سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

خشک‌شدن پشت


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- خشک‌شدن پشت مانع انجام کار و فعالیت شده است.

- خشک شدن پشت نشانهٔ چیست؟
خشک‌شدن پشت اغلب پیامی از بدن است که می‌گویند: مراقب لگن، ستون مهره‌ها و شانه‌ها باش - حرکات غلط دیگر بس است.
انجام حرکات نادرست می‌‌تواند باعث سفتی و درد پشت شود. جابه‌جا کردن وسائل خانه، بیل زدن باغچه، کشتی گرفتن با بچه‌ها، و به‌طور کلی هر فعالیتی که به‌طور معمول انجام نمی‌دهید می‌تواند ماهیچه‌ها و رباط‌های پشت یا صفحات بین مهره‌ای را آسیب برساند. (صفحات بین مهره‌ای یا دیسک‌ها بالشتک‌های نرم واقع در بین مهره‌های پشت هستند.) پشت برای جلوگیری از آسیب بیشتر سفت می‌شود.
حرکات نادرست باعث بیشتر گرفتاری‌های پشت هستند. چند نفر را می‌شناسید که بگویند به‌تدریج دچار خشک شدن پشت شده‌اند؟ هیچ. همهٔ آنها به طرز غلط حرکت کرده‌اند، خیلی سریع دولا شد‌ه‌اند، به شکل غلط چیزی را بلند کرده‌اند، و حالا گرفتار سفتی و آسیب پشت شده‌‌اند.
البته حرکات نادرست تنها علت خشک‌شدن پشت نیستند. تشک خیلی نرم یا خیلی سفت، یا خوابیدن در وضعیت نامناسب نیز باعث خشک‌شدن پوست می‌شوند.

- درمان خشک‌شدن پوست
پشت خشک شده به‌نظر می‌آید تبدیل به سنگ شده باشد، اما با رعایت نکات زیر می‌‌توان آن را به حالت طبیعی با حرکات بدون درد بازگرداند.
ورزش یوگا. چند حرکت سادهٔ یوگا می‌توانند پشت را شل کنند. نخست دمرو بر کف اتاق خوابیده و کف دست‌ها را در زیر شانه‌ها روی زمین بگذارید. حالا به آرامی بدن را بلند کنید، بر دست‌ها تکیه کرده و لگن را روی زمین نگاه دارید. تا جائی که می‌توانید بالا روید و سپس دوباره بدن را پائین بیاورید. این کار را چند بار تکرار کرده و هر بار بدن را کمی بیشتر بالا بکشید. اگر این حرکت دردناک است آن را انجام ندهید.
پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی فشارهای مکانیکی بر روی ستون مهر‌ه‌ها را در هنگام خم شدن و نشستن متعادل می‌کند و صفحات بین‌مهره‌ای را در برگشت به محل طبیعی خود آزاد می‌گذارد.
گرفتگی‌های پشت را باز کنید. دست‌ها را بر پشت کمر گذاشته‌، صاف بایستید، و به‌آرامی بدون خم کردن زانوان به پشت خم شوید. این حرکت ستون مهره‌ها را برخلاف جهت بیشتر فعالیت‌های معمول خم کرده و به تعادل فشارهای مکانیکی بر روی صفحات بین مهره‌ای کمک می‌کند. اگر پشت میز کار می‌کنید یک ساعت در میان این کار را دو بار انجام دهید.
پشت را گرم کنید. در اختلالات مزمن پشت، گرمای مرطوب می‌تواند به بهبود سفتی پشت کمک کند. گرما جریان خون را بیشتر کرده و اکسیژن بیشتری به ناحیهٔ آسیب‌دیده می‌رساند تا التیام آن را تسریع کند. حوله‌ای را در آب داغ فرو برده، بچلانید، و تا وقتی خنک شود بر روی ناحیهٔ خشک شدهٔ پشت بگذارید. تا سه روز بعد از آسیب‌دیدگی ناحیه را گرم نکنید.
تشک خود را عوض کنید. وقتی از رختخواب بر می‌خیزید، آیا تشکتان گود افتاده است؟ اگر اینطور است، باید آن را عوض کنید. تشک سفت برای پشتتان بهتر است و می‌‌توانید خشک‌شدن صبح‌گاهی پشت را تسکین دهد.


همچنین مشاهده کنید