سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ / Tuesday, 23 October, 2018

آیین‌های آب و دعای باران در ایران


مغول‌ها در گرمای تابستان چند سنگ را به نشانه و نیت خواستن بارش در آب گودال و چشمه‌ای می‌اندازند و بر این باورند كه با این كار باران یا برف خواهد بارید. از مطالعه اساطیر و آیین‌ها، مناسك و رسوم مختلف مردم در سراسر جهان بر می‌آید كه آب همواره به عنوان «بن مایه آفرینش» و بارور كننده و زاینده مورد تقدیس و ستایش بوده است و همواره برای آن سرشتی جادویی قایل بوده اند. در حوزه‌های گوناگون فرهنگی و با توجه به جغرافیای بومی آیین‌ها، باورداشت‌های گوناگونی در مورد آب مشاهده می شود. یكی از این حوزه‌های فرهنگی، ایران است كه با توجه به خصوصیات جغرافیایی، اقلیم‌های متفاوتی را دربرمی‌گیرد. در اكثر این آیین‌ها ترس از خشكسالی به چشم می‌خورد، از همین روی مراسمی چون عروسی آب و دعاهای باران و نماز و نیایش برای طلب باران و یا شستن تابوت در آب و یا نهادن علم عزاداری برای باران خواهی پدید می‌آید و یا اینكه در باور مردم آب همواره از سرشتی جادویی برخوردار است، چنانكه شب‌ها، كاریزها، قنات‌ها و چشمه‌ها و رودخانه‌ها مأوای موجودات وهمی و جنیان و پریان می‌شود. خاصیت جادویی آب، درمان بخش نیز هست، از این روی چشمه‌ها وآب‌های مقدس و مناسك و مراتب احترام گذاری به آن‌ها را داریم كه غالباً بركت بخشی و نماد سبزی و زایندگی هستند و اغلب درخت یا درختچه‌ای در كنار آنان حاكی از این نماد به چشم می‌خورد كه آن هم معمولاً شفابخش و مورد تقدیس است.
مراسم دعای باران در حوزه فرهنگی- جغرافیایی كویر
با توجه به اینكه فلات ایران به ویژه نواحی مركز، حاشیه و اطراف كویرهای بزرگ «لوت» و «نمك» خشك است و كم آب، یكی از اساسی‌ترین مشكلاتی كه مردم، چه در شهر و چه در روستا با آن روبرو بوده و هستند تأمین آب است. خشكسالی و كم آبی‌های پیاپی باعث شده مردم این مناطق كه از راه دامداری و كشاورزی امرار معاش می‌كنند، همواره به تأمین آب بیندیشند. بی گمان باران یكی از اصلی‌ترین منابع تأمین كننده آب در نواحی خشك بوده و هست. ارزش حیاتی باران برای كشاورزان و دامداران كه به شدت متكی به نم و رطوبت زمین‌اند، سبب شده كه همیشه چشم به آسمان بدوزند و در انتظار آمدن ابرهای باران‌زا باشند و همین امر موجب برگزاری مراسم برای طلب و تمنای باران شده است.
مراسم طلب و تمنای باران به دو صورت انفرادی و گروهی انجام می‌گیرد:
نمونه‌های انفرادی:
- نهادن قیچی در زیر ناودان (در روستاهای حومهٔ كزاز، سربند، علی‌آباد، مهاجران، فراهان، بزچلو و ...)
- وارونه گذاردن بیل در آبراه خانه‌ها (در روستاهای مشك آباد، خمین، محلات، ساوه، سربند، فراهان)
- نوشتن نام هفت یا چهل كچل و گره زدن ریسمان و آویختن آن از ناودان (در روستاهای سربند، ده كوهر، ده داود، هند رود، حشیان، حومه كزاز، ‌شازند، خمین، محلات ودر میان بختیاری‌ها)

نمونه‌های گروهی:
- نماز استسقاء یا نماز باران، چمچه گلین، ‌عروسی قنات، در این بخش به اختصار و به عنوان نمونه مراسم «چمچه گلین» و «عروسی قنات» را می‌آوریم:

چمچه گلین
این مراسم از فراگیرترین و رایج ترین مراسم آیین نمایشی باران خواهی در نقاط مختلف ایران و حتی دیگر كشورها از جمله تركیه، بلغارستان، یوگسلاوی، سوریه، تركمنستان، تاجیكستان و پاكستان است. چمچه گلین با هدف طلب باران در خشك سالی‌ها در نواحی مختلف اجرا می‌شده است و هنوز هم گاهی اجرا می‌شود. این مراسم با كار بچه‌هایی شروع می‌شود كه یكی از آن‌ها «چمچه» یا قاشق بزرگ چوبی را در دست دارد. بچه‌ها لباس عروسكی را كه از قبل آماده كرده‌اند به تن‌چمچه می‌پوشانند و آن را چمچه گلین (عروس باران) می‌نامند. یكی از بچه‌ها چمچه گلین را به دست می‌گیرد و همراه بچه‌های دیگر در حالی كه ترانه عروس چمچه و تمنای باران را می‌خوانند برای گرفتن هدیه به در خانه‌ها در (شهر یا روستا) می‌روند. بر در هر خانه رئیس یا بزرگ خانه سطل یا ظرفی آب بر روی عروس چمچه می‌ریزد و مقداری حبوبات، مواد خوراكی، یا پول به بچه‌ها می‌دهد. در پایان بچه‌ها با موادی كه گردآوری كرده‌اند آش می‌پزند و آن را میان خود و نیازمندان تقسیم می‌كنند. این مراسم از جمله آیین‌هاییست كه برای طلب باران در اكثر روستاهای مركزی و به ویژه منطقه سربند، شازند ‌و خصوصاً روستاهای ترك زبان اجرا شده است و هنوز در برخی روستاها اجرا می‌شود. (باشكوز، ایمان، مراسم تمنای باران و باران سازی در ایران، ص ۱۱۹) نظیر این مراسم در سایر نقاط ایران، در حوزه فرهنگی گیلان، با عنوان كتراگئشه،‌ در بوشهر با عنوان «گلین» و عروس زشت برگزار می‌شود. به این طریق كه عروسی را كه مظهر زیبایی و نشانه باروری است به صورت زشتی جلوه‌گر می‌سازند و با تكدی از اجتماع و طبیعت برای چنین مظهری طلب نعمت می‌كنند. آنچه در تمامی این مراسم مشابه است، كار گروهی و طلب نعمت كردن است. به نشانه بركتی كه قرار است از طبیعت نازل شود و معمولاً در همهٔ آن‌ها ترانه‌ای دسته جمعی برای طلب باران خوانده می‌شود. از جمله دیگر این مراسم، اجرای نمایش باران خواهی «گلی» در دشتی و دشتستان، نیریز، ممسنی، قریه چاه انجیر سروستان و سیف‌آباد لرستان، همچنین در بوشهر و در ایل «باصری» است. عروسی قنات موضوع نر و ماده بودن آب‌ها و نیز قنات كه ماندگاری است از مراسم دوران ستایش آناهیتا و تیشتر، ما را به عروسی قنات رهنمود می‌كند كه امروزه در بسیاری از نقاط ایران از جمله روستاهای اراك، تفرش، ملایر، تویسركان، محلات، خمین، ‌گلپایگان،‌ دلیجان، چهارمحال، اصفهان، دامغان،‌ شاهرود، یزد و شهر كرد متداول است. در گذشته حوزه اجرای رسم عروسی در تمامی نقاط ایران گسترده بوده است؛ در حال حاضر در ایران این آیین ویژه قنات است. احتمال دارد كه در دوران باستان عروسی چشمه، رودخانه و ... نیز وجود داشته است. بررسی‌های انجام شده پیرامون این موضوع نشان می‌دهد كه در مناطق كم باران و تقریباً كم آب و نیز در حاشیه كویر ایران اجرا می‌شود و هرگاه در اثر نیامدن باران آب قنات كم می‌شده، این مراسم اجرا می‌شده است. در این بخش یك نمونه از اجرای مراسم عروسی قنات را می‌آوریم: نحوه اجرای مراسم عروسی قنات طرز عمل بدین صورت است كه با انتخاب عروس قنات كه ممكن است یك زن بیوه و یا یك دوشیزه باشد، سعی می‌كنند رضایت او را به دست بیاورند، بنابراین پس از این عمل، مردم عیناً مانند یك عروسی معمولی جشن می‌گیرند. ساز و دهل و سایر آلات موسیقی محلی نواخته می‌شود و با رقص و دست افشانی شادی می‌كنند. گاه پیشاپیش آنان پیرمردان و پیرزنان حركت می‌كنند و عروس را بر سر سفره عقد كه معمولاً در كنار قنات می‌باشد، می‌برند. ممكن است این مراسم در خانه‌ای باشد، آن گاه كوزه‌ای از آب قنات بر سر سفره عقد می‌گذارند. پس از مراسم عقد، عروس بایستی به مظهر قنات برود و در آب آن بدون لباس آب تنی كند. ممكن است زن قنات برای اینكه آب قنات قهر نكند،‌ در سال یكی دو بار در مظهر قنات آب تنی كند. ضمناً در سر خرمن، مردم محلی مقداری گندم و جو به وی می‌دهند. آنچه در این مراسم نیز متداول است اجرای شادی و دادن طعام و بركت به نماد بركت و نعمت خواهی از طبیعت است و شاید عروس قنات بازمانده‌ای از رسم كهن قربانی دادن برای آب باشد. «زن» نماد زایش و زایندگی در ارتباط با آب قرار می‌گیرد و آب را نیز به زایندگی و آفرینیش وا می‌دارد. در حوزه‌های متفاوت جغرافیایی و فرهنگی مراسم و آیین‌های گوناگونی برای باران خواهی و پیرامون تقدس آب برگزار می‌شود، آنچه مهم است این است كه هرچند صورت ظاهری اجرای این آیین‌ها ممكن است متفاوت شود ولی ریشه‌های مشتركی دارند در مراسمی چون «چشن آب نو» (تعویض آب حوض‌ها و آب انبارها به هنگام سال نو) «جشن تیرگان»، «بردن آب به سر سفره عقد و نوروز»، «سپردن سبزه به آب در سیزده نوروز» و «عروسی باران» و یا «چهل كچلون»، «كوسن گلین» و ... اعتقاد به جاندار بودن آب در باورداشت‌های مردم به چشم می‌خورد. كه همواره نماد بركت و زایش و فزونی نعمت است. منابع مورد استفاده: ۱) از خشت تا خشت،محمود کتیرایی،نشر ثالث،تهران،۱۳۷۹. ۲)افسانهٔ زندگان،علیرضا حسن زاده،نشر بقعه، تهران،چاپ اول،۱۳۸۱ ۳) بیان نمادین در اسطوره،محمد اسدیان،کتاب ماه هنر،شمارهٔ ۳۶ – ۳۵،مرداد و شهریور ۱۳۸۰. ۴) مراسم تمنای باران و باران سازی، ایمان باشكوز. ۵) پژوهش عمومی فرهنگ عامه،محسن میهن دوست،انتشارات توس،تهران،چاپ اول،۱۳۸۰. ۶) جامعه شناسی و مردم شناسی ایلات و عشایر،حشمت الله طبیبی،انتشارات دانشگاه تهران،چاپ سوم ۱۳۷۸. ۷) جلوه های اساطیری در آیینه های کوچه و بازار،فهیمه غنی نژاد،کتاب ماه هنر،شمارهٔ ۳۶-۳۵ مرداد و شهریور ۱۳۸۰. ۸) روان شناسی خرافات،جادو،گوستاو،مترجم محمد نقی براهنی،تهران،نشر نو،۱۳۶۳ ۹) معتقدات و آداب ایرانی،ماسه هانری،مهدی روشن ضمیر،تبریز،۱۳۵۵. ۱۰) هنرو مردم شماره ۸۲ و ۱۵۵. ۱۱) جزوه های درسی دكتر كیانوش كیانی هفت لنگ.

سمانه عصری


منبع : مرکز علمی و پژوهشی فرش ایران

مطالب مرتبط

ایران‌شناسی در سرزمین‌های آلمانی‌

ایران‌شناسی در سرزمین‌های آلمانی‌
«ایران‌شناسی» در سرزمین‌های آلمانی‌زبان پیشینه‌ای دیرین و درخشان دارد؛ تا جایی که پژوهشگران آلمانی را در شمار پرکارترین و تحقیقات و تالیفات آنان را در زمره پربارترین پژوهشهای ایرانشناختی در جهان می‌توان برشمرد.
از ویژگی‌های پژوهش‌های ایران‌شناختی در آلمان، گوناگونی و تنوع موضوعی آن است که دربرگیرنده زمینه‌هایی چون تحقیقات زبان‌شناسی، فقه‌اللغه و ادبیات، تاریخ و جغرافیا، پژوهش‌ در ادیان پیش و پس از اسلام، باستان‌شناسی و معماری، شاخه‌های گوناگون هنر، جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی سرزمین‌های حوزه فرهنگی و تمدنی ایرانی است.
در بسیاری از دانشگاه های آلمان گروه‌های زبان و ادبیات فارسی وجود دارد و هر سال چندین رساله کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه‌های گوناگون ایران‌شناسی به‌زبان آلمانی و گاه به‌زبان انگلیسی به‌رشته تحریر درمی‌آید. علاوه بر این‌ها، باید از ده‌ها مقاله تحقیقی یاد کرد که همه ساله در نشریات گوناگون آلمان و جهان به‌زبان آلمانی منتشر می‌شود و به‌مسائل فرهنگی اقوام ایرانی و زبان و ادب فارسی اختصاص دارد و بر عمق و غنای پژوهش‌های ایران‌شناختی می افزاید.
● منشاء مطالعات ایران‌شناسی
«ایران‌شناسی» در سرزمین‌های آلمانی‌زبان گرچه بدواً با مطالعات زبان‌شناسی در گروه زبان‏ها و گویش‏های ایرانی آغاز شد، ولی رفته رفته زمینه‏های دیگری را نیز در بر گرفت و امروز اصطلاحاً به‏آندسته از مطالعات و تحقیقات علمی- دانشگاهی اطلاق می‏شود كه پیرامون تمدن و تاریخ و زبان و فرهنگ و هنر و ادبیات حوزه‌ تمدنی ایرانزمین انجام می‏گیرد.
شاید انتشار گلستان سعدی با ترجمه‌ی "آدام اُلئاریوس" در سال ۱۶۵۴ میلادی را بتوان سرآغاز پژوهش‌های ایران‌شناسی در آلمان دانست. اما ایران‌شناسی کلاسیک در زبان آلمانی از اوایل قرن نوزدهم میلادی و با تحقیقات و تألیفات گئورگ فردریک گروتفرند آغاز شد که رمزگشای نوشته‌های خط میخی کتیبه‌های بیستون بود.
از آن زمان تاکنون، محققان و مترجمان آلمانی‌زبان با تحقیقات و تألیفات و ترجمه‌های خود همواره در گسترش پژوهش‌های ایران‌شناسی پیشتاز بوده‌اند.
کافی است که به‌کتاب‌های ایران‌شناسان نامداری چون فریدریش فون اشپیگل و کریستیان بارتولومه درباره‌ی زبان و دین باستانی ایران یا کتاب‌های "فرهنگ شاهنامه فردوسی" تألیف فریتس وُلف، "حماسه ملی ایرانیان" نوشته تئودور نولدکه، "تاریخ ادبیات ایران" اثر یان ریپکا یا "مزدک: تاریخ جنبشی اجتماعی در دوران ساسانیان" نوشته‌ی اوتاکار کلیما نگاهی انداخت تا به‌عمق و اهمیت این آثار پی‌برد؛ آثاری که بعدها زمینه مطالعات و تألیفات محققان ایرانی را فراهم آورد.
افزون بر این باید به ‌تألیفات و ترجمه‌های کسانی چون یوزف هامر- پورگشتال، فریدریش روکرت، هلموت ریتر، هانس هاینریش شِدِر، اوتو فون متسلر، فریتز مایر، والتر هینتس، هانس روبرت رومر، برتولد اشپولر، کارل یان، ویلهم آیلرس و دیگر خاورشناسان و ایران‌شناسان آلمانی‌زبان اشاره کرد.
در حال حاضر، برت فراگنر استاد برجسته دانشگاه وین که پیشتر در دانشگاه بامبرگ آلمان فعالیت داشت، از فعال‌ترین استادان حوزه‌ی ایران‌شناسی در سرزمین‌های آلمانی‌زبان است.
● جای خالی مجله‌ای تخصصی
اما به‌رغم وجود این حجم انبوه مقالات و تحقیقات علمی که زمینه‌های گوناگون پژوهش‌های ایران‌شناختی را دربرمی‌گیرد، تاکنون نشریه یا مجله‌ای اختصاصی-علمی که صرفاً به‌انتشار و معرفی چنین آثاری بپردازد، وجود نداشته است -مجله‌ای نظیر Abstracta Iranica "چکیده‌های ایرانی" به‌زبان فرانسه.
موضوع وسیع و بالقوه مستقلی همچون پژوهش‌های ایران‌شناختی در آلمان ذیل موضوعات کلی دیگری چون «شرق‌شناسی»، «مطالعات خاورمیانه»، «مطالعات هند و ایرانی»، «اسلام شناسی» یا «آسیا‌شناسی» قرار دارد. البته مؤسسه باستان‌شناسی آلمان مجله‌ای به‌نام "گزارش‌های باستان‌شناختی از ایران" منتشر می‌کند که مقالات آن بیشتر به‌ایران دوره‌ی اسلامی اختصاص دارد.
چند سال پیش از این، «مرکز نشر دانشگاهی» در ایران اقدام به‌انتشار مجله‌ای به‌زبان آلمانی نمود که بیشتر به‌بررسی‌های کلاسیک در زمینه‌ی تحقیقات ایران‌شناسی اختصاص داشت و مقاله‌هایی نیز از تنی چند از استادان ایران‌شناس و شرق‌شناس دانشگاه‌های آلمان در آن منتشر می‌شد.
این مجله که با عنوان «پژوهش‌های ایران‌شناختی» IRANISTIK سالانه دو بار منتشر می‌شد، عمر چندانی نداشت و پس از شش شماره (آخرین شماره پائیز ۱۳۸۳)، با تغییراتی که در مدیریت «مرکز نشر دانشگاهی» بوجود آمد، ظاهراً انتشار آن متوقف شد و یا حداقل به‌حالت تعلیق درآمد.
● ایران‌شناسی، قبل و بعد از انقلاب
در دو سه دهه اخیر، یا دقیق تر بگویم، پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران، رشته ایران‌شناسی و كرسی «ایران‌شناسی» در دانشگاه‌های سرزمین‌های آلمانی زبان به‌تدریج رو به‌افول گذاشت و در مواردی مشخصاً رشته ترک‌شناسی جای آن را گرفت.
علل این سیر افولی و غیبت ناگهانی مطالعات ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های علمی غرب را می‌توان به‌اختصار چنین برشمرد: بی‌توجهی مسئولان امور فرهنگی پس از انقلاب در مقابل توجه مقامات علمی و دانشگاهی در دوران پیش از انقلاب.
متأسفانه هم آن توجه و عنایت و هم این بی‌توجهی و بی‌اعتنایی، خالی از شائبه‌های سیاسی و ایدوئولوژیکی نبود و نیست. البته پیداست که پویایی و گسترش رشته‌هایی چون ایران‌شناسی، ترک‌شناسی، هندشناسی یا مطالعات باستان‌شناسی در کشورهایی نظیر ایران، مصر، عراق و جز اینها، به‌یاری و ‌پشتیبانی «سرزمین مادر» نیازمند است و بدون مراوده‌های فرهنگی و علمی و بدون امکان تحقیقات میدانی، عملاً پیشرفتی نخواهد داشت.
در گذشته، مطالعات ایران‌شناسی نه فقط در دانشگاه‌های کشورهای آلمانی‌زبان بلکه در دانشگاه‌های اروپا و آمریکای شمالی، گسترش و پیشرفت چشمگیری داشت. از آن جمله در دوره‌ای که دکتر علی اکبر سیاسی در دانشگاه تهران با اعطای بورس به‌دانشجویان خارجی، آنان را به‌تحصیل در دانشگاه تهران و رشته زبان و ادبیات فارسی تشویق می‌کرد.
بی‌تردید این اقدام و سرمایه‌گذاری در گسترش زبان فارسی به‌عنوان پایه اصلی ایران‌شناسی در جهان بی‌تأثیر نبود و هم اکنون کم نیستند استادان خارجی زبان فارسی در گوشه و کنار جهان که دکتری خود را در همین دوره کسب کردند.
● دوره‌ شکوفایی
در دوره‌ای دیگر، یعنی زمانی که دکتر پرویز ناتل خانلری در تصمیم گیری‌های علمی- فرهنگی مشارکت مؤثر داشت، وی نیز بدون هیچ شائبه‌ای در گسترش شاخه‌های گوناگون ایران شناسی گام‌هایی مؤثر برداشت.
از جمله فعالیت‌های سودمند شادروان خانلری، افزون بر کتاب‌هایی بی‌نظیر که در گستره ایران‌شناسی در «بنیاد فرهنگ ایران» منتشر می‌کرد، دستچین کردن دانشجویان با استعداد ایرانی رشته‌های مختلف ایران‌شناسی و اعزام آنان به‌دانشگاه‌های معتبر اروپا و آمریکای شمالی بود؛ تا از این طریق به‌آموزش و پرورش استادان ایرانی یاری رساند.
چند سال پیش از این، یکی از همین دانشجویان که اکنون دکتر ایران‌شناس است و در یکی از دانشگاه‌های آلمان، زبان فارسی تدریس می‌کند، چگونگی گزینش و گسیل دانشجویان را به‌دانشگاه‌های کشورهای اروپایی شرح می‌داد.
می‌گفت دکتر خانلری اساتید مهم شاخه‌های گوناگون رشته ایران‌شناسی را که در دانشگاه‌های معتبر جهان و از آن‌جمله در آلمان و اتریش و سویس تدریس می‌کردند و در رشته تخصصی خود صاحب کرسی استادی بودند، به‌خوبی می‌شناخت. از این سوی دیگر دانشجویان ایرانی مستعد و علاقه‌مند برای تحصیل در رشته‌های ایران‌شناسی را صرفاً بر اساس استعداد و شایستگی آنان، و نه بر پایه توصیه‌های این مقام دولتی یا آن شخصیت صاحب نفوذ، برمی‌گزید و با دادن بورسیه، آنان را برای ادامه تحصیل زیر نظر این استادان به‌دانشگاه‌های خارج اعزام می‌کرد.
● کوشش‌هایی نه‌چندان کارآمد
به‌هر حال، بعد از انقلاب ۵۷، این اقدامات و کوشش‌ها متوقف شد و تماس و تبادل دانشجو با دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی که در حوزه تحقیقات و مطالعات ایران‌شناسی پیشینه طولانی داشتند و از اعتبار بسیار برخوردار بودند، عملاً قطع شد.
در چند سال اخیر ظاهراً مسئولان امور به زیان‌های قصور و بی‌توجهی خود پی‌برده‌اند و در اینجا و آنجا کوشش‌هایی هر چند کوچک در جهت گسترش زبان فارسی و همکاری و تبادل نظر با نهادهای علمی اروپایی انجام می‌گیرد که البته از کارآیی کافی برخوردار نیست و به‌صورت طرح‌های مدون و حساب‌شده‌ی و دراز‌مدت سازمان داده نمی‌شود و بیشتر جرقه‌هایی است که گهگاه به‌همت این یا آن مسئول دلسوز انجام می‌گیرد و با تغییر و تحولات سیاسی تعطیل می‌شود.
اما به‌رغم تنگناهای موجود، رشته ایران‌شناسی بار دیگر در برخی از دانشگاه‏های دایر شده و برای دانش‏پژوهان و دانشجویان كشورهای گوناگون امكان تحقیق و تدریس و تحصیل در این رشته فراهم آمده است.
در حال حاضر دانشگاه‌های وین در اتریش و گوتینگن و بامبرگ و توبینگن و هامبورگ و بن در آلمان، از فعال‌ترین دانشگاه‌های سرزمین‌های آلمانی‌زبان در رشته ایران‌شناسی‌اند.

وبگردی
فیلم | دستگیری ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده‌روی اربعین!
فیلم | دستگیری ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده‌روی اربعین! - ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده روی اربعین دستگیر شدند. دادستان شهرستان حمیدیه استان خوزستان گفت: افرادی که شامگاه گذشته در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی دستگیر شده اند، هیچگونه انگیزه امنیتی نداشته اند. علی بیرانوند به ایرنا گفته بعد ازظهر جمعه ماموران انتظامی حمیدیه به یک خودروی پراید مشکوک شدند که پس از متوقف کردن آن متوجه شدند 6سرنشین مرد داشته که سه نفرشان پوشش زنانه دارند. این افراد برای تحقیقات…
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟ - فیلم - پدری که در برنامه «فرمول یک» علی ضیا ادعا کرد به خاطر تامین هزینه‌های درمان فرزندش اقدام به فروش کلیه‌اش کرده، مردم را فریب داده است.
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه!
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه! - مثلاً سنت های الهی که در این سند آمده، در کتاب های درس بینش اسلامی دوره دبیرستان هم وجود دارد... واقعاً هزاران جلسه تشکیل داده اند که بدیهیاتی مانند خانواده بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه است، انسان دارای اختیار است، جهان دارای نظام علّی - معلولی است، خداوند رحمان و رحیم است و ... را در سند بازنویسی کنند؟!
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت - صحبتهای کنایه آمیز یک بازرگان با وزیر صنعت
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد - ۱- خب چی میشه ولایتی بجای توصیه به لُنگ پوشی، بملت توصیه کنه تو سعدآباد مالک خونه بشن ویک سومشو وقف کنن؟ ۲- اینجور واینجا صاحبخونه شدن و بعد توجیه وقف، آدمو یادحافظ میندازه: فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌حرام، ولی بِه زمالِ اوقاف است
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند - حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید!
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید! - فیلم - حمله فرد متهم در بازار پرنده فروشان اهواز به پلیس آگاهی منجر به درگیری مرگبار شد.
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد - ماجرای عجیب دو منزل مسکونی در همسایگی کاخ سعدآباد و حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+)
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+) - فیلم - به تازگی شخصی در فضای مجازی فیلمی منتشر کرده که مردی ادعا می کند در پارکینگ خانه اش مورد حمله جن ها قرار گرفته است.
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد!
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد! - فیلم - پاول یک توریست اهل چک است که با موتورسیکلتش دنیا را می گردد و یک هفته در ایران اقامت داشته است. ویدئوی سلفی که او در طبیعت ایران از خود و اقدام پسندیده اش منتشر کرده برای همه ایرانیان جای تامل دارد.
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+)
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+) - فیلم - قتل مدل و ملکه زیبایی عراق از روز گذشته سوژه رسانه ها شده و پلیس تحقیقات ویژه ای را برای دستگیر قاتل وی انجام داده است. تصاویر منتشر شده از جنازه غرق در خون وی را در ویدئوی زیر می بینید.
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز - عکس این بنرکه گفته می‌شود نمایشگر تصویری از سربازان رژیم صهیونیستی است طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌هایی به همراه داشت.
عکسی آموزنده از سفر نیویورک
عکسی آموزنده از سفر نیویورک - پوشه‌های پُر از برنامه فرانسوی‌ها در برابر دستان خالی تیم ایرانی. به کاغذ ها و پرونده های موجود روبه روی تیم فرانسه دقت کنید!
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.