پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

همه چیز درباره زعفران


همه چیز درباره زعفران
این كلمه در دایرهٔ المعارف امریكا با ریشه داشتن در مدیترانه، ثبت شده است، عده ای مبدا زعفران را سرزمین مادها می دانند و برخی منطقه و سیع تری از كره زمین را شامل یونان، تركیه، آسیای صغیر و ایران، زادگاه زعفران می دانند.ایرانیان قدیم ضمن صدور زعفران به بسیاری از نقاط جهان باستان، خواص و نحوه كشت آن را به یونانیان، رومی ها، چینی ها و اقوام سامی (عرب) معرفی كردند. معروف است كه پدران دور ما به زعفران و زر به یك نسبت علاقه داشته اند و به ویژه در میهمانی ها و مراسم عروسی، زر و زعفران را نثار میهمانان می كردند.
در دوره هخامنشیان، زعفران برای تزیین گرده های نان و معطر كردن خوراك ها به كار می رفته است. جالب است كه فردیناند یوستی، ضمن شرح زندگی داریوش سوم نوشته است: «شاه ایران تن خود را روغنی معطر می مالید كه عبارت بود از مخلوط روغن آفتابگردان كه در پیه شیر پخته و با زعفران و شراب خرما تهیه می شد.»
كاشت گیاه زعفران در دوره پارت ها و ساسانیان همچنان مرسوم بوده است. از زعفران برای پرداخت كاغذهای گران قیمت استفاده می شده است. از انواع مركب زعفرانی كم رنگ و پررنگ (از زرد كمرنگ تا قرمز خونین) جهت نوشتن عنوان فرمان ها و نامه های سلاطین و خلیفه ها و امرا و همچنین در تحریر عنوان ها و سر فصل كتاب ها و رسالات و همچنین تذهیب و نقوش حاشیه ها و متن استفاده می شده است.
واژه «زعفران» یك كلمه عربی یا احتمالا معرب است. از قدیم در بیشتر نقاط ایران كاشته می شده است. در قرن دهم میلادی كشت این گیاه معطر، توسط اعراب در اسپانیا متداول گردید و در پی آن در قرن هجدهم در ناحیه ای به نام Walden در اسكس انگلستان رواج داشته و امروزه این محل به نام Saffron Walden معروف است.
گیاه زعفران
این گیاه ساقه و پیاز ندارد. در اوایل پاییز، گل زعفران رشد می كند و در واقع زعفرانی كه می خوریم كلاله ها و خامه این گیاه است كه پس از خشك كردن قابل استفاده است. یكی از اصطلاحاتی كه از گذشته های دور برای انواع زعفران به كار برده می شود «دختر پیچ» است. «پوشالی» نام نوع دیگری از زعفران است كه بیشتر به رنگ زرد كمرنگ است.
اگر پسته می خوریم
بدانیم مغز پسته طبیعت گرم دارد و دانه ای است مقوی و فربه كننده با خاصیت غذایی زیاد، بنابراین افراد چاق باید از خوردن آن پرهیز كنند.
مغز پسته برای تقویت قلب و هوش و حافظه و صد البته خاطره موثر است و كم خونی و ضعف شدید را درمان می كند. پسته تقویت كننده خوبی برای معده است و به علت دارا بودن كلسیم و فسفر زیاد در استحكام استخوان و ازدیاد خون و عضلات كمك می كند. این دانه مغزی تسكین دهنده اعصاب است و سموم بدن و یرقان را از بین می برد. توصیه می شود پوست سبز پسته را جویده و در دهان مدتی نگهدارید، برای تقویت لثه و معالجه جوش های دهان مفید است.
پسته را در جای خشك و خنك نگهداری كنید تا در آن كرم تولید نشود. چنانچه ضعف یا نارسایی كبد و كلیه دارید و یا به نقرس و دیابت مبتلا هستید از خوردن پسته خودداری كنید.اگر گرم مزاج و حرارتی هستید، خوردن پسته برای تان مضر است و جوش های توام با خارش پدید می آورد.زیاده روی در خوردن آن سبب یبوست و نفخ می شود. از همه چیز پسته گفتیم، می ماند خواص آن؛ پسته دارای آب، پروتئین، چربی، كلسیم، آهن، فسفر، املاح معدنی و كربوهیدرات است. ویتامین B این خشكبار نیز مثال زدنی است.
امگا ۳ چیست؟
امگا ۳ نه اسم یك سفینه فضایی است و نه نام یك سیاره در دوردست ها. امگا ۳ فقط یك اسید چرب بسیار سودمند است كه در ماهی های آب سرد مانند كاد (نام مارك روغن ماهی است)، تون، سامسون (موسوم به ماهی گوشت نارنجی)، كوسه و هر نوع ماهی چربی دار دیگر وجود دارد. این چربی برخلاف چربی های دیگر، كلسترول بد را پایین آورده و از میزان كلسترول های دیگر هم می كاهد و با بالا بردن HDL (معروف به كلسترول خوب و مفید) مانع رسوبات رگها و گرفتگی آن ها كه عامل سكته مغزی و حمله قلبی است، می شود. بنابراین خوردن این نوع ماهی دست كم هفته ای یك بار به ویژه برای سالخوردگان توصیه می شود.
ویتامین ها را بیشتر بشناسیم
ویتامین K
ویتامین K یك ویتامین محلول در چربی است. گرچه باكتری های روده نیز می توانند این ویتامین را بسازند.
این ویتامین در انعقاد خون نقش مهمی دارد و در مطبوعات نیز به ویتامین انعقاد خون معروف است. كمبود ویتامین K گاه عوارض جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
از جمله منابع این ویتامین می توان به ماست آلفا آلفا (نوعی ماست فرآوری شده است كه در بیشتر سوپرماركت ها عرضه می شود)، زرده تخم مرغ، روغن بزرك یا كتان، روغن سویا، روغن كبد ماهی و برگ سبز تمامی سبزیجات تازه، اشاره كرد.
به یاد داشته باشیم كه اشعه ایكس، اشعه رادیو اكتیو، آسپیرین و آلودگی هوا از شمار عوارض از بین برنده این ویتامین مفید هستند. در عین حال مقدار این ماده مغذی در غذاهای منجمد شده كمتر از غذاهای تازه و طبیعی است.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید