سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

ترشحات تناسلی


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- هر نوع ترشح غیرعادی آلت تناسلی باید به پزشک اطلاع داده شود.

- ترشحات تناسلی نشانهٔ چیست؟
خارج شدن ترشحات از آلت تناسلی علل مختلفی دارد. عمده‌ترین آن ابتلا به بیماری‌های مقاریتی است. در این حالت، ترشح غلیظ یا رقیق و به رنگ‌های مختلف، از سفید تا زرد و از سبز تا قرمز است.
شایع‌ترین عوامل این بیماری‌ها باکتری‌های سوزاک و کلامیدیا هستند. هر دو اینها علائم مشابهی ایجاد می‌کنند. کلامید یا ترشحاتی در سر آلت تناسلی و کمی درد در هنگام ادرار کردن دارد. سوزاک هم سوزش به هنگام دفع ادرار ایجاد می‌کند.
ترشح بین ۲ تا ۵ روز بعد از نزدیکی با فرد مبتلا شروع می‌شود و ممکن است تا ۱۴ روز طول بکشد. عفونت کلامیدیائی خود را با ترشح ظرف یک تا چهار هفته بعد از نزدیکی نشان می‌دهد.
از علل شایع دیگر عفونت یا تحریک میزراه است که التهاب غیراختصاصی میزراه نام دارد. عفونت یا التهاب پروستات هم ممکن است ایجاد ترشح آلت تناسلی کند. هر دو نوع عفونت بالا می‌‌تواند به همسر فرد مبتلا هم سرایت کنند.

- درمان ترشحات تناسلی
اگر ترشحی از آلت تناسلی شما خارج شد، حتماً برای تشخیص علت و درمان نزد پزشک بروید. خود نیز کارهائی برای درمان کامل می‌‌توانید انجام دهید.
داروهایتان را بخورید. تنها آنتی‌بیوتیک‌ می‌‌تواند ترشح تناسلی را قطع کند. بنابراین، داروها را تا به آخر و بر اساس دستور پزشک مصرف کنید.
نزدیکی نکنید. برای جلوگیری از انتقال بیماری تا پیش از درمان کامل از نزدیکی خودداری کنید.
خوددرمانی نکنید. به هیچ‌وجه سعی نکنید با آنتی‌بیوتیک‌های مختلف خود را درمان کنید. استفادهٔ آنها پیش از مراجعه به پزشک هم ممکن است علائم بیماری را تغییر داده و پزشک را گمراه کند.
خود را بشوئید. آلت تناسلی را همیشه آب گرم و صابون بشوئید و ترسحات را از روی آن پاک کنید. اما بهتر است پیش از رفتن نزد پزشک ترشحات را پاک نکنید؛ شاید دیدن نوع و رنگ آن برای تشخیص مهم باشد.


همچنین مشاهده کنید