سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

صدای آرواره


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- درد و ناراحتی با صدای برخاسته از آرواره همراه است.
- دندان‌قروچه وجود دارد.

- صدای آرواره نشانهٔ چیست؟
ماهیچه‌های کنترل‌کنندهٔ حرکات آرواره‌ با هماهنگی هم باعث باز و بسته شدن آرام و بی‌صدای آن می‌شوند. اما اگر این ماهیچه‌ها خسته شوند یا بیش از حد کار کنند، مثلاً گوشت سفتی را بجوید، هماهنگی دقیق آنها را از بین می‌رود؛ یک ماهیچه آرواره را به طرفی و ماهیچهٔ دیگر به طرف دیگر می‌کشد و سومی اصلاً حرکت کاری نمی‌کند. در این حالت آرواره با صدا همراه است.
صدا کردن آرواره بسیار شایع است و چیزی که آن را نارحت‌کننده نشان می‌دهد نزدیکی آن به گوش است.
گاهی صدای آرواره با علائم دیگری مثل سردرد، درد گردن، و سفتی یا اشکال در باز کردن و بستن دهان همراه است. جدی‌ترین گرفتاری مفصل آرواره اختلال مفصل گیجگاهی آرواره‌ای است. مشکلات این مفصل وقتی بروز می‌کند که ماهیچه‌‌ها و رباط‌های نگاهدارندهٔ آن بیش از حد کشیدگی پیدا کنند. و وقتی قسمت‌های استخوانی مفصل درست در جای خود نباشند، بر روی هم سائیده می‌شوند.
دندان‌قروچه، که بیشتر شب‌ها روی می‌دهد، گرفتاری مفصل آرواره را بیشتر می‌کند. دندان‌قروچه نه تنها یکی از شایع‌ترین ناراحتی‌های دندان است، بلکه ۹۰ درصد افرادی که صدای آرواره دارند دندان‌هایشان را به هم می‌سایند که خود باعث تشدید گرفتاری می‌شود.

- درمان صدای آرواره
صدای آرواره چیز آزارنده است، چون به‌خوبی شنیده می‌شود. اما پزشکان کار زیادی برای درمان آن نمی‌توانند بکنند، مگر اینکه درد صورت یا گرفتاری ماهیچه یا استخوان آرواره هم وجود داشته باشد.
آرواره را نمی‌توان مثل زانوی در رفته در جای خود ثابت کرد. آرواره خود در می‌رود و خود جا می‌افتد.
آدامس نجوید. جویدن آدامس باعث کشیدگی مداوم ماهیچه‌های آرواره می‌شود.
چیز سفت نخورید. از جویدن گوشت نپخته یا دیگر غذاها و ساندویچ‌هائی که نیاز به فشار زیادی برای جویدن دارند خودداری کنید. اگر صدای آرواره دارید، فشار بسیار زیادی بر آن وارد می‌شود.
نزد دندان‌پزشک بروید. اگر صدای آرواره دارید، از دندان‌پزشک بخواهید دندان‌ها را از نظر وجود سائیدگی ناشی از دندان‌قروچه معاینه کند.
رجوع کنید به: گرفتاری‌های آرواره.


همچنین مشاهده کنید