سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

سفیدی گلو


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- لکه‌های سفید روی گلو بیش از هفت تا ده روز طول می‌کشد، مخصوصاً اگر سیگار می‌کشید.
- لکه‌های سفید گلو سفت، برجسته، یا دردناکند.

- سفیدی گلو نشانهٔ چیست؟
در حال نخ کشیدن دندان‌ها هستید که ناگهان چند لکه سفید بر گلوی خود می‌بینید. آیا اینها خطرناکند؟ احتمالاً خیر.
وجود لکه‌های سفید گلو در علل زیادی دارد. بیشتر آنها موقتی و بی‌خطرند و خودبه‌خود برطرف می‌شوند. (اما اگر از بین نروند به پزشک مراجعه کنید.)
لکه‌های سفید گلو در بسیاری عفونت‌های گلو، از گلو درد چروکی گرفته تا برفک، دیده می‌شود. گاهی نیز بدن زوائد نرم و سفیدی تولید می‌کند که به‌صورت لکه‌هائی بر روی لوزه‌ها ظاهر می‌گردد. اینها بدمزه هستند و ممکن است تنفس را بدبو کنند، ولی بی‌خطرند و معمولاً خودبه‌خود از بین می‌روند.
گاهی دستگاه ایمنی بدن به اشتباه خود بدن را بیگانه شمرده و واکنش ”خود ایمنی“ نشان می‌دهد. این واکنش حالتی در دهان و گلو به‌وجود می‌آورد که ”لیکن پلان“ خوانده می‌شود. لیکن پلان شکل مشبکی به خود می‌گیرد که نیاز به درمان ندارد، مگر این که دردناک شود.
نوع شایع دیگری از لکه‌های سفید گلو، مخصوصاً در افراد سیگاری، لوکوپلاکی یا سفید لکگی نام دارد که در ۸۰ درصد موارد خوش‌خیم هستند، ولی گاهی سرطانی می‌شود.
به دهان گذاشتن چیزهای آلوده می‌تواند باعث نوعی عفونت قارچی شود که خود را با لکه‌های سفیدی در پشت زبان و سقف دهان نشان می‌دهد. جویدن آسپیرین هم سوختگی‌های سفیدرنگی در دهان و گلو به‌وجود می‌آورد. (در واقع، هر آسیب شیمیائی این حالت را ایجاد می‌کند.)
در بعضی افراد، تورم پوشش دهان به‌صورت نواحی سفید کوچک در دهان و گلو است که علت آن نامعلوم است، ولی جای نگرانی ندارد.
بیماری سیفلیس هم ضایعات سفیدی در گلو به‌جای می‌گذارد که بعد از سه هفته قرمز می‌شوند.

- درمان سفیدی گلو
کاری به آن نداشته باشید. اگر پزشک لکه‌های سفید را تورم عادی مخاط دهان تشخیص دهد، نگران نشوید. این یک تغییر طبیعی بدن است که نیاز به درمان ندارد.
نگران نشوید. اگر شبکهٔ سفیدی در گلو دیدید، نگران نشوید. این لیکن پلان است که خطری ندارد. اما اگر زخم یا تحریک شد، پزشک برای آن کرم یا قرص مکیدنی هیدروکورتیزون تجویز می‌کند.
لوزه‌ها را بررسی کنید. اگر لکه‌های سفید روی لوزه‌ها باشد، پزشک آن را درمان می‌کند، ولی به‌ندرت به‌جائی می‌رسد که به برداشتن لوزه نیاز باشد.
آشغال به دهان نگذارید. اگر عادت دارید هر چیزی را به دهان ببرید، سعی کنید این عادت را کنار بگذارید و از ابتلا به عفونت قارچی در امان باشید.
آسپیرین را نجوید. اگر باید هر روز آسپیرین بخورید، آن را نجوید، بلکه همراه با آب آن را قورت دهید تا باعث سوختگی گلو نشود.
سفید لکگی (لوکوپلاکی). گرچه سفید لکگی یک تغییر جزئی در پوشش دهان و گلوست، باید توسط پزشک معاینه گردد تا تغییرات احتمالاً سرطانی آن معلوم شود.
نزد پزشک بروید. هر کسی که سفید لکگی گلو دارد، باید به‌طور مرتب برای معاینهٔ آن به پزشک مراجعه کند. اگر لکه‌‌ها ضخیم‌تر شوند، پزشک با بی‌حس‌کردن مقدار کوچکی از بافت آن را برداشته و برای آزمایشگاه می‌فرستد تا بررسی شود.
سیگار نکشید. کشیدن سیگار و جویدن تنباکو علت بسیاری از سفید لکگی‌ها است. پزشک اینها را می‌تواند با تجویز طولانی مدت ویتامین A از بین ببرد. ولی سعی نکنید خودتان آن را درمان کنید، چون خوردن زیادی ویتامین A عوارض خطرناکی در پی دارد.


همچنین مشاهده کنید