سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

لق شدن دندان


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- هر وقت دندان لق شد، به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

- لق شدن دندان نشانهٔ چیست؟
اگر بچهٔ شش ساله‌ای نیستید و دندانتان لق شده است، احتمالاً دو علت بیشتر ندارد: بیماری پیشرفتهٔ بافت دور دندان یا وارد آمدن ضربه‌ای به آرواره.
احتمال شایع‌تر بیماری بافت دور دندان، یعنی تخریب شدید پایه‌های نگاهدارندهٔ دندان و بافت لثه، است. اگر غشای لثه با دندان اتصال محکمی نداشته باشد، دندان لق می‌شود. اما گاهی علل دیگر باعث لق شدن دندان می‌شود.
گاز زدن غلط، به‌طوری که دندان‌های بالا و پائین درست روی هم قرار نگیرند، آنها را لق می‌کند. عادت فشردن دندان‌ها به هم و دندان قروچه هم، که بیشتر ناشی از تنش روانی است، نه تنها سطح دندان‌ها را می‌ساید، بلکه آنها را لق هم می‌کند. ( به بخش دندان‌قروچه، مراجعه کنید.)

- درمان لق شدن دندان
اگر دندانی در اثر بیماری لثه لق شده باشد، مشکل بتوان آن را نجات داد. در واقع درمان بستگی به مقدار تخریب استخوان و بافت نگاهدارندهٔ دندان دارد. هرچه این خرابی بیشتر باشد، امکان درمان کمتر است.
اما اگر لقی دندان در اثر حادثه و ضربه باشد، امکان سفت شدن مجدد آن وجود دارد.
دستش نزنید. وقتی دندان لقی دیدید، از دست زن و زیان خود و نیز حرکت دادن آن خودداری کنید. این کار فقط آن را لق‌تر می‌کند. اما اگر دندان از جای خود درآمد، سعی کنید آن را به‌صورت درست در جای خود بگذارید.
آب بگردانید. اگر دندان کنده شده کثیف است، آن را زیر آب گرم بگیرید، ولی نسابید. دندان ممکن است هنوز تارهائی از رباط نگاهدارنده بر روی خود داشته باشد که به کاشت دوبارهٔ آن کمک زیادی می‌کند.
دندان را زیر زبان بگذارید. بعضی افراد نمی‌توانند دندان را سر جای خود بگذارند. اگر شما هم این‌طور هستید، دندان افتاده را در دهانتان گذاشته و فوراً به دندان‌پزشک مراجعه کنید. دندان را زیر زبان یا در گونه بگذارید. اگر دندان متعلق به یک کودک است، بزرگ‌ترها آن را در دهان نگاه دارند. مواظب باشید دندان را مک نزنید.
دندان را در شیر بگذارید. اگر هم نمی‌توانید دندان را در دهانتان نگاه دارید، تا رسیدن به دندان‌پزشک دندان را در لیوانی شیر قرار دهید. این کار بهتر از پیچییدن آن لای پارچهٔ مرطوب است.
درنگ نکنید. فوراً نزد دندان‌پزشک بروید. هرچه بیشتر دندان در خارج از جای خود بماند احتمال جوش خوردن مجدد آن کمتر می‌شود.
جراحی کنید. عمل جراحی ترمیم لثه در بیماری بافت دور دندان گاهی به سفت شدن آن کمک می‌کند. موفقیت عمل بستگی به وسعت خرابی استخوان و لثه دارد. گاهی فقط می‌توان دندان را با قلابی به دندان مجاور وصل کرد تا سر جای خود بماند. این دندان هیچ وقت سفت نمی‌شود، ولی لااقل سرجای خود است.


همچنین مشاهده کنید