جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

خونریزی بعد از یائسگی


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- هر نوع خونریزی کم یا زیاد بعد از یائسگی باید به پزشک اطلاع داده شود.
- درمان جایگزینی هورمونی انجام می‌گیرد، ولی خونریزی در زمانی غیر از آنکه پزشک گفته است روی داده است.

- خونریزی بعد از یائسگی نشانهٔ چیست؟
یائسگی آغاز دوره‌ای تغییرات در زندگی زن است. یکی از این تغییرات پایان گرفتن خونریزی ماهانه یا قاعدگی است. اما قاعدگی به‌طور ناگهانی قطع نمی‌شود. گاهی چند سال قاعدگی نامنظم می‌شود تا یائسگی تکمیل گردد.
خونریزی بعد از یائسگی ممکن است چندین علت داشته باشد. کم‌بودن سطح استروژن می‌تواند دیوارهٔ مهبل را نازک کرده و مستعد خونریزی کند. رشد اضافی بافت درون زهدان هم گاهی خونریزی ایجاد می‌کند. و برخی خونریزی‌های بعد از یائسگی ممکن است از مثانه یا راست روده باشد.
شاید نگران شوید که نکند خونریزی علامت سرطان باشد. این امکان وجود دارد، اما تشخیص سریع سرطان زهدان درمان آن را تقریباً حتمی می‌کند. چون خونریزی از علائم اولیه سرطان است، درمان سریع در ۹۵ درصد موارد امکان‌پذیر است.

- درمان خونریزی بعد از یائسگی
خوشبختانه، درمان‌های زیادی برای خونریزی بعد از یائسگی وجود دارد. پولیپ‌ها و فیبروئید‌های درون زهدان را می‌توان با اعمال جراحی کوچک برداشت، عفونت‌ها با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند، و استروژن به ترمیم بافت‌های زهدان کمک می‌کند.
زمان خونریزی را یادداشت کنید. اگر تحت درمان جایگزینی هورمون هستید، باید مواقع خونرزی و چرخهٔ آن را یادداشت کرده و هر شش ماه یک‌بار به پزشک مراجعه کنید. حتماً زمان مورد انتظار خونریزی را از پزشک سئوال کنید.
پیشگیری کنید. اگر آزمایش پاپ وجود ناهنجاری در سلول‌ها را نشان دهد، باید را تماس بیشتر با ویروس مسئول آن جلوگیری کنید. این ناهنجاری‌ها ناشی از فعالیت زیاد سلول‌های گردن زهدان است که می‌‌تواند به سرطان منجر شود. درمان با جراحی به روش انجماد انجام می‌گیرد و نتیجهٔ آن باید با آزمایش مرتب پاپ کنترل شود.
سیگار نکشید. کنار گذاشتن سیگار به سلامت گردن زهدان کمک می‌کند. رابطهٔ بین سیگار و سرطان گردن زهدان ثابت شده است.


همچنین مشاهده کنید