سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

آفْت دهان


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- آفْت دهان بعد از دو هفته خوب نشده است.
- آفْت بدون درد در دهان به‌وجود آمده است.

- آفْت دهان نشانه چیست؟
گرچه آفْت دهان نشانه‌ای از عدم سلامت دارد و کمی هم نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد، ولی این زخم‌های کوچک دردناک کاملاً بی‌خطرند. همتای این زخم‌ها، یعنی تبخال، بسیار مسری است و باید بیشتر به آن اهمیت داد.
هر دو این نوع زخم شبیه هم هستند. هر دو گرد، قرمز و احتمالاً پر از چرک هستند. برخلاف تاول‌های تبخال، آفْت‌های دهان معمولاً با هم به‌وجود نمی‌آیند و عمدتاً بر روی قسمت‌های نرم و متحرک دهان، مثل زبان و بافت‌ زیر آن، پشت‌گونه‌ها و کام نرم دیده می‌شوند. شروع آفْت دهان احساس سوزش شروع تبخال را ندارد.
پزشکان به‌درستی نمی‌دانند چرا بعضی افراد زیاد دچار آفْت‌های دهان می‌شوند. به‌نظر می‌رسد که وراثت در آن نقش داشته باشد. برخی نیز به باکتری استرپتوکوک سانگیوس حساسیت دارند که باعث ایجاد این ضایعات می‌گردد. اگر یک بار گرفتار آفْت شدید، احتمال ابتلای مجدد به آن بیشتر می‌شود.
زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به آفْت هستند، مخصوصاً در دوران آبستنی و قاعدگی. تنش روانی و آلرژی غذائی هم می‌توانند ایجاد آفْت دهان کنند. فشار و مالش دندان‌های مصنوعی بر روی لثه نیز ایجاد آفْت می‌کند. گاز گرفتن و خراشیدن نیز در افراد مستعد ایجاد آفْت دهان می‌کند.

- درمان آفْت دهان
آفْت دهان دردناک و در افراد حساس بسیار آزاردهنده‌اند. این زخم‌ها ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز خودبه‌خود خوب می‌شوند. ولی لزومی ندارد این مدت درد را تحمل کنید.
هیدروکورتیزون روی آن بمالید. ژل یا خمیر هیدروکورتیزون‌دار تجویز شده توسط پزشک روی آفْت را پوشانده و التیام آن را تسریع می‌کند.
پماد تسکین‌دهنده استفاده کنید. پمادهای مخصوص که بدون نسخه فروخته می‌شوند روی آفْت را می‌پوشانند و آن را تمیز می‌کنند. این پمادها لااقل درد آن را کم کرده و خوردن را راحت‌تر می‌کنند.
کائولین پکتین + دیفن هیدرامین. برای آفْت دهان و هر درد خفیف دهان، مقدار مساوی کائولین پکتین و دیفن هیدرامین را که در داروخانه‌ها موجودند مخلوط کرده و به‌مدت یک دقیقه پیش از غذا در دهان بگردانید. دیفن هیدرامین درد را آرام کرده و کائولین پکتین کمی دهان را بی‌حس می‌کند.
از آب نمک استفاده کنید. شستن دهان چند بار در روز با آب نمک درد آفْت دهان را کمی تسکین می‌‌دهد. یک قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و در دهان بگردانید.
مواد اسیدی نخورید. غذاهای ادویه‌دار یا اسیدی مثل گوجه‌فرنگی و مرکبات آفْت دهان را تحریک کرده یا می‌سوزانند. تا زمان خوب شدن آفْت از اینها دوری کنید.
لیزین مصرف کنید. چندین سال قبل، محققان نشان دادند که مواد داری اسید آمینهٔ لیزین آفْت دهان را التیام می‌بخشند. این ماده بر روی بعضی افراد مؤثر است و بر برخی دیگر تأثیر ندارد. پیش از مصرف هر داروی کمکی از پرشک خود اجازه بگیرید.
از آفْت مراقبت کنید. وقتی با شدت یا عجله دندان‌ها را می‌شوئید، ممکن است مسواک را روی آفْت بکشید. با آرامش بیشتر دندان‌ها را بشوئید . بهداشت دهان را رعایت کنید.
رجوع کنید به: تبخال


همچنین مشاهده کنید