پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تروریستان از اسلحه سازان پیشی می گیرند


تروریستان از اسلحه سازان پیشی می گیرند
"روس آبارون اکسپورت" صادر کننده عمده اسلحه و تجهیزات نظامی روسیه در پایان ماه جولای، نمایشگاه سالیانه تجهیزات ویژه و سلاح های ویژه نظامی برای مبارزه با تروریستان را برگزار نمود. نمایشگاه مذکور را " اسلحه ضد ترور" نیز می نامند. در این نمایشگاه طرح های ویژه داخلی که بسیاری از آنها مشابهی در کشورهای خارجی ندارند و در بیشتر از پنجاه کشور خارجی که خریداران آنها می باشند رواج عمده ای دارند، به نمایش درآمدند. به هر حال سوالی که مطرح می شود این است که تا چه حد این اسلحه ها پاسخگو شرایط امروزی برای مبارزه با ترور هستند؟
در میان تجهیزات ارائه شده، اسلحه خودکار زیرآبی ، تفنگ خودکار رگباری با فشنگ پانزده میلی متری، تفنگ بی صدا برای تک تیراندازی نیروهای هوایی با کالیبر گلوله ۹ میلی متری ، تفنگ تک تیرانداز وی.اس.کا-۹۴ با فشنگی که ورقه فولاد ضخامت ۸ میلی متر را از فاصله ۱۰۰ متری سوراخ می کند، سبک ترین جنگ افزار خودکار بهم پیوسته "گرداب" که قدرت شلیک ۹ میلیمتری را دارد و اسلحه بی صدای ویژه АС که هر جلیقه ضد گلوله را سوراخ می نماید به معرض نمایش گذاشته شده بود. همچنین هفت تیرهای ویژه بی صدا با قابلیت پرشدن به دفعات متعدد ، اسلحه، مسلسل، نارنجک و تعداد زیادی فراورده های ویژه که برای عملیات ضد تروریستی مورد استفاده قرار می گیرند نیز به معرض نمایش گذاشته شده بودند. همچنین وسایلی برای فعالیت های کشف تجهیزات منفجره در ساختمان، در خیابان، زیر اتوموبیل و وسایل خنثی سازی آنها به نمایش درآمد. این تجهیزات کنترل رادیویی دارند و قابلیت حمل در چمدان های کوچک را دارا می باشند و مسلماً برای کار در شرایط شهری مناسب می باشند.
"روس آبارون اکسپورت" در این نمایشگاه همچنین "اسلحه غیر مرگبار" را نیز معرفی نمود. بعنوان مثال اگر با تفنگ یا نارنجک شلیک شود برای مدت زمانی مشخصی بر روی ارگان تنفسی دشمن اثر می کند ، تروریست ها را کور و کر می نماید، از آنها قدرت حرکت و انجام اعمال بد خواهانه را می گیرد، دقیقا بر روی دست ها و پاهای شبکه نایلونی ویژه و اجسام چسبنده پیچیده می شود. همچنین وسایل دفاع شخصی - جلیقه ضد گلوله ، کلاه آهنی ،غلاف لاستیکی یا پلاستیکی ، با صفحات تلفنی مندرج که از معمولی قابل تشخیص نمی باشد و خیلی چیزهای دیگر به نمایش درآمدند.
تمام این فنون ویژه هرچند برای افزایش توجه و محبوبیت چه در نزد سرویس های امنیتی داخلی و چه در نزد خارجی ها تقریبا ۲۰-۱۵ سال قبل هنگامی که تصرف و سرقت هواپیما، هلی کوپتر یا اتوبوس ها با گروگان ها "بر روی مد" بود، ساخته شده بودند، زمانی که هدف اصلی راهزنان دریافت مبلغ هنگفت پول یا آزاد سازی همدستان خود از زندان بود. اسلحه هایی که برای تک تیراندازی استفاده می شوند ، تفنگ های خودکار، که ازهر نوع جلیقه ضدگلوله عبور می کند، گلوله های رزینی و غیر مرگبار، کمک مطمئن و استواری برای مبارزه با چنین جرایمی می باشند. آنها همچنین امروزه به کمک خنثی سازی جنگجوها در نبرد مستقیم و رودرو، در شهرها و در کوه ها آمده اند. اما با کسانی که خود را در قطارها ، اتوموبیل ها، مترو یا اتوبوس ها منفجر می نمایند چکار می بایست نمود؟ کسی که هواپیمایی را می رباید نه برای مطرح نمودن درخواست سیاسی یا تجاری باشد ، بلکه برای هدایت آن به ساختمان هایی با ساکنین زیاد و بوجود آوردن ترس، هراس وحشت، اضطراب در میان صدها هزار انسان می باشد؟ تنها برای آنکه آنها بترسند. برای آنکه آنها آماده اطاعت هر درخواست رهبر شورشیان شبکه ها و گروه های شناخته شده و شناخته نشده تروریستی باشند . به این سوالات در نمایشگاه "روس آبارون اکسپرت" که در آن اسلحه و تجهیزات ویژه به نمایش درآمدند پاسخی داده نمی شود.
این اسلحه سازان را ملامت نمی کنیم. متاسفانه تمایل جهانی این گونه ایجاب می نماید که تروریستان ازبرداشت ما نسبت به احتمال چگونگی عملیات های آنها پیشی می گیرند. هیچ عقل عادی کارشناس ، کارمند علمی ، طراح سلاح و وسایل ویژه متخصص در امور ضد ترور در موقعیتی نمی باشد که پیشاپیش مطرح نماید که عقل مشکل پسند و تحریف شده مردم گریز تروریست، چه چیز ایجاد نموده است؟
اصولاً این هم شناخته شده نمی باشد. باید سیستم های بسیار دقیق گشت زنی ، سیستم فرمان و هدایت ، مجموعه دستگاه های سایت شبانه، وسایل ارتباطات محرمانه ، مجتمع تجهیزات پروازی بدون خلبان، هلی کوپتر و تجهیزات الکترونیکی – محاسباتی ، ارتباطات پایدار با همان نمونه های اسلحه ، که در نمایشگاه معرفی کرد و اجازه ضربه زدن به دشمن در مقیاس زمانی حقیقی، یعنی لحظه به لحظه با کشف آن تاسیس نمود. اما این برای برخورد واقعی با تروریستان و گروه های تروریستی می باشد. اما چگونه آنها را از انسانهای عادی و صلح دوست جدا نمود، چگونه اطلاعات سری آنها را دریافت نمود ، "آدرس ها ، رمزها ، ظواهر"؟ اینها بدون مامور توطئه آمیز و دریافت ویژه مبارزه و تجهیزات استراق سمع ، تحت نظر داشتن، که نقص حقوق شهروندی نباشد درست نمی شود. گاهی اوقات بخاطر امنیت تمام جامعه می بایست مزاحم حقوق بخشی از مردم شد. هر چند چنین مقرراتی می بایست بر اساس قوانین حقوقی محکم متکی باشد. همچنین پذیرش آنها می بایست به اطلاع مردم رسیده شده باشد.
همچنین یک شرط مهیا و ضروری در مبارزه موفقیت آمیز با تروریست ها وجود دارد. این، شخصیت بین المللی و شراکت محرمانه بین دول می باشد. نه فقط در سطح رؤسای دول و سازمان های ویژه، بلکه در سطح افراد عادی ، طبقه روشنفکر ، نخبگان جامعه و بالاخص وسائط ارتباط جمعی باید باشد. نابود کردن " آفت قرن ۲۱" میسر نمی باشد، اگر برای فردی تروریستان ، راهزنان و افرادی مردم گریز باشند و برای دیگری افرادی طغیان گر و مبارزه برای آزادی باشد.
اخطار پرتاب شده به جامعه بین المللی توسط تروریسم بین الملل، احتیاج به پاسخ شایسته ، جامع و متحد دارد. امنیت ، زندگی و سلامت شهروندان هر کشور نمی توانند به انتظار بنشینند. و تنها فقط یک اسلحه، ولو منحصر بفرد نمی تواند به هیچ کس کمکی نماید.
منبع : خبرگزاری نووستی روسیه


همچنین مشاهده کنید