جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ / Friday, 23 February, 2018

آیین‌های آب و دعای باران در ایران


مغول‌ها در گرمای تابستان چند سنگ را به نشانه و نیت خواستن بارش در آب گودال و چشمه‌ای می‌اندازند و بر این باورند كه با این كار باران یا برف خواهد بارید. از مطالعه اساطیر و آیین‌ها، مناسك و رسوم مختلف مردم در سراسر جهان بر می‌آید كه آب همواره به عنوان «بن مایه آفرینش» و بارور كننده و زاینده مورد تقدیس و ستایش بوده است و همواره برای آن سرشتی جادویی قایل بوده اند. در حوزه‌های گوناگون فرهنگی و با توجه به جغرافیای بومی آیین‌ها، باورداشت‌های گوناگونی در مورد آب مشاهده می شود. یكی از این حوزه‌های فرهنگی، ایران است كه با توجه به خصوصیات جغرافیایی، اقلیم‌های متفاوتی را دربرمی‌گیرد. در اكثر این آیین‌ها ترس از خشكسالی به چشم می‌خورد، از همین روی مراسمی چون عروسی آب و دعاهای باران و نماز و نیایش برای طلب باران و یا شستن تابوت در آب و یا نهادن علم عزاداری برای باران خواهی پدید می‌آید و یا اینكه در باور مردم آب همواره از سرشتی جادویی برخوردار است، چنانكه شب‌ها، كاریزها، قنات‌ها و چشمه‌ها و رودخانه‌ها مأوای موجودات وهمی و جنیان و پریان می‌شود. خاصیت جادویی آب، درمان بخش نیز هست، از این روی چشمه‌ها وآب‌های مقدس و مناسك و مراتب احترام گذاری به آن‌ها را داریم كه غالباً بركت بخشی و نماد سبزی و زایندگی هستند و اغلب درخت یا درختچه‌ای در كنار آنان حاكی از این نماد به چشم می‌خورد كه آن هم معمولاً شفابخش و مورد تقدیس است.
مراسم دعای باران در حوزه فرهنگی- جغرافیایی كویر
با توجه به اینكه فلات ایران به ویژه نواحی مركز، حاشیه و اطراف كویرهای بزرگ «لوت» و «نمك» خشك است و كم آب، یكی از اساسی‌ترین مشكلاتی كه مردم، چه در شهر و چه در روستا با آن روبرو بوده و هستند تأمین آب است. خشكسالی و كم آبی‌های پیاپی باعث شده مردم این مناطق كه از راه دامداری و كشاورزی امرار معاش می‌كنند، همواره به تأمین آب بیندیشند. بی گمان باران یكی از اصلی‌ترین منابع تأمین كننده آب در نواحی خشك بوده و هست. ارزش حیاتی باران برای كشاورزان و دامداران كه به شدت متكی به نم و رطوبت زمین‌اند، سبب شده كه همیشه چشم به آسمان بدوزند و در انتظار آمدن ابرهای باران‌زا باشند و همین امر موجب برگزاری مراسم برای طلب و تمنای باران شده است.
مراسم طلب و تمنای باران به دو صورت انفرادی و گروهی انجام می‌گیرد:
نمونه‌های انفرادی:
- نهادن قیچی در زیر ناودان (در روستاهای حومهٔ كزاز، سربند، علی‌آباد، مهاجران، فراهان، بزچلو و ...)
- وارونه گذاردن بیل در آبراه خانه‌ها (در روستاهای مشك آباد، خمین، محلات، ساوه، سربند، فراهان)
- نوشتن نام هفت یا چهل كچل و گره زدن ریسمان و آویختن آن از ناودان (در روستاهای سربند، ده كوهر، ده داود، هند رود، حشیان، حومه كزاز، ‌شازند، خمین، محلات ودر میان بختیاری‌ها)

نمونه‌های گروهی:
- نماز استسقاء یا نماز باران، چمچه گلین، ‌عروسی قنات، در این بخش به اختصار و به عنوان نمونه مراسم «چمچه گلین» و «عروسی قنات» را می‌آوریم:

چمچه گلین
این مراسم از فراگیرترین و رایج ترین مراسم آیین نمایشی باران خواهی در نقاط مختلف ایران و حتی دیگر كشورها از جمله تركیه، بلغارستان، یوگسلاوی، سوریه، تركمنستان، تاجیكستان و پاكستان است. چمچه گلین با هدف طلب باران در خشك سالی‌ها در نواحی مختلف اجرا می‌شده است و هنوز هم گاهی اجرا می‌شود. این مراسم با كار بچه‌هایی شروع می‌شود كه یكی از آن‌ها «چمچه» یا قاشق بزرگ چوبی را در دست دارد. بچه‌ها لباس عروسكی را كه از قبل آماده كرده‌اند به تن‌چمچه می‌پوشانند و آن را چمچه گلین (عروس باران) می‌نامند. یكی از بچه‌ها چمچه گلین را به دست می‌گیرد و همراه بچه‌های دیگر در حالی كه ترانه عروس چمچه و تمنای باران را می‌خوانند برای گرفتن هدیه به در خانه‌ها در (شهر یا روستا) می‌روند. بر در هر خانه رئیس یا بزرگ خانه سطل یا ظرفی آب بر روی عروس چمچه می‌ریزد و مقداری حبوبات، مواد خوراكی، یا پول به بچه‌ها می‌دهد. در پایان بچه‌ها با موادی كه گردآوری كرده‌اند آش می‌پزند و آن را میان خود و نیازمندان تقسیم می‌كنند. این مراسم از جمله آیین‌هاییست كه برای طلب باران در اكثر روستاهای مركزی و به ویژه منطقه سربند، شازند ‌و خصوصاً روستاهای ترك زبان اجرا شده است و هنوز در برخی روستاها اجرا می‌شود. (باشكوز، ایمان، مراسم تمنای باران و باران سازی در ایران، ص ۱۱۹) نظیر این مراسم در سایر نقاط ایران، در حوزه فرهنگی گیلان، با عنوان كتراگئشه،‌ در بوشهر با عنوان «گلین» و عروس زشت برگزار می‌شود. به این طریق كه عروسی را كه مظهر زیبایی و نشانه باروری است به صورت زشتی جلوه‌گر می‌سازند و با تكدی از اجتماع و طبیعت برای چنین مظهری طلب نعمت می‌كنند. آنچه در تمامی این مراسم مشابه است، كار گروهی و طلب نعمت كردن است. به نشانه بركتی كه قرار است از طبیعت نازل شود و معمولاً در همهٔ آن‌ها ترانه‌ای دسته جمعی برای طلب باران خوانده می‌شود. از جمله دیگر این مراسم، اجرای نمایش باران خواهی «گلی» در دشتی و دشتستان، نیریز، ممسنی، قریه چاه انجیر سروستان و سیف‌آباد لرستان، همچنین در بوشهر و در ایل «باصری» است. عروسی قنات موضوع نر و ماده بودن آب‌ها و نیز قنات كه ماندگاری است از مراسم دوران ستایش آناهیتا و تیشتر، ما را به عروسی قنات رهنمود می‌كند كه امروزه در بسیاری از نقاط ایران از جمله روستاهای اراك، تفرش، ملایر، تویسركان، محلات، خمین، ‌گلپایگان،‌ دلیجان، چهارمحال، اصفهان، دامغان،‌ شاهرود، یزد و شهر كرد متداول است. در گذشته حوزه اجرای رسم عروسی در تمامی نقاط ایران گسترده بوده است؛ در حال حاضر در ایران این آیین ویژه قنات است. احتمال دارد كه در دوران باستان عروسی چشمه، رودخانه و ... نیز وجود داشته است. بررسی‌های انجام شده پیرامون این موضوع نشان می‌دهد كه در مناطق كم باران و تقریباً كم آب و نیز در حاشیه كویر ایران اجرا می‌شود و هرگاه در اثر نیامدن باران آب قنات كم می‌شده، این مراسم اجرا می‌شده است. در این بخش یك نمونه از اجرای مراسم عروسی قنات را می‌آوریم: نحوه اجرای مراسم عروسی قنات طرز عمل بدین صورت است كه با انتخاب عروس قنات كه ممكن است یك زن بیوه و یا یك دوشیزه باشد، سعی می‌كنند رضایت او را به دست بیاورند، بنابراین پس از این عمل، مردم عیناً مانند یك عروسی معمولی جشن می‌گیرند. ساز و دهل و سایر آلات موسیقی محلی نواخته می‌شود و با رقص و دست افشانی شادی می‌كنند. گاه پیشاپیش آنان پیرمردان و پیرزنان حركت می‌كنند و عروس را بر سر سفره عقد كه معمولاً در كنار قنات می‌باشد، می‌برند. ممكن است این مراسم در خانه‌ای باشد، آن گاه كوزه‌ای از آب قنات بر سر سفره عقد می‌گذارند. پس از مراسم عقد، عروس بایستی به مظهر قنات برود و در آب آن بدون لباس آب تنی كند. ممكن است زن قنات برای اینكه آب قنات قهر نكند،‌ در سال یكی دو بار در مظهر قنات آب تنی كند. ضمناً در سر خرمن، مردم محلی مقداری گندم و جو به وی می‌دهند. آنچه در این مراسم نیز متداول است اجرای شادی و دادن طعام و بركت به نماد بركت و نعمت خواهی از طبیعت است و شاید عروس قنات بازمانده‌ای از رسم كهن قربانی دادن برای آب باشد. «زن» نماد زایش و زایندگی در ارتباط با آب قرار می‌گیرد و آب را نیز به زایندگی و آفرینیش وا می‌دارد. در حوزه‌های متفاوت جغرافیایی و فرهنگی مراسم و آیین‌های گوناگونی برای باران خواهی و پیرامون تقدس آب برگزار می‌شود، آنچه مهم است این است كه هرچند صورت ظاهری اجرای این آیین‌ها ممكن است متفاوت شود ولی ریشه‌های مشتركی دارند در مراسمی چون «چشن آب نو» (تعویض آب حوض‌ها و آب انبارها به هنگام سال نو) «جشن تیرگان»، «بردن آب به سر سفره عقد و نوروز»، «سپردن سبزه به آب در سیزده نوروز» و «عروسی باران» و یا «چهل كچلون»، «كوسن گلین» و ... اعتقاد به جاندار بودن آب در باورداشت‌های مردم به چشم می‌خورد. كه همواره نماد بركت و زایش و فزونی نعمت است. منابع مورد استفاده: ۱) از خشت تا خشت،محمود کتیرایی،نشر ثالث،تهران،۱۳۷۹. ۲)افسانهٔ زندگان،علیرضا حسن زاده،نشر بقعه، تهران،چاپ اول،۱۳۸۱ ۳) بیان نمادین در اسطوره،محمد اسدیان،کتاب ماه هنر،شمارهٔ ۳۶ – ۳۵،مرداد و شهریور ۱۳۸۰. ۴) مراسم تمنای باران و باران سازی، ایمان باشكوز. ۵) پژوهش عمومی فرهنگ عامه،محسن میهن دوست،انتشارات توس،تهران،چاپ اول،۱۳۸۰. ۶) جامعه شناسی و مردم شناسی ایلات و عشایر،حشمت الله طبیبی،انتشارات دانشگاه تهران،چاپ سوم ۱۳۷۸. ۷) جلوه های اساطیری در آیینه های کوچه و بازار،فهیمه غنی نژاد،کتاب ماه هنر،شمارهٔ ۳۶-۳۵ مرداد و شهریور ۱۳۸۰. ۸) روان شناسی خرافات،جادو،گوستاو،مترجم محمد نقی براهنی،تهران،نشر نو،۱۳۶۳ ۹) معتقدات و آداب ایرانی،ماسه هانری،مهدی روشن ضمیر،تبریز،۱۳۵۵. ۱۰) هنرو مردم شماره ۸۲ و ۱۵۵. ۱۱) جزوه های درسی دكتر كیانوش كیانی هفت لنگ.

سمانه عصری


منبع : مرکز علمی و پژوهشی فرش ایران

مطالب مرتبط

شهر چناران‌ یا چنارستان‌!


شهر چناران‌ یا چنارستان‌!
تمامی‌ ادارات‌ دولتی‌، امكانات‌ رفاهی‌ و از نظر پزشكی‌، بیمارستان‌های‌ مجهز در این‌ شهر قرار دارند. این‌ جاذبه‌ها موجب‌ تجمع‌ بیش‌ از حد جمعیت‌ شده‌ و به‌ دنبال‌ خود، استفاده‌ از امكانات‌ را كم‌ كرده‌ و با توجه‌ به‌ وجود ترافیك‌ و آلودگی‌ هوا كه‌ سلامت‌ را زیر سوال‌ می‌برند، استفاده‌ از امكانات‌ پزشكی‌ را نیز مشكل‌ می‌سازد.
البته‌ با تمام‌ دست‌اندازهای‌ شهر تهران‌ و آلودگی‌ روزافزون‌ هوا و با وجود آنكه‌ ما آنقدر مشغول‌ دوندگی‌ هستیم‌ كه‌ استفاده‌ از امكانات‌ تفریحی‌ این‌ شهر برایمان‌ محدود است‌، همه‌ به‌ نوعی‌ به‌ آن‌ عادت‌ كرده‌ایم‌ و كوچ‌ از این‌ شهر برایمان‌ مشكل‌ و غیرقابل‌ تصور است‌.
بااین‌حال‌ ما كه‌ در این‌ شهر، آن‌هم‌ با علاقه‌ و عادتی‌ كه‌ اسمش‌ را اجبار گذاشته‌ایم‌، زندگی‌ می‌كنیم‌، اطلاعات‌ محدودی‌ از پیشینه‌ تاریخی‌ آن‌ داریم‌.در رابطه‌ با شهر ری‌ و سوابق‌ تاریخی‌ آن‌ به‌ تكرار در كتب‌ قدیمی‌ و جدید، بحث‌ و گفت‌و گو شده‌ است‌. تقریبا همه‌ ما می‌دانیم‌ كه‌ در گذشته‌، شهر ری‌ یكی‌ از شهرهای‌ كلیدی‌ و مهم‌ ایران‌ محسوب‌ می‌شده‌ است‌.شهر تهران‌ در گذشته‌یی‌ نه‌ چندان‌ دور، یكی‌ از دهات‌ كم‌ اهمیت‌ شهر بزرگ‌ ری‌ به‌ حساب‌ می‌آمده‌ و در شمال‌ آن‌ قرار داشته‌ است‌.از قرن‌ ششم‌ به‌ بعد كه‌ شهر ری‌ در اؤر تهاجم‌ مغول‌ و جنگ‌های‌ داخلی‌ و نزاع‌های‌ دینی‌ بتدریج‌ رو به‌ ویرانی‌ نهاد، تهران‌ اندك‌ اندك‌ گسترش‌ یافته‌ و با كوچ‌ مردم‌ خسته‌ از شرایط‌ زمانی‌ و مكانی‌ شهر ری‌ به‌ آن‌، از دهی‌ كم‌ اهمیت‌ كه‌ در سایه‌ شهر ری‌ محو بوده‌ است‌ به‌ صورت‌ شهری‌ كوچك‌ درآمده‌ و پس‌ از دریافت‌ عنوان‌ پایتختی‌ در زمان‌ آغامحمدخان‌ قاجار، وسیعتر شده‌ و شهرت‌ شهر ری‌ را بلعیده‌ و به‌ این‌ ترتیب‌ نه‌ تنها وارث‌ عظمت‌ آن‌ شده‌ بلكه‌ به‌ تصاحب‌ آن‌ هم‌ پرداخته‌ است‌.خندق‌ و برج‌ شهر تهران‌ در سال‌ ۹۶۱ به‌ فرمان‌ شاه‌ طهماسب‌ ساخته‌ شد. گرچه‌ در آن‌ زمان‌ دارالمك‌ وی‌ شهر قزوین‌ بود ولی‌ به‌ سبب‌ وجود شجره‌ نامه‌یی‌ كه‌ نسب‌ شاه‌ طهماسب‌ را به‌ حمزه‌ بن‌ موسی‌ كاظم‌، مدفون‌ در حرم‌ شاه‌ عبدالعظیم‌، می‌رسانده‌، این‌ شهر مورد توجه‌ خاص‌ شاه‌ طهماسب‌ واقع‌ شده‌ و او مكررا جهت‌ زیارت‌ به‌ این‌ شهر می‌آمده‌ است‌. به‌ این‌ ترتیب‌ می‌توان‌ گفت‌ كه‌ گرچه‌ تهران‌ در زمان‌ آغامحمدخان‌ قاجار به‌ عنوان‌ پایتخت‌ شناخته‌ شد ولی‌ اعتبار اصلی‌ آن‌ به‌ زمان‌ شاه‌ طهماسب‌ صفوی‌ برمی‌گردد.
باروی‌ شهر تهران‌ كه‌ به‌ دستور شاه‌ طهماسب‌ ساخته‌ شد، به‌ عدد سوره‌های‌ مبارك‌ قرآن‌، صد و چهارده‌ برج‌ داشته‌ و دارای‌ چهار دروازه‌ بوده‌ است‌:دروازه‌ حضرت‌ عبدالعظیم‌ یا اصفهان‌، دروازه‌ دولاب‌ در خیابان‌ ری‌ فعلی‌ دروازه‌ شمیران‌ در پامنار دروازه‌ قزوین‌ در میدان‌ شاهپور سابق‌ و یا وحدت‌ اسلامی‌ امروز.در آن‌ زمان‌ چون‌ خاك‌ خندق‌ برای‌ ساخت‌ قلعه‌ و بارو كفایت‌ نمی‌كرده‌ است‌ از دو قسمت‌ خاك‌ برداری‌ شده‌ كه‌ به‌ نام‌های‌ چال‌ میدان‌ و چال‌ حصار معروف‌ شدند كه‌ چال‌ حصار در محل‌ سنگلج‌ قرار دارد.از حصار دور شهر تهران‌ امروز بقایایی‌ را در اطراف‌ شهر ری‌ می‌توان‌ دید. مانند قلعه‌ گبری‌ها كه‌ به‌ دوران‌ اشكانیان‌ منسوب‌ شده‌ و البته‌ ورود به‌ داخل‌ آن‌ امروزه‌ امكان‌ پذیر نیست‌ چرا كه‌ از آن‌ به‌ عنوان‌ انبار استفاده‌ می‌شود و قسمت‌ دیگری‌ كه‌ هنوز قابل‌ رویت‌ است‌ در محدوده‌ چشمه‌ علی‌ است‌ كه‌ در انتهای‌ بقایای‌ دیوار مانند آن‌ كه‌ البته‌ تا حدودی‌ هم‌ مرمت‌ شده‌ است‌، نقش‌ كتیبه‌یی‌ متعلق‌ به‌ دوران‌ فتحعلیشاه‌ دیده‌ می‌شود.در قدیم‌ شهر تهران‌، به‌ شهر چناران‌ معروف‌ بوده‌ كه‌ امروزه‌ هم‌ تعداد زیاد درختان‌ چنار در این‌ شهر گواهی‌ بر این‌ نامگذاری‌ است‌ و نمی‌توان‌ انكار كرد كه‌ در گرماگرم‌ روزهای‌ داغ‌ تابستان‌ سایه‌ این‌ درختان‌ چه‌ بسیار، سبب‌ مسرت‌ رهگذران‌ شده‌ و می‌شود.تهران‌ در گذشته‌ دارای‌ ۱۲ محل‌ بوده‌ كه‌ البته‌ امروزه‌ بر تعداد آنها افزوده‌ شده‌ است‌ كه‌ از روی‌ اسامی‌ تعدادی‌ از این‌ محله‌ها می‌توان‌ به‌ قدمت‌ آنها و روزگاری‌ كه‌ تعلق‌ دارند، پی‌ برد. بطور مثال‌ حسن‌ آباد كه‌ یكی‌ از محله‌های‌ معروف‌ تهران‌ است‌، آبادانی‌اش‌ را به‌ حسن‌ مستوفی‌ الممالك‌ نسبت‌ می‌دهند یا حتی‌ محله‌ یوسف‌ آباد كه‌ نام‌ خود را از اسم‌ خود میرزا یوسف‌ گرفته‌ است‌. خانه‌های‌ تهران‌ در قدیم‌ دارای‌ زیرزمین‌، حیاط‌ و حوض‌ بوده‌ كه‌ امروزه‌ این‌ سبك‌ خانه‌ سازی‌ جای‌ خود را به‌ ساخت‌ آپارتمان‌ داده‌ است‌.
نمی‌شود گفت‌ كه‌ كدام‌ سبك‌ بر دیگری‌ ارجح‌ است‌. چرا كه‌ آرامش‌ و گرمی‌ محیط‌ خانه‌های‌ قدیمی‌ در آپارتمان‌های‌ امروزی‌ دیده‌ نمی‌شود و در عین‌ حال‌ با توجه‌ به‌ افزایش‌ جمعیت‌، داشتن‌ خانه‌های‌ بزرگ‌ با حیاط‌هایی‌ وسیع‌ نیز كاربرد شهری‌ ندارد.در تهران‌ اماكن‌ متبركه‌ بسیار دیده‌ می‌ شوند. مانند بقعه‌ سید اسماعیل‌ كه‌ حوالی‌ خیابان‌ مولوی‌ قرار دارد و دارای‌ كتیبه‌یی‌ به‌ تاریخ‌ ۱۲۶۲ است‌. این‌ بقعه‌ در قسمت‌ غربی‌ حرم‌ خود، دری‌ منبت‌ كاری‌ شده‌ دارد كه‌ در زمان‌ محمد شاه‌ غازی‌ مرمت‌ شده‌ و در قسمت‌ قدیمی‌ تر آن‌ كتیبه‌یی‌ دیگر با خط‌ برجسته‌ و مربوط‌ به‌ زمان‌ آق‌ قوینلوها و به‌ سال‌ ۸۸۶ ه‌.ق‌ دیده‌ می‌شود. از دیگر اماكن‌ مذهبی‌، امامزاده‌ یحیی‌ در نزدیكی‌ خیابان‌ ری‌ است‌ كه‌ دارای‌ صندوق‌ مرقد عتیقه‌ و نفیسی‌ مربوط‌ به‌ سال‌ ۸۹۵ ه‌.ق‌ است‌ و بر بدنه‌ اطراف‌ آن‌ كتیبه‌های‌ متعددی‌ دیده‌ می‌شود. امامزاده‌ زید نیز در جنوب‌ بازار بزازان‌ تهران‌ قرار داشته‌ و صندوق‌ مرقد آن‌ مربوط‌ به‌ سال‌ ۹۰۲ و بر روی‌ آن‌ كتیبه‌یی‌ دیده‌ می‌شود كه‌ آیه‌ آیت‌ الكرسی‌ بر روی‌ آن‌ حك‌ شده‌ است‌.در جوار این‌ مكان‌ مدفن‌ لطفعلی‌ خان‌ زند قرار دارد كه‌ زمانی‌ رقیب‌ سرسخت‌ آغامحمدخان‌ قاجار بوده‌ است‌.
اماكن‌ متبركه‌ دیگری‌ نیز در تهران‌ قرار دارند كه‌ از معروفترین‌ آنها می‌توان‌ از بقعه‌ سیدنصرالدین‌ در ضلع‌ غربی‌ خیابان‌ خیام‌ و امامزاده‌ صالح‌ در میدان‌ تجریش‌ نام‌ برد كه‌ درخت‌ تنومندی‌ در حیاط‌ خود داشت‌ و چند سال‌ قبل‌ علی‌رغم‌ مخالفت‌ زایرن‌ این‌ امامزاده‌ قطع‌ شد.
در تهران‌ علاوه‌ بر مساجد و امامزاده‌ها برای‌ مسلمانان‌، كلیساهای‌ متعددی‌ نیز در سطح‌ شهر برای‌ همشهری‌های‌ مسیحی‌ وجود دارد. مانند كلیسای‌ سورپ‌ گئورگ‌، در میدان‌ وحدت‌ اسلامی‌ كه‌ بر دیوارهای‌ آن‌ نقوش‌ زیبایی‌ دیده‌ می‌شود و یا كلیسای‌ تاتاووس‌ كه‌ در زمان‌ فتحعلیشاه‌ ساخته‌ شده‌ و در محله‌ چال‌ میدان‌ قرار دارد.
در زمان‌ ساسانیان‌ كه‌ مذهب‌ زرتشتی‌ دین‌ رسمی‌ كشور شد، اردشیر دستور تدوین‌ و جمع‌ آوری‌ كتاب‌ دینی‌ اوستا را داد و دو آتشكده‌ بزرگ‌ یكی‌ در ۳۰ كیلومتری‌ شهر تهران‌ در ارتفاعات‌ توچال‌ به‌ نام‌ قزل‌ ماما یا قصر دختر و دیگری‌ در ۱۲ كیلومتری‌ شهر ری‌ در جنوب‌ شرقی‌ حضرت‌ عبدالعظیم‌ بر فراز تپه‌ میل‌ بنا نمود كه‌ امروزه‌ بقایایی‌ از این‌ آتشكده‌ها در محل‌های‌ مذكور دیده‌ می‌شود.
یكی‌ دیگر از دیدنی‌های‌ تهران‌، بازار آن‌ است‌. بازار كه‌ امروزه‌ هم‌ به‌ عنوان‌ یكی‌ از شریان‌های‌ مهم‌ اقتصادی‌ كشور به‌ شمار می‌رود، از دیرباز محلی‌ پرتردد بوده‌ و دارای‌ قسمت‌های‌ مختلفی‌ است‌، مانند: تیمچه‌ كه‌ محل‌ فروش‌ ظروف‌ بلور و چینی‌ است‌، كوی‌ بزازان‌، بازار طلافروش‌ها و ... یكی‌ از قسمت‌های‌ معروف‌ كه‌ البته‌ امروزه‌ فقط‌ نامی‌ از آن‌ باقی‌ است‌، چهار سوق‌ است‌، چهار سوق‌ در بازار محلی‌ بود كه‌ داروغه‌ شهر در آنجا اقامت‌ و به‌ مراقبت‌ روزانه‌ از بازار می‌پرداخته‌ و شب‌ها نیز افراد او با مشعل‌ در داخل‌ بازار می‌گشته‌ و حراست‌ از اموال‌ كسبه‌ و تجار را به‌ عهده‌ داشته‌اند.در نزدیكی‌ بازار، میدان‌ ارگ‌ قرار دارد كه‌ مجموعه‌ موزه‌ كاخ‌ گلستان‌ در آن‌ یكی‌ از جاذبه‌های‌ دیدنی‌ برای‌ هر تهرانی‌ است‌. ساختمان‌ وزارت‌ دارایی‌ و همچنین‌ دادگستری‌ نیز كه‌ در همان‌ نزدیكی‌ هستند، برای‌ هر كس‌، حتی‌ با اطلاع‌ كم‌ از معماری‌، دیدنی‌ و جذاب‌ است‌.توپ‌ مروارید هم‌ یكی‌ دیگر از داشته‌های‌ شهر تهران‌ است‌ كه‌ سابقا در میدان‌ توپخانه‌ قرار داشت‌ و بعدها در مدخل‌ اصلی‌ باشگاه‌ افسران‌ نصب‌ شد. در گذشته‌ دوشیزگان‌ و زنان‌ جوان‌ برای‌ گشوده‌ شدن‌ طالع‌ و یا بچه‌دار شدن‌، در شب‌ چهارشنبه‌ آخر سال‌ بر آن‌ و یا چرخ‌ آن‌ دخیل‌ می‌بستند كه‌ البته‌ پس‌ از انتقال‌ آن‌ به‌ باشگاه‌ افسران‌، این‌ سنت‌، متروك‌ و از بین‌ رفت‌. توپ‌ مروارید در سال‌ ۱۲۳۳ به‌ دستور فتحعلیشاه‌ و به‌ دست‌ فردی‌ به‌نام‌ اسماعیل‌ اصفهانی‌ ساخته‌ شد.تهران‌ علی‌رغم‌ اینكه‌ به‌ عنوان‌ شهری‌ با آثار باستانی‌ شناخته‌ نشده‌ است‌ به‌ تنهایی‌ و بدون‌ شهرهای‌ كوچك‌ اطراف‌ خود نیز چیزهایی‌ برای‌ دیدن‌ دارد كه‌ متاسفانه‌ به‌ علت‌ مشغله‌های‌ مختلف‌، از دید ما تهرانی‌ها دور مانده‌ است‌. بطور مثال‌ شاید تعداد كمی‌ از مردم‌ تهران‌ برج‌ طغرل‌ در ابن‌ بابویه‌ را بشناسند و یا دیده‌ باشند. این‌ برج‌ مربوط‌ به‌ طغرل‌ بیك‌ و دوره‌ سلجوقیه‌ است‌ و با معماری‌ ظریف‌ و ساده‌ خود، ارزش‌ بیش‌ از یكبار دیدن‌ را دارد.


بهناز كشاورز بهستانی‌


وبگردی
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا - پرواز تمام هواپیماهای «آسمان» در اروپا ممنوع است
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری - دگرديسي‌هاي فراواني در ايران صورت گرفته‌است؛ اصولگرايان اصلاح‌طلب شده‌اند، تحول‌طلبان محافظه‌كار شده‌اند، مسئولان پاسخ ناكارآمدي‌هاي خود را از مردم مي‌خواهند و در تازه‌ترين نوع اين استحاله‌ها فردي كه بسياري مدعي هستند او برآمده از مهندسي انتخابات است با ارسال نامه به رهبرمعظم انقلاب درخواست برگزاري انتخاباتي آزاد، زودهنگام و به دور از مهندسي كرده‌است! محموداحمدي‌نژاد همان پديده خانمان براندازي كه براي…
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز - فیلم - زهرا خوش نواز در گفتوگو با یورونیوز از مراحلی که برای آماده سازی ظاهرش طی کرد تا با چهره‌ای متفاوت وارد استادیوم شود گفت. او می‌گوید: «زمانی که از تونل گذر کردم و وارد ورزشگاه شدم و چشمانم به چمن ورزشگاه افتاد گریه‌ام گرفت.»
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    طرز تهیه آبگوشت با آب انار
    طرز تهيه درست کردن طرزتهيه آش گوشت را پس از پاك كردن و شستن، چند تكه كرده و با پیاز خرد شده و روغن كمی تفت دهید. نخود و لوبیا را از قبل خیس كنید.