مناسب بودن این روش برای شما سئوال کنید.
رژیم غذائی را تغییر دهید. حساسیت به غذا ممکن است علت سوزش دهانتان باشد. چیزهائی را که می‌خورید - مخصوصاً غذاهای غیر معمولتان، داروهای تازه، نوشیدنی‌های تازه، خمیر دندان‌ تازه، آدامس تازه - به‌دقت کنترل کنید. اگر چیز تازه‌ای مصرف کرده‌اید، آن را حذف کنید و ببینید آیا علت سوزش بوده است یا نه.
ویتامین B بخورید. کمبود هر یک از ویتامین‌های B یا کم‌خونی کمبود آهن می‌تواند علت سوزش دهان باشد. برای جبران این، روزانه یک قرص مولتی ویتامین بخورید.


همچنین مشاهده کنید